To πρω’ι’νό σημειωματάριο του μ/μ ( Πέμπτη 02-01-2020)

Η ΦΩΤΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ……

*
6 charts comparing US, China economies and markets in 2019
6 charts comparing US, China economies and markets in 2019
The trade war between the U.S. and China entered its second year in 2019, and has increasingly weighed down both economies.
cnbc.com
 
*
U.S. embassy in Baghdad suspends consular operations – statement reut.rs/2QfmdLH

Εικόνα

*
Tumbleweed invasion traps cars and truck on US highway – video
Tumbleweed invasion traps cars and truck on US highway – video
Drivers in Washington state were forced to see in the new year while trapped under a 15ft-high (4.5m) sea of tumbleweeds. Police closed state route 240 at around 6.30pm on New Year’s Eve after the…
theguardian.com
*
Flood death toll rises to 21 in Indonesian capital reut.rs/39s9MnH

Εικόνα

*
Google to end use of ‘double Irish’ as tax loophole set to close
Google to end use of ‘double Irish’ as tax loophole set to close
Google has overhauled its global tax structure and consolidated all of its intellectual property holdings back to the U.S.
latimes.com
*
These are the 50 companies to watch in 2020 bloom.bg/2ucpjb1 via

50 Companies to Watch in 2020
Bloomberg Businessweek picks the stocks you should keep your eye on.
bloomberg.com
*
Όποιος είχε έμπνευση, έπαιξε… σωστά κι άφησε τους άλλους να κλαίνε!
Ο «κουβάς» της δεκαετίας: Αουτσάιντερ άλογο φορτσάρει στο τέλος και κερδίζει την ιπποδρομία (vid)
Λίγες ώρες πριν μας αποχαιρετήσει το 2019, είχαμε τη μεγαλύτερη, πιθανότατα, έκπληξη της δεκαετίας στον ιππόδρομο, με άλογο, που δινόταν στο 999 προς 1, να… αφηνιάζει στα τελευταία μέτρα και να…
gazzetta.gr
*
Humans could generate 3.4 billion tons of solid waste by 2050. Here’s how countries can prevent a trash-pocalypse
How the World Can Solve Its 2 Billion Ton Trash Problem
The message for countries is clear: deal with your own garbage.
bloomberg.com
*
Μεταναστευτικό: 224 νέες αφίξεις στη Λέσβο το βράδυ της Παραμονής και ανήμερα την Πρωτοχρονιά
Μεταναστευτικό: 224 νέες αφίξεις στη Λέσβο το βράδυ της Παραμονής και ανήμερα την Πρωτοχρονιά Το Λιμενικό επενέβη σε πέντε περιστατικά και συνέλαβε τους χειριστές των βαρκών protothema.gr
*
Φιλαρμονική Βιέννης τώρα #WienerPhilharmoniker #ViennaPhilharmonic

Εικόνα

*
BREAKING: Taiwan’s chief of General Staff missing after helicopter makes emergency landing, rescue effort underway on.rt.com/a8a7

Εικόνα

*
Curb your enthusiasm for Tesla’s big delivery report says ⁦

Can Tesla Hold Its Charge?
Tesla ended 2019 with a near-record valuation, but investors should be careful not to confuse a buoyant stock price with a sustainably profitable business.
wsj.com
*
Το αυτόνομο ρομπότ-χορτοκοπτικό που κάνει «θραύση» στους γαλλικούς αμπελώνες
Το αυτόνομο ρομπότ-χορτοκοπτικό που κάνει «θραύση» στους γαλλικούς αμπελώνες
Με μήκος 70 εκατοστά και βάρος περίπου στα 20 κιλά, το γαλλικής κατασκευής Vitirover καλύπτει μέσα σε μία ώρα έκταση 300 μέτρων και κινείται με τη «δύναμη» της ηλιακής ενέργειας. agronews.gr
*
By freeing up bank liquidity on the first day of 2020, China’s central bank is “sending a clear message that policy stance won’t be tight this year.”

