Μεγάλη επιτυχία του “CAPITAL LINK JAPAN MARITIME FORUM”

Το “Capital Link Japan Maritime Forum”, πραγματοποιήθηκε την Τρίτη, 14 Μαίου, 2019 στο Peninsula Hotel στo Τόκυο, Ιαπωνία, σε συνεργασία με την Columbia Shipmanagement και την Astrup Fearnley AS.

Το Συνέδριο έφερε σε επαφή κορυφαίους παράγοντες της ναυτιλίας από τη διεθνή και την Ιαπωνική αγορά με σκοπό την ανταλλαγή απόψεων πάνω σε κρίσιμα θέματα του κλάδου σήμερα, καθώς και την καλλιέργεια στοχευμένων επαφών και δικτύωσης με σκοπό την εξερεύνηση επιχειρηματικών ευκαιριών. Στο Συνέδριο παραβρέθηκαν διεθνείς και Ιαπωνικές ναυτιλιακές εταιρείες, ναυπηγεία, τράπεζες, εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης, μεγάλοι εμπορικοί οίκοι (trading houses) και ναυλωτές και πολλοί άλλοι παράγοντες της αγοράς. Ήταν ιδιαίτερα σημαντική η παρουσία στα πάνελ συζητήσεων διεθνών ομίλων με σημαντική και ενεργό επιχειρηματική παρουσία στην Ιαπωνία, καθώς και η ανταπόκριση των Ιαπώνων ομολόγων τους που δημιούργησε ενα μοναδικό περιβάλλον ανταλλαγής απόψεων και δικτύωσης.

O κ. Νίκος Μπορνόζης, Πρόεδρος της Capital Link, τόσο στο Συνέδριο, όσο και στη συνέντευξη που έδωσε στην Εφημερίδα Japan Maritime Daily (JMD), τόνισε: “Αυτή είναι μια πολύ σημαντική στιγμή τόσο για την Ιαπωνική αγορά, όσο και για την παγκόσμια ναυτιλία, η οποία αυξάνει διαρκώς το ενδιαφέρον της για την Ιαπωνία, καθώς και η Ιαπωνία έχει αυξήσει τον προσανατολισμό της στην παγκόσμια αγορά. Η Ιαπωνία υπήρξε ανέκαθεν μία επιλογή για υψηλής ποιότητας ναυπηγικές εργασίες, και για μεγάλες επιχειρηματικές ευκαιρίες στον κλάδο του εμπορίου. Η ναυπηγική βιομηχανία είναι ένας πολύ ανταγωνιστικός χώρος σε παγκόσμια κλίμακα και οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί που θα ισχύουν από το 2020 αποτελούν μια μεγάλη πρόκληση για όλους, αλλά και μια μεγάλη ευκαιρία για την Ιαπωνική ναυπηγική βιομηχανία να επαναεπιβεβαιώσει την ηγετική της θέση στην τεχνολογία, την καινοτομία και την άριστη ποιότητα κατασκευής. Επιπλέον, τώρα, η Ιαπωνική χρηματοπιστωτική αγορά ανοίγει σταδιακά τις πόρτες της στους εφοπλιστές από την παγκόσμια αγορά, είτε με ενυπόθηκο δανεισμό είτε με χρηματοδοτική μίσθωση, και ένας αυξανόμενος αριθμός εφοπλιστών παγκοσμίως έχει χρηματοδοτηθεί από Iαπωνικές τράπεζες και οίκους χρηματοδοτικής μίσθωσης. Επομένως, είναι η πλέον κατάλληλη στιγμή για την Ιαπωνία να φιλοξενήσει ένα Φόρουμ το οποίο θα προσφέρει μία υψηλού επιπέδου πλατφόρμα που φέρνει σε επαφή ηγέτες από τις παγκόσμιες και τις Iαπωνικές ναυτιλιακές, ναυπηγικές, χρηματοοικονομικές και εμπορικές αγορές. Το Συνέδριό μας αποσκοπεί στην ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τις τελευταίες τάσεις και εξελίξεις και στη διερεύνηση ευκαιριών επιχειρηματικής εξέλιξης σε όλους αυτούς τους τομείς.”

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΝΕΛΣ ΣΥΖΗΤΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΩΝ

Πάνελ συζήτησης: 2020 – Πρόκειται για μία νέα πραγματικότητα ή για μία καινούρια αναταραχή?

