To σαββατιάτικο σημειωματάριο του μικρομέτοχου (11 Απριλίου 2020)

Ενα μικρό απόσπασμα από τους Ελεύθερους Πολιορκημένους του Εθνικού μας Ποιητού Διονυσίου Σολωμού, αφιερωμένο στη μνήμη της ημέρας της ηρωϊκής Εξόδου του Μεσολογγίου :

  • Ἄκρα τοῦ τάφου σιωπὴ στὸν κάμπο βασιλεύει·
    Λαλεῖ πουλί, παίρνει σπειρί, κ᾿ ἡ μάνα τὸ ζηλεύει.
    Τὰ μάτια ἡ πείνα ἐμαύρισε· στὰ μάτια ἡ μάνα μνέει·
    Στέκει ὁ Σουλιώτης ὁ καλὸς παράμερα, καὶ κλαίει:
    «Ἔρμο τουφέκι σκοτεινό, τί σ᾿ ἔχω ῾γὼ στὸ χέρι;
    Ὁποῦ σὺ μοὔγινες βαρὺ κι ὁ Ἀγαρηνὸς τὸ ξέρει.»

Στις 8 Απριλίου συμπληρώθηκαν 220 χρόνια από τη γέννηση του Εθνικού μας ποιητή Διονυσίου Σολωμού (1798-1857) και στις 10-11 Απριλίου συμπληρώθηκαν  192 χρόνια από την ηρωική Έξοδο του Μεσολογγίου. Πρόκειται ασφαλώς για δύο σπουδαιότατες επετείους με τεράστια επίδραση στην πορεία του τόπου μας κατά τα επόμενα χρόνια έως τις ημέρες μας.

dionysios_solwmos_001Καταρχάς ο Σολωμός με το μεγαλειώδες έργο του δίκαια κέρδισε τον τίτλο του Εθνικού μας ποιητή όντας ίσως ο βασικότερος πυλώνας της πνευματικής παράδοσης του νέου Ελληνισμού. Χαρακτηριστικά είναι τα γραφόμενα του Νομπελίστα Οδυσσέα Ελύτη ο οποίος στην  «Αυτοπροσωπογραφία σε λόγο προφορικό» ισχυρίζεται: «Αν κάποιος από τους Νεοέλληνες στάθηκε δάσκαλός μου, αυτός βέβαια ήτανε ο Σολωμός, το λέω με δέος γιατί κάθε γειτνίαση μαζί του με συντρίβει…

  • Ο Σολωμός ήτανε πολύ μεγάλος ποιητής και πιστεύω ότι εάν οι ξένοι μπορούσαν να διαβάσουν ελληνικά θα τον είχαν κατατάξει μέσα στους πέντε δέκα κορυφαίους του κόσμου, όλων των αιώνων». Υψίστης σημασίας είναι και η συμπερίληψη του Σολωμού στο λόγο που εκφώνησε ο Ελύτης κατά την απονομή του Νόμπελ το 1979. Συγκεκριμένα ο Ελύτης είχε πει “Η υπόθεση Σολωμού είναι πολύ μεγάλη και πολύ ιερή για μένα. Μιαν ολόκληρη ζωή περιμένω να αισθανθώ ώριμος για να μιλήσω όπως του αξίζει. Και η στιγμή δεν έφθασε. Ίσως δεν φτάσει ποτέ” .

Οπωσδήποτε η συνάντηση του Σολωμού με τον Σπυρίδωνα Τρικούπη στη Ζάκυνθο το 1823 υπήρξε καταλυτική για την πορεία του Σολωμού και, κατ’ επέκταση της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας αφού ο σπουδαίος πολιτικός και ιστοριογράφος κατάφερε πείσει το νεαρό τότε Ζακυνθινό να γράψει στα ελληνικά, μια γλώσσα που δεν την γνώριζε αφού η μητρική του γλώσσα ήταν τα ιταλικά.

  • Έτσι ο Σολωμός ξεκίνησε να μαθαίνει ελληνικά και έγραψε το πρώτο ποίημα στη γλώσσα μας που είναι το πασίγνωστο “Η ξανθούλα” (την είδα την ξανθούλα την είδα ψες αργά..). Το 1825 ο Σολωμός έγραψε τον “Υμνο εις την Ελευθερία“, τμήμα του οποίου έγινε ο Εθνικός Ύμνος της χώρας μας το 1865 και, μπορούμε να πούμε, ότι το νερό είχε μπει στο αυλάκι, δηλαδή είχε ξεκινήσει για τα καλά να μεγαλουργεί στην ελληνική γλώσσα.

ymnos_eis_tin_eleftherian_001

Την ίδια χρονιά και συγκεκριμένα τον Απρίλιο του 1825 ξεκίνησε η Β’ Πολιορκία του Μεσολογγίου από τις δυνάμεις του Κιουταχή. Κατά την πρώτη φάση της πολιορκίας, που οριοθετείται έως τον Δεκέμβριο του 1825, οι Ελληνικές δυνάμεις είχαν αποκρούσει επιτυχώς τις Οθωμανικές. Στη συνέχεια οι Οθωμανοί ενισχύθηκαν από τον Αιγύπτιο Ιμπραήμ και η κατάσταση των πολιορκούμενων άρχισε να γίνεται ολοένα και δυσκολότερη με δεδομένο μάλιστα ότι ο θρυλικός Ανδρέας Μιαούλης δεν κατάφερε να σπάσει το ναυτικό αποκλεισμό της πόλης, όπως είχε κάνει κατά τους προηγούμενους μήνες, για να βοηθήσει τους κατοίκους της μαρτυρικής πόλης.

  • Έκτοτε η κατάσταση των Μεσολογγιτών επιδεινώθηκε και άρχισε να ορθώνεται απέναντί τους ο χειρότερος εχθρός, η πείνα, που έκαμψε σε μεγάλο βαθμό την αμυντική ικανότητα των υπερασπιστών της πόλης οι οποίοι είχαν φτάσει πλέον σε τραγικό σημείο αφού τρέφονταν ακόμα και με ποντίκια. Έτσι το βράδυ του Σαββάτου του Λαζάρου, ήτοι στις 10 Απριλίου 1826, ξεκίνησε η ηρωική Έξοδος η οποία ολοκληρώθηκε την επομένη ημέρα Κυριακή των Βαΐων (“Κοίτα με φύλλα της Λαμπρής, με φύλλα του Βαϊώνε, το θεϊκό σου πάτημα δεν άκουσα δεν είδα…”) κατέληξε σε πανωλεθρία με τεράστιες απώλειες της Ελληνικής πλευράς.

eksodos_mesologgiou_001

Μετά την πτώση του Μεσολογγίου η Επανάσταση είχε κατασταλεί σε μεγάλο βαθμό. Όμως η ηρωική Έξοδος και η θυσία χιλιάδων ανθρώπων δεν πήγε χαμένη αφού συγκίνησε τους Ευρωπαίους αναθερμαίνοντας το φιλελληνικό ρεύμα και οδήγησε τις Μεγάλες Δυνάμεις να επισπεύσουν τις κινήσεις τους για την επίλυση του Ελληνικού ζητήματος. Συμπερασματικά μπορούμε να ισχυριστούμε ότι η θυσία των Ελλήνων και των Φιλελλήνων δεν πήγε χαμένη αλλά έπαιξε πρωτεύοντα ρόλο στο δύσκολο δρόμο προς την Ανεξαρτησία.

Ο Σολωμός εμπνεύστηκε από την συγκλονιστική ιστορία της Εξόδου και έγραψε ένα από τα κορυφαία έργα του, αν όχι το σημαντικότερο, που αναφέρεται ακριβώς σε αυτό το τραγικό γεγονός. Το έργο είναι φυσικά οι Ελεύθεροι Πολιορκημένοι, μία σύνθεση επική και συνάμα λυρική με πολλές φιλοσοφικές προεκτάσεις, που αποτελεί ένα από τα αριστουργήματα όχι μόνο της Ελληνικής αλλά και της Παγκόσμιας Λογοτεχνίας. Πρέπει φυσικά να σημειωθεί ότι το ποίημα του Σολωμού έμεινε ημιτελές και εκδόθηκε μετά το θάνατο του Εθνικού μας ποιητή από το μαθητή του, γνωστό συγγραφέα και μεταφραστή, Ιάκωβο Πολυλά.

