Ναυτιλία και περιβάλλον: Τα αμφίσημα μηνύματα  (8 Αυγούστου 2020)

Ναυτιλία και περιβάλλον: Τα αμφίσημα μηνύματα 

  • Η BIMCO χαρακτηρίζει τα ευρήματα της μελέτης ιδιαίτερα ενθαρρυντικά καθώς καταδεικνύουν ότι η ναυτιλία μπορεί να επιτύχει τους περιβαλλοντικούς στόχους με ορίζοντα το 2050.

Ο Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας της BIMCO, Lars Robert Pedersen, τόνισε ότι οι εκτιμήσεις για τη μελλοντική ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές, ευθυγραμμίζεται με άλλες τέτοιες μελέτες, αν και παράμετροι όπως η πανδημία του κορονοϊού και οι επιπτώσεις της στην παγκόσμια οικονομία, ενδεχομένως να αλλάξουν τις εκτιμήσεις.

Oι εκπομπές άνθρακα από τη ναυτιλία για το 2018, αποτέλεσαν το 2% των συνολικών παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα. Σύμφωνα με τη μελέτη του IMO, τα επίπεδα εκπομπών άνθρακα από τη ναυτιλία για το 2050, αναμένεται να κυμανθούν μεταξύ 10% και 30%, σε σχέση με το 2008, πάντα βέβαια λαμβάνοντας υπόψιν και άλλους παράγοντες, όπως εξελίξεις στον οικονομικό και ενεργειακό τομέα.

Σημειώνεται ότι τα επίπεδα ναυτιλιακών εκπομπών άνθρακα για το 2018, ήταν μειωμένα κατά 10% λιγότερα σε σχέση με αυτά του 2008. Ο κ. Pedersen πρόσθεσε ότι «η μελέτη αυτή μπορεί να μας υποδείξει το τι και πόσα πρέπει να κάνουμε, για να επιτύχουμε τη συμμόρφωση με τη στρατηγική του IMO. Μέσω του International Maritime Research Fund μπορούμε να συλλέξουμε κεφάλαια από ολόκληρο τον κλάδο, τα οποία θα διοχετευθούν για καινοτομίες σχετικά με την τεχνολογία πλοίων μηδενικών εκπομπών. Εάν προσθέσουμε και τις πρωτοβουλίες μεγάλων εταιρειών του κλάδου, θεωρώ πως είναι ρεαλιστικό να αναπτύξουμε ένα πλοίο μηδενικών εκπομπών μέχρι τα τέλη της δεκαετίας».

Επομένως, κατά τη BIMCO, το μόνο που απομένει για τη ναυπήγηση πλοίων μηδενικών εκπομπών είναι η συνεχής έρευνα και ανάπτυξη νέων τεχνολογιών.

Το International Maritime Research Fund αποτελεί πρόταση της ναυτιλιακής βιομηχανίας προς τον IMO, για ένα levy δύο δολαρίων ανά τόνο καυσίμου. Τα κεφάλαια που θα συγκεντρωθούν εκτιμάται ότι θα φτάσουν τα 5 δισ. δολάρια σε βάθος 10 ετών και θα χρησιμοποιηθούν για τη διεξαγωγή ερευνών και για τη χρηματοδότηση καινοτομιών.

Αξίζει να σημειωθεί βέβαια ότι παρά την αισιοδοξία της BIMCO, κάποια από τα στοιχεία της μελέτης του ΙΜΟ «πονοκεφαλιάζουν». Για παράδειγμα εκτιμάται ότι οι εκπομπές των πλοίων είναι πιθανό να αυξηθούν έως και 50% σε σχέση έως το 2050 με τα επίπεδα του 2018 . Από την άλλη, σε ό,τι αφορά το carbon intensity, υπάρχει μια βελτίωση κατά 21% μεταξύ 2008 και 2018, ωστόσο ο στόχος του 40% έως το 2030 μοιάζει μάλλον ακατόρθωτος.

Φωτό: Frans Berkelaar/ PxHere

NAYTIKA XRONIKA