Τα 7+3 πολύ μεγάλα project που θα μας απασχολήσουν την ερχόμενη δεκαετία

Η κουβέντα γύρω απο τα μεγάλα έργα που θα αποτελέσουν την επόμενη γενιά μετά τους αυτοκινητόδρομους λίγο-πολύ έχει μπει στο αυλάκι και μάλλον δεν ικανοποιεί ιδιαίτερα τον τεχνικό κλάδο. Η Γραμμή 4, ο ΒΟΑΚ, νότιο και βόρειο τμήμα του Ε65, Υποθαλάσσια Σαλαμίνας, Σιδηροδρομική ολοκλήρωση του ΠΑΘΕΠ κ.α. είναι το κυρίως μενού. Η συνέχεια όμως και κυρίως με την αυγή της νέας δεκαετίας υπόσχεται να είναι πιο συναρπαστική και ήδη πολλά έργα έχουν ξεκινήσει να συζητώνται ως τα επόμενα μεγάλα έργα. Η δεξαμενή αυτή όπως άλλωστε συνηθίζεται γεμίζει-γεμίζει και τελικά τα πιο “τυχερά” από αυτά τα έργα θα τα δούμε να προχωρούν προς υλοποίηση.

Σε αυτό το πλασίο, θα δούμε αρκετά έργα σιδηροδρομικά και Μετρό ενώ θα έχουμε και έργα-έκπληξη. Σήμερα στο ypodomes.com μαζέψαμε τα πιο ενδιαφέροντα από αυτά τα project με την υποσημείωση ότι ακόμα είναι ..μακέτες. Αν καταφέρουν και βρουν την πολιτική βούληση και τη χρηματοδότηση τότε θα μας απασχολήσουν πολύ τα επόμενα χρόνια. Για να δούμε τι …μαζέψαμε:

1.SEA2SEA (Περίπου 2,5 δις ευρώ)
Εφόσον το σχέδιο της διακρατικής εταιρείας τύχει της υποστήριξης και της χρηματοδότησης και τα επόμενα χρόνια, μιλάμε για το πλέον οραματικό έργο που στο Ελληνικό τμήμα θα έχει projects της τάξης των 2,5δισ.ευρώ. Κυριότερη παρέμβαση είναι η νέα χάραξη για μονή ηλεκτροδοτούμενη σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Ξάνθη που θα μειώσει εντυπωσιακά τους χρόνους. Στην καλύτερη περίπτωση μιλάμε για το 2021 και μετά.

2.Επεκτάσεις Γραμμής 4 Μετρό Αθήνας (περίπου 2δισ.ευρώ)
Τρεις μεγάλες επεκτάσεις είναι στην ουρά: Γουδή-Εθνική Οδός (11σταθμοί-1,1δισ.ευρώ), Περισσός-Πετρούπολη (6 σταθμοί-600εκατ.ευρώ), Ευαγγελισμός- Άνω Ηλιούπολη (3 σταθμοί-350εκατ.ευρώ). Αναζητείται χρηματοδότηση, πιθανότατα από το ΕΣΠΑ 2021-2017. Στα θετικά η ωριμότητα πολλών από των παραπάνω τμημάτων.

3.Επεκτάσεις Αττικής Οδού (περίπου 1,5δισ.ευρώ)
Εδώ έχουμε “ζύμωση”. Ανάλογα με το αντικείμενο που θα αποφασιστεί θα έχουμε και το κλείδωμα του κόστους. Στάνταρ θεωρούνται η αστική σήραγγα Κατεχάκη-Βουλιαγμένης, η επέκταση της Λ.Κύμης, και οι επεκτάσεις προς Ραφήνα και Λαύριο πακέτα και με το σιδηρόδρομο. Προς το παρόν γίνονται μελέτες και πριν το 2020 δεν αναμένεται να έχει ξεκαθαρίσει.

4.Επεκτάσεις Μετρό Θεσσαλονίκης (περίπου 1,3δισ.ευρώ)
Εδώ, έχουμε τις επεκτάσεις που θα ολοκληρώσουν την πρώτη φάση ανάπτυξης του Μετρό της πόλης. Αφορά την κυκλική γραμμή Ν.Σ.Σταθμό-Κορδελιό-Ευκαρπία-Σταυρούπολη και την επέκταση προς Αεροδρόμιο (Μίκρα-Αεροδρόμιο Μακεδονία). Ήδη για φέτος εξαγγέλθηκαν οι πρόδρομες εργασίες. Το πιο πιθανό σενάριο είναι να είναι το πρώτο έργο του ΕΣΠΑ 2021-2027 λόγω ωριμότητας αλλά ας κρατάμε μικρό καλάθι.

