To μεταμεσονύχτιο σημειωματάριο του μικρομέτοχου ( Πέμπτη 9 Ιουλίου 2020)

Σκίτσο του Ηλία Μακρή (08.07.20)

ΗΛΙΑΣ ΜΑΚΡΗΣ


Αλέξης Παπαχελάς ΑΛΕΞΗΣ ΠΑΠΑΧΕΛΑΣ

Ερωτήματα του 2016

  • Οταν βρισκόταν σε εξέλιξη η υπόθεση των τηλεοπτικών αδειών, το 2016, είχα γράψει το παρακάτω κείμενο. Για τους σοβαρούς κινδύνους που απορρέουν από την προσπάθεια να αποκτήσει μια κυβέρνηση «τα δικά της μέσα ενημέρωσης».

«Οι πολιτικοί είναι κατά κανόνα ιδιαιτέρως ανασφαλή άτομα. Ιστορικοί – ψυχαναλυτές εξηγούν πως η δίψα για αναγνώριση και αποδοχή τούς ωθεί στην πολιτική. Εκεί που την πατάνε όμως, διαχρονικά και σε πολύ διαφορετικές χώρες και περιπτώσεις, είναι όταν επιχειρούν να ελέγξουν το σκηνικό των μέσων ενημέρωσης για να προστατευθούν από την κριτική. Στις δημοκρατικές χώρες, αυτές οι προσπάθειες οδηγούν σχεδόν πάντοτε σε αποτυχίες, αν όχι τραγωδίες.

  • Γιατί; Πρώτα απ’ όλα γιατί οι επιχειρηματίες που δέχονται να παίξουν αυτό το παιχνίδι δεν είναι… άγιοι, ούτε και φημίζονται για την απολυτότητά τους. Αντιθέτως, είναι εξαιρετικά ευέλικτοι και καλοί στο να διαβάζουν προς τα πού πάει ο πολιτικός αέρας. Σήμερα είναι φίλοι και κολλητοί, αύριο το γυρίζουν στον βωμό νέων φιλιών και σχέσεων.

Είναι επίσης αχόρταγοι. Ζητούν κάτι, τους το κάνει ο Χ πολιτικός και μετά ζητούν απαιτητικά κάτι ακόμη. Αν τους αρνηθεί την πέμπτη χάρη, θυμώνουν και αντιδρούν βίαια. Στις περισσότερες περιπτώσεις πρόκειται επίσης για ανθρώπους που κινούνται μονίμως σε μια γκρίζα, αν όχι σκοτεινή περιοχή.

Στην Ελλάδα είχε αναπτυχθεί εδώ και μερικές δεκαετίες η ενημέρωση της “προστασίας” ή και του εκβιασμού. Ξεκίνησε δειλά δειλά από ορισμένα λαθρόβια έντυπα μετά τη μεταπολίτευση και εξαπλώθηκε ραγδαία, και με το αζημίωτο. Οι εκβιασμοί έδιναν κι έπαιρναν.

  • Οι εκβιαστές ήταν ενίοτε και πολύ δημιουργικοί, όπως ο εκδότης που εκβίαζε πολιτειακό παράγοντα της εποχής με αποκαλύψεις για την προσωπική του ζωή. Οταν τον κάλεσε στο γραφείο ρωτώντας τον “αν θέλει κάτι”, ο εκβιαστής απάντησε “μα αστειεύεστε;”.

Ταυτόχρονα έβγαλε ένα χαρτόνι από την τσάντα του που έγραφε “θέλω ένα εκατομμύριο (δραχμές)”. Γελάμε στη δημοσιογραφική πιάτσα με τέτοιες ιστορίες, αλλά ποτέ δεν ασχοληθήκαμε σοβαρά με το φαινόμενο. Δυστυχώς. Ορισμένοι θαύμαζαν και τη “μαγκιά” όσων πλούτισαν με αυτόν τον τρόπο.

