Αλλαγές έρχονται στα τέλη κυκλοφορίας, με αυξήσεις που θα επιβαρύνουν κυρίως τα παλαιά ρυπογόνα οχήματα, μετά από πιέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της Ελλάδας. Το νέο σύστημα, που θα εφαρμοστεί από το 2026, θα βασίζεται στις εκπομπές ρύπων, με στόχο την απόσυρση των πιο ρυπογόνων οχημάτων από τους δρόμους της χώρας.
Αύξηση στα τέλη Κυκλοφορίας για τα παλαιά οχήματα
Σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις, τα οχήματα μεγαλύτερης ηλικίας, ειδικά αυτά που έχουν πάνω από 10 χρόνια στην κυκλοφορία, θα αντιμετωπίσουν σημαντικές αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας. Αντίθετα, τα ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα θα συνεχίσουν να απαλλάσσονται πλήρως ή θα έχουν μειωμένα τέλη, ως μέρος της στρατηγικής για την προώθηση πιο καθαρών μορφών μετακίνησης.
Η πίεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς την Ελλάδα να περιορίσει τις εκπομπές ρύπων είναι έντονη, καθώς η χώρα εμφανίζει υψηλό μέσο όρο ηλικίας οχημάτων, με τα Ι.Χ. να είναι κατά μέσο όρο 17,3 ετών και τα φορτηγά άνω των 20 ετών. Αυτό δημιουργεί προβλήματα στην προσπάθεια συμμόρφωσης με τα ευρωπαϊκά περιβαλλοντικά πρότυπα, ειδικά σε μια εποχή που η Ελλάδα έχει κάνει σημαντικά βήματα προς την ενεργειακή αυτονομία, αξιοποιώντας ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Νέο σύστημα τιμολόγησης από το 2026
Από το 2026, τα τέλη κυκλοφορίας θα υπολογίζονται κλιμακωτά, ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων του κάθε οχήματος. Αυτό σημαίνει ότι τα οχήματα που εκπέμπουν λιγότερους ρύπους θα πληρώνουν λιγότερα τέλη, ενώ τα πιο ρυπογόνα θα επιβαρύνονται με υψηλότερα ποσά. Η κίνηση αυτή αποσκοπεί στην απομάκρυνση των παλαιών οχημάτων από τους ελληνικούς δρόμους, δίνοντας παράλληλα κίνητρα για την απόκτηση νέων, πιο οικολογικών οχημάτων.
Μια Τεχνική Ομάδα Εργασίας θα συσταθεί από την κυβέρνηση, με σκοπό να διαμορφώσει ένα δίκαιο και βιώσιμο σχέδιο τιμολόγησης, το οποίο θα λαμβάνει υπόψη τις οικονομικές δυνατότητες των πολιτών και τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις της χώρας. Κεντρικός στόχος είναι η επίτευξη ενός συστήματος που δεν θα επιβαρύνει υπερβολικά τους πολίτες χαμηλού εισοδήματος, οι οποίοι μπορεί να μην έχουν τη δυνατότητα να αναβαθμίσουν το όχημά τους.
Κίνητρα για την απόσυρση παλαιών οχημάτων
Η ήδη υφιστάμενη πολιτική παροχής κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων θα συνεχιστεί και θα ενισχυθεί. Μέχρι στιγμής, οι ιδιοκτήτες που αγοράζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα απολαμβάνουν φορολογικές ελαφρύνσεις και επιδοτήσεις που φτάνουν τα 8.000 ευρώ. Ωστόσο, το υψηλό κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων παραμένει εμπόδιο για πολλές οικογένειες και επιχειρήσεις.
Το νέο σχέδιο προβλέπει την παροχή επιπλέον κινήτρων για την απόσυρση παλαιών, ρυπογόνων οχημάτων, όπως οικονομικές ενισχύσεις, προγράμματα ανταλλαγής, και επιδοτήσεις για την αγορά νέων, πιο φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων. Τα έσοδα από τα αυξημένα τέλη κυκλοφορίας θα χρηματοδοτήσουν αυτά τα κίνητρα, χωρίς να επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό.
Δίκαιη μετάβαση σε μια πράσινη οικονομία
Η κυβέρνηση αναγνωρίζει την ανάγκη για μια δίκαιη μετάβαση προς μια πιο πράσινη οικονομία, λαμβάνοντας υπόψη τις δυνατότητες των πολιτών. Γι’ αυτόν τον λόγο, το νέο σύστημα τιμολόγησης θα συνδυάζει την προστασία του περιβάλλοντος με την οικονομική προσβασιμότητα, εξασφαλίζοντας ότι οι αλλαγές δεν θα επιβαρύνουν υπέρμετρα τις κοινωνικές ομάδες που ήδη δυσκολεύονται να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες.
Με αυτές τις αλλαγές, η Ελλάδα προχωρά προς μια πιο οικολογική και βιώσιμη κατεύθυνση, ενισχύοντας τα κίνητρα για την απόκτηση καθαρότερων οχημάτων και θέτοντας υπό πίεση τα παλαιά, ρυπογόνα οχήματα.