Η εφαρμογή των περιβαλλοντικών κανονισμών το 2020 αναμένεται να αλλάξει τους κανόνες του παιχνιδιού στη ναυτιλία. Κορυφαίοι παράγοντες της αγοράς θα συζητήσουν σχετικά με τις στρατηγικές και τις επιλογές που υπάρχουν για τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς (εκπομπές χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, απαλλαγή από άνθρακα), τη διαθεσιμότητα, τη συμβατότητα και την τυποποίηση των ναυτιλιακών καυσίμων και τις πιθανές επιπτώσεις στη ναυτιλία.

Συντονιστής: κ. Stian Erik Sollied, Country Manger Japan – DNV GL

Ομιλητές:

  • κ. Valentios (Eddie) Valentis, President/CEO – Pyxis Tankers
  • κ. Sverre Bjørn Svenning, Director Maritime Research – Astrup Fearnley AS
  • κ. Yasuo Tanaka, President – Monohakobi Technology Institute, NYK
  • κ. Yoshikazu Kawagoe, Senior Managing Executive Officer and CTO – Mitsui O.S.K. Lines, Ltd.
  • κ. Demetris Chrysostomou, Group Director Marketing & Business Development – Columbia Shipmanagement Ltd.

 

Ο κ. Stian Erik Sollied, Country Manger Japan – DNV GL, τόνισε ότι: “The introduction of the new global sulphur cap in 2020 is causing nothing short of a paradigm shift in marine fuel. It is more than just another regulation — it is a complex challenge, and how shipowners choose to comply may ultimately impact the future competitiveness of their assets. There is a great deal of uncertainty in the industry related to enforcement, fuel availability and technological solutions. Beyond 2020 there are also other environmental regulations on the horizon. In particular, IMO’s GHG targets will cause additional challenges for the maritime industry. To understand the impact and prepare for this will be essential going forward.”

κ. Valentios (Eddie) Valentis, President/CEO – Pyxis Tankers, expects IMO 2020 to result in short-term chaos starting this fall, but additional opportunities, especially for product tankers. Fundamentals look positive for MR’s and the impact of IMO 2020 should be icing on the cake. Net supply growth for MR2 is expected to be 2.7% in 2019 and lower in 2020.  Demand growth for refined petroleum products is expected to exceed 3% per annum during this period. However, a number of industry analysts expect incremental demand growth of 5-10% because of IMO 2020. The refining industry is preparing to meet the significant increase in demand for LSFO which have to distributed throughout the massive global network of ports and marine terminals. The creation of new routes, added ton-miles and return of arbitrage trades are real possibilities. At the same time, the higher cost of LSFO should result in slow-steaming, especially on ballast legs, effectively reducing capacity by over 50 MR’s in 2020.  Additional off-hire days will result from tank cleanings and a limited number of MR2 scrubber retrofits. Scrapping should increase.

Ο κ. Yasuo Tanaka, President – Monohakobi Technology Institute, NYK, τόνισε ότι: “The 2020 SOx global cap is among the core issues in the new environmental regulations. The maritime industry must tackle GHG issues and cope with other environmental requirements from society, which means that the industry is continuously required to strive for reducing environment impacts. At the same time, the industry will be required to transform the digital business model. In that situation, MTI was established as a strategic subsidiary of NYK in 2004 to take a key role for tackling those issues.

At MTI, shipping companies, classification societies, shipbuilders, and manufacturers work together to create new solutions, which shared effort has worked very well. Another international collaborative area where those involved can more easily identify and solve the issues might be needed to achieve the long-term goal.”

O κ. Yoshikazu Kawagoe, Senior Managing Executive Officer and CTO – Mitsui O.S.K. Lines, Ltd., τόνισε ότι: “Environmental concerns for marine sector has been more and more focused today.

Of course, it brought us a lot of challenges. We believed there should be a solution and a preparation, and also sited this situation, including Sulphur cap, as a good opportunity to show our competency.

For the time being, one of the most efficient and feasible solutions on design and operational aspects would be for slow steaming.

Also, cost sharing understanding among the stake holders has been the very basic scenario.”