5.Athens Alive (περίπου 1,1 δισ.ευρώ)
Το έργο αυτό μας προέκυψε από το πουθενά. Αφορά την αξιοποίηση του Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου Αθηνών (ΟΑΚΑ) με την διαμόρφωση σταδίων, την κατασκευή κτιρίων και την μετατροπή του σε ένα City. Μεγάλο, φιλόδοξο πλάνο που προς το παρόν σχεδιάζεται. Θα έλεγε κανείς ότι είναι ένα μικρό “Ελληνικό”. Για τα έργα; μάλλον είναι νωρίς για να πούμε κάτι.

6.Επέκταση Αεροσταθμού Ελ.Βενιζέλος (300-500εκατ.ευρώ)
Ε-ε-έρχεται. Στο τέλος του έτους αναμένουμε την μεγάλη ανακοίνωση για την επέκταση του Αεροσταθμού μιας και η συνεχώς αυξητική τάση έχει φέρει τον υφιστάμενο αεροσταθμό στα όρια της ικανότητας λειτουργίας του. Η επένδυση εκτιμάται ότι θα κυμανθεί σε 300-500εκατ.ευρώ όμως όλα θα γίνουν πιο συγκεκριμένα με την ανακοίνωση. Τα έργα πιθανόν να ξεκινήσουν μέχρι το 2020.

7.Ηλεκτρική Διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης 1,1δισ.ευρώ
Μεγάλο, πολύ μεγάλο ενεργειακό έργο που θα σημάνει την πλήρη ένωση της Κρήτης και τη δυνατότητα επόμενων μεγάλων επενδύσεων σε ΑΠΕ στο νησί. Ο διαγωνισμός ίσως βγει και το 2019, αλλά τα έργα πριν το 2020 δεν είναι ιδιαίτερα πιθανόν να τα δούμε.

Επιπλέον έχουμε και τρία έργα-αουτσάιντερ, δηλαδή έργα που δεν ξέρουμε αν βγουν στον αέρα, αλλά κατά καιρούς συζητώνται έντονα. Ποια είναι αυτά;

8.Βόρεια Οδική και Σιδηροδρομική Παράκαμψη Αττικής
Πολύ μεγάλο έργο που δεν θα αποτελέσει έκπληξη αν βγει από τα συρτάρια. Κάτι η ραγδαία ανάπτυξη στο λιμάνι του Πειραιά, κάτι τα logistics που γιγαντώνονται, μπορεί να μας φέρει αυτό το νέο (αλλά παλιό) έργο. Η αρχή είναι στο Θριάσιο Πεδίο (Ασπρόπυργος) και το τέλος μετά τη Θήβα. Αν θυμάστε το οδικό σκέλος είχε δημοπρατηθεί το 2013 αλλά ακυρωθεί το 2016. Το κόστος αγγίζει το 1δισ.ευρώ.

9.Επέκταση Γραμμής 2 Μετρό Αθήνας προς Ίλιον
Έργο ώριμο μελετητικά αλλά στη σκιά της Γραμμής 4. Το κόστος φτάνει τα 350εκατ.ευρώ, ποσό που δύσκολα θα βρεθεί για τα 4χλμ και τους 3 σταθμούς αυτής τη επέκτασης.

10.Επέκταση Ιόνιας Οδού προς Κακαβιά
Λίγο σύνθετη η κατάσταση. Ως γνωστό το τελευταίο διάστημα έχει εξεταστεί να συνδεθεί η επέκταση με το έργο παραχώρησης. Αν θα γίνει θα αποτελέσει μεγάλη επιτυχία και επί της ουσίας θα ολοκληρωθεί ο κάθετος άξονας που διασχίζει Δυτική Ελλάδα και Ήπειρο. Αν όχι όμως θα πρέπει να αναζητηθούν κονδύλια που για μέρος του δρόμου είναι 340εκατ.ευρώ. Με αυτό το σκεπτικό πρόκειται για ένα έργο σημαντικό μεν, αμφίβολο αν θα το δούμε τουλάχιστον σύντομα.