Έναν αιώνα περίπου μετά την πρώτη έκδοση του ποιήματος και συγκεκριμένα το 1963 ένας νεαρός συνθέτης 24 ετών ξεκίνησε δειλά δειλά τη μελοποίηση μέρους του ποιήματος την οποία ολοκλήρωσε 14 χρόνια αργότερα το 1977. Ο συνθέτης ήταν βέβαια ο μεγαλοφυής Γιάννης Μαρκόπουλος, “ένα από τα φωτεινότερα πρόσωπα του Ελληνικού Πολιτισμού“, όπως είχε δηλώσει σε τηλεοπτική συνέντευξη πριν μια δεκαετία ένας από τους αξιολογότερους στιχουργούς μας, ο Λευτέρης Παπαδόπουλος. Αξίζει να αναφερθεί ότι μερικά από τα γνωστότερα τραγούδια του δίσκου όπως “Μητέρα μεγαλόψυχη”, “Πειρασμός”, “Εξοδος” (Δρόμο να σχίσουν τα σπαθιά) τα έγραψε στην εποχή του Πολυτεχνείου.

stou_xronou_ton_kathrefti_logo_1974_markopoulos_300

Στο δύσκολο εγχείρημα  της επιλογής των κατάλληλων προς μελοποίηση στίχων και του γενικότερου  σχεδιασμού του λιμπρέτου ο Μαρκόπουλος συνεπικουρήθηκε από τον καθηγητή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και μετέπειτα  Ακαδημαϊκό Λίνο Πολίτη που ήταν ο κλασικότερος ίσως μελετητής του έργου του Σολωμού κατά τον 20ο αιώνα. Συγκεκριμένα ο Μαρκόπουλος βασίστηκε στα χειρόγραφα του ποιητή, στα άπαντα του Πολυλά καθώς και σε ένα τόμο που  του χάρισε ο Πολίτης.

Σημειωτέον ότι ο Μαρκόπουλος πάντοτε έτρεφε απεριόριστο σεβασμό για τον Σολωμό έχοντας δηλώσει σε παλαιότερη (2007) συνέντευξή του “Ο Σολωμός είναι ένας μεγάλος δάσκαλος για όλους μας, ένας διαχρονικός παππούς που πρέπει πάντοτε να τον ακούμε, ένας από τους σημαντικότερους ποιητές του κόσμου, ο γεννήτορας της νέας Ελληνικής γλώσσας που την εμπλούτισε με τη δημοτική λαλιά“. Σε άλλη συνέντευξή του (2014 ) είχε πει μεταξύ άλλων “Ο Σολωμός είναι εκτός συναγωνισμού όλων των ποιητών και είναι τυχερή η Ελλάδα που έχει έναν τέτοιο ποιητή“.

Ο Μαρκόπουλος έδωσε τελικά στο έργο τη μορφή λαϊκής λειτουργίας και το παρουσίασε για πρώτη φορά το 1977 στο γήπεδο του Παναθηναϊκού αφού δεν του παραχωρήθηκε άλλος χώρος. Ο συνθέτης είχε δηλώσει  ότι ήταν μεγάλη τιμή για τον ίδιο να κατέβει ο Εθνικός μας ποιητής μπροστά σε 22 χιλιάδες νέους.

Στο δίσκο συμμετείχαν ο Νίκος Ξυλούρης, ο Λάκης Χαλκιάς, ο Ηλίας Κλωναρίδης, η μεγάλη ηθοποιός Ειρήνη Παππά ως αφηγήτρια, η χορωδία Πρεβέζης και περίπου 20 μουσικοί. Την ενορχήστρωση και τη διεύθυνση της ορχήστρας είχε αναλάβει ο συνθέτης. Η έκδοση του δίσκου έγινε από την COLUMBIA και η καταγραφή διήρκεσε περίπου δυόμιση μήνες. Το έργο παρουσιάστηκε δεκάδες  φορές στη συνέχεια σε πολλά μέρη της Ελλάδας και του εξωτερικού. Σε μια από αυτές, στο Μεσολόγγι το 2002, ο Μαρκόπουλος αναγορεύτηκε επίτιμος δημότης της Ιερής Πόλης.

Όσον αφορά τα κομμάτια του δίσκου, δεν υπάρχει αμφιβολία  ότι στο “Άκρα του τάφου σιωπή” η εισαγωγή με Κλωναρίδη και η συνέχεια με Ξυλούρη ήταν από τα εντυπωσιακότερα οπτικοακουστικά  ντοκουμέντα που έχουμε απολαύσει ποτέ.

Γενικά ο Κλωναρίδης, με τη χαρακτηριστική βυζαντινή φωνή του, ήταν καταπληκτικός και κυρίως  στο “Αλλ’ ήλιος αλλ’ αόρατος” όπου έδωσε μια από τις καλύτερες ερμηνείες στη σπουδαία καριέρα του. Επιπλέον ο Λάκης Χαλκιάς, προερχόμενος από μία εκ των σημαντικότερων μουσικών οικογενειών της Ελλάδας, ήταν εξαιρετικός και κυρίως απολύτως πειστικός κατά την ερμηνεία των κομματιών που ανέλαβε. Δεν θα μπορούσαμε να μην τονίσουμε την Έξοδο, το τελευταίο κομμάτι του έργου, στο οποίο η φωνή του και η ερμηνεία του μας ταξιδεύουν νοερά στην ιστορική στιγμή της Εξόδου. Επίσης, η Ειρήνη Παππά, πέρα από την έξοχη απόδοση στην αφήγηση, έδωσε μια από τις 2-3 κορυφαίες ερμηνείες, που έχουν ακουστεί από μη τραγουδιστές, στο συνταρακτικό “Αηδονολάλειε στήθος μου“. Όμως και ο ρόλος της χορωδίας ήταν ιδιαιτέρως ουσιαστικός αφού, κατά κάποιον τρόπο, αντιπροσώπευε των ηρωικό λαό του Μεσολογγίου και, κατ’ επέκταση, ολόκληρο το μαχόμενο Ελληνικό λαό.

Τέλος, ο μέγιστος Νίκος Ξυλούρης με την κρυστάλλινη φωνή του, άλλοτε λυρικός και δραματικός κι άλλοτε επικός και αποφασιστικός απέδωσε τέλεια, εκτός από το προαναφερθέν “Άκρα του τάφου σιωπή“,  ιστορικά κομμάτια όπως “Μητέρα μεγαλόψυχη“, “Στα μάτια και στο πρόσωπο“, “Ο πειρασμός (Έστησε ο έρωτας χορό με τον ξανθόν Απρίλη)“, “Βαρώντας γύρου ολόγυρα“. Εν τέλει ο ασύγκριτος Ξυλούρης απέδειξε με τους Ελεύθερους Πολιορκημένους, ύστερα από πολλές κομβικής σημασίας ερμηνείες πριν το 1977, ότι ήταν, πέραν πάσης αμφιβολίας, ο λαμπρότερος και σημαντικότερος τραγουδιστής στη χώρα κατά τη δεκαετία αυτή.

Όσο κι αν φαίνεται αξιοπερίεργο  το έργο δεν αντιμετωπίστηκε πάντα με θετικά σχόλια αλλά με το πέρασμα του χρόνου βρήκε τη θέση του στο πάνθεον των κορυφαίων έργων όλων των εποχών αφού ο συνδυασμός υψηλότατης ποίησης και απαράμιλλης μουσικής, μαζί με την ανεκτίμητη προσφορά όλων των συντελεστών, έδωσαν ένα πραγματικά μνημειώδες αποτέλεσμα. Ιδιαίτερη σημασία έχουν τα λόγια του Βρετανού μουσικολόγου Πίτερ Κλέιτον το 1983 στην εφημερίδα “Sunday Telegraph” που  είχε γράψει ότι “η μουσική του Μαρκόπουλου διαθέτει τέτοια ομορφιά ώστε μπορεί να σε απορροφήσει ακόμα και αν δεν έχεις την παραμικρή ιδέα για το νόημα του κειμένου“. Εξάλλου η μουσική έχει το χάρισμα να στέκεται, χάρη στην ευαισθησία της και την πλαστικότητά της, σε καθετί που αγγίζει.

