Προχωρά η επέκταση των συμβάσεων παραχώρησης των αυτοκινητόδρομων, στα 3 δισ. ευρώ το κόστος

  • Προχωρά η λύση της επέκτασης των συμβάσεων παραχώρησης των Αυτοκινητόδρομων, στα 3 δισ.ευρώ το κόστος

Ολοταχώς για την επέκταση των συμβάσεων παραχώρησης στους αυτοκινητόδρομους με εξαίρεση την Αττική Οδό πάει το Υπουργείο Υποδομών με μοντέλο την ίδια διαδικασία που έχει γίνει σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες.

Κατά τη διάρκεια της διάσκεψης που διοργάνωσε ο Ευρωβουλευτής με το Ποτάμι Μίλτος Κύρκος προχθές στις Βρυξέλλες, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης ανέπτυξε τους στόχους και την στρατηγική του Υπουργείου για τα επόμενα. Ένας από τους σημαντικούς στόχους όπως ο ίδιος σημείωσε είναι η επέκταση των αυτοκινητόδρομων.

Σε ερώτηση του ypodomes.com για πως σχεδιάζεται να γίνει αυτή η επέκταση και ποια έργα θα ήταν στις προτεραιότητες του Υπ.ΥΠΟΜΕ ο κ.Σπίρτζης ήταν σαφής. Καταρχάς ξεκαθάρισε πως στο μοντέλο των επεκτάσεων δεν εντάσσεται η Αττική Οδός. Όπως είπε ο σχεδιασμός γίνεται σύμφωνα με τους κανόνες που βάζει η Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν (DG Comp) και όπως πραγματοποιήθηκε σε άλλες χώρες όπως η Ιταλία και η Γαλλία. Το δε κόστος το εκτίμησε σε περίπου 3-4 δις.ευρώ με τη χρηματοδότηση να προέρχεται από τραπεζικό δανεισμό ενώ δεν αποκλείεται να έχουμε και κάποια μικρή συμβολή από το επόμενο ΕΣΠΑ.

Το μοντέλο περιλαμβάνει επέκταση του φυσικού αντικειμένου των συμβάσεων παραχώρησης με νέα έργα, μείωση της τιμής των διοδίων και αύξηση του χρόνου διάρκειας της παραχώρησης.

  • Αν και δεν ειπώθηκε επίσημα, μεγάλος στόχος είναι αφού ολοκληρωθεί η εξέταση των προτάσεων από τους παραχωρησιούχους της Ιόνιας, του Ε65, του Αιγαίου, της Ολυμπίας, του Μορέα και της Νέας Οδού, να κλειδώσει η έγκριση της χρηματοδότησης  να περάσει από την Κομισιόν και να κυρωθεί από την Βουλή των Ελλήνων σε διάστημα δύο ετών, περίπου με την εκκίνηση του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027.

Ερωτώμενος από το ypodomes.com για τα πιθανά έργα ο Υπουργός Υποδομών είπε πως προς το παρόν δεν έχει ολοκληρωθεί η επιλογή αλλά μιλώντας για το τι «χρειάζεται η χώρα» σημείωσε τους εξής άξονες: Ιωάννινα-Κακαβιά και η επέκταση προς τη Σαγιάδα Ηγουμενίτσας, Αντίρριο-Ναύπακτος, σύνδεση με Αγρίνιο, η ολοκλήρωση του οδικού δακτυλίου στην Πελοπόννησο, (Πύργος-Καλό Νερό-Τακώνα, Καλαμάτα-Πύλος).

Σε κάθε περίπτωση ο κ.Σπίρτζης σημείωσε ότι ακόμα χρειάζεται πολλή δουλειά για να πούμε ότι αυτά τα έργα είναι ώριμα και τα προχωράμε όμως προέβλεψε ότι θα υπάρξει μία πολλή καλή μείωση της τιμής των διοδίων.

Σε σχέση με την λεγόμενη «παράκαμψη της Αττικής» (οδικής και σιδηροδρομικής) δηλαδή τον άξονα Θριάσιο-Θήβα-Υλίκη ο οποίος θα μειώσει την απόσταση Αθήνας-Θεσσαλονίκης κατά περίπου 55-60χλμ και ερωτώμενος και πάλι από το ypodomes.com  είπε ότι θα σχεδιαστεί με τους κανόνες της Διευθ.Ανταγωνισμού αλλά ήταν ξεκάθαρος ότι είναι ένας άξονας που θα αποσυμφορήσει μελλοντικά την Αθήνα. Να θυμίσουμε πως για το συγκεκριμένο έργο είχε ξεκινήσει η σχετική διαδικασία ως νέο έργο παραχώρησης το 2012 αλλά ακυρώθηκε το 2015 καθώς προσέκρουε στις συμβάσεις παραχώρησης της Νέας Οδού και της Αττικής Οδού και με κίνδυνο το Δημόσιο να καλεστεί να πληρώσει βαριές αποζημιώσεις.

Σε αυτόν τον άξονα φαίνεται ότι όντως θα λειτουργήσει αποσυμφορητικά για την Αττική. Βλέποντας την ραγδαία ανάπτυξη του λιμανιού Πειραιά (μόνο φέτος είχε σχεδόν 500.000 περισσότερα εμπορευματοκιβώτια) και τις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες για οδικές (και σιδηροδρομικές) μεταφορές  προς το βορρά και την Κεντρική Ευρώπη το Θριάσιο-Θήβα-Υλίκη, φαίνεται πως δεν θα αργήσει να έρθει στο προσκήνιο της νέας γενιάς υποδομών της χώρας.