Μίλτων Παπαδάκης: Εμπιστοσύνη καταναλωτή και η ΜΙΑ παράμετρος για την οικονομία

Δεν μπορεί να μην παρατηρήσει κανείς τρία πράγματα:

  • Η εμπιστοσύνη του καταναλωτή είναι αυτή που έχει τις μεγαλύτερες διακυμάνσεις, ή αν το δούμε και αλλιώς, τη μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση
  • Συνδέεται άμεσα με τη γενική αίσθηση της κοινωνίας, γι’ αυτά που η συνισταμένη των απόψεων αξιολογεί σαν σημαντικότερο πλαίσιο αναφοράς
  • Ποτέ δεν είναι μονοσήμαντα μία η ερμηνεία. Εδώ όμως βλέπουμε καθαρά ότι η ανάκαμψη του δείκτη άρχισε από τον Μάρτιο 2021 και σταθεροποιήθηκε ψηλά τον Μάϊο 2021. Δηλαδή με το που προχώρησε σε μεγάλη κλίμακα ο εμβολιασμός. Στη συνέχεια υπάρχουν κινήσεις προς τα κάτω και επαναφορές. Τα σημαντικότερα γεγονότα της εποχής ήταν η παράλλαξη ΔΕΛΤΑ, η εισαγόμενη ακρίβεια (πρώτες ύλες, μεταφορές και μετά ενέργεια), και στο τέλος της περιόδου, η εμφάνιση της παραλλαγής ΟΜΙΚΡΟΝ.

Βλέπουμε δηλαδή ότι προφανώς υπάρχει ένα γενικότερο πλαίσιο μέσα στο οποίο εστιάζουμε στο κεντρικό αίτιο μεταβλητότητας, την επιδημία. Το πλαίσιο αφορά όλα τα άλλα: Την καθημερινότητα, τις εξωτερικές απειλές αλλά και τη θεραπεία τους, την οικονομία, που παρόλη την εξάρτηση από τον τουρισμό, αναπτύσσεται με περ. +8% αλλά και με τη συγκριτική αντίληψη για τη θέση μας με τις υπόλοιπες ανεπτυγμένες χώρες, όπου δεν βλέπουμε κάτι να ζηλέψουμε.

Η Ελλάδα αναμένεται να κλείσει τα στοιχεία του 2021 με απώλειες λιγότερες από το μισό από τον Ευρωπαϊκό Μ.Ο.

Ας μην παραλείψουμε να σκεφτούμε και το πως θα ήταν τα πράγματα, ποιες θα ήταν οι αβεβαιότητες κι ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης, αν το νόμισμά μας δεν ήταν το Ευρώ.  Γι’ αυτό και δεν φαίνεται πιθανή μία νέα απότομη πτώση του δείκτη, ακριβώς γιατί συντρέχουν τα επόμενα, που ανακόπτουν τον ΕΝΑΝ κεντρικό κίνδυνο: Την εξάπλωση της ΟΜΙΚΡΟΝ

  • Προχωράει ικανοποιητικά η Τρίτη δόση του εμβολίου
  • Η απαίτηση μοριακού τεστ στα σημεία εισόδου της χώρας
  • Η προοπτική να έχουμε τον Μάρτιο εμβόλιο για την ΟΜΙΚΡΟΝ.

Με άλλα λόγια φαίνεται σαν όλες οι υπόλοιπες προϋποθέσεις να έχουν εξασφαλιστεί, η συλλογική αυτοπεποίθησή μας να είναι ισχυρή και όλα να κινδυνεύουν μόνο από το να ξαναπάρει ανάσα η επιδημία, με παραλλαγή ΟΜΙΚΡΟΝ έως ΩΜΕΓΑ.

Και επειδή αυτό αφορά το συλλογικό ΕΥ ΖΕΙΝ, οι παραλογισμοί κάποιας φανατικής μερίδας που έχει κηρύξει τη τζιχάντ στην εμβολιαστική προσπάθεια, θα πρέπει να αντιμετωπισθούν ΚΑΙ με τα επιχειρήματα της συλλογικής οικονομικής προόδου.

Για Σχόλια και προτάσεις, [email protected]

Ο Μίλτων Παπαδάκης είναι Σύμβουλος επιχειρήσεων, επικεφαλής της εταιρείας MEDIARISK και έχει περάσει από σημαντικές θέσεις στην αγορά, όπως αυτή του Εμπορικού Δ/ντού του MEGA Channel, του Διευθύνοντος Συμβούλου της CARAT Hellas κ.α. Έχει πτυχία Μαθηματικών, Marketing και Νομικής.