  • Ηλπιζε κανείς ότι με την κρίση το τοπίο και η αγορά μπορεί και να καθάριζαν. Δεν το βλέπω να συμβαίνει. Η ανασφάλεια ρυμουλκεί την κυβέρνηση σε σκοτεινές ατραπούς, από τις οποίες δύσκολα βγαίνει κανείς αλώβητος. Αλλο κανόνες καθαροί για όλους, άλλο δημιουργώ το πλαίσιο για μια νέα διαπλοκή.

Αφήστε που η πανίσχυρη αόρατη διαπλοκή, την οποία ποτέ δεν θα ακούσετε να αναφέρεται με το όνομά της, έχει επιλέξει να ακολουθήσει τη σοφή συμβουλή εκλιπόντος επιχειρηματία: “Ποτέ δεν μπλέκεις ή αγοράζεις Μέσα, είναι πολύ πιο εύκολο να τα νοικιάσεις”.

  • Είναι και αυτή μια άλλη αγορά, στην οποία, από όσα ακούγονται, δεν εκδίδονται αποδείξεις, δεν αφήνονται ίχνη».

Για περισσότερη αρθρογραφία, γίνετε συνδρομητής στην έντυπη Καθημερινή.


Τσάμικο από απόσταση γίνεται;

  • Ο Πρωθυπουργός σε ανάρτησή του στο twitter επισημαίνει φαινόμενα χαλάρωσης: «Μετά από τρεις μήνες πειθαρχίας, παντού στον κόσμο βλέπουμε φαινόμενα χαλάρωσης στα μέτρα προστασίας για τον κορωνοϊό.

ΒΗΜΑτοδότης

  • Τσάμικο από απόσταση γίνεται; | tovima.gr
***
Ο Πρωθυπουργός σε ανάρτησή του στο twitter επισημαίνει φαινόμενα χαλάρωσης: «Μετά από τρεις μήνες πειθαρχίας, παντού στον κόσμο βλέπουμε φαινόμενα χαλάρωσης στα μέτρα προστασίας για τον κορωνοϊό. Ομως έχουμε μια υποχρέωση απέναντί στους συμπολίτες μας, κυρίως στους ηλικιωμένους, τους χρόνια πάσχοντες, να είμαστε υπεύθυνοι στις συμπεριφορές μας». Αυτά έγραψε στο twitter ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