Εμείς δεν έχουμε παρά να μελετάμε αυτό το εμβληματικό έργο αυτό είτε ως ποίημα είτε με τη μουσική προσέγγιση του συνθέτη και να το απολαμβάνουμε…

Δείτε περισσότερα σχετικά βίντεο

  • https://www.youtube.com/watch?v=P85kXUQWGl8 Απόσπασμα από ταινία αφιερωμένη στο βίο του Διονυσίου Σολωμού
  • https://www.youtube.com/watch?v=1waTI9-T7DQ  “Οι Ελεύθεροι πολιορκημένοι”, αφιέρωμα της εκπομπής “Η Μηχανή του χρόνου”
  • https://www.youtube.com/watch?v=dRk2XasncZs “Αλλ’ ήλιος αλλ’ αόρατος” από τον Ηλία Κλωναρίδη στην κλασική εκτέλεση του δίσκου του 1977
  • https://www.youtube.com/watch?v=fYnypbYlCPA “Η θέλησή μου βράχος” από τον Λάκη Χαλκιά στη συναυλία που δόθηκε στο θέατρο  Badminton στις 28-3-2007 για τα 150 χρόνια από το θάνατο του Σολωμού
  • https://www.youtube.com/watch?v=yJlypLpgSus “Έξοδος” από τον Φραγκίσκο Βουτσίνο στη συναυλία στις 8-4-1998 στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας  για τα 200 χρόνια από τη γέννηση του Σολωμού.

Πηγές

  1. Βιβλίο “Γιάννης Μαρκόπουλος, ένας ζωντανός μύθος της σύγχρονης Ελλάδας“, Αλέξανδρος Ζώτος, εκδόσεις Καστανιώτη, 2009
  2. Εγκυκλοπαίδεια “Δομή”, τόμοι 18 και 26, Εκδόσεις Δομή ΑΕ
  3. Περιοδικό “Μετρονόμος“, αφιέρωμα στον Νίκο Ξυλούρη, τεύχος 36, Μάρτιος 2010
  4. Συνέντευξη του Γιάννη Μαρκόπουλου στον Λευτέρη Παπαδόπουλο στο πλαίσιο της εκπομπής “Συναντήσεις”, 2007
  5. Συνέντευξη του Γιάννη Μαρκόπουλου στην Άντζελα Τσιφτσή στο κανάλι της Βουλής, 2014
  6. Ιστότοπος https://www.literature.gr/sintaxidevontas-odisseas-elitis-dionisios-solomos-tis-tesi-baila/ με αφιέρωμα στην πνευματική συνάντηση Σολωμού-Ελύτη.

Περί… κοροναϊού …

Ο ιός δεν είναι ζωντανός οργανισμός, αλλά 1 πρωτεϊνικό μόριο (DNA) που καλύπτεται από 1 προστατευτικό στρώμα λίπους, το οποίο όταν απορροφάται από τα κύτταρα του οφθαλμικού, ρινικού ή παρειακού βλεννογόνου, μεταλλάσσετε και τα μετατρέπει σε επιθετικά και πολλαπλασιαστικά κύτταρα.


Επειδή δεν είναι ζωντανός οργανισμός αλλά πρωτεϊνικό μόριο, δε σκοτώνεται, αποσυντίθεται μόνο του.


Ο χρόνος αποσύνθεσης εξαρτάται από τη θερμοκρασία, την υγρασία και τον τύπο του υλικού όπου βρίσκεται.Ενώ ο ιος είναι κολλημένος σε μια επιφάνεια, είναι πολύ αδρανής και αποσυντίθεται μόνο μεταξύ …

  • 3 ωρών (ύφασμα και πορώδη υλικά), 4 ωρών (στο χαλκό, επειδή είναι από τη φύση του),
    4 ωρών (στο ξύλο, επειδή απορροφά την υγρασία και το μόριο του αποσυντίθεται), 24 ωρών (χαρτόνι), 42 ωρών (μέταλλο) και 72 ωρών (πλαστικό).

Μην τινάζετε χρησιμοποιημένα ή αχρησιμοποίητα ρούχα και μη χρησιμοποιήσετε “φτερό” σε άλλα αντικείμενα, τα μόρια του ιού επιπλέουν στον αέρα έως και 3 ώρες και μπορούν να εγκατασταθούν στη μύτη σας. Ο ιός είναι πολύ εύθραυστος. Το μόνο πράγμα που τον προστατεύει είναι ένα λεπτό εξωτερικό στρώμα λίπους. Αυτός είναι ο λόγος που το απορρυπαντικό ή το σαπούνι είναι το καλύτερο φάρμακο, ο αφρός ΔΙΑΛΥΕΙ το ΛΙΠΟΣ.
Χωρίς λίπος, το μόριο διασκορπίζεται και διασπάται.

  • Η ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ λιώνει το λίπος, γι ‘αυτό είναι καλό να χρησιμοποιείτε νερό πάνω από 25°C για πλύσιμο χεριών, ρούχων και οτιδήποτε άλλο, επιπλέον το ζεστό νερό κάνει περισσότερο αφρό και γίνεται ακόμα πιο χρήσιμο. Αλκοόλ ή μείγμα με αλκοόλ πάνω από 65% ΔΙΑΛΥΕΙ ΤΟ ΛΙΠΟΣ ειδικά το εξωτερικό λιπιδικό στρώμα του ιού.

Μείγμα με 1 μέρος λευκαντικού και 5 μέρη νερού διαλύει άμεσα την πρωτεΐνη, τη διασπά από το εσωτερικό. Το οξυγονωμένο νερό βοηθά πολύ μετά το σαπούνι, το αλκοόλ και το χλώριο, επειδή το υπεροξείδιο διαλύει την πρωτεΐνη του ιού, αλλά πρέπει να το χρησιμοποιήσετε καθαρό και κάνει ζημιά στο δέρμα σας.

  • ΔΕΝ ΕΞΥΠΗΡΕΤΟΥΝ ΤΑ ΑΝΤΙΒΑΚΤΗΡΙΔΙΚΑ.

Ο ιός δεν είναι ζωντανός οργανισμός όπως βακτήρια. Δεν μπορούν να σκοτώσουν με τα ανθοβιοτικά ότι δεν είναι ζωντανό, αλλά γρήγορα να αποσυνθέσoυν τη δομή του σε όσα έχουν ειπωθεί. Τα μόρια του ιού παραμένουν πολύ σταθερά στο εξωτερικό κρύο, ή στο τεχνητό όπως των οικιακών κλιματιστικών και των αυτοκινήτων. Χρειάζονται επίσης υγρασία για να παραμείνουν σταθερά, και ιδιαίτερα σκοτάδι.

  • Επομένως, τα αφυδατωμένα, ξηρά, ζεστά και φωτεινά περιβάλλοντα θα τα υποβαθμίσουν ταχύτερα. UV LIGHT σε οποιοδήποτε αντικείμενο που μπορεί να περιέχει μόρια του ιού, διασπά τη πρωτεΐνη του ιού. Ο ιός ΔΕΝ μπορεί να περάσει από υγιές δέρμα. Ξύδι ΔΕΝ είναι χρήσιμο γιατί δεν διασπά το λίπος.

ΟΥΤΕ ΤΑ ΑΛΚΟΟΛΟΥΧΑ ΠΟΤΑ, ΟΥΤΕ Η ΒΟΤΚΑ εξυπηρετεί. Η ισχυρότερη βότκα είναι 40% αλκοόλ, χρειάζεστε 65%. LISTERINE ΕΑΝ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ! Εφόσον έχει 65% αλκοόλ. Όσο πιο περιορισμένος είναι ο χώρος, τόσο μεγαλύτερη συγκέντρωση του ιού μπορεί να υπάρξει.
Όσο πιο ανοιχτό ή φυσικά αερίζεται, τόσο λιγότερη.

  • Αυτά όλα είναι καλά, αλλά πρέπει να πλένετε τα χέρια σας πριν και αφού έχετε αγγίξει, φαγητό, κλειδαριές, διακόπτες, τηλεχειριστήριο, κινητό τηλέφωνο, ρολόγια, υπολογιστές, τραπέζια, τηλεόραση, κλπ. Και όταν χρησιμοποιείτε το μπάνιο.

Πρέπει να ΕΝΥΔΑΤΩΝΕΤΕ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΣΑΣ που ξηραίνονται από το πολύ πλύσιμο, επειδή τα μόρια μπορούν να κρυφτούν στις μικροσκοπικές ρωγμές. Όσο πιο παχύ το ενυδατικό προϊόν, τόσο το καλύτερο. Διατηρείτε τα νύχια σας κοντά ώστε να μη κρύβεται εκεί.


