Μίλτων Παπαδάκης: Αισιοδοξία και προσαρμοστικότητα. Με αντίκτυπο στην οικονομία και το Χρηματιστήριο

Όταν οι υπουργοί… διαψεύδονται ευχάριστα:

Την Πέμπτη 8 Ιουλίου 2021, ο υπουργός οικονομικών ΧρήστοςΣταϊκούρας δήλωνε: Ρεαλιστική η πρόβλεψη για ανάπτυξη 3,6%

Και την Κυριακή 19 Σεπτεμβρίου 2021, ο αναπληρωτής υπουργός Θόδωρος Σκυλακάκης δήλωνε: Εξόχως συντηρητική η πρόβλεψη για ανάκαμψη 5,9% το 2021

Είχε μεσολαβήσει το άνοιγμα του τουρισμού και τα μεγέθη άρχισαν να «κάθονται», με πιθανότερη κατάληξη να φτάσουν περίπου στο 8%.

Αλλά και μία πρακτική ματιά στην αγορά δείχνει ότι υπάρχει μεγάλη ζύμωση.

ΑΚΙΝΗΤΑ:Η οικοδομή και η αγορά ακινήτων έχει πάρει μπρος και όπως διαπιστώναμε στις 27 Μαίου, η τάση προμήνυε μία αύξηση τιμών 10-12% στο δωδεκάμηνο.

Τώρα η τάση αυτή ενισχύεται και από το εξωτερικό

Και ενισχύεται και από τις αυξανόμενες αγορές Βορειοευρωπαίων, κυρίως στα νησιά μας.

ΕΞΑΓΩΓΕΣ: Μία αισιόδοξη αρχική ετήσια πρόβλεψη για 8-10%, δείχνει ότι θα ξεπεραστεί κατά πολύ.

Το επτάμηνο Ιαν – Ιουλ 2021, έχουμε σημαντική άνοδο σε όλες τις μεγάλες κατηγορίες: Πετρελαιοειδών και Καυσίμων (+48,9%), Βιομηχανικών (+21,2%), Χημικών (+16,6%), Τροφίμων (+10,6%), Μηχανημάτων (+19,6%), Διαφόρων Βιομηχανικών (+16,9%), Πρώτων Υλών (+47,7%), Ποτών και Καπνού (+17,5%), Λαδιών (+34,7%).

Σε σχόλιό της στο ΑΠΕ, η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων Χριστίνα Σακελλαρίδη είπε ότι υπάρχει αισιοδοξία για την οικονομία και ότι η αύξηση των εξαγωγών και του τουρισμού, ενισχύουν το αίσθημα αισιοδοξίας.

Έλλειμμα εμπορικού ισοζυγίου:Στο διάστημα Ιαν – Ιουλ 2021 αυξήθηκε κατά 1,81 δισ. ευρώ ή κατά 17,1%, και διαμορφώθηκε στα 12,39 δισ. ευρώ από 10,58 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2020. Ανησυχητικό σε πρώτο επίπεδο, αλλά ενδέχεται να υποκρύπτει θετικούς παράγοντες, καθώς οι εισαγωγές περιλαμβάνουν και πρώτες ύλες για μεταποίηση αλλά και προετοιμασίας για επέκταση δραστηριοτήτων:

  1. Με την παγκόσμια ροή του εμπορίου να είναι διαταραγμένη (ας συνυπολογίσουμε και το πρόβλημα διεκπεραίωσης των εξαγωγών από το UK) και από την έλλειψη στόκ πρώτων ή μερικά επεξεργασμένων πρώτων υλών, υπάρχουν ευκαιρίες ανοίγματος σε νέες πελατείες στις χώρες της ΕΕ, όπου προς τα εκεί έχουμε και τη μεγαλύτερη άνοδο.
  2. Η αισιοδοξία που επιστρέφει, ενισχύει τις προσδοκίες του εμπορικού κόσμου για το τελευταίο τετράμηνο και ιδιαίτερα την περίοδο των εορτών, πράγμα που ίσως δεν είναι ασύνδετο με την αύξηση των εισαγωγών. Έρευνα στην Ελλάδα, ανάμεσα σε αρκετές Ευρωπαϊκές χώρες που διεξήγαγε σε δείγμα 1,000 ατόμων στα τέλη Αυγούστου η Αγγλική εταιρεία SITECORE δείχνει ότι ένα 56% του πληθυσμού ετοιμάζεται να γιορτάσει τα Χριστούγεννα πολύ περισσότερο (άρα και να ξοδέψει) από πέρυσι.