  • Μόσιαλος: Να αποφεύγονται οι συνωστισμοί
Πάντως οι ειδικοί συμβουλεύουν ότι πρέπει να είμαστε προσεκτικοί, ότι δεν πρέπει να χαλαρώσουμε γιατί θα  χάσουμε όλα όσα κερδίσαμε με πολύ κόπο. Σε ό,τι αφορά τον κίνδυνο που μπορεί να προέλθει από τα πανηγύρια, ρώτησα τον καθηγητή του LSE Ηλία Μόσιαλο: «Ολες οι πολυπληθείς συγκεντρώσεις στις οποίες μπορεί να υπάρξει συνωστισμός καλόν είναι να αποφεύγονται αυτή την χρονιά. Ας κάνουμε όλοι υπομονή για ένα χρόνο. Του χρόνου υπάρχουν βάσιμες ελπίδες ότι η διασπορά του ιού θα ελεγχθεί». Κατά τον κ. Μόσιαλο συγκεντρώσεις σε ανοικτό χώρο, στις οποίες τηρούνται αποστάσεις δεν υπάρχει σ΄αυτές κανένα πρόβλημα.  Την ιδια ώρα ο ΕΟΔΥ ανακοίνωνε 27 νέα κρούσματα το τελευταίο 24ωρο από τα οποία τα 17 εισαγόμενα.
***
  • Οι ειδικοί και τα πανηγύρια
Αυτό που θα πρέπει να ξέρετε είναι ότι το θέμα των πανηγυριών  του καλοκαιριού δεν είναι και τόσο απλό ζήτημα. Ούτε για τις τοπικές κοινωνίες (που θέλουν τα πανηγύρια), ούτε βεβαίως για τους ειδικούς.  Την Τρίτη υπήρξε πολύωρη τηλεδιάσκεψη ανάμεσα στην Επιτροπή των  Ειδικών και των Λοιμωξιολόγων για να αποφασιστεί εάν θα απαγορευτούν ή όχι για εφέτος τα πανηγύρια. Υπήρξαν πολλές απόψεις και προτάσεις. Τελικά, όπως μαθαίνω  η συντριπτική πλειοψηφία των ειδικών ήταν υπέρ της απαγόρευσης των πανηγυριών, μετά τα όσα συνέβησαν σε πανηγύρι στην Αλίαρτο.  Αυτή ήταν έως την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές και η πρότασή τους. Εφεραν μάλιστα ως παράδειγμα τα καρναβάλια της Πάτρας, τα οποία και απαγόρευσαν  αποτρέποντας έτσι πιθανούς κινδύνους.
***
  • Συνωστισμός στις πλαζ τα Σαββατοκύριακα
Πρόβλημα συνωστισμού παρατηρήθηκε και σε ορισμένες πλαζ. Μου λένε ότι τα συνεργεία ελέγχου πάνε για έλεγχο τις καθημερινές όπου διαπιστώνουν ότι τηρούνται οι αποστάσεις, ότι οι σερβιτόροι έχουν μάσκα και γενικά τα μέτρα προστασίας ακολουθούνται κατά γράμμα Αυτά συμβαίνουν στις καθημερινές. Τι γίνεται όμως τα Σαββατοκύριακα; Στα Σαββατοκύριακα όμως παρατηρείται ο συνωστισμός. Γιατί άραγε; Αυτό εξετάζουν τώρα οι ειδικοί.
***
  • Οταν ο Πρωθυπουργός ανεβαίνει σε βουνό
«Ανασχηματισμός, κάποια στιγμή, θα γίνει αλλά δεν είναι της στιγμής. Όταν έρθει η ώρα θα το μάθετε από μένα», δήλωσε χθες (στον Σκάι) ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Αυτό δεν σημαίνει βεβαίως ότι δεν επεξεργάζεται στο μυαλό του τις αλλαγές που θα κάνει και προφανώς έχει ήδη καταλήξει στα ποια πρόσωπα που θα πάνε σπίτι τους. Σε κάθε περίπτωση επειδή όπως έχει πει ο ίδιος τις αποφάσεις του τις παίρνει στο βουνό, το πέρασμά του την Παρασκευή από την Ήπειρο έχει ενεργοποιήσει τα αντανακλαστικά όσων αρέσκονται στους αιφνιδιασμούς και γενικώς στην ανασχηματισμολογία.
****
Θυμίζω, πάντως, ότι την απόφαση για την υποψηφιότητα της Κατερίνας Σακελλαροπούλου για το ύπατο πολιτειακό αξίωμα, την έλαβε κατά την επίσκεψή του στο νομό Ιωαννίνων και συγκεκριμένα στο Μέτσοβο, στο νομό Ιωαννίνων, αλλά και την απόφαση να προτείνει τον Κώστα Τασούλα για Πρόεδρο της Βουλής την έλαβε ενώ βρισκόταν προεκλογικά πάλι στο ίδιο μέρος. Αυτή την φορά δεν θα είναι στο Μέτσοβο αλλά στα Πράμαντα όπου και θα διανυκτερεύσει το βράδυ της Παρασκευής και το Σάββατο το πρωί θα μεταβεί στο αναστηλωμένο γεφύρι της Πλάκας για την τελετή εγκαινίων και αμέσως μετά θα πετάξει με ελικόπτερο για την Κέρκυρα.
***
  • Απολογισμός και Ταμείο Ανάκαμψης
Τον απολογισμό του έργου της κυβέρνησης, καθώς συμπληρώνεται ένας χρόνος από τις εκλογές της 7ης Ιουλίου, έκανε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη συνάντησή του με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, η οποία αναφέρθηκε στην ανάγκη να κλείσει το θέμα με το πακέτο ανάκαμψης  στην επόμενη Σύνοδο προκειμένου να ενισχυθούν οι εργαζόμενοι. Ο πρωθυπουργός είπε ότι ήταν  «ένας πολύ πυκνός χρόνος στον οποίο από τη μια ήμασταν συνεπείς με τις προγραμματικές μας δεσμεύσεις, υλοποιώντας ένα τολμηρό, μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα κι από την άλλη προφανώς έπρεπε να διαχειριστούμε μια σειρά από κρίσεις, με πιο σημαντική την υγειονομική πρόκληση του κορονοϊού στην οποία όπως έχουμε συζητήσει πιστεύω ότι τα έχουμε καταφέρει καλά, τουλάχιστον ως προς την αντιμετώπιση της πρώτης φάσης».