ΚΑΤ.ΦΙΚ – Σωτήρης Τσιόδρας: ο άνθρωπος που σήκωσε και σηκώνει στην πλάτη του μια ολόκληρη Ελλάδα. Που μας πήρε και βήμα-βήμα μας έβγαλε από τα σκοτάδια της πανδημίας. Με σύνεση, ταπεινότητα, σοβαρότητα. Αν σήμερα μπορούμε ακόμα να ελπίζουμε και δεν μας έχουν πνίξει η αρρώστια και ο θάνατος όπως άλλες χώρες, είναι επειδή είχαμε τη μεγάλη τιμή να καθοδηγεί τα πράγματα ένας τέτοιος άνθρωπος, μαζί με την υπόλοιπη επιστημονική ομάδα.

  • Δεν ξέρω τι θα μπορούσαμε ακριβώς να κάνουμε για να του ανταποδώσουμε αυτό το τεράστιο δώρο, που δεν ανταποδίδεται. Ούτε με τιμές, ούτε με δόξες, που είμαι σίγουρη πως ούτε εκείνον τον ενδιαφέρουν. Ας προσπαθήσουμε τουλάχιστον να ακούμε αυτά που έχει να μας πει. Και να τα κάνουμε. Νομίζω ότι το μεγαλύτερο δώρο του είναι να βλέπει να πιάνει τόπο ο αγώνας του. Κάθε απόγευμα στις 6 να είμαστε εκεί.

ΜΗΝΥΜΑ: Χθές το μεσημέρι είχα βγει για κάποια δουλειά. Επιστρέφοντας από την Σωτήρος, στο ύψος της Πραξιτέλους αν δεν κάνω λάθος, βλέπω δύο κοπέλες που ανήκαν όπως φαίνεται στην Υπηρεσία καθαριότητος του Δήμου Πειραιά, να αδειάζουν τους κάδους του Δήμου και να καθαρίζουν τον χώρο γύρω τους, χωρίς να φορούν καν φόρμα εργασίας και το κυριότερο χωρίς μάσκα στο πρόσωπο! και αναρρωτιέμαι, ο κ. Δήμαρχος Πειραιώς και οι αρμόδιοι δημοτικοί σύμβουλοι, δεν μπορούν ούτε καν να σκέπτονται τα στοιχειώδη;

  • Δεν θα έπρεπε από την αρχή που προέκυψε το πρόβλημα με τον κορωνοϊό, να έχουν προμηθεύσει τους υπαλλήλους του Δήμου γενικώς, αλλά κυρίως αυτού που ασχολούνται με την αποκομιδή των σκουπιδιών τουλάχιστον με μάσκες προστασίας.

Δεν λέω για τα γάντια, τόσο επειδή δεν τα πρόσεξα, όσο και από την κατάπληξη μου, βλέποντας τις δύο κοπέλες να δουλεύουν πλάϊ – πλάϊ, καθώς βοηθούσε η μία την άλλη στο άδειασμα των σκουπιδιών. Εμεινα άναυδη!

  • Ντροπή μεγάλη τόσο για τον Δήμαρχο, όσο και για τους αρμόδιους δημοτικούς συμβούλους. Αν κάποιος υπάλληλος του Δήμου τυχαίνει να είναι φίλος εδώ στο f.b. και διαβάσει αυτή την καταχώρηση, ας ενημερώσει σας παρακαλώ την αρμόδια Υπηρεσία.

ΜΗΝΥΜΑ – Εξι Απριλίου 1941. Είναι η ημέρα που η Γερμανία επετέθη στην Ελλάδα.Την ίδια ημέρα γερμανικά αεροπλάνα βομβαρδίζουν το λιμάνι του Πειραιά, με αποτέλεσμα να βυθιστούν 73 πλοία και 25 αλιευτικά.Μετά από λίγες ημέρες εγκαταστάθηκε και η Γερμανική στρατιωτική διοίκηση στον Πειραιά. Κάποια στιγμή ο πόλεμος τελείωσε βέβαια. Οι Γερμανία αντιμετωπίστηκε με αρκετή επιείκεια από τις νικήτριες χώρες και βεβαίως σε σχετικά σύντομο διάστημα ξαναέγινε μεγάλη δύναμη στην Ευρώπη.

  • Και σήμερα έγινε και πάλι ο δυνάστης της Ευρώπης, Οι Γερμανοί, που ξαναβρήκαν τον αληθινό εαυτό τους, τον απάνθρωπο, που ακόμα και τώρα, που οι εταίροι της του Νότου αντιμετωπίζουν άγριες καταστάσεις, που παραπέμπουν σε βιβλική καταστροφή, αυτοί μένουν αδιάφοροι, κερδοσκόποι, σκληροί και αδυσώπητοι.
  • Μαθαίνουμε ποτέ άραγε από τα παθήματα; ή μήπως απλώς όσα συμβαίνουν σήμερα αποτελούν απλώς ιστορία, που θα γραφτεί κάποτε στα σχολικά βιβλία και θα αναφέρεται για πέντε λεπτά στο “Σαν σήμερα” στην τηλεόραση….

ΔΙΑΒΑΣΑΜΕ: Κλεμμένο από ποστ φίλου που ποστάρισε άλλου φίλου.. χιλιοκλεμμένο δηλαδη αλλά ξεκαρδιστικό! Αθανασία Μυγδάκη Χθες στις 1:52 μ.μ. Η γελωτοθεραπεία της ημέρας:

  • ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ, έτος 2221 μ.χ.😂😂😂

Διάλογος μαθητών πριν μπουν στην αίθουσα
– Διάβασες;
– Διάβασα αλλά μαλάκα τα μπερδεύω. Η οικονομική κρίση ήταν μετά τον κορονοϊό η πριν;
– Και πριν και μετά. Είναι δύο κρίσεις κολλητά.
– Ποια ήταν η κρίση με τα πολλά γιούρογκρουπ;
– Η πρώτη.
– Αυτή με τον Μητσοτάκη τον Δεύτερο;
– Όχι, με τον Παπανδρέου τον Τρίτο.
– Όχι τον πρώτο;
– Τον τρίτο.
– Όχι ρε το θυμάμαι, με τον Παπανδρέου ήταν.
– Ναι, τον τρίτο όμως. Τον μπερδεύεις γιατί έχει ίδιο όνομα με τον πρώτο.
– Μαλάκα τα γιούρογκρουπ δεν μπορώ να τα μάθω με τίποτε. Πόσα ήταν;
– Δε θυμάμαι.
– Α, καλά για να μη θυμάσαι εσύ…
– Τα διαγγέλματα να διαβάσεις, είναι SOS φέτος έχουν να πέσουν χρόνια.
– Τα διαγγέλματα με τον ιό λες;
– Ναι.
– Αυτός ήταν με τον Μητσοτάκη τον Πρώτο;
– Τον Δεύτερο.
– Μαλάκα, τι κάνανε τότε; Δυο ονόματα είχανε όλα και όλα; Ο Τσίπρας πότε ήταν;
– Ενδιάμεσα σε Παπανδρέου τρίτο και Μητσοτάκη Δεύτερο.
– Αυτός με την αλλαγή, ε;
– Με την αλλαγή ήταν ο Παπανδρέου ο Δεύτερος.
– Και ο Τσίπρας ήταν που ήταν αριστερός;
– Οι πηγές διαφωνούν, η απάντηση με βάση το γλωσσάρι είναι ότι «βγήκε με αριστερή πλατφόρμα αλλά εφήρμοσε πιο ρεαλιστική πολιτική», άμα το γράψεις αλλιώς κόβεται όλο το θέμα.
– Με το δημοψήφισμα.
– Ναι.
– Που είπαν «ναι».
– Που είπαν «όχι».
– Με τους Γερμανούς;
– Α μπραβο.
– Με το Χίτλερ.
– Όχι ρε μαλάκα, με τους άλλους Γερμανούς, τους καλούς.
– Ααα ναι, που το «όχι» το κάνανε μετά «ναι».
– Ναι, τότε. Εκεί είναι με τα πολλά γιούρογκρουπ μην μπερδευτείς.
– Ωχ μαλάακα, αυτά με τον Βαρουφάκη, καλά ανάθεμα αν έχω καταλάβει τίποτα.Τέλος πάντων, πάμε τώρα στον ιο, τότε δεν είναι που απαγορεύσανε την κυκλοφορία.
– Ναι.
– Που χρειάστηκαν τα μέτρα περιορισμού για να προστατευτεί η χώρα.
– Α γεια σου.
– Που έγινε το Πολυτεχνείο.
– ΟΧΙ ρε μαλάκα, αυτή είναι άλλη περίοδος.
– Πώς ρε μαλάκα, εκεί δεν ήταν που έριξε ο Μητσοτάκης τον Παπανδρέου και έγινε χούντα και μετά απαγορευόταν και η κυκλοφορία;
– Άλλος Μητσοτάκης, άλλος Παπανδρέου!
– Μα δεν είχαν άλλα ονόματα τότε;
– Τι να σου πω, ξέρω κι εγώ;
– Και οι κομμουνιστές και οι αριστεροί, πότε φταίγανε.
– Καλά αυτοί φταίνε παντού και πάντα.

