Μίλτων Παπαδάκης: Στην ύφεση νοικοκυρευόμαστε!

Ο πόλεμος στην Ουκρανία ανέτρεψε πολλές πεποιθήσεις και προγράμματα και μας αναγκάζει να σκεφτούμε από μηδενική βάση το πως προχωράμε.

Οδεύουμε προς μία παγκόσμια ύφεση;

Φαίνεται πως ναι, αν συνυπολογίσουμε μόνο τα παρακάτω:

  • Στην ερώτηση «πότε νομίζετε ότι θα έρθει η επόμενη ύφεση στην οικονομία», ο πλουσιότερος άνθρωπος στον πλανήτη και serial entrepreneur Elon Musk, απάντησε: «H πρόβλεψη των μακροοικονομικών μεγεθών είναι – για να πω το λιγότερο – μία μεγάλη πρόκληση. Αν σας απαντούσα από την κοιλιά μου, το gut feeling με οδηγεί να πω για άνοιξη – καλοκαίρι 2022 ή το πολύ το 2023. Αυτά ειπώθηκαν τον Ιανουάριο του 2022, πριν από τη Ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
  • Η ακρίβεια στην ενέργεια κάμπτει την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών σε ολόκληρο τον πλανήτη και ανεβάζει το κόστος παραγωγής και μεταφοράς αγαθών. Και ο πληθωρισμός που έπεται, δεν συνδέθηκε ποτέ με την ανάπτυξη, τουλάχιστον όσο δεν μπορούσε να συγκρατηθεί στο 2-3%
  • Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, με την όποια κατάληξη θα έχει και οι κυρώσεις της Δύσης που θα γονατίσουν το εμπόριο με τη Ρωσία, τη διασυνοριακή πώληση υπηρεσιών και τον τουρισμό, θα στερήσουν από τις Ευρωπαϊκές οικονομίες 1.5-2.5 μονάδες αύξησης του ΑΕΠ.

Νοικοκυρευόμαστε: Δεν πρόκειται για ηθικοπλαστική προτροπή, αλλά … την καλύτερη επιλογή όταν όλα τα εξωτερικά είναι τόσο ασαφή. Μία επένδυση που δεν κινδυνεύει να πάει χαμένη και λέγεται καλύτερη οργάνωση. Και μία πολύ καλή αφορμή για το θέμα μας, η ανακοίνωση της περασμένης Τετάρτης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μία μέρα πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, για το OPEN DATA Act.

Να ξεκινήσουμε υπενθυμίζοντας το σχετικό άρθρομαςαπό αυτή εδώ τη θέση, για τα Ανοιχτά δεδομένα / τα Open Data, μόλις πριν από δύο εβδομάδες:

Λέγαμε εκεί για τους φορείς που συνεργάζονται στο να διαμοιράζονται τα Ελληνικά στατιστικά στοιχεία.

Και η αναζήτηση στο Google:

Ευρωπαϊκή Επιτροπή:

Την Τετάρτη 23.2.2022, η Margrethe Vestager και ο Thierry Breton, έδωσαν στη δημοσιότητα το πολυαναμενόμενο πρώτο σχέδιο, το draft, του “Data Act”, το οποίο θέτει μια σειρά από νέους κανόνες για την κοινή χρήση δεδομένων και αποτελεί μέρος της στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης να καταστήσει το μπλοκ ηγέτη στην ευέλικτη οικονομία δεδομένων.

Με λίγα λόγια, η προτεινόμενη νομοθεσία στοχεύει να διευκολύνει την κοινή χρήση και τη χρήση δεδομένων και να θέσει ένα πρότυπο σε επίπεδο ΕΕ. Καλεί τους κατασκευαστές να επιτρέπουν στους κατόχους συνδεδεμένων συσκευών να βλέπουν τα δεδομένα που συλλέγουν.

«Θέλουμε να δώσουμε στους καταναλωτές και τις εταιρείες ακόμη περισσότερο έλεγχο σχετικά με το τι μπορεί να γίνει με τα δεδομένα τους, διευκρινίζοντας ποιος μπορεί να έχει πρόσβαση στα δεδομένα και με ποιους όρους», δήλωσε η αντιπρόεδρος της Επιτροπής Margrethe Vestager.

