Ο κορωνοϊός έπληξε θανάσιμα το Airbus A380

Ο κορωνοϊός φαίνεται να επιταχύνει το θάνατο του Airbus A380 – του μεγαλύτερου αεροσκάφους στον κόσμο – καθώς η αεροπορική βιομηχανία προσπαθεί να προσαρμοστεί στη χαμηλότερη ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια, η οποία ουσιαστικά έχει κάνει ασύμφορο το διώροφο super jumbo.

Το A380 έκανε την πρώτη του πτήση πριν από 15 χρόνια στις 27 Απριλίου 2005, μετά από περισσότερο από μια δεκαετία έρευνας και ανάπτυξης. Δύο χρόνια αργότερα, άρχισε να λειτουργεί ως άμεσος ανταγωνιστής του 747 jumbo jet της Boeing.

Παρόλο που το αεροπλάνο είναι πιστοποιημένο για να μεταφέρει έως και 853 επιβάτες, οι αεροπορικές εταιρείες που λειτουργούν με A380 δεν επωφελήθηκαν ποτέ από τη μέγιστη χωρητικότητα του και το σύνολο των θέσεων σπάνια ξεπερνά τις 500.

Η εξάρτηση του αεροσκάφους από οικονομίες κλίμακας το έκανε ιδιαίτερα ευάλωτο απέναντι στον κορωνοϊό, καθώς μετά το ξέσπασμα της πανδημίας οι αεροπορικές εταιρείες αγωνίζονται να γεμίσουν ακόμη και τα μικρότερα αεροπλάνα τους λόγω των μέτρων περιορισμού των μετακινήσεων και της χαμηλής ζήτησης των καταναλωτών.

Η Air France ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι παρατείνει επ’ αόριστο την παραμονή των εννέα A380 στο έδαφος. Η Lufthansa θέλει επίσης να μειώσει το μέγεθος του στόλου της και σκοπεύει να χρησιμοποιήσει το αεροσκάφος μόνο από τη βάση του Μονάχου, όταν αυτή επιστρέψει σε πλήρη λειτουργία. Ο τεχνικός τομέας του γερμανικού αερομεταφορέα μετατρέπει αυτήν τη στιγμή ένα A380 για χρήση ως αεροπλάνο φορτίου.

Η Airbus είχε αρχικά προγραμματίσει να προσφέρει ένα εξατομικευμένο φορτηγό – γνωστό ως A380F – αλλά ποτέ δεν έθεσε το συγκεκριμένο μοντέλο σε παραγωγή. Η συχνότητα των επιβατικών πτήσεων, οι οποίες μεταφέρουν και φορτίο μαζί με αποσκευές, έκαναν το εγχείρημα μη βιώσιμο.

Ειδικοί της αγοράς εκτιμούν ότι η χρήση του συγκεκριμένου μοντέλου ως μεταφορέα φορτίου, έχει ιδιαίτερα υψηλό κόστος μετατροπής και από τη στιγμή που υπάρχουν άλλες φθηνότερες επιλογές η ιδέα είναι απίθανο να υλοποιηθεί μακροπρόθεσμα.