(Δυστυχώς αγνοώ τον συγγραφέα του διαλόγου για να το ευχαριστήσω για το γέλιο που μου χάρισε. Εγώ το αλίευσα από διάφορους τοίχους φίλων)


ΣΧΟΛΙΟ ΦΙΛΗΣ του μ/μ: Είναι αλήθεια , ότι όλοι πρέπει να προσπαθήσουμε να μένουμε στο σπίτι, περιορίζοντας τις εξόδους μας, μόνο για να προμηθευτούμε τα απαραίτητα. Και νομίζω ότι στην πλειοψηφία εμείς οι Ελληνες το εφαρμόζουμε και κυρίως ξεκινήσαμε εγκαίρως

  • Απ’ την άλλη πλευρά όμως, όπως διαβάζουμε στον τύπο και ακούμε σε διάφορες εκπομπές, σε λίγο καιρό και στα πλαίσια της διακηρύξεως πολλών κυβερνητικών στελεχών ότι πρέπει να είμαστε υπερήφανοι για την πολυπολιτισμική κοινωνία που σχηματίζεται εδώ και καιρό στην Ελλάδα, πρόκειται να υποδεχθούμε μεγάλο αριθμό εποίκων από διάφορες χώρες, όχι απαραιτήτως εμπόλεμες, αλλά σίγουρα τριτοκοσμικές με ό,τι σημαίνει αυτό,όχι μόνο όσον αφορά τα γνωστά χαρακτηριστικά τους, αλλά και το γεγονός ότι στις χώρες αυτές είναι εξαπλωμένες σοβαρές μεταδοτικές ασθένειες.

Πώς θα μπορέσει η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει μια τέτοια εφιαλτική κατάσταση; Και προπαντός γιατί πρέπει πλέον να δεχόμαστε , όποιους κι όσους μας έρχονται με βάρκες, πλοιάρια και ποιός ξέρει με ποιά άλλα μέσα.

  • Αφού πλέον έχουμε το δικαίωμα να μην δεχόμαστε κανένα, με απόφαση του ευρωπαϊκού δικαστηρίου πριν να ενσκήψει ακόμα η ο κορωναϊός, για ποιόν λόγο τώρα μέσα σ’ αυτή την τρομερή κατάσταση που ζούμε , εμείς δεχόμαστε ακόμα, όποιον θέλει σώνει και καλά να έλθει στην Ελλάδα.; Ποιός θα μας απαντήσει σ’ αυτό το ερώτημα;

Τα προσχήματα διασώθηκαν, δεν ισχύει όμως απαραιτήτως το ίδιο και για την Ευρώπη. Διοτι το, γερμανικής πατρότητας, deal που έκλεισε στο Eurogroup έχει συνοπτικά ως εξής:
Η ευρωζώνη θα διαθέσει στα μέλη της, μέσω ενός τριπλού μηχανισμού, 540 δισ. ευρώ για την άμεση αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας. Ο ένας άξονας θα είναι το πρόγραμμα SURE της Κομισιόν, από το οποίο θα δοθούν δάνεια 100 δις ευρώ, κυρίως για την ανάσχεση της ανεργίας, έναντι εγγυήσεων. Κρίσιμη σημείωση: Για να λειτουργήσει το πρόγραμμα, τα κράτη – μέλη πρέπει προηγουμένως να καταθέσουν συνολικά εγγυήσεις 25 δισ. ευρώ.

  • Στο δεύτερο σκέλος του πακέτου, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα εγγυηθεί δάνεια έως και 200 δις ευρώ για την στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Εξίσου κρίσιμη σημείωση: Τα εν λόγω δάνεια δεν είναι άμεσα διαθέσιμα, αλλά θα μοχλευθούν από την ΕΤΕπ αφού επίσης κατατεθούν επιπλέον εγγυήσεις 25 δισ. ευρώ.

Ο τρίτος άξονας είναι οι χρηματοδοτήσεις των 240 δισ. από τον ESM. Εδώ, τίποτα ουσιαστικά δεν άλλαξε από το γερμανο-ολλανδικό σχέδιο που είχε ξεσηκώσει τον ορυμαγδό στο προηγούμενο Eurogroup των 16 ωρών. Ο ESM θα παρέχει χαμηλότοκα δάνεια που θα μπορούν να φθάνουν στο 2% του ΑΕΠ κάθε χώρας, και δεν θα περιλαμβάνουν όρους και conditionality, υπό την προϋπόθεση ότι θα αξιοποιηθούν για την άμεση ή έμμεση αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης.

  • Ως προς τα περαιτέρω, δηλαδή την αντιμετώπιση της βαθιάς οικονομικής ύφεσης που ήδη προκαλεί η πανδημία και για την επανεκκίνηση των οικονομιών, ο πρόεδρος του Eurogroup Μάριο Σεντένο παρέπεμψε στις «κατευθύνσεις» που θα δώσει η σύνοδος κορυφής.

Κι εάν ισχύουν τα όσα είπε ο «λαγός» του γερμανικού μπλοκ, ο ολλανδός υπουργός Οικονομικών, η συνταγή είναι απλή, γνωστή και δοκιμασμένη.

  • «Η χρηματοδότηση από τον ESM», είπε ο Βόπκε Χέ(κ)στρα, ο «λαγός» του γερμανικού μπλοκ, «για υγειονομικούς λόγους δεν θα έχει όρους και δεσμεύσεις. Η χρηματοδότηση από τον ESM για οικονομικούς λόγους θα έχει μιας μορφής αιρεσιμότητα (conditionality). Ευρωομόλογο δεν θα υπάρξει». Ή άλλως, εάν κάποιες χώρες χρειαστούν την επόμενη μέρα – που είναι δεδομένο ότι θα χρειαστούν – ευρωπαϊκούς πόρους για να ανορθώσουν τις διαλυμένες οικονομίες τους θα τους πάρουν με ενισχυμένη πιστοληπτική γραμμή ή ECCL και με μνημονιακά προγράμματα.

Για να γίνει πιο… γλυκό το χάπι, και για να το καταπιεί πιο εύκολα η Ιταλία, η απόφαση του Eurogroup περιλαμβάνει την πρόβλεψη για την – μεταγενέστερη – δημιουργία ενός «Ειδικού Ταμείου Ανάκαμψης» μέσω του οποίου θα κινητοποιηθούν και «καινοτόμα χρηματοπιστωτικά εργαλεία». Ο ιταλός υπουργός Οικονομικών Λουίτζι ντι Μάιο μπορεί να το μεταφράσει αυτό, απευθυνόμενος στην εξαγριωμένη κοινή γνώμη της χώρας του, ως κρυφή υπόσχεση για ευρωομόλογο.

  • Ο ολλανδός Χέ(κ)στρα όμως έσπευσε να το ξεκόψει: «Κάναμε έναν λεκτικό συμβιβασμό», είπε ευθέως, «για να είναι όλοι ικανοποιημένοι». Και παραπλεύρως το Βερολίνο διέρρευσε ότι το Ταμείο θα βαφτιστεί – με το αζημίωτο πάντοτε – «ευρωπαϊκό Σχέδιο Μάρσαλ», για να είναι όλοι ακόμη πιο ικανοποιημένοι και η Γερμανία ακόμη πιο κυρίαρχη.

Ο νέος «Κύριος Οχι» της Ευρώπης - ΤΑ ΝΕΑ

  • Στο δια ταύτα, όταν η Αμερική έχει ήδη ρίξει στην οικονομία της 2 τρισ. δολάρια και ετοιμάζεται να ρίξει άλλα 3 τρισ., η Ευρώπη παίζει με τις λέξεις και τους δεκάδες χιλιάδες νεκρούς του κορονοϊού.
  • Και ετοιμάζεται να χρηματοδοτήσει, από τα δάνεια των νοτίων, το τσεκ του 1 τρισ. ευρώ που έχει ήδη κόψει και η Γερμανία για την δική της οικονομία.
    Ατυχώς στους υποψήφιους χρηματοδότες, και δη στην πρώτη γραμμή, βρίσκεται ξανά και η Ελλάδα.

