Παρατεταμένος καύσωνας τις επόμενες ημέρες – Συμβουλές προστασίας των ευάλωτων ομάδων

Παρατεταμένος καύσωνας πλήττει τη χώρα μας, καθώς καταγράφονται θερμοκρασίες που φτάνουν έως και τους 41 βαθμούς Κελσίου στη δυτική Ελλάδα. Ο κίνδυνος εκδήλωσης πυρκαγιάς εξαιτίας των υψηλών θερμοκρασιών και των ενισχυμένων ανέμων είναι μεγάλος, ενώ ο χάρτης επικινδυνότητας δείχνει υψηλό κίνδυνο (πορτοκαλί) για πυρκαγιές σε περιοχές όπως ο Έβρος, η Εύβοια, η Βοιωτία, η Αττική, και η Λακωνία. Οι περιοχές αυτές, μαζί με την Κορινθία και την Αργολίδα, θα βρίσκονται σε υψηλή επικινδυνότητα και τις επόμενες ημέρες, λόγω της συνεχιζόμενης ζέστης και των ανέμων.

Για την προστασία από τον καύσωνα και τον κίνδυνο πυρκαγιάς, οι πολίτες θα πρέπει να αποφεύγουν την έκθεση στον ήλιο, να ενυδατώνονται επαρκώς και να ακολουθούν τις οδηγίες των Αρχών. Είναι επίσης σημαντικό να μην ανάβουν φωτιές σε ανοιχτούς χώρους και να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί σε δραστηριότητες που μπορεί να προκαλέσουν πυρκαγιά.

«Μέχρι το Σάββατο, αν και εξασθενούν οι άνεμοι, διατηρείται η “σφήνα” του μελτεμιού στο Αιγαίο και οι θερμοκρασίες στα ανατολικά βρίσκονται μεν σε υψηλά, αλλά σχετικά ανεκτά επίπεδα, κυρίως σε ό,τι αφορά τις ελάχιστες τιμές τους. Βέβαια σε τοπικό επίπεδο δεν θα λείψουν τοπικά οι 40 με 41°C στο εσωτερικό της ηπειρωτικής Ελλάδος και σε περιοχές που δεν επηρεάζονται από τη θαλάσσια αύρα.
Στην περαιτέρω προοπτική υπάρχει τάση των θερμών αερίων μαζών που βρίσκονται στα δυτικά αλλά και στα ανατολικά της χώρας να καλύψουν πολλές περιοχές, που αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την περαιτέρω άνοδο του υδραργύρου» επισημαίνει σε ανάρτησή του ο διευθυντής της ΕΜΥ Θοδωρής Κολλυδάς.

Οδηγίες δίνονται στους πολίτες για την προφυλαξή τους από τις υψηλές θερμοκρασίες, από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.

Κατά τη διάρκεια του καύσωνα

  • Αποφύγετε την ηλιοθεραπεία και παραμείνετε σε σκιερά και δροσερά μέρη μακριά από χώρους όπου επικρατεί συνωστισμός.
  • Αποφύγετε τη βαριά σωματική εργασία, ιδιαίτερα σε χώρους με υψηλή θερμοκρασία, άπνοια και μεγάλη υγρασία.
  • Αποφύγετε το βάδισμα για πολλή ώρα ή το τρέξιμο κάτω από τον ήλιο.
  • Προτιμήστε τα ελαφρά, άνετα και ανοιχτόχρωμα ρούχα από φυσικό υλικό για να διευκολύνεται ο αερισμός του σώματος και η εξάτμιση του ιδρώτα. Επιλέξτε ένα καπέλο που εξασφαλίζει καλό αερισμό του κεφαλιού. Φορέστε μαύρα ή σκουρόχρωμα γυαλιά με ειδική επίστρωση που προστατεύουν από την αντανάκλαση του ήλιου.
  • Φροντίστε η διατροφή σας να αποτελείται από ελαφρά και μικρά γεύματα, με έμφαση στα φρούτα και τα λαχανικά. Περιορίστε τα λιπαρά.
  • Πίνετε άφθονα υγρά (νερό και χυμούς φρούτων). Αν ιδρώνετε πολύ, προσθέστε αλάτι στο φαγητό σας. Αποφύγετε τα οινοπνευματώδη ποτά.
  • Κάντε χλιαρά ντους κατά τη διάρκεια της ημέρας κι αν χρειαστεί τοποθετείστε υγρά καλύμματα στο κεφάλι και στον λαιμό.
  • Μεριμνήστε για τα μέλη της οικογένειάς σας που πάσχουν από χρόνια νοσήματα (αναπνευστικά, καρδιαγγειακά, κλπ.).
  • υμβουλευτείτε το θεράποντα ιατρό τους για την εφαρμογή ειδικών οδηγιών και για όσους λαμβάνουν φάρμακα.
  • Αποφύγετε τα πολύωρα ταξίδια με τα μαζικά μέσα μεταφοράς όταν η ζέστη είναι σε πολύ υψηλά επίπεδα.

Βρέφη και παιδιά

  • Ντύστε τα όσο γίνεται πιο ελαφρά.
  • Φροντίστε ώστε τα χέρια και τα πόδια τους να είναι ελεύθερα και να μην τυλίγονται σε πάνες.
  • Φροντίστε να μη μένουν στον ήλιο μετά το μπάνιο στη θάλασσα και να φορούν πάντα καπέλο.
  • Εκτός από γάλα συνιστάται η χορήγηση και άλλων υγρών. Συμβουλευτείτε τον παιδίατρό σας.
  • Για τα μεγαλύτερα παιδιά, φροντίστε να πίνουν πολλά υγρά (νερό και χυμούς φρούτων) και να τρώνε περισσότερα λαχανικά και φρούτα και λιγότερα λίπη.

Ηλικιωμένοι

  • Μετακινήστε τους σε δροσερότερους χώρους ή περιοχές (παραθαλάσσια ή σε βουνό), διότι το πολύ ζεστό και υγρό περιβάλλον αποβαίνει επικίνδυνο. Εναλλακτικά φροντίστε να παραμένουν στα κατώτερα διαμερίσματα πολυώροφων σπιτιών.
  • Ανοίξτε το σπίτι τη νύχτα για να δροσίζει και κρατάτε το ερμητικά κλειστό τις ζεστές ώρες της ημέρας.
  • Μην εγκαταλείπετε τα ηλικιωμένα μέλη της οικογένειας μόνα τους σε περιπτώσεις θερινών διακοπών ή πολυήμερης απουσίας σας από το σπίτι. Διαφορετικά εξασφαλίστε ένα άτομο για την καθημερινή τους φροντίδα.