China’s Monetary Policy Eases Into the New Year
Chinese officials kicked off the new year—one that is expected to present new challenges for the world’s second-largest economy—by signaling a tilt toward easier money.
wsj.com
*
Πήρε το ντέρμπι η Άρσεναλ με… σφραγίδα Σωκράτη – Δείτε τα γκολ από τον αγώνα με τη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ
Πήρε το ντέρμπι η Άρσεναλ με… σφραγίδα Σωκράτη – Δείτε τα γκολ από τον αγώνα με τη Μάντσεστερ…
Με τον Σωκράτη Παπασταθόπουλο να σκοράρει, η Άρσεναλ μπήκε ιδανικά στο 2020, καθώς νίκησε καθαρά τη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ με 2-0 και πήρε βαθμολογική και ψυχολογική ώθηση. Παράλληλα οι “κανονιέρηδ…
real.gr
*
ΜΗΝΥΜΑ: Politico: Διπλωμάτες ανησυχούν ότι ο Ερντογάν θα προκαλέσει θερμό επεισόδιο protothema.gr/politics/artic

  • Θα είμαι ήσυχος . Νεολαία ΣΥΡΙΖΑ Ανταρσύα ρουβικωνας ΠΑΜΕ κλπ συνιστώσες μαζί με αλληλέγγυους αναρχοάπλυτους των εξαρχείων θα προτάξουν τα στήθη.
Politico: Διπλωμάτες ανησυχούν ότι ο Ερντογάν θα προκαλέσει θερμό επεισόδιο
Στην ανάλυση του το Politico σημειώνει ότι «η αποξένωση της Άγκυρας από τη Δύση μπορεί να έχει βίαιες συνέπειες» – Σενάρια για σύγκρουση με τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις ή τις Γαλλικές
protothema.gr
**
AΨΟΓΟΣ Ο ΦΙΛΟΣ ΚΩΣΤΑΣ 

Οι “φούσκες” του Ερντογάν και ο νεοραγιαδισμός…

  • Οι "φούσκες" του Ερντογάν και ο νεοραγιαδισμός...

Του Κώστα Στούπα 

Τις τελευταίες μέρες οι Έλληνες έχουν εντυπωσιαστεί με τον σουλτάνο  Ερντογάν ο οποίος μετά τον ρόλο ο “Μέγας Ναπολέων στην Κυρηναϊκή” ανέβασε εσπευσμένα την παράσταση  ο “Έλον Μασκ της Προύσας”…

Κατά το ρεπορτάζ του απόλυτα ελεγχόμενου τουρκικού τύπου που αναπαρήγαγε χωρίς καμιά αξιολόγηση και κριτική επεξεργασία το μεγαλύτερο μέρος του ελληνικού αναφέρθηκαν μεταξύ άλλων τα εξής: “Σε μια προσπάθεια να περάσει το μήνυμα ότι η τουρκική οικονομία έχει σημαντικές δυνατότητες, ο πρόεδρος της χώρας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, έπιασε την Παρασκευή το τιμόνι και οδήγησε το TOGG, το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου στην Τουρκία (παράγεται από την τουρκική κοινοπραξία Turkey’s Automobile Initiative Group).

Σύμφωνα με αναφορές της τουρκικής Προεδρίας, το πρόγραμμα παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων που διαχειρίζεται η τουρκική κοινοπραξία TOGG ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2019 και αναμένεται να στηριχθεί από το τουρκικό κράτος, με φοροαπαλλαγές, ενώ η πρώτη μονάδα παραγωγής τους θα κατασκευαστεί σύντομα στην Προύσα της βορειοδυτικής Τουρκίας.

Η κίνηση αυτή, κατά την ίδια πηγή, συνεπάγεται τη δημιουργία 4.000 θέσεων εργασίας, με το καθεστώς Ερντογάν να εγγυάται ότι θα έχει αγοράσει τουλάχιστον 30.000 ηλεκτρικά οχήματα έως το 2035.

Σε ομιλία που εκφώνησε κατά τη διάρκεια της τελετής παρουσίασης, ο Τούρκος πρόεδρος επισήμανε ότι η Τουρκία στοχεύει όχι μόνο να πουλήσει το αυτοκίνητο στην εγχώρια αγορά, άλλα θέλει να αναδειχθεί σε διεθνές brand, αρχής γενομένης από την Ευρώπη…”.

Τουτέστιν ο τούρκος πρόεδρος (ο οποίος  συμπεριφέρεται σαν  δικτάτορας) οδήγησε ένα αυτοκίνητο το οποίο σχεδίασε, ανέπτυξε και κατασκεύασε ένα εργοστάσιο που δεν έχει χτιστεί ακόμη από μια κοινοπραξία την οποία δημιούργησαν τουρκικοί όμιλοι τον Οκτώβριο του 2019 (πριν δύο μήνες).