Μαζί με την Ιταλία και την Ισπανία εμφανίζεται, από όλους τους διεθνείς αναλυτές, στην πρώτη γραμμή των χωρών που θα υποστούν βαθύ οικονομικό σοκ λόγω υψηλού χρέους και εξίσου υψηλής εξάρτησης από τον τουρισμό.

  • Η Unicredit υπολόγισε το βάθος της ύφεσης για την ελληνική οικονομία περίπου στο 20% και προέβλεψε εκτίναξη του χρέους στο 218,6% του ΑΕΠ. Διότι οι χρηματοδοτήσεις από τον ESM, ακόμη και οι άτοκες «υγειονομικές», δεν θα είναι ευθεία μεταφορά πόρων αλλά δάνεια, τα οποία θα φορτωθούν στο δημόσιο χρέος των ήδη υπερχρεωμένων χωρών όπως η Ιταλία και η Ελλάδα.

Κοινώς, δεν είναι η απλώς η ιστορική ύφεση που μας χτυπά την πόρτα, είναι η επόμενη κρίση χρέους. Με κοστούμι, και αυτή την φορά, made in Germany…
https://tvxs.gr/…/eyr…/h-germania-stinei-ti-nea-krisi-xreoys


ΤΗΝ έντονη αντίθεσή του στην απόφαση του Eurogroup εκφράζει το ΜέΡΑ 25 με ανακοίνωσή του επικρίνοντας ταυτόχρονα και τους ηγέτες των εννιά χωρών του Νότου που «πούλησαν το ευρωομόλογο».

  • Στην ανακοίνωση επισημαίνεται η πρόβλεψη του Γραμματέα του ΜέΡΑ 25, Γιάνη Βαρουφάκη που από το βήμα της βουλής (χθες) ότι οι χώρες του νότου θα υποχωρούσαν.
  • Στην ανακοίνωση προστίθεται ότι «οι ”9” πούλησαν το ευρωομόλογο, αποδέχθηκαν δάνεια από τον ESM που νομοτελειακά θα φέρουν καταστροφική νέα λιτότητα, ασήμαντα επιχειρηματικά δάνεια από την ΕΤΕπ, και μια ψευδο-αμοιβαιοποίηση επιδομάτων ανεργίας».

Το ΜέΡΑ 25 αναφέρει ότι όλα αυτά έγιναν «με αντάλλαγμα τα Σταφύλια της Οργής, δηλαδή μόνιμη ευρωπαϊκή φτώχεια και, συνεπώς, έκρηξη της ξενοφοβίας, του αυταρχισμού και των φυγόκεντρων δυνάμεων που αποδομούν την Ευρώπη και πτωχοποιούν Έλληνες, Ιταλούς και, σε βάθος χρόνου, τους Γερμανούς.

  • «Αυτά έχει η αποφασιστικότητα πολιτικών τύπου κκ. Μητσοτάκη, Κόντε, Σάντεζ κλπ και να μην προβάλουν βέτο μπας και γίνουν… Βαρουφάκης» καταλήγει η ανακοίνωση του ΜέΡΑ 25.

ΜΗΝΥΜΑ – ΚΜ: Οπως τα λέγαμε & με περισσότερες λεπτομέρειες κι επειδή ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες, είναι ακόμη λιγότερα: Τα αποτελέσματα του Eurogroup, απλά, χωρίς «φτιασιδώματα»….

  • Ήταν μια συμφωνία τυπικά ευρωπαϊκή, φοριέται «double face»: Μπορούν δηλαδή να την πουλήσουν οι Ιταλοί στους Ιταλούς και οι Ολλανδοί στους Ολλανδούς – ως νίκη. Αλλά ούτε το μέγεθος του πακέτου είναι επαρκές – είναι μόνο εισαγωγικό – ενώ υπάρχουν και διάφορα σημεία παγίδες που ενδέχεται να περιπλέξουν την υλοποίηση. Σίγουρα δεν το λές εξαιρετικά γεναιόδωρο – δεδομένων των πρωτοφανών συνθηκών που καλείται να αντιμετωπίσει.

Ο Μάριο Σεντένο διαφήμισε ένα πακέτο με τρία δίχτυα ασφαλείας, ένα για τα κράτη, ένα για τις επιχειρήσεις, ένα για τους εργαζομένους. Κοινή συνιστώσα και των τριών, η μόχλευση: Αυτή η μαγική σχεδόν ικανότητα των χρηματοοικονομικών και νομισματικών θεσμών της Ευρωζώνης να παίρνουν εγγυήσεις από τα κράτη και να τις πολλαπλασιάζουν, προκειμένου να δίνουν πολλαπλάσια ποσά σε φθηνά δάνεια.

  • Το δίχτυ για τις χώρες είναι τα δάνεια του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM):

Κάθε κράτος μέλος με μια απλή αίτηση θα μπορεί να παίρνει δάνειο ύψους ως 2% του ΑΕΠ. Θα είναι διαθέσιμες πιστωτικές γραμμές ύψους 240 δισεκ. Αρκεί οι χώρες να αποδεικνύουν ότι χρειάζονται τα χρήματα για υγειονομικούς σκοπούς όχι για φοροαπαλλαγές, ή για στήριξη πληττόμενων επιχειρήσεων.

  • To δίχτυ για τις επιχειρήσεις είναι τα δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ):

Περίπου 200 δισ. δάνεια διαθέσιμα για επιχειρήσεις με προβλήματα ρευστότητας. Τα δάνεια αυτά θα πάνε κυρίως σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που δε θα επιδοτηθούν κρατικά ως στρατηγικά σημαντικές και που δεν είναι αρκετά μεγάλες για να επωφεληθούν από τα προγράμματα της ΕΚΤ (αγορές εταιρικών ομολόγων).

  • Το δίχτυ για του εργαζομένους είναι τα δάνεια από το νεοπαγές ταμείο SURE:

Ένα ταμείο με πλαφόν 100 δισ. το οποίο θα δανείζει κυβερνήσεις προκειμένου αυτές να χρηματοδοτούν προγράμματα διατήρησης απασχόλησης (τα προγράμματα των 800 ευρώ).
Βέβαια την πρώτη χρονιά του κορωνοϊού το SURE θα έχει πλαφόν δανειοδότησης μόλις 10 δισ., εκ των οποίων τα έξι θα πάνε στις τρεις πλέον πληττόμενες χώρες – με τα σημερινά δεδομένα την Ισπανία, την Ιταλία και τη Γαλλία. Τα υπόλοιπα τέσσερα δισ. θα μοιραστούν μεταξύ όλων των υπολοίπων… Ενδεικτικά το κόστος του Ελληνικού προγράμματος μόνο για το επίδομα των 800 ευρώ ως τα τέλη Απριλίου είναι 1,3 δισ. ευρώ.

  • Πόσο ζεστό χρήμα βάζουν οι ευρωπαίοι:

Όχι πολύ: Τη δουλειά την κάνουν τα χρηματοοικονομικά γρανάζια των θεσμών της Ευρωζώνης. Ας δούμε τις απαιτήσεις σε ζεστό χρήμα των “τριών διχτυών ασφαλείας”:

Ο ESM έχει δύναμη πυρός μεγαλύτερη από 400 δισ. αυτή τη στιγμή και αυτά μπορεί να αυγατίσουν περαιτέρω. Δεν αναμένεται να ζητήσει άμεσα νέες εγγυήσεις από τα κράτη μέλη.

  • H ΕTEπ χρειάζεται 25 δισ. εγγυήσεων από τα κράτη μέλη ως «μαγιά» για να φουρνίσει τα 200 δισ. νέων δανείων.

Το πρόγραμμα SURE για την πρώτη χρονιά θα χρειαστεί μόλις 2,5 δισ. εγγυήσεων από όλες τις χώρες για να τα μοχλεύσει σε 10 δισ. για το 2020.

