Πώς τα αυτόνομα πλοία θα επηρεάσουν τους ναυτικούς – Ποιες οι προκλήσεις και τα πλεονεκτήματα

Στον 21ο αιώνα, βλέπουμε την ψηφιοποίηση με ταχείς ρυθμούς και τη χρήση της τεχνολογίας ακόμη και στις πιο απομακρυσμένες γωνιές του πλανήτη. Η χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης αυξάνεται συνεχώς σχεδόν σε κάθε τομέα, και κάτι τέτοιο δεν θα μπορούσε να μην εισέλθει και στον τομέα της ναυτιλίας και των πλοίων.

Καθώς το μεγαλύτερο μέρος του παγκόσμιου εμπορίου (πάνω από το 90%) πραγματοποιείται μέσω θαλάσσης, ο τομέας της ναυτιλίας προσαρμόζεται γρήγορα στις νέες τεχνολογίες. Εδώ και πολλά χρόνια, η ναυτιλιακή βιομηχανία βλέπει συνεχώς την εισαγωγή νέων τεχνολογιών, όπως η αλλαγή από ξύλο σε χάλυβα, από την ιστιοπλοΐα σε ατμό, από ατμό σε μηχανές εσωτερικές καύσης και πολλά άλλα. Πριν από μερικά χρόνια, πολλοί από εμάς δεν θα μπορούσαμε καν να φανταστούμε ότι η διαδρομή του πλοίου θα σχεδιαστεί σε μια οθόνη υπολογιστή (ECDIS, όπως τη γνωρίζουμε σήμερα) αντί για τους παραδοσιακούς χάρτες. Προφανώς λοιπόν τα πλοία και η ναυτιλιακή βιομηχανία εξελίσσονται συνεχώς.

Τώρα, η επόμενη μεγάλη τεχνολογική αλλαγή που αναμένει η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι η εισαγωγή «αυτόνομων πλοίων». Αν και τα αυτόνομα πλοία είναι θέμα συζήτησης εδώ και αρκετό καιρό, η βιομηχανία εξακολουθεί να βρίσκεται σε δίλημμα και να έχει αρκετά ερωτήματα σχετικά με αυτούς τους τύπους πλοίων. Παρόλο που η ιδέα των αυτόνομων πλοίων είναι πολύ συναρπαστική για τους πλοιοκτήτες και τις εταιρείες διαχείρισης πλοίων, είναι επιφυλακτικές στην εφαρμογή ή ακόμη και στην δοκιμή αυτής της τεχνολογίας για την ώρα. Οι περισσότερες από τις εταιρείες και τους πλοιοκτήτες περιμένουν από άλλους να προχωρήσουν πρώτα για να διερευνήσουν τυχόν ευκαιρίες που θα παρουσιαστούν από αυτήν την τεχνολογία.

Πολλές μεγάλες εταιρείες όπως η NYK, η Maersk κ.λπ. επενδύουν στην έρευνα και ανάπτυξη αυτόνομων πλοίων.

Ο αυτοματισμός και η ψηφιοποίηση έχει να αντιμετωπίσει αρκετές προκλήσεις, μερικές από αυτές είναι:

– Το υψηλό αρχικό κόστος

– Οι απαραίτητες εγκρίσεις που χρειάζονται.

– Πρέπει να τροποποιηθούν οι υπάρχοντες κανονισμοί ή να δημιουργηθούν νέοι.

– Η παιδική ηλικία της έννοιας.

– Η ανάγκη για αυξημένη κυβερνοασφάλεια.

– Νέα σχέδια συντήρησης πλοίων λόγω της απουσία ναυτικών.

– Αξιοπιστία της τεχνολογίας.

– Οι ανησυχίες για την ασφάλεια όσον αφορά την εφαρμογή καθώς η μετάβαση από ένα επανδρωμένο πλοίο σε αυτόνομο δεν θα είναι άμεση αλλά αργή και αρχικά αυτός ο τύπος πλοίων θα πλέει δίπλα σε επανδρωμένα πλοία.

Παρά τις παραπάνω προκλήσεις, πολλοί παίκτες στη ναυτιλιακή βιομηχανία εγγυώνται την ιδέα των αυτόνομων πλοίων λόγω των προβλέψιμων πλεονεκτημάτων, μερικά από τα οποία είναι:

– Ελαχιστοποίηση του χρόνου μεταφοράς των φορτίων στα λιμάνια προορισμού για την ικανοποίηση των πελατών.

– Λιγότερη απαίτηση ανθρώπινης δύναμης, κάτι το οποίο σημαίνει εξοικονόμηση του κόστους στο ανθρώπινο δυναμικό. Σύμφωνα με μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Δανίας, εκτιμάται ότι ένα μέλος του πληρώματος στο πλοίο κοστίζει με τη μορφή μισθών, ασφαλίσεων και παροχών επάνω στο πλοίο περίπου 150.000 $ ετησίως, με το κόστος του πληρώματος να αντιστοιχεί συνήθως σε περίπου 20 –30% του συνολικού κόστους για το ταξίδι ενός φορτηγού πλοίου.

– Η αυξημένη ασφάλεια στη θάλασσα, καθώς τα περισσότερα ατυχήματα στην πρόσφατη ιστορία οφείλονται σε «ανθρώπινο λάθος». Τα αυτόνομα πλοία αναμένεται να είναι προγραμματισμένα ώστε να εντοπίζουν και να αναγνωρίζουν αντικείμενα και εμπόδια που έχουν να κάνουν με την ασφαλή ναυσιπλοΐα και άλλα πλοία και σκάφη που πλέουν γύρω από το πλοίο, βελτιώνοντας έτσι την επίγνωση της κατάστασης και αυξάνοντας την ασφάλεια.

– Θα επιτυγχάνεται καλύτερη απόδοση καυσίμου με θετικό αντίκτυπο στο περιβάλλον. Με την απομάκρυνση του πληρώματος, η κατασκευή και ο σχεδιασμός των πλοίων θα βελτιωθεί σημαντικά, με αποτέλεσμα ένα ελαφρύτερο πλοίο και άρα πιο αποδοτικό από άποψης κατανάλωσης καυσίμου.

– Λέγεται επίσης ότι τα αυτόνομα πλοία θα βοηθήσουν στη μείωση της πειρατείας.

Ως ναυτικοί, είτε μας αρέσει είτε όχι, τα αυτόνομα πλοία θα γίνουν πραγματικότητα στο προσεχές μέλλον. Φυσικά, μπορεί να χρειαστούν 20 χρόνια ή ίσως 50 χρόνια για να δημιουργηθούν πλήρως τα αυτόνομα πλοία, αλλά θα πρέπει να προετοιμαστούμε για αυτήν την αλλαγή.

Έχει γίνει πλέον κατανοητό ότι ο αριθμός των ναυτικών θα μειωθεί τα επόμενα χρόνια καθώς θα αναλάβει η τεχνολογία, αλλά σίγουρα δεν θα εξαφανιστεί ολόκληρο το επάγγελμα των ναυτικών, καθώς κάθε δυσκολία έρχεται με μια νέα ευκαιρία. Εάν ο τρέχων αυτοματισμός καταλήξει σε αυτονομία, οι σημερινές θέσεις εργασίας θα εξαφανιστούν, αλλά ταυτόχρονα μπορεί να ανοίξει μια εντελώς νέα ειδικότητα για τους ναυτικούς. Έτσι, οι ναυτικοί θα πρέπει να συνεχίσουν να ενισχύουν τις δεξιότητές τους, έχοντας κατά νου το μέλλον.

ΑΡΧΙΚΗ