Αν στα παραπάνω συνδυάσουμε τη γενικότερη αβεβαιότητα του διεθνούς σκηνικού, τα νέα δεδομένα που δημιουργούν στην Ασία η αντιπαράθεση της Δύσης με την Κίνα, το χαστούκι που έφαγε η Γαλλία, αλλά ας μη γελιόμαστε, ολόκληρη η Ευρώπη από τον μεγάλο σύμμαχο, που ακόμα μία φορά έδειξε ότι δεν πολυενδιαφέρεται για τα … λεπτά της αισθήματα, μαζί με την αβεβαιότητα που φέρνει η αλλαγή ηγεσίας στη Γερμανία, καταλαβαίνουμε ότι είμαστε σε αλλαγή ιστορικής φάσης, που δεν θα είναι στιγμιαία, και θα απαιτήσει προπαντός προσαρμοστικότητα. Και ευτυχώς δείχνουμε σαν λαός και σαν χώρα να έχουμε μεγάλες δυνατότητες εδώ. Θα αναφερθώ μόνο σε δύο ακόμα, που συμπληρώνουν τα παραπάνω και επιβεβαιώνουν την προσαρμοστικότητά μας.

  1. Τη δυσκολία μεταφοράς φυσικού αερίου που εμείς οι απλοί θνητοί ανακαλύπτουμε σήμερα, την είχαν προϋπολογίσει οι Έλληνες εφοπλιστές, που έσπευσαν εδώ και αρκετό καιρό, να παραγγείλουν τη ναυπήγηση ειδικών σκαφών μεταφοράς LNG. Να τι έγραφε το 2019 το Lioyd’sListγι’ αυτό:

2. Τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Που και σε κρατικό επίπεδο προχώρησε, αλλά και σε επίπεδο ιδιωτικής οικονομίας. Και μπορεί να μην έχουμε βάλει ArtificialIntelligence (AI) παντού στην παραγωγή, όπως η Ιαπωνία, η Κορέα, η Κίνα, η Γερμανία και οι ΗΠΑ, αλλά έχουμε χρησιμοποιήσει τις απλούστερες αλλά κεφαλαιώδους σημασίας ψηφιακές τεχνολογίες για τον τουρισμό μας και για άλλα. Τεχνολογίες για κρατήσεις κλπ αλλά και για εξαγωγές, με απτά αποτελέσματα.

Αν κάτι ισχύει για το Χρηματιστήριο με μεγαλύτερη βεβαιότητα από οτιδήποτε άλλο, είναι το πόσο πολύ συνδέεται η τύχη του με τη γενικότερη ψυχολογία της χώρας. Και με την ψυχολογία συνδέεται και το μόνιμο συναπάντημά μας, ο εμβολιασμός. Που παρόλο που δεν είναι σε ιδανικό σημείο, όμως προχωράει. Η τελευταία έρευνα της MRB δείχνει ότι ένα 18% από τους ανεμβολίαστους θα εμβολιαστεί στο επόμενο διάστημα. Δηλαδή 17.9% + ½x20,5% = 28.15%, περ. δηλ. το 30% (αν υποθέσουμε πως οι μισοί που σήμερα δηλώνουν ότι δεν γνωρίζουν τι θα κάνουν, θα γείρουν προς τη μεριά του ΝΑΙ) Δεν είναι λίγο. Θα πλησιάσουμε δηλαδή το 78%. Αν έχετε ακούσει για το tippingpoint, πιθανολογώ ότι το ποσοστό αυτό είναι τόσο συντριπτικό, που μαζί με την ανάγκη πρακτικότητας (ταξίδια, κλειστοί χώροι), θα μας φέρει στο σημείο (tipping) που η συζήτηση θα έχει λήξει και το ποσοστό γρήγορα θα αγγίξει το απαιτούμενο για την ανοσία αγέλης.

Για Σχόλια και προτάσεις, milton@mediarisk.gr

Ο Μίλτων Παπαδάκης είναι Σύμβουλος επιχειρήσεων, επικεφαλής της εταιρείας MEDIARISK και έχει περάσει από σημαντικές θέσεις στην αγορά, όπως αυτή του Εμπορικού Δ/ντού του MEGA Channel, του Διευθύνοντος Συμβούλου της CARAT Hellas κ.α. Έχει πτυχία Μαθηματικών, Marketing και Νομικής.