  • Τέτοιες ειδήσεις και αναλύσεις είναι απόλυτα κατανοητό να γράφονται στον Τουρκικό Τύπο, όπου υπάρχουν δεκάδες φυλακισμένοι τούρκοι δημοσιογράφοι. Αυτόν τον σκοπό άλλωστε εξυπηρετούν οι φυλακίσεις και το κλείσιμο εφημερίδων: Στο να τρομοκρατηθούν οι υπόλοιποι και να γράφουν προπαγανδιστικές “μπούρδες”…

Λογικά ο Ελον Μασκ της Σίλικον Βάλεϋ που έχει ξοδέψει δεκάδες δισ. τα τελευταία 15 χρόνια, κατασκευάζει σήμερα περί τις 400 χιλ. αυτοκίνητα το χρόνο, έχει συγκεντρώσει τα καλύτερα μυαλά της υφηλίου  και ακόμη δεν έχει βγάλει ούτε ένα δολάριο κέρδος, είναι ηλίθιος και ο φέρελπις δικτατορίσκος της γείτονος ευφυΐα.

Η Τουρκία όχι μόνο δεν προσελκύει υψηλής ειδίκευσης στελέχη και εργαζόμενους από άλλες χώρες, αλλά οι πολιτικές διώξεις απομακρύνουν όσους έχουν τη δυνατότητα λόγω ειδίκευσης να φύγουν. Πολλοί αναζητούν καταφύγιο ήδη και  στην Ελλάδα.

Η δημιουργία μιας μονάδας παραγωγής αυτοκινήτων στην Τουρκία π.χ. από την Volkswagen είναι απλή υπόθεση.

Μερικές εκατοντάδες στελέχη με διαθέσιμη τεχνογνωσία δεκαετιών σε λίγους μήνες μπορούν να σχεδιάζουν και να χτίσουν ένα εργοστάσιο που θα παράγει ένα προϊόν που το έχουν παράγει ήδη σε εκατομμύρια αντίγραφα στο παρελθόν σε άλλες μονάδες.

Το φθηνότερο μοντέλο  μιας αυτοκινητοβιομηχανίας που κυκλοφορεί σήμερα στο δρόμο, πέραν του κόστους των πρώτων υλών και της συναρμολόγησης εξαρτημάτων εμπεριέχει και την τεχνογνωσία δεκαετιών και βελτιώσεων της εταιρείας που το παράγει.

  • Μια εταιρεία που ιδρύθηκε τον Οκτώβριο του 2019 για να σχεδιάσει και να αναπτύξει ένα προϊόν ανταγωνιστικό αυτών της Volkswagen, της Tesla, της Mercedes κλπ. αν τα κάνει όλα σωστά στην καλύτερη περίπτωση σε 10-20 χρόνια θα έχει κατασκευάσει κάτι σαν τα Zastava της δεκαετίας του ’80. Ήτοι, φθηνά κακής ποιότητας τροχοφόρα από χρεοκοπημένες επιδοτούμενες επιχειρήσεις.

Αυτό είναι το υπεραισιόδοξο σενάριο. 

  • Το ρεαλιστικό σενάριο είναι αυτό του ελληνικού κλεπτοκρατικού “σοσιαλισμού” της δεκαετίας του ’80.

Δηλαδή, η δημιουργία κάποιων μονάδων σαν την Πυρκαλ, την ΕΛΒΟ και την ΕΑΒ  που θα φυτοζωούν από τον κρατικό προϋπολογισμό. Η συμμετοχή ιδιωτών σε σχέδια που έχει εκπονήσει το κράτος συνίσταται στο εύκολο κέρδος από τη διασπάθιση μερικών δισ. των φορολογουμένων.

Στα νεοθωμανικά όνειρα του Ερντογάν η Τουρκία φαντάζει σαν το οικονομικό και πολιτικό ηγέτη μιας ισλαμικής αυτοκρατορίας από την Ευφράτη μέχρι το Μαρόκο και τα όρια της Κεντρικής Ευρώπης.  Σ’ αυτό το κόσμο η  Τουρκία θα σχεδιάζει και θα αναπτύσσει μεταξύ άλλων και τεχνολογία και οι άλλοι αντί να αγοράζουν κορεάτικα ή γερμανικά αυτοκίνητα και τοστιέρες θα αγοράζουν τούρκικα.