***
Ο ΣΥΡΙΖΑ και το κιτς
Όταν ένας βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ χαρακτηρίζει το  τηλεοπτικό σποτ του κόμματός του… «πρόχειρο και κιτς», αυτό σημαίνει ότι το συγκεκριμένο σποτ πρέπει να είναι πάρα πολύ κακόγουστο. Και εξηγούμαι.
Νέος βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ που είχε μόλις ολοκληρώσει δηλώσεις του σε τηλεοπτικό κανάλι από τη Βουλή ρωτήθηκε από φίλους του (στη Βουλή) για το σποτ «1 χρόνο όλα ανάποδα».
-«Πως το είδες;»
-«Είχαμε αρκετό χρόνο για να ετοιμάσουμε κάτι περιεκτικό και ουσιαστικό, αλλά αυτό το οποίο προέκυψε δεν ήταν ούτε αισθητικά ωραίο, ούτε καλά προετοιμασμένο», απάντησε ο βουλευτής, αφήνοντας τους συνομιλητές του άφωνους…
-«Μήπως υπερβάλλεις, ήταν γεμάτο ειρωνεία…», επανήλθαν αυτοί.
-«Ποια ακριβώς ειρωνεία; Πως ξέρουμε να ανοίγουμε σαμπάνιες;», ανταπάντησε ο βουλευτής.
Απ’ ό,τι μαθαίνω στην κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ γίνανε ανάλογης φύσης σχόλια τα οποία έφεραν σε δύσκολη θέση τον Αλέξανδρο Χαρίτση, ο οποίος ωστόσο δεν είχε τον τελικό λόγο για το τηλεοπτικό σποτ. Δεδομένου ότι διαχρονικά οι αριστεριστές βουλευτές ξεχωρίζουν για την προβληματική αισθητική τους, δεν μπορεί παρά να προκαλέσει έντονο προβληματισμό το γεγονός ότι βρήκαν κακόγουστο το σποτάκι του ίδιου του κόμματός τους. Η εξήγηση είναι άβολη: Είτε κάποιοι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ αποκτούν αισθητική, είτε δεν είναι τόσο αριστεριστές….
****
****
Τα βιντεάκια του ΣΥΡΙΖΑ
Συμβαίνει μήπως κάτι με τα τηλεοπτικά σποτ του ΣΥΡΙΖΑ και σε πολλούς ακόμα και σε Συριζαίους δεν αρέσουν; Οταν, μετά τις εκλογές, αποχώρησε η επικοινωνιολόγος του Αλέξη Τσίπρα, η Ζωή Χαλιδιά που ήταν άνθρωπος  της απόλυτης εμπιστοσύνης του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ και εμπνευστής και δημιουργός των πολυσυζητημένων σποτ του τύπου «Ηταν δίκαιο έγινε πράξη», τότε δημιουργήθηκε πρόβλημα με τα σποτάκια. Ο ΣΥΡΙΖΑ ξέμεινε από έμπειρους επικοινωνιολόγους.
  • Η κυρία Χαλιδιά πήρε  το καπελάκι της (που λέει ο λόγος) και έφυγε από τον ΣΥΡΙΖΑ. Ηταν, βλέπετε, και η βαριά ήττα των εκλογών που αποθάρρυνε επαγγελματίες επικοινωνιολόγους να συνεργαστούν με το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Ετσι την παραγωγή των σποτ ανέλαβε, μου λένε, μια ομάδα νεαρών της Νεολαίας του κόμματος (που βρίσκονται στην Κομουνδούρου)  υπό την εποπτεία  είτε του Γραμματέα του κόμματος  Πάνου Σκουρλέτη, είτε άλλων στελεχών.
  • Αυτή η ομάδα, μαθαίνω, ότι  παράγει αυτά τα περιβόητα σποτ, όπως αυτό  με την χρηματοδότηση των ΜΜΕ που παρουσίαζε όλους τους δημοσιογράφους ότι τα παίρνουν. Ενα σποτ που, όπως θυμάστε, προκάλεσε θύελλα διαμαρτυριών και την αντίδραση της ΕΣΗΕΑ.
  •  Μου λένε, επίσης  ότι την ιδέα για το καινούργιο σποτ του ΣΥΡΙΖΑ, αυτό με τον «1 χρόνο όλα ανάποδα»,  την έδωσε ο ίδιος ο κ. Τσίπρας όταν ανέβασε στο twitter αυτό το σύνθημα για να κριτικάρει τον ένα χρόνο διακυβέρνησης της χώρας από τη ΝΔ και τον κ. Μητσοτάκη.
  • Από εκεί εμπνεύστηκαν  οι δημιουργοί του σποτ. Είναι αυτό ακριβώς το σποτ, που ο συγκεκριμένος βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ το χαρακτήρισε μέσα στη Βουλή  (σε πηγαδάκι φίλων του)… κακόγουστο.
***
  • Η μηνιαία κάρτα διαδρομών του Πρωθυπουργού
Οι περισσότεροι ίσως να μην το έχουν προσέξει, αλλά στον σταθμό του ΜΕΤΡΟ Αγία Βαρβάρα, ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κώστας Καραμανλής έδωσε μία ηλεκτρονική μηνιαία κάρτα στον Πρωθυπουργό, ο οποίος μάλιστα την «χτύπησε» στο ειδικό μηχάνημα έκανε δηλαδή χρήση. Μιλάμε για κανονική κάρτα με τη φωτογραφία του Πρωθυπουργού πάνω σ΄αυτήν.