  • Τα ψιλά γράμματα

Το κείμενο του ανακοινωθέντος του Eurogroup δεν ήταν το κείμενο που αποπνέει αλληλεγγύη, αποφασιστικότητα και κοινή γραμμή. Υπάρχουν αρκετές αναφορές τύπου «disclaimer/δήλωση αποποίησης ευθύνης», που αντανακλούν την Ολλανδική (και όχι μόνο) άρνηση να δεσμευθούν σε οτιδήποτε φέρνει σε κοινό ταμείο, ανοιχτή ημερομηνία λήξης, αμοιβαιοποίηση δανεισμού ή ζημιών.

Τα γκρίζα σημεία εντοπίζονται και στα συμφωνηθέντα/ανακοινωθέντα μέτρα:

– Οι εισφορές εγγυήσεων στο SURE, το “ευρωπαϊκό ταμείο ανεργίας” θα είναι εθελοντικές. Υπάρχει δε αναφορά ότι η σύσταση αυτού του ταμείου δεν προδικάζει στήριξη των χωρών σε αυτό το μηχανισμό μετά το πέρας της κρίσης. (Δικό μου: Για όσους κατάλαβαν, το συγκεκριμένο είναι μπαρούφα)

– Τα δάνεια από τον ESM θα είναι χωρίς όρους αλλά μόνο όταν πηγαίνουν απευθείας σε υγειονομικές δαπάνες. Αυτό οι Ιταλοί το υποβαθμίζουν τώρα, αλλά θα το βρούν μπροστά τους: αν επιχειρήσουν να καλύψουν ανάγκες πληττόμενων κλάδων με αυτά τα χρήματα θα πρέπει να υπογράψουν μνημόνιο. Επιπλέον, έχει παραμείνει η υποχρέωση για μελέτη βιωσιμότητας του χρέους – η οποία δε θα βγάλει καλά αποτελέσματα για Ιταλία και Ισπανία.

Ναι στα κορωνοομόλογα, όχι σε λύση από ΕΜΣ λέει κορυφαίος Γερμανός ...

  • Τι γίνεται με τα κορωνοομόλογα;

Τίποτα. Ούτε φαίνεται πως θα γίνει: Για Ολλανδούς, Γερμανούς, Φινλανδούς, Αυστριακούς και φίλους, η διαπραγμάτευση έχει κλείσει. Ο Γερμανός υπουργός οικονομίας μιλούσε για τους τρεις πυλώνες που αποφασίστηκαν.

  • Ο τέταρτος, τα κορωνοομόλογα, «κρύφτηκαν» στο ανακοινωθέν ως γενική αναφορά και πάσα για τη διάσκεψη των ηγετών (οι οποίοι κατά πάσα πιθανότητα, πάσα στο μέλλον θα κάνουν για το θέμα αφού η αντίθεση των Βορείων είναι κάθετη).

Όσο κοιτάς το συμβιβασμό τόσο περισσότερα προβλήματα μπορεί να εντοπίσει κανείς.

  • Ωστόσο υπάρχει και κάτι που αξίζει να καταγραφεί. Παρά τη μετριότητα της λύσης, παρά το αδιέξοδο που επιβάλλουν πλέον οι ψηφοφόροι της Ολλανδίας και της Ιταλίας για παράδειγμα, παρά τη γραφικότητα του χειροκροτήματος στο οποίο ξέσπασαν οι υπουργοί οικονομικών μετά την κατάληξη του Eurogroup, προκύπτει μια αλήθεια:

Ακόμα και μπροστά στο πλέον ανυπέρβλητο αδιέξοδο και με φόντο αντιδιαμετρικές απόψεις, οι εκπρόσωποι των χωρών μελών της Ευρώπης βρήκαν το κίνητρο και την αυτοπειθαρχία να καταλήξουν σε συμβιβασμό.

  • Σε μια εποχή που θα απαιτήσει όλο και περισσότερους, η δυνατότητα για συμβιβασμούς αποτελεί ευρωπαϊκό χαρτί που παραμένει ισχυρό.”

(Το τελευταίο παρηγοριά στον άρρωστο μέχρι να βγεί η ψυχή του).


Κορωνοϊός: Κρουαζιερόπλοια δήλωναν μηδενικά κρούσματα και αποβίβαζαν σε λιμάνια αρρώστους και φορείς

  • Τουλάχιστον 6.000 επιβάτες παραμένουν σε κρουαζιερόπλοια στην θάλασσα – Υποψίες, αγωγές και στοιχεία σε βάρος εταιρειών Πηγή: www.lifo.gr

Ενώ οι περισσότερες χώρες στον κόσμο κλείνουν αεροδρόμια και λιμάνια σε επισκέπτες και τουρίστες από το εξωτερικό, τουλάχιστον 6.000 επιβάτες παραμένουν σε κρουαζιερόπλοια στην θάλασσα.

  • Δεκάδες θάνατοι από κορωνοϊό έχουν συνδεθεί με ταξίδια σε κρουαζιερόπλοια, καθώς επιβάτες αλλά και μέλη πληρωμάτων εξακολουθούν πεθαίνουν στην θάλασσα ή και αφού επιστρέψουν στην ξηρά. Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με την ανάλυση των δεδομένων του ιστότοπου CruiseMapper, τουλάχιστον 8 τέτοια πλοία παραμένουν εν πλω, συμπεριλαμβανομένου και ενός κρουαζιερόπλοιου όπου 128 άτομα έχουν ήδη διαγνωστεί θετικά στον κορωνοϊό.

Παρότι εκπρόσωποι του κλάδου υποστηρίζουν ότι αιφνιδιάστηκαν από την πανδημία, πλοιοκτήτριες εταιρείες συνέχιζαν να διοργανώνουν νέες κρουαζιέρες έως τα μέσα Μαρτίου, αφού ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας είχε κηρύξει πανδημία κορωνοϊού. Ταυτόχρονα, αρκετοί κατηγορούν κάποιες εταιρείες ότι απέφυγαν να αποκαλύψουν την κλίμακα διασποράς του ιού πάνω σε ορισμένα πλοία, πριν αποβιβάσουν τους πελάτες τους.

  • Ξεσπάσματα της νόσου Covid-19 σε κρουαζιερόπλοια αποτελούν απειλή για ραγδαία εξάπλωση της ασθένειας και εκτός ταξιδιού, προειδοποιεί το αμερικανικό κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων, ζητώντας την απαγόρευση σε όσους αποβιβάζονται από τέτοια πλοία να πετούν προς οποιονδήποτε προορισμό. Το CDC των ΗΠΑ έχει μέχρι στιγμής καταγράψει 28 κρουαζιέρες με διασπορά της Covid-19.

Τα κρουαζιερόπλοια Pacific Princess, Queen Mary 2, Arcadia, Astor, Magnifica, Columbus, Costa Deliziosa και Greg Mortimer παραμένουν στην θάλασσα (Πηγή CruiseMapper)   Ακόμα και στις αρχές Φεβρουαρίου, ξεσπάσματα Covid-19 είχαν εντοπιστεί σε κρουαζιερόπλοια. Τo Diamond Princess είχε τεθεί σε καραντίνα από τις 4 Φεβρουαρίου στην Ιαπωνία, και τουλάχιστον 10 από τους ασθενείς που κόλλησαν στο πλοίο κατέληξαν από τις επιπλοκές της νόσου. Στις 8 Μαρτίου, είχε σημειωθεί διασπορά του κορωνοϊού στους επιβάτες και στα πληρώματα τουλάχιστον έξι πλοίων, με δύο από αυτά να έχουν αποπλεύσει μετά την κήρυξη της πανδημίας από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.

Απίστευτο! Κρουαζιερόπλοια δήλωναν μηδενικά κρούσματα κορωνοϊού ...

  • Σε θάλασσες όλου του κόσμου, τα κρουαζιερόπλοια Pacific Princess, Queen Mary 2, Arcadia, Astor, Magnifica, Columbus, Costa Deliziosa και Greg Mortimer παραμένουν εν πλω. Σύμφωνα με τις λίστες επιβατών, τουλάχιστον 6.362 επιβάτες παραμένουν  σε αυτά, σε προγραμματισμένα ταξίδια προγραμματισμένης διάρκειας μηνών σε ορισμένες περιπτώσεις.  Τα δύο τρία του πληρώματος και των επιβατών στο Greg Mortimer, ένα κρουαζιερόπλοιο που κάνει ταξίδια κοντά στην Ανταρκτική, έχουν μολυνθεί από τον κορωνοϊό. Οχτώ επιβάτες διακομίστηκαν στο Μοντεβιδέο και νοσηλεύονται σε μονάδα εντατικής θεραπείας.

