Η έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος για το master plan του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) σηματοδοτεί μια νέα εποχή για το λιμάνι της πόλης, καθώς ξεκλειδώνει ένα έργο στρατηγικής σημασίας: την επέκταση του Προβλήτα 6. Το έργο, το οποίο έχει ήδη καθυστερήσει σημαντικά, μπαίνει επιτέλους σε τροχιά υλοποίησης, ωστόσο, υπάρχει ένα σημαντικό ζήτημα: η χρηματοδότηση του έργου.
Η μεγάλη επένδυση και οι προσωρινοί ανάδοχοι
Το έργο της επέκτασης του Προβλήτα 6 έχει συνολικό προϋπολογισμό 160 εκατ. ευρώ και προσωρινοί ανάδοχοι έχουν ανακηρυχθεί η ΜΕΤΚΑ και η ΤΕΚΑΛ. Η επέκταση της λιμενικής υποδομής υπολογίζεται στα 130 εκατ. ευρώ, ενώ επιπλέον 7 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για τον μηχανικό εξοπλισμό και 23 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση του Παλαιού Τελωνειακού Σταθμού.
Το μεγάλο ερώτημα, όμως, είναι πώς θα εξασφαλιστούν τα απαραίτητα κεφάλαια, ειδικά από την πλευρά του μεγαλομετόχου του ΟΛΘ, Ιβάν Σαββίδη.
Το χρηματοδοτικό πρόβλημα του Ιβάν Σαββίδη
Σύμφωνα με πληροφορίες του Radar.gr, ο Ιβάν Σαββίδης αναζητά 100 εκατ. ευρώ για να μπορέσει να χρηματοδοτήσει το έργο. Η βασική αιτία της έλλειψης ρευστότητας φαίνεται να σχετίζεται με την εμπόλεμη κατάσταση στη Ρωσία και την Ουκρανία, η οποία έχει δημιουργήσει οικονομικές δυσκολίες στον γνωστό επιχειρηματία.
Παρά τις προκλήσεις, ο Σαββίδης φέρεται να έχει ενεργοποιήσει τις επαφές του με την κυβέρνηση, προκειμένου να βρεθεί λύση στο χρηματοδοτικό ζήτημα και να διασφαλιστεί η συνέχιση του έργου.
Ο ρόλος του Π. Σταμπουλίδη και η διαμεσολάβηση του ΤΑΙΠΕΔ
Ένα πρόσωπο-κλειδί σε αυτή τη διαδικασία φαίνεται να είναι ο Π. Σταμπουλίδης, ο οποίος είναι Εντεταλμένος Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ και ταυτόχρονα μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΛΘ. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ο Σταμπουλίδης έχει αναλάβει τον ρόλο του μεσολαβητή μεταξύ του Ιβάν Σαββίδη και της κυβέρνησης, ώστε να βρεθεί η κατάλληλη χρηματοδοτική λύση.
Επιπλέον, αναφέρεται πως ο ίδιος διεκδικεί τη θέση Νο2 στο Υπερταμείο, θέση από την οποία θα μπορούσε να έχει ακόμα μεγαλύτερη επιρροή στις εξελίξεις γύρω από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και τα μεγάλα επενδυτικά έργα που σχεδιάζονται.
Η στρατηγική σημασία του έργου για τη Θεσσαλονίκη
Η ολοκλήρωση του Προβλήτα 6 αποτελεί ζωτικής σημασίας έργο για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και την οικονομία της Βόρειας Ελλάδας. Πρόκειται για μια επένδυση που μπορεί να ενισχύσει τον ρόλο του λιμανιού ως βασικού κόμβου διαμετακομιστικού εμπορίου, βελτιώνοντας τη συνδεσιμότητά του με τα Βαλκάνια και την υπόλοιπη Ευρώπη.
Παράλληλα, η επέκταση των λιμενικών υποδομών αναμένεται να αυξήσει τη δυνατότητα υποδοχής μεγαλύτερων πλοίων, να βελτιώσει την εξυπηρέτηση του εμπορευματικού φορτίου και να καταστήσει τον ΟΛΘ ανταγωνιστικότερο απέναντι σε άλλα λιμάνια της Μεσογείου.
Τι μένει να δούμε
Η έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος ήταν ένα σημαντικό βήμα, αλλά δεν αρκεί. Το μεγάλο στοίχημα τώρα είναι η εξασφάλιση των χρημάτων που απαιτούνται για να προχωρήσει η επένδυση. Η λύση που θα βρεθεί – είτε μέσω τραπεζικής χρηματοδότησης, κρατικής παρέμβασης ή άλλων επενδυτικών σχημάτων – θα καθορίσει τη μελλοντική πορεία του λιμανιού και την οικονομική δυναμική της Θεσσαλονίκης.
Η εμπλοκή θεσμικών παικτών όπως το ΤΑΙΠΕΔ και το Υπερταμείο, καθώς και η συμμετοχή ισχυρών κατασκευαστικών ομίλων όπως η ΜΕΤΚΑ και η ΤΕΚΑΛ, δείχνει ότι το έργο βρίσκεται σε κρίσιμη φάση. Οι εξελίξεις των επόμενων εβδομάδων θα είναι καθοριστικές για το αν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα μπορέσει να κάνει το επόμενο μεγάλο βήμα.