Παντελής Μπουκάλας ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΜΠΟΥΚΑΛΑΣ

Αψεγάδιαστος τιμοκατάλογος

Πάλι καλά να λέμε. Πάλι καλά που η διαφημιστική εταιρεία που εκπόνησε το σχέδιο ενημέρωσης για τον κορωνοϊό «διέθετε τις ειδικές γνώσεις, την εμπειρία και το εξειδικευμένο προσωπικό για να το υλοποιήσει έγκαιρα και αποτελεσματικά».

Ο έπαινος υπογράφεται από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Στέλιο Πέτσα, που είναι παγκοίνως γνωστό ότι ζυγίζει με προσοχή κάθε του λέξη πριν την εκφωνήσει, ώστε να μην αδικήσει κανέναν ούτε να τον επαινέσει υπέρμετρα.

  • Χάρη στις θαυμαστές αρετές της αναδόχου Initiative Media, οι αστοχίες και τα παράδοξα στον τιμοκατάλογο της καμπάνιας «Μένουμε Σπίτι» είναι λίγα και ασήμαντα, αν σταθμιστούν καλοπροαίρετα. Και πολύ σωστά ο πρωθυπουργός, ερωτηθείς, δεν του βρήκε κανένα ψεγάδι. Εχει και η αυτοκριτική τα όριά της.

Εντάξει, στα χίλια τόσα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης τρύπωσαν και μερικά χωρίς υπόσταση Μέσου, αφού δεν λειτούργησαν ποτέ ή έκλεισαν προ τριετίας. Ξέφυγαν επίσης ορισμένα που δεν τα πάνε καλά με το δεύτερο μι, τη μαζικότητα, αφού η ακροαματικότητα ή η επισκεψιμότητά τους βρίσκεται «εις τον πάτο της εικόνας», για να το πούμε διονυσιοσολωμικά.