Κορωνοϊός: Κρουαζιερόπλοια δήλωναν μηδενικά κρούσματα και ...

Το κρουαζιερόπλοιο είχε ξεκινήσει για το ταξίδι του μετά την κήρυξη της πανδημίας και έριξε άγκυρα στον ποταμό Λα Πλάτα στις 27 Μαρτίου, διακόπτοντας πρόωρα το ταξίδι.    Αυστραλοί επιβάτες του που αποβιβάστηκαν στην Ουρουγουάη θα επαναπατριστούν αύριο, αλλά Ευρωπαίοι και Αμερικανοί επιβάτες πληροφορήθηκαν πως δεν μπορούν να κατέβουν από το πλοίο πριν περάσουν δύο βδομάδες από το τελευταίο αρνητικό τεστ για την νόσο.

  • Αυτή την στιγμή δεν υπάρχουν αναφορές για Covid-19 σε άλλα πλοία που κάνουν δρομολόγια αλλά το CDC προειδοποιεί πως χιλιάδες επιβάτες που ταξίδεψαν σε 28 κρουαζιέρες από την 1η Φεβρουαρίου, μπορεί να έχουν εκτεθεί στον κορωνοϊό Sars- Cov-2.  Άλλωστε πληθαίνουν οι υποψίες ότι αρκετές πλοιοκτήτριες εταιρείες απέκρυψαν εντελώς την κλίμακα των επιδημικών ξεσπασμάτων στα πλοία του.

Την Τετάρτη, κατατέθηκε αγωγή σε βάρος της εταιρείας Costa Cruise Lines που είναι υπεύθυνη για το πλοίο Costa Luminosa. Τουλάχιστον οχτώ άτομα πέθαναν αφού πρώτα επιβιβάστηκαν στο πλοίο και η αγωγή κατηγορεί την εταιρεία πως έκανε λάθος δίνοντας το πράσινο φως για την κρουαζιέρα στις 5 Μαρτίου, εν μέσω ανησυχίας την Covid-19.

  • Στην Αυστραλία, η αστυνομία στην Νέα Νότια Ουαλία ξεκίνησε έρευνες για το κατά πόσο η εταιρεία Carnival Australia χειρίστηκε με διαφάνεια την έκταση της επιδημίας πάνω στο κρουαζιερόπλοιο Ruby Princess. Οι αρχές είχαν πάρει διαβεβαιώσεις πως δεν είχε εντοπιστεί κανέναν κρούσμα στο πλοίο, πριν του επιτρέψουν τον ελλιμενισμό στις 19 Μαρτίου, οπότε και εκατοντάδες επιβάτες αποβιβάστηκαν.

Seven Crewmembers Test Positive Aboard U.S.-Flagged Cruise Ship

Όπως όμως αποδείχθηκε από την ιχνηλάτηση, οι φορείς που κατέβηκαν εκείνη την μέρα από το πλοίο ευθύνονται άμεσα ή έμμεσα για το ένα τρίτο των θανάτων από Covid-19 στην Αυστραλία μέχρι σήμερα.

  • Στο Σαν Ντιέγκο, επετράπη στο πλοίο Celebrity Eclipse να δέσει, αποβιβάζοντας 2.300 επιβάτες στις 3 Μαρτίου, αφού οι υπεύθυνοι υποστήριζαν πως δεν είχε διαπιστωθεί ούτε ένα κρούσμα. Όμως μία γυναίκα αναγκάστηκε να νοσηλευτεί αμέσως μόλις κατέβηκε από το πλοίο και βρέθηκε θετική. Μιλώντας στην τοπική τηλεόραση, ο σύζυγός της υποστήριξε ότι το ιατρείο του κρουαζιερόπλοιου ήταν γεμάτο με ασθενείς για τουλάχιστον μία εβδομάδα. «Είχε συμπτώματα για περίπου μία βδομάδα πριν δέσουμε όπως και πολλοί άλλοι», είπε, λέγοντας πως τουλάχιστον 50 επιβάτες περνούσαν τις ημέρες τους σε καρέκλες περιμένοντας, βήχοντας και ιδρώνοντας.

Η εταιρεία Royal Caribbean δεν αποκρίθηκε σε επικοινωνία για κάποιο σχόλιο. Εν τω μεταξύ, η εισαγγελέας της Φλόριντα, Άσλεϊ Μούντι, ανακοίνωσε πως ξεκινά έρευνα για το κατά πόσο η Norwegian Cruise Line (NCL) επιχείρησε να υποβαθμίσει τις ανησυχίες για τον κορωνοϊό στο τμήμα πωλήσεων, παραπληροφορώντας τους εν δυνάμει πελάτες ότι ο κορωνοϊός μπορεί να επιβιώσει μόνο σε χαμηλές θερμοκρασίες και (ως εκ τούτου) «η Καραϊβική είναι φανταστικός προορισμός για την επόμενη κρουαζιέρα σας». Ούτε η NCL ανταποκρίθηκε στο αίτημα για κάποιο σχόλιο.

  • Στο Costa Luminosa, που απέπλευσε στις 5 Μαρτίου από την Φλόριντα, έχασαν την ζωή τους τρεις επιβάτες. «Το πλοίο δεν έπρεπε ποτέ να ξεκινήσει από το Fort Lauderdale καθώς ο κλάδος ήταν ενήμερος για τα δύο επιδημικά ξεσπάσματα σε κρουαζιερόπλοια Princess, που οδήγησαν σε αρκετούς θανάτους», λέει ο δικηγόρος που υπέβαλε την αγωγή.

31.3.2020 Κορωνοϊός: Κρουαζιερόπλοιο με 4 νεκρούς & 200 ύποπτα κρούσματα δεν βρίσκει λιμάνι να δέσει Η Carnival Corporation, μητρική των εταιρειών Costa Cruises, Holland America Line and Carnival Australia, δεν σχολίασε τις καταγγελίες που αποκαλύπτονται σε αυτό το άρθρο και περιορίστηκε σε μία δήλωση ότι τόσο η μητρική εταιρεία όσο και οι θυγατρικές έλαβαν περισσότερα προληπτικά μέτρα από τους περισσότερους ανταγωνιστές τους. «Μόνο επτά πλοία από τον στόλο μας των 105 κρουαζιερόπλοιων είχαν επιβάτες που διαγνώστηκαν θετικοί, από τον περασμένο Δεκέμβριο, αφού έγινε γνωστή η επιδημία.

Carnival Corporation: Annual sustainability report for 2018

  • Σε αντίθεση με άλλους, αμέσως αναλάβαμε δράση και αναστείλαμε τις κρουαζιέρες μας σε Κίνα και, αργότερα, σε άλλα μέρη της Ασίας». «Στην θέση των επιβατών θα μπορούσαμε να είμαστε εμείς ή συγγενείς μας», είπε ο πρόεδρος της Holland America Line, Ορλάντο Άσφορντ, μετά τον θάνατο τεσσάρων επιβατών στο κρουαζιερόπλοιο Zaandam.

Η Διεθνής Ένωση του κλάδου Cruise Lines International Association, υποστήριξε ότι μόλις ο ΠΟΥ κήρυξε την πανδημία, μέλη της εθελοντικά ανέστειλαν τις επιχειρήσεις τους σε παγκόσμια κλίμακα, κάνοντας την βιομηχανία αυτή, μία από τις πρώτες που πήρε μέτρα.

  • Όμως ο δικηγόρος James Walker, από την Φλόριντα, που εξειδικεύεται σε υποθέσεις ναυτικού δικαίου για κρουαζιέρς, υποστηρίζει ότι τα ξεσπάσματα σε κρουαζιερόπλοια είναι «εντελώς προβλέψιμα» και ο κρατικός έλεγχος στην βιομηχανία ανεπαρκής.

Κατά τον ίδιο οι κρουαζιέρες θα έπρεπε να σταματήσουν πολύ νωρίτερα, αλλά επέκρινε και την κυβέρνηση των ΗΠΑ για την καθυστερημένη ανταπόκρισή της στην κρίση. «Έχει χαθεί ο έλεγχος ειλικρινά. Και κανείς δεν φαίνεται να έχει σχέδιο». Με πληροφορίες από Guardian Πηγή: www.lifo.gr


 

  • ΩΡΑΙΑ ΟΣΟ ΚΑΙ… ΠΑΡΑΞΕΝΗ ΦΩΤΟ

Η εικόνα ίσως περιέχει: υπαίθριες δραστηριότητες και φύση