Σκουρλέτης: Στα ΕΛΠΕ πλήττεται το δημόσιο συμφέρον υπέρ των ιδιωτών

Tα κρίσιμα ερωτήματα για το μέλλον του Ομίλου ΕΛΠΕ, τα οποία έθεσα χθες στη Βουλή προς τον Υπουργό Οικονομικών, κατά τη διάρκεια της συζήτησης σχετικής Επίκαιρης Ερώτησής μου, παρέμειναν αναπάντητα, υπογραμμίζει σε δήλωσή του ο εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Πάνος Σκουρλέτης.

Οπως αναφέρει ο κ. Σκουρλέτης, «ο κ. Σταϊκούρας, αντί να δώσει ουσιαστικές απαντήσεις για το ζήτημα του τόσο σημαντικού ενεργειακού Ομίλου της χώρας, επέλεξε να χρησιμοποιήσει «δικολαβίστικου» χαρακτήρα επιχειρήματα για να δικαιολογήσει την απεμπόληση των δικαιωμάτων του Δημοσίου με τη παραχώρηση του μάνατζμεντ στον Όμιλο Λάτση και την εκπαραθύρωση των εργαζομένων από τη συμμετοχή τους στη Διοίκηση, ενώ δεν έδωσε καμία απάντηση στο ερώτημα για το στρατηγικό πλάνο της κυβέρνησης για τα ΕΛΠΕ .

Αντίστοιχη στάση τήρησε και ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Σκρέκας, απαντώντας στην επίκαιρη ερώτηση του Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Σωκράτη Φάμελλου.

Είναι πια γνωστή, στα όρια της γραφικότητας αλλά συνάμα θλιβερή, η συνολική τακτική της κυβέρνησης της ΝΔ να χρησιμοποιεί ως δικαιολογία για οποιαδήποτε δική της ενέργεια και πρωτοβουλία, νόμους του ΣΥΡΙΖΑ, διαστρεβλώνοντας την πραγματικότητα με αξιοθαύμαστη ευκολία. Στην ίδια γραμμή, ο κ. Σταϊκούρας δεν δίστασε χθες να πει ενώπιον της εθνικής αντιπροσωπείας ότι η παραχώρηση του μάνατζμεντ των ΕΛΠΕ στον Όμιλο Λάτση προέκυψε δήθεν ως ανάγκη προσαρμογής του Καταστατικού της εταιρείας στον νόμο 4548/2018 περί ανωνύμων εταιρειών, που θέτει περιορισμούς στον αριθμό των μελών του ΔΣ που μπορεί να εκλέγει μέτοχος.

Αν ο Υπουργός Οικονομικών και αρμόδιος για την περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου, δεν είχε ενημερωθεί σωστά προκειμένου να απαντήσει στα ερωτήματα που τέθηκαν ή αν επέλεξε να παραπληροφορήσει τους Έλληνες πολίτες θα πρέπει να το απαντήσει ο ίδιος.

Εμείς θα περιοριστούμε στις εξής επισημάνσεις, που διαψεύδουν τα λεγόμενά του:

1ον: Πριν τον νόμο 4548/2018 του ΣΥΡΙΖΑ υπήρχε, ως γνωστόν, ο νόμος 2190/1920 περί ανωνύμων εταιρειών, ο οποίος επίσης όριζε μέγιστο ποσοστό διοριζόμενων μελών του ΔΣ από μέτοχο (1/3 προέβλεπε ο παλιός νόμος και 2/5 προβλέπει ο νέος νόμος). Επομένως, αν δεχτούμε τις αιτιάσεις του κ. Σταϊκούρα σημαίνει ότι από την ίδρυσή τους το Καταστατικό των ΕΛΠΕ  που είχε κυρωθεί με νόμο, δεν ανταποκρινόταν στις επιταγές του νόμου περί ΑΕ.

2ον: Στον νόμο 2593/1998 περί αναδιοργάνωσης της Δημόσιας Επιχείρησης Πετρελαίου και ίδρυσης των ΕΛΠΕ  προβλέπεται ότι τα ΕΛΠΕ διέπονται από τις διατάξεις του κυρούμενου με τον ίδιο νόμο Καταστατικού και συμπληρωματικά από τις διατάξεις του νόμου περί ανωνύμων εταιρειών.

3ον: Η συμφωνία των μετόχων το 2003, σχετικά με την διατήρηση του μάνατζμεντ στα χέρια του Δημοσίου που ισχύει έως και σήμερα, έχει ενσωματωθεί κατά τα ανωτέρω στο Καταστατικό των ΕΛΠΕ , το οποίο, σύμφωνα με την ανακοίνωση που έχει καταχωρηθεί στο ΓΕΜΗ, τροποποιήθηκε στην Έκτακτη Γενική Συνέλευση της 20-12-2019 «στο πλαίσιο εναρμόνισης με το ν. 4548/2018» χωρίς να τροποποιηθεί το άρθρο 20 σχετικά με τον διορισμό μελών ενώ στην προσθήκη του άρθρου 30 ορίζεται ότι για οτιδήποτε δεν προβλέπεται στις διατάξεις του Καταστατικού τότε εφαρμόζονται οι υποχρεωτικές διατάξεις του ν. 4548/2018 (δηλαδή συμπληρωματικά).

4ον: Στην πρόσκληση για σύγκληση Γενικής Συνέλευσης στις 20/5/2021 και στο 2ο θέμα ημερήσιας διάταξης αναφέρεται η εναρμόνιση των διατάξεων του Καταστατικού αποκλειστικά στον ν. 4706/2020 και προφανώς όχι στον ν. 4548/2018 αφού η εν λόγω εναρμόνιση έλαβε χώρα τον Δεκέμβριο.

5ον: Η εναρμόνιση με τις διατάξεις του νέου νόμου για την εταιρική διακυβέρνηση (ν.4706/2020) ουδόλως αποκλείει το Δημόσιο από το μάνατζμεντ και προφανώς ως προς τον απαιτούμενο αριθμό ανεξάρτητων μελών θα μπορούσε να βρεθεί η κατάλληλη φόρμουλα σύνθεσης του ΔΣ ώστε να πληρούνται οι προϋποθέσεις του νόμου (πχ με αύξηση του αριθμού των μελών).