  • Παρεισέφρησαν και κάμποσα που δεν τα πάνε καλά με το έψιλον της ενημέρωσης, αφού προτιμούν φανατικά το δέλτα της δοξολογίας και το κάπα της κολακείας. Αυτά όμως είναι ψιλά γράμματα.

Τ’ αξίζει λοιπόν μέχρι λεπτού τα 411.985 ευρώ η ιδιωτική εταιρεία, που επελέγη επειδή η πολιτεία πρέπει πάντοτε να υποστηρίζει το «επιχειρείν», ένα από τα απαρέμφατα που τυγχάνουν της μόδας.

  • Με «τις ειδικές γνώσεις της» κατάφερε να προστατέψει τον κ. Πέτσα, τον προϊστάμενό του πρωθυπουργό και συνολικά την κυβέρνηση από τον κίνδυνο να εκτεθούν σε κακοήθη σχόλια για νεποτισμό, κομματισμό, διανομή του δημόσιου χρήματος με διαβλητά κριτήρια κτλ.

Θα πει κανείς ότι δεν είναι ακριβώς αντικειμενική η κατάστρωση ενός καταλόγου που οδηγεί σε εξωφρενική ανισοκατανομή, με τα αντιπολιτευόμενα ΜΜΕ να εισπράττουν το θηριώδες 1% του συνολικού ποσού.

  • Θα πει επίσης ότι δεν είναι δίκαιο μια εφημερίδα με πραγματική παρουσία, πραγματικές πωλήσεις και πραγματικούς εργαζομένους να ανταμείβεται με το ένα πέμπτο της αμοιβής άλλης εφημερίδας με πολύ μικρότερες πωλήσεις, ή με το ένα δέκατο του κονδυλίου που κατέληξε σε  ιστοσελίδες αμφίβολης ενημερωτικής αξίας και πέντε το πολύ εργαζομένων.

Και όμως. Για κάθε άνθρωπο δεν υπάρχει τίποτε αντικειμενικότερο και τίποτε δικαιότερο από τη βούλησή του. Και για κάθε κυβέρνηση επίσης.

Για περισσότερη αρθρογραφία, γίνετε συνδρομητής στην έντυπη Καθημερινή.


Ας πούμε την αλήθεια για τη «λίστα Πέτσα» και τα Μέσα Ενημέρωσης

  • Η «λίστα Πέτσα» είναι ένα σύμπτωμα μιας συνολικότερης κρίσης στο χώρο των ΜΜΕ, με ευθύνες σημαντικές και διαχρονικές
Χαραλαμπόπουλος Λευτέρης
Ας πούμε την αλήθεια για τη «λίστα Πέτσα» και τα Μέσα Ενημέρωσης | tovima.gr

Πολλοί έγραψαν για τα προβλήματα που είχε η «λίστα Πέτσα» και αρκετοί είχαν δίκιο.

  • Δόθηκαν χρήματα με αδιαφανή κριτήρια, που ποτέ δεν προσδιορίστηκαν επαρκώς. Υπάρχουν Μέσα που έχουν δίκιο να λένε ότι είναι αδικημένα και άλλα που βρέθηκαν να επιδοτούνται επειδή είχαν… μπάρμπα στην Κορώνη. Μόνο που αυτά που λέγονται δεν πιάνουν την ουσία του προβλήματος.

Γιατί εάν κανείς το σκεφτεί λίγο παραπάνω, τίποτε δεν αποτυπώνει καλύτερα την κρίση των ΜΜΕ από την εικόνα του καυγά για το εάν μοιράστηκε δίκαια το κρατικό χρήμα. Η ίδια η εικόνα των ΜΜΕ που συζητούν για το κρατικό χρήμα είναι το πρόβλημα. Γιατί αυτό σημαίνει ότι η κουβέντα για την ανεξαρτησία των Μέσων Ενημέρωσης πάει περίπατο.

  • Η ουσία της ενημέρωσης και η εγγύηση της πολυφωνίας και της εγκυρότητας είναι η ανεξαρτησία των ΜΜΕ. Και αυτό σημαίνει Μέσα που δεν εξαρτώνται από την κρατική ή την επιχειρηματική επιδότηση. Σημαίνει μέσα ενημέρωσης που θα μπορούν να ζήσουν από τις πωλήσεις και τη διαφήμιση.