Η πραγματικότητα όμως  είναι πως η Τουρκία από τη στιγμή που έχει εκδηλώσει αυτά τα σχέδια έχει αποκτήσει περισσότερους εχθρούς παρά φίλους στον ισλαμικό κόσμο.

Το τουρκικό οικονομικό “θαύμα”…

Είναι αλήθεια όμως πως η Τουρκία τα τελευταία χρόνια προσελκύει πολλές επενδύσεις και αναπτύσσεται παραγωγικά. Προσελκύει όμως τις παραγωγικές επενδύσεις που θέλουν να απομακρύνουν  οι ευρωπαίοι από την Ευρώπη και όχι σε κλάδους αιχμής. Επίσης προσελκύει επενδύσεις που θέλουν να αποφύγουν την Κίνα προκειμένου να μην βρεθούν εν μέσω ενός εμπορικού πολέμου. Η Τουρκία όμως δεν είναι Κίνα, είναι Ελλάδα του ΄60 όταν οι ευρωπαϊκές εταιρείες ένδυσης έραβαν εδώ τα ενδύματα που πωλούσαν στις αγορές τους.

Η Tesla επέλεξε τη Γερμανία για να φτιάξει το νέο της εργοστάσιο παρά το γεγονός πως οι μισθοί θα είναι πολλαπλάσιοι από αυτούς που θα πλήρωνε σε χώρες όπως η Τουρκία ή η Σλοβακία.

  • Η χώρα “Ακρίτας”…

Η Ε.Ε. χρειάζεται την Τουρκία για δύο λόγους. Ο ένας είναι σαν ένα υποκατάστατο της φθηνής κινέζικης παραγωγής για το ενδεχόμενο επιβολής φραγμών στις κινέζικες εισαγωγές. Και ο δεύτερος είναι σαν ένα ισχυρός συνοριοφύλακας της Δύσης ικανός να ελέγχει τις μεταναστευτικές ροές αλλά και τις ισορροπίες στη Μέση Ανατολή  κυρίως για  τις ενεργειακές ροές από τον Περσικό Κόλπο.

  • Αυτό το δεύτερο είναι επικίνδυνο σενάριο για την Ελλάδα που έχει εδαφικές διαφορές με την Τουρκία. Οι σύμμαχοι προκειμένου να λύσουν το δικό τους πρόβλημα μπορεί να πιέσουν την Ελλάδα να αποδεχτεί εξελίξεις που θα την αποσταθεροποιήσουν…

Η Τουρκία όμως λόγω της δημογραφικής, οικονομικής και στρατιωτικής ισχύος δεν αρέσκεται στον ρόλο του “μπράβου στην πόρτα” της Δύσης ούτε του ανειδίκευτου που δουλεύει στα “φασονατζίδικα”. Βλέπει τον εαυτό της σαν περιφερειακή οικονομική, στρατιωτική και πολιτική οντότητα.

Αυτός είναι και ο λόγος που μεθοδεύει σχέδια για αμυντικές βιομηχανίες και επενδύσεις υψηλής τεχνολογίας. Προς το παρόν μιλάμε για σχέδια και επικοινωνιακές “φούσκες” σαν το ηλεκτρονικό αυτοκίνητο που οδήγησε ο Ερντογάν την περασμένη εβδομάδα το εργοστάσιο παραγωγής του οποίου δεν έχει πάρει ακόμη οικοδομική άδεια. 

H ελληνική τουρκολατρία…

Ο τύπος στην Τουρκία ελέγχεται απόλυτα από το καθεστώς Ερντογάν και για αυτό θριαμβολογεί για τα τεχνολογικά επιτεύγματα της γείτονος ειδικά στην αμυντική βιομηχανία. Συχνά τα διθυραμβικά τουρκικά δημοσιεύματα μεταφράζονται λόγω τεμπελιάς, οικονομικού αναλφαβητισμού και συναισθηματικού συμπλέγματος κατωτερότητας αυτούσια στον Ελληνικό Τύπο. 

