Περισσότεροι Ευρωπαίοι δείχνουν σεβασμό στα θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας

Λιγότεροι Ευρωπαίοι αγοράζουν πλέον προϊόντα αντιγραφής ή έχουν πρόσβαση σε υλικό πειρατείας, αλλά την ίδια ώρα σε ολόκληρη την ΕΕ πάνω από το 1/3 των ερωτηθέντων παραδέχθηκαν επίσης ότι αναρωτήθηκαν κάποια στιγμή στις αγορές τους εάν ένα προϊόν που είχαν προμηθευτεί ήταν αυθεντικό ή όχι.

Αυτά είναι κάποια από τα συμπεράσματα της μελέτης που κυκλοφόρησε σήμερα από το Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO). Σε ό,τι αφορά τη χώρα μας προκύπτει ότι το 10% των Ελλήνων πολιτών αναφέρει ότι εν γνώσει του αγόρασε παραποιημένα προϊόντα μεσα στον τελευταίο χρόνο.

Ακόμη, το 6% των Ελλήνων πολιτών παραδέχεται ότι είχαν πρόσβαση σε διαδικτυακό περιεχόμενο μέσω παράνομων πηγών τον τελευταίο χρόνο, ενώ σε ολόκληρη την ΕΕ περισσότεροι πλέον άνθρωποι δηλώνουν ότι είναι πρόθυμοι να πληρώσουν για περιεχόμενο που προστατεύεται από δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας στο διαδίκτυο, υπό την προϋπόθεση ότι η τιμή είναι λογική.

Ακόμη, όπως προκύπτει από τη μελέτη, μόλις το 5% των Ευρωπαίων ισχυρίζεται ότι αγόρασε σκόπιμα παράνομα προϊόντα τους τελευταίους 12 μήνες, με μόλις το 8% να παραδέχεται ότι είχε αποκτήσει εσκεμμένη πρόσβαση σε online περιεχόμενο μέσω παράνομων πηγών κατά την ίδια περίοδο.

Αναλυτικά τα στοιχεία για την Ελλάδα έχουν ως εξής:

  • Το 10% ισχυρίζεται ότι αγόρασε σκόπιμα προϊόντα απομίμησης/αντιγραφής κατά τους τελευταίους 12 μήνες, ποσοστό που εμφανίζει μείωση κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες από την τελευταία αντίστοιχη μελέτη (διενεργήθηκε από το EUIPO το 2017).
  • Το 6% των Ελλήνων πολιτών που ερωτήθηκαν παραδέχθηκε ότι είχε πρόσβαση σε περιεχόμενο από παράνομες διαδικτυακές πηγές κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Σημαντική είναι η συγκεκριμένη μείωση κατά έξι ποσοστιαίες μονάδες από την τελευταία μελέτη του 2017 (12%).
  • Το 22% των Ελλήνων θεωρεί θεμιτή την αγορά παράνομου περιεχομένου από το διαδίκτυο εάν προορίζεται αποκλειστικά για προσωπική χρήση (ήταν 34% το 2017).

Σύμφωνα με στοιχεία της μελέτης, τους τελευταίους 12 μήνες το 42% (ήταν μόλις 25% το 2017) των Ευρωπαίων έχουν πληρώσει για την πρόσβαση, τη λήψη ή τη ροή περιεχομένου που προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα από εταιρεία που προσφέρει νόμιμες υπηρεσίες, δείχνοντας μία αύξηση 17 ποσοστιαίων μονάδων από το 2017.

Στην Ελλάδα, το 31% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έχει πληρώσει για νόμιμο περιεχόμενο κατά το τελευταίο έτος, αύξηση 19 ποσοστιαίων μονάδων από το 2017. Σε χώρες όμως όπως είναι η Φινλανδία, η Δανία, η Ισπανία και η Πολωνία, σχεδόν το 50% των πολιτών αγοράζει μόνο νόμιμο περιεχόμενο από το διαδίκτυο.

Οι πιο νέοι παραδέχονται πιο εύκολα ότι αγοράζουν πλαστά προϊόντα

Συνολικά, τα 3/4 των Ευρωπαίων που ερωτήθηκαν αναφέρουν ότι η ποιότητα του νόμιμου ψηφιακού περιεχομένου έχει βελτιωθεί, με το 89% να δηλώνει ότι θα προτιμούσε να έχει καλύτερη πρόσβαση στο νόμιμο περιεχόμενο εάν η τιμή ήταν λογική.

Η έρευνα έδειξε ότι το 80% των Ευρωπαίων είχαν γενικά καλή κατανόηση των πτυχών της διανοητικής ιδιοκτησίας, οι περισσότεροι δηλαδή είναι λιγότερο πιθανό να αγοράσουν παραποιημένα αγαθά ή να κατεβάσουν παράνομα ψηφιακό υλικό.

Επίσης, υπάρχουν ενδείξεις σύνδεσης μεταξύ της συμπεριφοράς των καταναλωτών και του φαινομένου της αντιγραφής/πειρατείας – το 30% των Ευρωπαίων που είχαν σκόπιμα πρόσβαση σε πειρατικό περιεχόμενο στο διαδίκτυο αγόρασαν επίσης και προϊόντα αντιγραφής εκτός διαδικτύου.

Σε ολόκληρη την ΕΕ, πάνω από το 1/3 των ερωτηθέντων παραδέχθηκε, επίσης, πως αναρωτήθηκε κάποια στιγμή στις αγορές του εάν ένα προϊόν ήταν πρωτότυπο, αυθεντικό ή όχι.

Όσο για τους νεότερους, φαίνεται ότι είναι πιο πιθανό να παραδεχθούν ότι έχουν αγοράσει πλαστά/παραποιημένα προϊόντα ή ότι έχουν πρόσβαση σε πειρατικό διαδικτυακό περιεχόμενο. Το 10% των ατόμων ηλικίας μεταξύ 15 και 24 ετών παραδέχθηκε ότι αγόρασε εν γνώσει του παραποιημένα/πλαστά προϊόντα τους τελευταίους 12 μήνες, ενώ το 23% δήλωσε ότι είχε αποκτήσει πρόσβαση και σκόπιμα είχε κατεβάσει ή μεταδώσει περιεχόμενο από παράνομες πηγές.

Ο εκτελεστικός διευθυντής του EUIPO Christian Archambeau δήλωσε σχετικά: «Η τελευταία μας μελέτη δείχνει ότι όσο περισσότερο οι άνθρωποι κατανοούν τη σημασία της διανοητικής ιδιοκτησία, τόσο λιγότερες είναι οι πιθανότητες να την παραβιάζουν, με τους Ευρωπαίους να έχουν πλέον διπλάσιες πιθανότητες να πουν ότι από τη διανοητική, η πνευματική ιδιοκτησία στηρίζει τους καλλιτέχνες και τους δημιουργούς από όσο μπορούσαν πριν από τρία χρόνια. Αυτό είναι ένα ισχυρό μήνυμα για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και καταδεικνύει τη σημασία της ευαισθητοποίησης σχετικά με την αξία της διανοητικής ιδιοκτησίας σε επίπεδο πολιτών».

Η μελέτη βασίστηκε σε ποσοτική έρευνα πεδίου με απαντήσεις 25.636 κατοίκων της ΕΕ, ηλικίας από 15 ετών και άνω.