Εάν τα Μέσα δεν μπορούν να ζήσουν από τις πωλήσεις και τη διαφήμιση, τότε χρειάζονται να παίρνουν κρατικό, κομματικό και επιχειρηματικό χρήμα, είτε νομότυπο είτε «μαύρο». Γιατί η ενημέρωση, όχι η γνώμη σε ένα blog (ακόμη και η πιο εύστοχη), κοστίζει: θέλει επαγγελματίες δημοσιογράφους και τεχνολογική υποδομή. Για ένα μεγάλο διάστημα τα ΜΜΕ μπορούσαν να το καταφέρνουν αυτό.

  • Και τότε υπήρχαν ζητήματα με την κατανομή της κρατικής διαφήμισης ή προβλήματα «διαπλοκής», όμως οι εφημερίδες πωλούσαν φύλλα και είχαν διαφημίσεις, το ίδιο και τα κανάλια. Αυτό ανατράπηκε την εποχή της κρίσης, γιατί οι πωλήσεις καταβαραθρώθηκαν και η διαφήμιση υποχώρησε σημαντικά.

Συνέβαλαν σε αυτό και οι καταστροφικές οικονομικές επιλογές διαφόρων ιδιοκτητών ΜΜΕ που είτε απλώς αρνήθηκαν να βάλουν το χέρι στην τσέπη, είτε -ακόμη χειρότερα- λεηλάτησαν πετυχημένες επιχειρήσεις στο χώρο της ενημέρωσης. 

Συνέβαλε, όμως, και μια συγκεκριμένη νοοτροπία του κοινού που είδε το διαδίκτυο κυρίως ως «τζάμπα» ενημέρωση αδυνατώντας να καταλάβει ότι από ένα σημείο και μετά το «τζάμπα» οδηγούσε σε ψεκασμένες» θεωρίες και fake news. Σε αυτό το τοπίο, το κρατικό χρήμα άρχισε να παίζει ρόλο μεγάλο στην ενημέρωση. Είτε το απευθείας κρατικό, είτε εκείνο που επηρεαζόταν από κυβερνητικές επιλογές (βλ. π.χ. τη διαφήμιση των μεγάλων ΔΕΚΟ).

  • Αυτό έκανε κυβερνήσεις, κόμματα και πολιτικούς να προσπαθούν έτσι να συντηρούν «φίλια» ΜΜΕ. Αυτό έκαναν όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις και γι’ αυτό π.χ. ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει κάποια στιγμή να δώσει εξηγήσεις για το πώς κατευθυνόταν χρήμα και διαφήμιση σε συγκεκριμένα ΜΜΕ.

Αυτό δεν έπρεπε να κάνει η τωρινή κυβέρνηση και με τον τρόπο που χειρίστηκε το συγκεκριμένο πρόγραμμα έδωσε την εντύπωση ότι ακολουθούσε την πεπατημένη των προηγούμενων. Και για να είμαστε σαφείς: Ναι τα ΜΜΕ έχουν υποχρέωση να προσφέρουν δωρεάν μηνύματα κοινωνικού περιεχομένου, ιδίως εάν τους έχουν εκχωρηθεί δημόσια αγαθά όπως είναι οι ραδιοτηλεοπτικές συχνότητες, οπότε η μετάδοση σχετικών μηνυμάτων είναι υποχρέωσή τους.

  • Όμως, η κρατική διαφήμιση, δεν παύει να είναι διαφήμιση και ως τέτοια θα πρέπει να δίνεται με ξεκάθαρους όρους και με κριτήρια που να αναλογούν στη δύναμη και την παρέμβαση των Μέσων. Όμως δεν μπορεί το πρόβλημα των ΜΜΕ να είναι όλη αυτή η συζήτηση για το εάν μοιράζεται δίκαια το κρατικό χρήμα.