Innovation: Θα μπορούσε ο νόμος αυτός να τονώσει την καινοτομία στην Ευρωπαϊκή Ένωση;

Ο Thierry Breton, Επίτροπος για την Εσωτερική Αγορά, πρόσθεσε: «Σήμερα είναι ένα σημαντικό βήμα για την απελευθέρωση πληθώρας βιομηχανικών δεδομένων στην Ευρώπη, προς όφελος των επιχειρήσεων, των καταναλωτών, των δημόσιων υπηρεσιών και της κοινωνίας στο σύνολό της. Μέχρι στιγμής, χρησιμοποιείται μόνο ένα μικρό μέρος των βιομηχανικών δεδομένων και οι δυνατότητες ανάπτυξης και καινοτομίας είναι τεράστιες. Ο νόμος για τα δεδομένα θα διασφαλίσει ότι τα βιομηχανικά δεδομένα κοινοποιούνται, αποθηκεύονται και υποβάλλονται σε επεξεργασία με πλήρη σεβασμό των Ευρωπαϊκών κανόνων. Θα αποτελέσει τον ακρογωνιαίο λίθο μιας ισχυρής, καινοτόμου και κυρίαρχης Ευρωπαϊκής ψηφιακής οικονομίας».

Τα δεδομένα είναι ένα μη ανταγωνιστικό αγαθό, με τον ίδιο τρόπο όπως το φως του δρόμου ή μία γραφική θέα: Πολλοί άνθρωποι έχουν πρόσβαση σε αυτά ταυτόχρονα και μπορούν να καταναλωθούν ξανά και ξανά χωρίς να επηρεάζεται η ποιότητά τους ή να διατρέχουν τον κίνδυνο να εξαντληθούν.

Ο όγκος των δεδομένων αυξάνεται συνεχώς, από 33 zettabyte που δημιουργήθηκαν το 2018 σε 175 zettabytes που αναμένεται το 2025. Είναι ένα αναξιοποίητο δυναμικό. Το 80% των βιομηχανικών δεδομένων δεν χρησιμοποιείται ποτέ!

Ο νόμος για τα δεδομένα αντιμετωπίζει τα νομικά, οικονομικά και τεχνικά ζητήματα που οδηγούν στην ανεπαρκή χρήση των δεδομένων. Οι νέοι κανόνες θα καταστήσουν διαθέσιμα περισσότερα δεδομένα για επαναχρησιμοποίηση και αναμένεται να δημιουργήσουν 270 δισεκατομμύρια ευρώ επιπλέον ΑΕΠ έως το 2028.

Επομένως, έχουμε εδώ μία λαμπρή ευκαιρία για νοικοκύρεμα σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, που από τη φύση του ευνοεί τις μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες. Εμείς που δεν έχουμε τέτοιες, έχουμε πολλές μικρού μεγέθους τεχνολογικές (για τα Ευρωπαϊκά standards),που το κύριο χαρακτηριστικό τους είναι η ευελιξία. Πρέπει να προετοιμαστούν αυτές οι Ελληνικές εταιρείες για να είναι σε θέση να διαβάζουν ΤΩΡΑ η καθεμία στους κλάδους στους οποίους συμμετέχουν τα ήδη διαθέσιμα Ευρωπαϊκά στοιχεία. Και να είναι έτοιμες να «καταβροχθίσουν» και αυτά που θα είναι διαθέσιμα αύριο, όταν το draft γίνει νόμος.

Ζητούμενα για να το πετύχουμε:

  • Ένας προσανατολισμός των επιχειρήσεων, ενισχυμένος με θεσμικό πλαίσιο,
  • Παράλληλες δράσεις επιχειρήσεων – κράτους στους χώρους που επίσης θα παίξουν ρόλο, όπως είναι
  • ο Τραπεζικός, για την κατά προτεραιότητα χρηματοδότηση,
  • η εκπαίδευση, για να δημιουργηθεί εξειδίκευση,
  • η νομοθεσία, για την οποία θα πρέπει το Κοινοβούλιο να αναπτύξει μηχανισμό ώστε να υιοθετούμε από τους πρώτους τις σχετικές νεωτερικές πρωτοβουλίες από το εξωτερικό και να κάνουμε και δικές μας.

