Όταν ο Τ. Κουτσολιούτσος µιλούσε για τη µεγάλη επέκταση της FOLLI FOLLIE σε Ευρώπη και Ασία

Έως και τα µέσα της δεκαετίας του ’90, οι περισσότερες Eλληνίδες φαντάζονταν ότι οι λαµπερές βιτρίνες µε τα κοσµήµατα της Folli Follie ανήκαν σε κάποιον ιταλικό οίκο κοσµηµάτων. Η αλήθεια είναι πως οι ιδρυτές της φίρµας, Δηµήτρης Κουτσολιούτσος, και η σύζυγός του, Καίτη, αν και αµιγώς ελληνικής καταγωγής, έθεσαν τις βάσεις της επιχείρησής τους στον ιταλικό Βορρά. Εκεί γνωρίστηκαν ως φοιτητές, γαλουχήθηκαν ως «πολίτες του κόσµου» και αποφάσισαν να κάνουν την «τρέλα» τους· να εκµεταλλευτούν, δηλαδή, το καλό γούστο τους, τα χειροποίητα κοσµήµατα της Καίτης και το επιθετικό επιχειρηµατικό δαιµόνιο του Δηµήτρη, αλλά και να «οικοδοµήσουν» µια φίρµα η οποία µέσα στις επόµενες δεκαετίες θα αποκτούσε παγκόσµια εµβέλεια.

Σήµερα ελέγχει πλειοψηφικά τα σηµαντικότερα πολυκαταστήµατα της χώρας (Attica και Factory Outlet), αντιπροσωπεύει στην Ελλάδα, στα Βαλκάνια αλλά και στη δυτική Ευρώπη σηµαντικά brands ένδυσης, και έχει αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο της βρετανικής εταιρείας κοσµηµάτων Links of London, την οποία αναπτύσσει διεθνώς.

F1AANT Folli Follie Boutique in SoHo, NYC. Image shot 2015. Exact date unknown.

F1AANT Folli Follie Boutique in SoHo, NYC.

Η δουλειά πηγαίνει καλά και η Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου αποτελεί πλέον µια βάση για σταδιακή επέκταση και στις υπόλοιπες αγορές της Ασίας. Έτσι, στις αρχές της δεκαετίας του 2000 η Follie Follie έχει βάλει πια πλώρη για την Κίνα, αποτελώντας µία από τις πρώτες ευρωπαϊκές εταιρείες που πάτησαν στη γεµάτη προκλήσεις αγορά της. Συνεταιρισµοί µε ντόπιους επιχειρηµατίες, δικτύωση µε ενδηµούντες παράγοντες και µεταφορά της παραγωγής στο Χονγκ Κονγκ ήταν τα «κλειδιά» που ήραν σιγά σιγά τα εµπόδια της αυτόνοµης δραστηριότητας.

Μετά την πρώτη δεκαετία, η Folli Follie ανοίγει σχεδόν ένα καινούργιο κατάστηµα την εβδοµάδα στις πιο κεντρικές λεωφόρους των µεγάλων αστικών κέντρων µιας αχανούς χώρας, όπου η καταναλωτική ζήτηση δεν έχει αντίπαλο. «O όµιλος, µέσω της Folli Follie και της Links of London, έχει µια εξαιρετικά επιτυχηµένη παρουσία στην Κίνα για περισσότερα από δέκα χρόνια, ως µέρος µιας στρατηγικής ανάπτυξης την οποία ακολουθούµε πιστά. Η παρουσία µας στην Ασία, και ειδικότερα στην Κίνα, αποτελεί βασική επιδίωξή µας και θα συνεχίσουµε την επιτυχηµένη πορεία ανάπτυξης µέσω δυναµικών επενδύσεων» δηλώνει ο διευθύνων σύµβουλος του οµίλου.

