Πετρέλαιο στη Ναυτιλία: «Μαχαίρι» στην παραγωγή κατά 62% – Τα στοιχεία της Eurostat για το fuel oil

Σημαντική μείωση έχει εμφανίσει τις τελευταίες δεκαετίες η παραγωγή ναυτιλιακού πετρελαίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, δείγμα της σταδιακής στροφής προς φιλικότερες προς το περιβάλλον μορφές καυσίμων. 

Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, το 2020 η παραγωγή πετρελαϊκού καυσίμου (fuel oil) καθορίστηκε σε 48.500 κιλοτόνους (κάθε κιλοτόνος ισούται με 1.000 μετρικούς τόνους), ένα αριθμός μειωμένος κατά 62% σε σχέση με το 1990, όταν είχαν παραχθεί 127.000 κιλοτόνοι. 

Το συγκεκριμένο παράγωγο του πετρελαίου χρησιμοποιείται κατά κόρον ως καύσιμο για τα περισσότερα πλοία. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του είναι το μεγάλο βάρος του, καθώς και η απελευθέρωση υψηλών ποσοτήτων διοξειδίου του θείου. 

Για αυτό τον λόγο, εξάλλου, τον Ιανουάριο του 2020 η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να περιορίσει τη μόλυνση από τον κλάδο της ναυτιλίας, καλώντας τα πλοία να χρησιμοποιούν πετρέλαιο αποκλειστικά με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο.  

Από το 1990 έως το 2020, και τα 21 κράτη – μέλη, τα οποία εξακολουθούν να παράγουν τέτοιου είδους πετρέλαιο, εμφάνισαν μείωση της παραγωγής, με τη μεγαλύτερη να καταγράφεται στην Ιταλία (από 23.700 σε 5.400) και στην Ισπανία (15.000 σε 2.400).  

 Line chart: Evolution of output from refineries, EU and EU Member States producing a minimum of 1000 kt of fuel, 1990-2020, in kt

Το 2020, 13 κράτη – μέλη παρήγαγαν πετρελαϊκό καύσιμο σε ποσότητα άνω των 1.000 κιλοτόνων. Οι εν λόγω χώρες αντιπροσωπεύουν το 60% της συνολικής παραγωγής στην Ε.Ε. 

Στην πρώτη θέση βρέθηκε η Ολλανδία με 9.000 κιλοτόνους, ενώ ακολούθησαν η Γερμανία με 6.200 κιλοτόνους, η Ιταλία με 5.400 κιλοτόνους, η Γαλλία με 4.300 κιλοτόνους και η Σουηδία με 3.900 κιλοτόνους. 

Όσον αφορά την Ελλάδα, η παραγωγή καθορίστηκε σε 3.466 κιλοτόνους το 2020 έναντι 5.596 κιλοτόνων το 1990 και 5.100 κιλοτόνων το 2019.