Μίλτων Παπαδάκης: Ένα μυστικό/ φανερό κλειδί επιλογής μετοχών: Old Energy για τώρα και Effectiveness για πάντα

 

Εάν ρίξει κανείς μία ματιά στα χρηματιστήρια όλου του κόσμου, διακρίνει μία νευρικότητα και απαισιοδοξία, με εξαίρεση τις κορυφαίες μετοχές ενέργειας, τις τεχνολογικές (πέραν των εταιρειών software) που είναι στην πρωτοπορεία της έρευνας, που προάγουν innovation και φυσικά τις μετοχές εταιρειών που παράγουν luxery goods, που απευθύνονται στα πολύ υψηλά οικονομικά στρώματα των κοινωνιών, και που αυτά δεν θίγονται από τον πληθωρισμό.

Αλλά καλό είναι να μην ξεχνάμε:

Η αγορά δεν αντικατοπτρίζει την οικονομία του σήμερα, αλλά μάλλον την αναμενόμενη κτάσταση της οικονομίας σε λίγους μήνες από σήμερα. Και συνήθως τα χρηματιστήρια ανακάμπτουν πολύ πιο πριν από την οικονομία! Και αντίστροφσ

Στην κρίση του 2008-09, όταν η αγορά έπεσε κάτω τον Μάρτιο του 2009, η Αμερικανκή οικονομία βυθιζόταν σε ύφεση όλο το χρόνο. Και πάλι κατά τη διάρκεια του COVID-19, καθώς οι αγορές άρχισαν να ανακάμπτουν στα τέλη Μαρτίου/Απριλίου 2020, το ΑΕΠ των ΗΠΑ το 1ο τρίμηνο και το δεύτερο του 2020 μειώθηκε 5% και 30%, αντίστοιχα.

Τα media: Αυτοί που είναι κοντά στο χώρο των media, γνωρίζουν πολύ καλά ότι η πραγματική αύξηση ή μείωση της οικονομικής δραστηριότητας, έχει μία εξαιρετικά ευαίσθητη κεραία. Που την πιάνει ακόμα και μέσα στον ίδιο μήνα που συμβαίνει, ιδιαίτερα σε αγορές όπως η Ελληνική, που ο τρόπος αγοράς είναι εξαιρετικά ευέλικτος και όχι δεμένος με συμβόλαια ενός έτους πριν. Ο αναμενόμενος πληθωρισμός media λοιπόν παγκόσμια, είναι μία θετική ένδειξη για τις οικονομίες, που πάει κόντρα στην απαισιοδοξία που καλλιεργείται.

Και έχουμε συγκέντρωση στοιχείων από όλες τις χώρες … πλην Ελλάδος. Γιατί έτσι; Γιατί ένας ατυχής Ελληνικός νόμος που αντιβαίνει στην Ευρωπαική νομοθεσία, ονομάζει παράνομη τη συζήτηση για τον πληθωρισμό των media στην Ελλάδα. Μόνο των media. Κανενός άλλου κλάδου. Η παγκόσμια λίστα με τα ποσοστά ανά χώρα, είναι μία ντροπή για την κατάσταση του ελεύθερου ανταγωνισμού στη χώρα μας, με την απουσία ΜΟΝΟ της Ελλάδας από αυτήν. Όπως κάθε φοιτητής οικονομικών γνωρίζει, κάθε επιχείρηση πρέπει να παρακολουθεί έγκαιρα τα στοιχεία κόστους και τον πληθωρισμό τους. Στην Ελλάδα όμως, κάποιοι έκριναν ότι οι διαφημιζόμενες επιχειρήσεις, ΔΕΝ πρέπει να να προβλέπουν την εξέλιξη του κόστους διαφήμισης. Για να έχουν … συγκριτικά πιο αδύναμη θέση σε σχέση με τους ανταγωνιστές τους στο εξωτερικό. Και μία ιδιαιτερότητα: Τα Μαζικά Μέσα Ενημέρωσης στην Ελλάδα, δεν θεώρησαν ποτέ ότι θα άξιζε να σχολιάσουν το θέμα. Περίεργο έ;

Τι λένε αυτές οι παγκόσμιες λίστες; Ότι ο παγκόσμιος πληθωρισμός των μέσων ενημέρωσης προβλέπεται να αυξηθεί σε επίπεδα που θα ξεπεράσουν τα προ πανδημίας επίπεδα του 2019.