Ο ίδιος θεωρεί ότι υπάρχει µια τάση υπερβολής ως προς την ανησυχία των αγορών για την Κίνα. Αντιθέτως, υποστηρίζει ότι υπάρχει σαφής και ξεκάθαρη κατεύθυνση προς τη βιώσιµη ανάπτυξη της εν λόγω αγοράς. Περνώντας τη µισή ζωή του στην Κίνα, γνωρίζει εκ των έσω τις εξελίξεις στη δεύτερη µεγαλύτερη οικονοµία του πλανήτη. Εκτιµά δε ότι η κινεζική κυβέρνηση αναπροσαρµόζει τον τρόπο λειτουργίας του οικονοµικού της µοντέλου και, αντί για τις δηµόσιες επενδύσεις, προσανατολίζεται στο να δώσει µεγαλύτερη έµφαση στις υπηρεσίες και στην εσωτερική της κατανάλωση, θεωρώντας αυτές τις παραµέτρους ως βασικούς κινητήριους µοχλούς για την οικονοµία της. «Η κινεζική κυβέρνηση έχει στη διάθεσή της τα µέσα να ενδυναµώσει την εγχώρια οικονοµία και να “ανοιχτεί” ακόµα περισσότερο σε ξένες επενδύσεις, έχοντας πάρει ήδη τα απαραίτητα µέτρα, συµπεριλαµβανοµένων και των φορολογικών κινήτρων» συµπληρώνει.

Η παρουσία του οµίλου στην Κίνα είναι µέρος µόνο µίας προσπάθειας, ώστε το brand της Folli Follie να καταστεί αναγνωρίσιµο διεθνώς. Ο όµιλος διαθέτει παρουσία στην υπόλοιπη Ασία, στην Ευρώπη, αλλά και στις ΗΠΑ, όπου έκανε διπλή είσοδο, εισάγοντας και το brand της Links Of London. Ακολούθησε το µονοπάτι του ταξιδιωτικού εµπορίου, συνεργαζόµενος τόσο µε αεροπορικές εταιρείες, που ενέταξαν τα προϊόντα της Folli Follie στις πτήσεις τους, όσο και µε διεθνείς αερολιµένες, µε τους οποίους δηµιούργησε καταστήµατα της φίρµας. Η επέκταση θεωρείται κυρίαρχο συστατικό στο DNA του οµίλου και, σύµφωνα µε τον Τζώρτζη Κουτσολιούτσο, πάντα υπάρχουν αγορές και περιοχές όπου ο όµιλος µπορεί να δραστηριοποιηθεί. «Η στρατηγική µας είναι να αναπτυσσόµαστε σε νέες αγορές, δίνοντας παράλληλα πολύ µεγάλη προσοχή και έµφαση στις αγορές όπου ήδη δραστηριοποιούµαστε».

 

 

FFG: Οι προκλήσεις και οι διορθωτικές κινήσεις

Διαδρομή με αναταράξεις διανύει ο όμιλος Folli Follie όσον αφορά την εγχώρια αλλά και διεθνή του δραστηριοποίηση, σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου κ. Τζ. Κουτσολιούτσος, κατά τη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης ενημέρωσης των αναλυτών για τα αποτελέσματα του 2017.

Ο κ. Κουτσολιούτσος αναφέρθηκε εκτενώς στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο όμιλος από το διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον στο σύγχρονο λιανεμπόριο, στην ευελιξία που πρέπει να επιδεικνύει και στις διορθωτικές κινήσεις στις οποίες προχωρά.

Ειδικότερα, ο κ. Κουτσολιούτσος ανάφερε πως αποφασίστηκε η απόσυρση από την πανευρωπαϊκή ανάπτυξη της φίρμας Juicy Couture (κίνηση που είχε προαναγγελθεί σε προηγούμενη ενημέρωση). Ο όμιλος θα συνεχίσει προς το παρόν την αντιπροσώπευσή της σε Ελλάδα, Βαλκάνια και Κύπρο, αγορές στις οποίες «χτίσαμε τη φίρμα από το μηδέν», όπως χαρακτηριστικά ανάφερε. «Δεν είμαστε ικανοποιημένοι από την επίδοσή της και από το γεγονός του ότι δεν λάβαμε την απαραίτητη υποστήριξη από τους συνεργάτες μας», συμπλήρωσε.

