Μυρίζει «μπαρούτι» στον Πειραιά: Ναυπηγοεπισκευή και κρουαζιέρα στο επίκεντρο

Κλιμακώνεται η αντιπαράθεση στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, καθώς φορείς επιχειρήσεων και αυτοδιοίκησης προχωρούν σε κινητοποιήσεις κατά του ΟΛΠ, με τον τελευταίο να απαντά, επικαλούμενος τη σύμβαση παραχώρησης με το ελληνικό Δημόσιο και τις επενδύσεις που πρέπει να υλοποιηθούν.

Ειδικότερα, σε κινητοποίηση προχώρησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (ΣΕΝΑΒΙ) καταγγέλλοντας τη «μετατροπή των θέσεων της ναυπηγοεπισκευής στον προβλήτα της ΔΕΗ (προβλήτας Ηρακλέους) σε τερματικό σταθμό αυτοκινήτων», κατηγορώντας, έτσι, την Cosco για διαρκή «συρρίκνωση των ναυπηγοεπισκευαστικών δραστηριοτήτων».

Στο συγκεκριμένο χώρο στο Κερατσίνι εκτελούνται εργασίες της ναυπηγοεπισκευής και παράγοντες της αγοράς συνδέουν την αναμενόμενη μετατροπή του σε car terminal με την επένδυση του τέταρτου προβλήτα που θέλει να προχωρήσει η Cosco στην κοντινή υφιστάμενη περιοχή των αυτοκινήτων, αναδιαμορφώνοντας την τελευταία σε container terminal. O τέταρτος προβλήτας είναι ο «διακαής πόθος» των Κινέζων, διότι εκτιμάται ότι θα αυξήσει σημαντικά τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων.

Στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας συμμετείχαν η Ένωση Βιοτεχνών Εργοδοτών Μηχανουργών Πειραιά, ο Σύνδεσμος Ιδιωτικών Ναυπηγείων Περάματος και το Σωματείο Ναυτικών Πρακτόρων Πειραιά, ενώ απηύθυναν χαιρετισμό οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννης Ραγκούσης, Νίνα Κασιμάτη και ο αντιδήμαρχος Κερατσινίου – Δραπετσώνας, Μιλτιάδης Θεόδοτος.

Πηγές κοντά στον ΟΛΠ σχολίασαν στο Reporter πως η μετατροπή και επέκταση του προβλήτα της ΔΕΗ σε car terminal συγκαταλέγεται στις υποχρεωτικές επενδύσεις που καλείται να υλοποιήσει η διοίκηση του λιμανιού, βάσει της σύμβασης παραχώρησης που έχει υπογραφεί με την ελληνική Πολιτεία. Παράλληλα, ο ΟΛΠ απαντά στις αιτιάσεις παραθέτοντας επενδύσεις στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος, όπως αυτή που ανακοινώθηκε σήμερα για δύο γερανούς αξίας 8 εκατ. ευρώ.

Η κινητοποίηση του ΣΕΝΑΒΙ ακολουθεί εξώδικη διαμαρτυρία, η οποία υποβλήθηκε στα τέλη Μαρτίου και κάνει λόγο για τρία κτίρια, «τα οποία ο ΟΛΠ αρνείται να υποπαραχωρήσει σε επιχειρήσεις παροχής ναυπηγοεπισκευαστικών υπηρεσιών».

Ο χώρος κρουαζιέρας

Παράλληλα, συγκέντρωση διαμαρτυρίας για αύριο Κυριακή 11 Απριλίου προετοιμάζει η κοινοτική παράταξη «Ενεργοί Πολίτες Α’ Κοινότητας-Οχι Λιμάνι στην Πειραϊκή» στο λιοντάρι του Πειραιά, για τα 140 στρέμματα στο λεγόμενο «Παλατάκι» που βρίσκεται εντός της ζώνης του λιμένα, στο χώρο της κρουαζιέρας.

Η κοινότητα καταγγέλλει ότι πρόκειται για δημοτική περιουσία, η οποία έχει «παραχωρηθεί παράνομα» στον ΟΛΠ, κατηγορώντας τον Οργανισμό ότι «αρνείται να συμμορφωθεί με τις αποφάσεις του Υπουργείου Πολιτισμού από το 2018, οι οποίες ορίζουν ότι πρέπει να δημιουργηθεί διάδρομος όδευσης και ζώνη πρασίνου μέσα στο Παλατάκι για να επισκέπτονται οι δημότες τα εκεί μνημεία».

Η υπόθεση έχει μακρά ιστορία που φτάνει μέχρι και το 1877, όταν η συγκεκριμένη έκταση κατοχυρώθηκε στην τότε αρχή του Πειραιά. Με νόμο του 1932, όμως, παραχωρήθηκε στο νεοσύστατο τότε ΟΛΠ, διότι θεωρήθηκε ότι θα ενισχυόταν η λειτουργία του, με την προϋπόθεση να τη διατηρήσει όσο είναι δημόσιος φορέας. Με την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, ο δήμος διεμήνυσε ότι η έκταση έπρεπε να επιστρέψει στην κατοχή του, καθώς δεν υφίστατο πλέον ο δημόσιος χαρακτήρας του ΟΛΠ. Μάλιστα, σύμφωνα με τη δημοτική αρχή, η έκταση είναι εγγεγραμμένη στο κτηματολόγιο ως ιδιοκτησία της. Ο ΟΛΠ χρησιμοποιεί εμπορικά την έκταση για τις δραστηριότητες κρουαζιέρας.

Πρόσφατα η διοικητική αρχή του λιμένα ανακοίνωσε την κατασκευή ενός νέου σύγχρονου πάρκου με μια πρότυπη παιδική χαρά και ενός ποδηλατόδρομου σε έκταση 8 στρεμμάτων, τμήμα των 140 στρεμμάτων.

Σημειώνεται, τέλος, ότι ο ΟΛΠ αναμένει εντός του μήνα την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας έναντι της αίτησης ακύρωσης που έχει κατατεθεί από το Εργατικό Κέντρο Πειραιά και πολίτες της πόλης κατά του project του προβλήτα κρουαζιέρας. Πρόκειται για έργο, ύψους 136,3 εκατ. ευρώ, το μεγαλύτερο του Master Plan της Cosco στο λιμάνι. Ενδεχόμενη θετική για τον ΟΛΠ απόφαση θα επιτρέψει την εκ νέου διενέργεια των έργων βυθοκορήσεων, τα οποία έχουν διακοπεί προσωρινά, μετά την προσφυγή.

Γιώργος Γεωργίου

Πηγή: Reporter.gr