Δεν είναι αυτό το μέλλον των ΜΜΕ, εκτός και εάν θέλουμε να συνεχίσουμε την ίδια κατάσταση, δηλαδή να συντηρούνται διάφορα Μέσα που ούτε την ενημέρωση υπηρετούν, ούτε καν την ανεργία δεν καταπολεμούν.

  • Ο χώρος των ΜΜΕ έχει ανάγκη από ένα νέο συμβόλαιο ανάμεσα στους παραγωγούς ενημερωτικού (και ψυχαγωγικού) περιεχομένου και την κοινωνία. Από τη μια, αυτό σημαίνει πραγματική επένδυση στα Μέσα, από ανθρώπους που το όραμά τους είναι να υπάρξει ποιοτική ενημέρωση και ψυχαγωγία. Και όχι απλώς «να κάνουν δουλίτσες».

Και αυτό αφορά τον οποιοδήποτε θέλει να ασχοληθεί, είτε μιλάμε για επιχειρηματίες και μεγάλες επενδύσεις, είτε μιλάμε για πρωτοβουλίες «από τα κάτω», συνεταιριστικές ή συνεργατικές.

  • Από την άλλη, ένα κοινό που πρέπει να κατανοήσει ότι για να έχει ποιότητα στην ενημέρωση και την ψυχαγωγία θα πρέπει να επιβραβεύει αυτούς που την προσφέρουν, στηρίζοντας τα ΜΜΕ που αξίζουν με το κλικ στο υλικό ελεύθερης πρόσβασης, με την αγορά του εντύπου, με τη συνδρομή εάν είναι συνδρομητικό.

Το κοινό έχει δύναμη και πρέπει να μάθει να τη χρησιμοποιεί. Εάν το κράτος θέλει να βοηθήσει σε ένα τέτοιο νέο συμβόλαιο ανάμεσα στα ΜΜΕ και το κοινό, βοηθώντας επενδύσεις και την παραγωγή ποιοτικού περιεχομένου, είναι καλοδεχούμενο. Αλλά ως εκεί.


MHNYMATA 

  • Το να βγαίνει η Ραλλία, βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και να δηλώνει πως τους ανθρώπους που δολοφονήθηκαν στην Μarfin «τους σκότωσαν οι φίλοι της Ν.Δ. οι τραπεζίτες» είναι ο,τι πιο χυδαίο έχει ακουστεί στο κοινοβούλιο εδώ και χρόνια. Δυστυχώς αυτή είναι η νοοτροπία και το επίπεδο τους. Ντροπή.

Προς άσχετους με οικοδομικά υλικά, κατασκευές κλπ: Αντι-γκράφιτι δεν σημαίνει ότι δεν βάφεται. Δεν έχει υπερφυσικές δυνάμεις. Αντι-γκράφιτι σημαίνει ότι καθαρίζεται εύκολα από τα γκράφιτι χωρίς να καταστρέφεται το υλικό κατασκευής. Αυτό γίνεται είτε με απλό πλύσιμο είτε με χημικά.

  • Σου επιστρέφω τα χρήματα, για να σε πιέσω να μου δώσεις περισσότερα. Στο τέλος, εάν δεν τα πάρω, θα σου πάρω το σκαλπ ή θα μου πάρεις την ελευθερία μου.
Ο… Σατιρικός@ ΠΟΝΤΙΚΙ
  • Εικόνα

1) μαύρο φόρεμα μπουζούκια 1999  2) σταθμαρχης  3) διευθυντής ΔΕΗ  4) κολεξιον σύριζα 2015-2020 με μαύρισμα ΣΚ- Υδρα με το μωρακι  5) κουμπάρα στο Μεγαλοχωρι
  • Εικόνα

Σήμερα ο σ. Σκουρλέτης δήλωσε ότι αυτός και το κόμμα του θα παραβιάσουν τον νόμο για τις διαδηλώσεις. Αν η συμμόρφωση στον νόμο είναι προαιρετική προτείνω παραβίαση του νόμου που προβλέπει την χρηματοδότηση του σ. Σκουρλέτη και του κόμματος του από τα λεφτά των φορολογούμενων.


Εικόνα