Ποια λάθη βγάζουν off το σασμάν και πως θα παρατείνω την ζωή του?

  • Ποια σημάδια φωνάζουν από μακριά πρόβλημα με το κιβώτιο ταχυτήτων; Η απροσεξία σου μπορεί να σου κοστίσει αρκετά λεφτά αλλά και ταλαιπωρία.

Πολύπλοκο, απαραίτητο και αρκετά ακριβό είναι οι τρεις λέξεις που χαρακτηρίζουν κάθε σασμάν. Ένα τμήμα του αυτοκινήτου που μπορεί να μην βγάζει εύκολα ζημιές, μα όταν απαιτήσει την προσοχή σου, θα απαιτήσει και το πορτοφόλι σου. Μάθε να αναγνωρίζεις τα σημάδια που φωνάζουν πρόβλημα αλλά και πώς να παρατείνεις την διάρκεια ζωής του.

Αρχικά ας δούμε με απλά λόγια πως λειτουργεί ένα τυπικό σασμάν.
Όπως είναι εύκολα κατανοητό, το κιβώτιο ταχυτήτων είναι υπεύθυνο για την μετάδοση της ισχύος από τον κινητήρα στους τροχούς του αυτοκινήτου. Μέσω αυτού, ελέγχεται η ποσότητα ροπής αλλά και ταχύτητας που κατανέμεται. Στην πράξη, διαθέτει γρανάζια διαφορετικού μεγέθους και η ανάλογη επιλογή αυτών πετυχαίνει αυξομείωση των στροφών του κινητήρα. Χωρίζονται σε 4 κατηγορίες, τα μηχανικά ( τα γνωστά χειροκίνητα), τα αυτόματα, τα CVT και τα αυτόματα διπλού συμπλέκτη. Μπορεί ο τρόπος λειτουργίας μεταξύ αυτών να διαφέρει, η αρχή όμως παραμένει η ίδια.

Πότε φωνάζει ότι θέλει μάστορα
Το πιο κοινό σημάδι φθοράς του σασμάν, είναι η άρνηση του να δεχθεί κάποια ταχύτητα. Συνήθως είναι το πρώτο σήμα που σου δίνει και στις περισσότερες περιπτώσεις εμφανίζεται στην πρώτη ταχύτητα ή την όπισθεν.
Λαμπάκι μηχανής. Ναι, η συγκεκριμένη ένδειξη μπορεί να μεταφράζεται και ως πρόβλημα στο  σύστημα μετάδοσης και να εμφανιστεί πολύ πριν η ζημιά είναι μη αναστρέψιμη.
Μυρωδιά καμένου. Η πραγματικά χαρακτηριστική αυτή οσμή, δημιουργείται από την υπερθέρμανση του συστήματος αλλά και στο υγρό μετάδοσης. Εάν έχετε μυρίσει έστω και μια φορά «αναμμένο» συμπλέκτη, αποκλείεται να μην την αναγνωρίσετε την επόμενη.
Θόρυβος στην «νεκρά». Από κάτι απλό όπως η έλλειψη υγρών μέχρι την πλήρη διάλυση του κιβωτίου, μας προειδοποιεί ό θόρυβος που πλημμυρίζει την καμπίνα όσο δεν έχουμε κάποια επιλεγμένη ταχύτητα.

Πώς παρατείνεις τη ζωή του
Δώσε 2 λεπτά το μήνα και έλεγξε τα επίπεδα αλλά και το χρώμα των υγρών μετάδοσης. Εάν δεις την παραμικρή ανωμαλία, μη περιμένεις να στο «φωνάξει» το αμάξι, απλά αντικατέστησε τα μαζί με το φίλτρο μετάδοσης. Πρόσεξε όμως μην το παρακάνεις και υπερβείς την σωστή στάθμη, γιατί επικρατεί και η άποψη «βάλε παραπάνω δεν κάνει κακό» Κάνει και μάλιστα μεγάλο, γι αυτό να τηρείτε αυστηρά τα επίπεδα που δείχνει το δοχείο. Τέλος, αρκετά σημαντικό είναι, όταν παρκάρεις, να τραβάς πρώτα χειρόφρενο και μετά να βάζεις την ταχύτητα.

Τι να προσέχεις εάν έχεις αυτόματο
Οι σχέσεις, που διαθέτουν τα σύγχρονα συστήματα ποικίλουν από 6 ως 9 σχέσεις, ενώ αναμένονται οσονούπω και αυτόματα με 10 σχέσεις. Η άνεση που προσφέρουν κατά την οδήγηση, ιδιαίτερα σε αστικό περιβάλλον, με το συνεχόμενο σταμάτα-ξεκίνα και τις πολλές αλλαγές ταχυτήτων που απαιτούνται αν έχεις χειροκίνητο, είναι το μεγαλύτερο τους προσόν, χρειάζονται όμως και λίγο περισσότερη προσοχή.

  • Το συχνότερο λάθος, είναι η επιλογή N όσο το αυτοκίνητο είναι προσωρινά σταματημένο, όπως συμβαίνει στα φανάρια. Το κιβώτιο είναι έτσι φτιαγμένο ώστε όταν πατάτε φρένο, έχοντας την επιλογή D, αυτό αποσυμπλέκει την ταχύτητα και παραμένει ακινητοποιημένο.
  • Μην αλλάζετε τον επιλογέα όσο πατάτε γκάζι. Διαφορετικά γίνεται απότομη η μετάδοση του φορτίου και καταπονούνται διάφορα κινούμενα μηχανικά μέρη.
  • Για να επιλέξετε τη θέση R ( όπισθεν)  θα πρέπει το όχημα να είναι πλήρως ακινητοποιημένο προηγουμένως.
  • Χρειάζεται προσοχή  κάθε φορά που παίρνει μπροστά  το όχημα, να έχει  έρθει σε θερμοκρασία λειτουργίας προοδευτικά με χαλαρή οδήγηση και όχι να ξεκινά απότομα και νευρικά. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για την σωστή λειτουργία τόσο του αυτόματου κιβωτίου όσο και για τον κινητήρα.

Κόστος επισκευής η αντικατάσταση με μεταχειρισμένο
Η  πιο συχνή επιδιόρθωση γύρω από ένα προβληματικό σασμάν εντοπίζεται στην αντικατάσταση των ρουλεμάν και των τσιμουχών με κόστος γύρω στα 200 ευρώ, ενώ στην ίδια τιμή κυμαίνεται και η αγορά ενός μεταχειρισμένου. Βέβαια εάν επιλέξετε την λύση του μεταχειρισμένου κανείς δεν σας εγγυάται το χρόνο που θα παραμείνει λειτουργικό, σε αντίθεση με την ανακατασκευή και επιδιόρθωση του, που πάντα συνοδεύεται από εγγύηση.
https://www.autoagora.gr/news

Print Friendly, PDF & Email