Αρνητική είναι επίσης η επίδοση της Links of London στη Μεγάλη Βρετανία, η οποία «δεν πουλάει εκτός Λονδίνου» όπως ανάφερε ο κ. Κουτσολιούτσος, αποδίδοντας την εξέλιξη αυτή και στην επίπτωση του Brexit. Συμπλήρωσε ωστόσο ότι η φίρμα διατηρεί τη δυναμική της στις υπόλοιπες αγορές, λόγος για τον οποίο ο όμιλος συνεχίζει να επενδύει, προκειμένου να διεθνοποιηθεί.

Σημειώνεται ότι ο όμιλος προέβη σε λελογισμένη αναδιάρθρωση του δικτύουτου κλείνοντας μέσα στο 2017 40 σημεία πώλησης διεθνώς.

Για την ελληνική αγορά, η οποία αντιπροσωπεύει το 22% των δραστηριοτήτων του ομίλου, ο κ. Κουτσολιούτσος εκτίμησε ότι έχει εισέλθει σε φάση σταθεροποίησης, χωρίς ωστόσο ενδείξεις σαφούς ανάκαμψης. Ο όμιλος αναμένει ωστόσο οφέλη και το 2018 από το αυξανόμενο τουριστικό ρεύμα, που τονώνει την κατανάλωση. Επισήμανε όμως ότι στην εγχώρια αγορά παρατηρείται τάση αύξησης των μισθωμάτων για εμπορικά ακίνητα, αλλά και επανεμφάνιση του «αέρα».

Κατά τον ίδιο, οι σημαντικότερες προκλήσεις αφορούν στην προσαρμογή του ομίλου στο διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον και για αυτό τον λόγο επενδύει σε σύγχρονα εργαλεία όπως CRM, παρουσία στο e-commerce, αλλά και στα social media. «Πριν ένα χρόνο το εργαλείο του Instagram κατείχε τη 13η θέση ως προς τους παράγοντες που επηρεάζουν την αναγνωρισιμότητα αλλά και τις πωλήσεις της Folli Follie, ενώ φέτος κατέχει την 1η θέση» σημείωσε.

Σε ό,τι αφορά τη χονδρεμπορική δραστηριότητα, είπε πως «μια φίρμα που σήμερα έχει ζήτηση, την επόμεη μέρα αντικαθίσταται από μια άλλη», για να περιγράψει το σκηνικό στο οποίο ο όμιλος κινείται.

Σε ό,τι αφορά τα αποτελέσματα του 2017, ο κ. Κουτσολιούτσος εξήγησε πωςεπηρεάστηκαν σημαντικά από τις συναλλαγματικές διαφορές (μόνον στο δ’ τρίμηνο υπήρξε αρνητική επίπτωση κατά 22 εκατ. ευρώ) και από την εγγραφή έκτακτων και μη επαναλαμβανόμενων εξόδων.

Ο όμιλος εμφάνισε αρνητικές ταμειακές ροές της τάξης των 54 εκατ. ευρώ, γεγονός που αποδόθηκε σε αυξημένες ανάγκες για κεφάλαιο κίνησης. Όπως εξήγησε, το μοντέλο της Folli Follie απαιτεί αυτή την «ανισορροπία», καθώς πρόκειται για όμιλο που διαρκώς επενδύει και χρησιμοποιεί κεφάλαια ώστε να αναπτύσσεται και να υποστηρίζει τη διεθνοποίησή του. Ο κ. Κουτσολιούτσος ανάφερε επίσης πως προκειμένου η φίρμα να ενταχθεί σε μεγάλα ηλεκτρονικά κανάλια στην Ασία(π.χ. Alibaba) αλλά και να ανταποκριθεί στον ανταγωνισμό στην εγχώρια αγορά, μείωσε το 2017 τα περιθώρια κέρδους του.

Για το 2018, η διοίκηση του ομίλου διατηρεί θετικές εκτιμήσεις και σκοπεύει να προχωρήσει σε επενδύσεις της τάξης των 30-40 εκατ. ευρώ. Οι ενδείξεις των πρώτων μηνών του έτους κατά τον κ. Κουτσολιούτσο είναι θετικές, ωστόσο θεώρησε πρώιμη οποιαδήποτε πρόβλεψη για το σύνολο της χρήσης.