Ο διεθνής πληθωρισμός στα αναλογικά Μέσα, κυρίως στην Τηλεόραση, είναι υψηλότερος από τον διαδικτυακό, αλλά με το διαδικτυακό βίντεο να απολαμβάνει την ισχυρότερη ανάπτυξη.

Όταν καταλάβουμε πόσο κακό κάνει στη χώρα μας αυτή η νομοθετική αστοχία και την καταργήσουμε, θα έχουμε αποκτήσει ακόμα ένα εργαλείο πρόβλεψης της μελλοντικής πορείας του Ελληνικού χρηματιστηρίου.

Επιστρέφουμε στις κατηγορίες των μετοχών που έχουν το υψηλότερο ενδιαφέρον:

  1. Τις κορυφαίες μετοχές ενέργειας του παλαιού κόσμου, αυτού που η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής θα ήθελε να τις δει να οπισθοχωρούν. Το μποϋκοτάζ στη Ρωσία είναι τεράστια προωθητική δύναμη γι’ αυτές, ακόμα και αν ο πόλεμος στην Ουκρανία λήξει αύριο το πρωί, μια και κανένας δεν θέλει την εξάρτηση από τη Ρωσία.
  2. Τις ενεργοβόρες βιομηχανίες, όπως των λιπασμάτων της Αμερικής που επωφελούνται από το χαμηλότερο ενεργειακό κόστος, ή της Γαλλικής βιομηχανίας που στηρίζεται κατά 65% στην πυρηνική παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
  3. Τις βιομηχανίες όλων των κλάδων, αλλά με κορυφή τον ιατρικό τομέα, οι οποίες παράγουν καινοτομία. Πχ εταιρείες που βρίσκουν καινοτόμους τρόπους να επεμβαίνουν στο DNA, και είναι κάμποσες αυτές.

Αλλά και εταιρείες διαχείρισης πληροφορίας, αφού η πληροφορία είναι τόσο ζωτική για την πρόοδο, όσο και η ενέργεια. Αυτός που γνωρίζει τους κλάδους του e-commerce που ανεβαίνουν αλλά ακόμα περισσότερο, τα συστατικά στοιχεία ενός κλάδου που συνδέονται ισχυρά με την ανάπτυξη (διαφήμιση; Και σε ποια Μέσα; Βάσεις δεδομένων; Έρευνα, και τι είδους; Πάντοτε είναι μέσα και οι τεχνολογικές εταιρείες, όπως αυτές που παράγουν τα πιο σύγχρονα ηλεκτρονικά τσίπς. Η πορεία της μετοχής της AMD για παράδειγμα, τα λέει όλα. Και όλων των εταιρειών που βρίσκονται στο οικοσύστημα αυτών των κλάδων. Γενικά θα λέγαμε ότι ψάχνουμε για εταιρείες που είναι “scalanble”, δηλαδή με την κατάλληλη χρηματοδότηση μπορούν να κάνουν “copy paste” τη λειτουργία τους σε πολλές αγορές, εταιρείες που παράγουν καινοτομία (innovation) και εταιρείες που χτίζουν δυνατά brand names, δυνατές μάρκες. Και εδώ αξίζει να σκεφτούμε για μια στιγμή, ποιες πανίσχυρες οικονομικά χώρες ΔΕΝ παράγουν μάρκες. Και αντίστροφα, τι πρέπει να κάνουμε εμείς σαν χώρα, που να δώσουμε προτεραιότητα εμείς, που έχουμε τόσο εξαιρετικά φυσικά προϊόντα και τόσο ικανά μυαλά που γεννούν ιδέες, για να χτίσουμε και να δυναμώσουμε Ελληνικά brands.

Με μία λέξη, τι χαρακτηρίζει αυτές τις εταιρείες που ψάχνουμε τις μετοχές τους, σε σχέση με τις υπόλοιπες του κλάδου τους; Το EFFECTIVENESS. Να κάνουν δηλαδή τα πράγματα, καλύτερα από τις υπόλοιπες του κλάδου τους. Με καινοτoμία και branding.