Διαβάζουμε “σεντόνια” για τα οπλικά συστήματα τμήματα των οποίων θα κατασκευαστούν στην Τουρκία και ελάχιστα π.χ. για το γεγονός πως σημαντικά τμήματα των 3 υποβρυχίων τύπου Παπανικολής (τα τέσσερα αυτά υπερσύγχρονα ΥΒ αποτελούν το σημαντικότερο πλεονέκτημα της Ελλάδας στον Αιγαίο και ό,τι πιο σύγχρονο υπάρχει μετά τα πυρηνοκίνητα) έχουν κατασκευαστεί στην Ελλάδα.

Ένα υποβρύχιο, μια φρεγάτα ή ένα Drone είναι ένα σύνθετο κατασκεύασμα και περιλαμβάνει, εκτός από τον σκελετό και μεταλλικό κέλυφος, χιλιάδες συστήματα που έχουν σχεδιάσει, αναπτύξει και κατασκευάσει εκατοντάδες εταιρείες σε δεκάδες χώρες. Συνήθως ο σκελετός είναι λαμαρινοδουλειά και δεν διαφέρει πολύ από αυτό που κάνουν δεκάδες εταιρείες και μικρά ή μεγάλα ναυπηγεία στην Ελλάδα.

Επίσης σπάνια θα διαβάσει κανείς στον ελληνικό τύπο για τις ελληνικές εταιρείες που αναπτύσσουν υψηλής τεχνολογίας συστήματα για οπλικά συστήματα όπως π.χ. οι πύραυλοι Patriot. Αντιθέτως, αν κάποια τούρκικη εταιρεία αναλάβει την προμήθεια γράσου για τα φορτηγά που μεταφέρουν τους S-400 θα υπάρξει ομοβροντία δημοσιευμάτων στον ελληνικό τύπο…

Θυμάμαι πριν 25-30 χρόνια μια επίσκεψη στη μονάδα της ΜΕΤΚΑ στο Βόλο που διέθετε μια γραμμή παραγωγής που έκανε τις μεταλλικές επιφάνειες των τουρμπινών για παραγωγή ηλεκτρισμού, τόσο λείες όσο οι επιφάνειες των υπερσύγχρονων υποβρυχίων εκείνης της εποχής. Η ίδια εταιρεία σήμερα δεν έχει καμιά σχέση με εκείνη εκείνης της εποχής και έχει κερδίσει κατά κράτος ισχυρότερους ανταγωνιστές από τις τουρκικές αντίστοιχες εταιρείες σε όλη της Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική. Τώρα προχωράει προς την Κεντρική Αφρική.

Είναι αλήθεια όμως πως τέτοια παραδείγματα αποτελούν ελληνικές εξαιρέσεις.

  • Αν η κοινή γνώμη που αυτοοικτίρεται για την ελληνική υστέρηση θέλει επενδύσεις υψηλής τεχνολογίας στη χώρα, ας πιέσει το πολιτικό προσωπικό  να μεταρρυθμίσει κατά πρώτον το δημόσιο και τη δικαιοσύνη.

Μετά ας εξασφαλίσει πως επενδύσεις υψηλής τεχνολογίας (αμυντικές ή άλλες…) θα έχουν μηδενική φορολόγηση για τα πρώτα 20 χρόνια. Επίσης οι εργαζόμενοι σε αυτές θα φορολογούνται με συντελεστή 10%. Αν μάλιστα υπάρξουν ειδικές οικονομικές ζώνες για τέτοιου είδους επενδύσεις με υπερσύγχρονες δημόσιες,  δικαστικές, υγειονομικές κλπ. υπηρεσίες είναι βέβαιο πως θα υπάρξουν επενδύσεις και σε βάθος 10-20 ετών, όλοι θα μιλάνε για το ελληνικό οικονομικό θαύμα…

Ως πότε θα αυτομαστιγωνόμαστε με τα “φύκια για μεταξωτές κορδέλες” που πουλάει στην κοινή γνώμη της Τουρκίας ο Ερντογάν;… 

Αν μάλιστα το κράτος σταματήσει να παίζει δεσπόζοντα ρόλο στην ελληνική οικονομία, θα σταματήσουν και οι διαπλεκόμενες και άρα κρατικοδίαιτες ζημιογόνες εκδοτικές επιχειρήσεις που αναμεταδίδουν ό,τι βρίσκουν, εκτός αυτών που αφορούν τις δουλειές του αφεντικού τους…

Καλή χρονιά!

[email protected]