Νοικοκυρευόμαστε:

Τα ανοικτά δεδομένα είναι ένα πολύ μεγάλο έργο, που ανέβηκε ήδη στην πρώτη σκηνή του Ευρωπαϊκού θεάτρου, όπως μαρτυρά η μακρόχρονη προετοιμασία του, ο τρόπος ανακοίνωσής του και τα 270 Δις Ευ που προβλέπονται σαν επιπλέον ΑΕΠ εξαιτίας του. Υπάρχουν όμως και πολλές άλλες θεατρικές σκηνές, όπου παίζονται μικρότερου βεληνεκούς έργα και που στο σύνολό τους μπορούν να μας προετοιμάσουν ώστε μόλις βελτιωθούν οι εξωτερικές συνθήκες, να είμαστε έτοιμοι για το αποφασιστικό άλμα μπροστά. Επιλεκτικά, θα μπούμε σε μία πρώτη συζήτηση για τομείς όπου το νοικοκύρεμα, αφενός έχει πολλά να δώσει στις επιχειρήσεις και αφετέρου είναι περισσότερο θέμα όρεξης και πρωτοβουλίας, παρά επένδυσης, αφού οι συμβουλευτικές εταιρείες που αναλαμβάνουν τέτοια έργα, αμείβονται στα περισσότερα, μόνο εκ του αποτελέσματος!

Θα μπορούσαμε να βάλουμε όλα αυτά τα έργα, κάτω από δύο επικεφαλίδες που πάνε μαζί: Costcutting  και Benchmarking

Και το πρώτο καταστάλαγμα της διεθνούς εμπειρίας είναι αυτό που δείχνει και η εικόνα:

  • Το 80% των επιχειρήσεων που ψάχνονται για μείωση εξόδων, δεν θα βρουν μόνες τους τις πραγματικά επωφελείς λύσεις
  • Το 89% δεν θα διατηρήσει το ιδανικό κόστος για περισσότερο από 3 χρόνια.
  • Ο εξειδικευμένος εξωτερικός σύμβουλος που εκτίθεται διαρκώς στα δεδομένα που αλλάζουν, είναι ο απαραίτητος κρίκος επιτυχίας.

Και να δούμε μερικούς επιμέρους τομείς που το νοικοκύρεμα περιλαμβάνει Costcutting, Benchmarking & Quality control. Και φυσικά υπάρχουν και πολλοί άλλοι:

PROCUREMENT: Σε ένα μεγάλο οργανισμό, θα μπορούσαν να υπάρχουν πολλά ειδικά τμήματα ή ένα κεντρικό. Συνήθως στην πρώτη λύση, οι διαδικασίες κοιτούν περισσότερο το buying. Πηγαίνοντας όμως στη δεύτερη, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για benchmarking με την εγχώρια αγορά και με το εξωτερικό και για ένα συνολικά ποιοτικό αποτέλεσμα. Και δημιουργούνται και συνθήκες για στρατηγικό σχεδιασμό των προσεγγίσεων και επιλογές.

ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑ: Παντού, αλλά ιδιαίτερα στα αγροτικά προϊόντα. Είναι άραγε η λύση που ακολουθούμε σε πλήρη αντιστοιχία με τον τρόπο που παράγονται τα υλικά συσκευασίας μας; Σε διαστάσεις που δεν αφήνουν φύρα, που γεμίζουν, που ετικετάρονται, που παλετιζάρονται με την οικονομικότερη χρήση μηχανών και την άριστη αξιοποίηση του προσωπικού;

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΤΟΛΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ: Αναζητείστε τους εξειδικευμένους συμβούλους που έχουν τη συσσωρευμένη γνώση από πολλούς κλάδους. Κάνετε μαζί τους ανάλυση των αναγκών σας, δημιουργείστε logbooks, αρχεία συντήρησης, αξιοποιείστε το λογισμικό διαχείρισης που διαθέτουν, ζητείστε τους να εκπαιδεύσουν το προσωπικό σας. Υιοθετείστε metrics.

ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ: Ιδιαίτερα όταν η εταιρεία σας έχει πολλές και διασκορπισμένες εγκαταστάσεις ανά την Ελλάδα:

Το πρώτο που θα σκεφτείτε είναι αν διαθέτετε έναν οργανωμένο τρόπο να παρακολουθείτε και να αξιολογείτε συστηματικά τις καθημερινές επιδόσεις των εργολάβων που χρησιμοποιείτε. Τι προβλέπουν τα συμβόλαιά σας με αυτούς; Πόσο κοντά είναι η πραγματικότητα με τα συμφωνημένα; Ποια και πως μετριέται η ποιοτική απόδοσή τους; Πόσο τηρούνται οι απαιτήσεις των κατασκευαστών και η νομοθεσία σε μία σειρά τομέων, όπως

  • Καθαρισμός και εντομοκτονία
  • Ηλεκτρο- μηχανολογικός εξοπλισμός, A/C, UPS. Συνήθης και περιοδική συντήρηση στους σωστούς χρόνους με τον σωστό τρόπο;
  • Χώροι με απαίτηση πιστοποίησης HASP;
  • Κλπ, κλπ

Το νοικοκύρεμα όλων αυτών, θα φέρει οικονομίες, και θα ελευθερώσει χρόνο στους ανθρώπους σας να φροντίσουν αυτό που πραγματικά μετράει και σας κάνει ανταγωνιστικούς: Την ικανοποίηση του πελάτη. Και θα σας δώσει τα εργαλεία του management για να παρακολουθείτε τη λειτουργία της επιχείρησής σας με την τεχνολογία της εποχής μας.

ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΠΕΛΑΤΗ: Και πάλι χρειάζεστε τον ειδικευμένο σύμβουλο να σας προτείνει τους μηχανισμούς για μετρήσεις στο ΤΩΡΑ και στην πορεία του χρόνου. Βελτιώνετε την εξυπηρέτηση; Και το κάνετε με ταχύτερο ή με αργότερο ρυθμό από τους ανταγωνιστές σας; Και σε σχέση με το εξωτερικό, πως πάτε;

  • Μπήκατε ποτέ σαν πελάτης στο τηλεφωνικό σας κέντρο; Σας ικανοποίησε ο χρόνος ανταπόκρισης, το ύφος και η επάρκεια του εξυπηρετητή;
  • Κάνετε Mystery shopping; Χρησιμοποιείτε δηλαδή εξειδικευμένη εταιρεία που αξιολογεί την εμπειρία μέσα στο κατάστημά σας, ή στο ξενοδοχείο σας, ή, ή, ή; Που κρατάει συγκριτικό σκόρ για τον κλάδο και για τους άμεσους ανταγωνιστές σας;
  • Τέλος, μέσα από τη διαδικασία, καταφέρνετε να εντοπίσετε ποιο είναι το πρωτεύον και ποιο το δευτερεύον Target Group που σας επιλέγει;

ΕΠΙΛΟΓΗ MEDIA: Έχετε μεθοδολογία αυτά να τα μεταφέρετε στην επιλογή Media που κάνει η διαφημιστική σας για εσάς;

Έχετε metricsγια να μετράτε την αποτελεσματικότητα του σχεδιασμού (planning); Του buying; Και πάνω απ’ όλα, έχετε καθαρά συμφωνημένα mediaobjectives; Πόση διαφημιστική πίεση χρειάζονται τα λεγόμενα «λειτουργικά» προϊόντα και πόση τα “impulsive”; Όλα αυτά, αν τα έχετε νοικοκυρεμένα, θα σας προσφέρουν οικονομία, αποτελεσματικότητα και λιγότερες σκοτούρες στο καθημερινό management της δουλειάς.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Στην αναμενόμενη ύφεση ή σε χαμηλό ρυθμό ανάπτυξης για τη χώρα μας, τα αποτελέσματα της επιχείρησής σας θα είναι πολύ καλύτερα από των περισσοτέρων, αν δώσετε βάρος όχι στην ανάπτυξη, αλλά στο καλύτερο δυνατό νοικοκύρεμα. Και στη συνέχεια, όταν οι συνθήκες ανοίξουν, θα έχετε την υποδομή να αναπτυχθείτε ταχύτερα από όλους όσους θα προσπαθούν τότε να βρούνε τα πατήματά τους.

Για Σχόλια και προτάσεις, [email protected]

Ο Μίλτων Παπαδάκης είναι Σύμβουλος επιχειρήσεων, επικεφαλής της εταιρείας MEDIARISK, partner στη VERALLIS και έχει περάσει από σημαντικές θέσεις στην αγορά, όπως αυτή του Εμπορικού Δ/ντή του MEGA Channel, του Διευθύνοντος Συμβούλου της CARAT Hellas κ.α. Έχει πτυχία Μαθηματικών, Marketing και Νομικής.