O κ. Demetris Chrysostomou, Group Director Marketing & Business Development – Columbia Shipmanagement Ltd., τόνισε ότι: “The 2020 sulphur cap regulation is a new reality which the entire maritime industry needs to embrace despite the diverse range of views and complex choices owners face in the months to come. Columbia Shipmanagement has had a comprehensive fuel oil management plan as an integral part of its Safety Management System for years, as a result the impact is not as significant, nevertheless we have reviewed the capabilities of all our vessels fuel handling systems and have generated individual “2020 sulphur cap ship implementation plans” (SIP). The reality is that the next years sulphur cap implementation is nothing in comparison to what is install for the industry in the years to come in relation to the pledge to cut shipping CO2 emissions in half by 2050. The impact of this pledge will be significant.”

Κεντρικός Ομιλητής: Dr. Martin Stopford, Non–Executive President of Clarkson Research Services Limited, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα:

“Αποδεχόμενοι τη Νέα Εποχή για τη ναυτιλία και την κατασκευή πλοίων”

O Dr. Martin Stopford τόνισε ότι: “The shipping market is still struggling, but the fundamentals are looking better. His main focus was on reviewing the actions needed to deal with the major structural changes facing the shipping and shipbuilding industries in the coming years”.

O Dr. Martin Stopford, κατά τη διάρκεια της παρουσίασής του, εξέτασε μια σειρά από τα πιο σημαντικά θέματα που αντιμετωπίζει σήμερα η ναυτιλία. Η ναυτιλιακή αγορά δεν έχει ακόμη ανακάμψει, αλλά τα θεμελιώδη μεγέθη είναι σήμερα καλύτερα. Ο κ. Stopford εστίασε την παρουσίασή του σε εναλλακτικές στρατηγικές σχετικά με την επιδιωκόμενη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (carbon emissions), αναφέρθηκε στη ναυπηγική βιομηχανία και στα πλοία του μέλλοντος. 

Παρουσίαση: Κύπρος – Πύλη προς την Ευρώπη και την Νοτιοανατολική Μεσόγειο

Τα σχόλια της ενότητας πραγματοποιήθηκαν από την H.E. Natasa Pilides, Shipping Deputy Minister to the President – Republic of Cyprus, η οποία τόνισε ότι: “The positive economic outlook of Cyprus was a result of the strategic focus on key sectors of the economy, such as shipping, energy and services, according to Ms Pilides. The flourishing Cyprus shipping industry has reached new levels in terms of its Register’s tonnage capacity, the number of people employed in the sector, the number of companies based in Cyprus as well as the range and quality of services offered by the resident industry. The Shipping Deputy Minister of Cyprus stated that “At the Shipping Deputy Ministry, providing top quality public services to the shipping industry is our highest priority. In fact, the expertise and customer-orientated, proactive approach of maritime specialists in both the private and the public sector are the driving force of the Cyprus maritime cluster. This, together with a unique set of competitive advantages has allowed Cyprus to grow and develop into a world-class maritime centre”.

Παρουσίαση: Χόνγκ Κόνγκ – Πύλη προς την Νοτιοανατολική Ασία

Τα σχόλια της ενότητας πραγματοποιήθηκαν από τον κ. Benjamin Wong, Head of Transport & Industrial – InvestHK, ο οποίος τόνισε ότι: “With a population of 71 million from 9 cities and 2 Special Administrative Regions and the GDP almost the same as the entire size of the economy of the Republic of Korea, the Guangdong-Hong Kong-Macao Greater Bay Area is the fastest growing Bay Area in the world. By leveraging Hong Kong’s advantages as a global city with sound financial and legal infrastructure, and the FTA signed with the ASEAN in 2017, Hong Kong can serve as a reciprocal springboard between Mainland China and the ASEAN.” 

Παρουσίαση: Η Τεχνολογία και ο μεταμορφωτικός χαρακτήρας της στη ναυτιλία

Τα σχόλια της ενότητας πραγματοποιήθηκαν από τον κ. Andreas Chrysostomou, Chief Strategy OfficerTototheo Maritime. 

Πάνελ συζήτησης: Μορφές χρηματοδότησης για τους πλοιοκτήτες παγκοσμίως προερχόμενες από την αγορά της Ιαπωνίας

Οι Γιαπωνέζικες τράπεζες έχουν αυξήσει τον προσανατολισμό τους προς τις διεθνείς επιχειρήσεις και προσφέρουν στους πλοιοκτήτες παγκοσμίως τόσο τις συμβατικές χρηματοδοτικές τραπεζικές λύσεις όσο και λύσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης. Στο πάνελ θα συζητηθούν οι τρόποι προσέγγισης και επικοινωνίας από τους Γιαπωνέζους χρηματοδότες προς τους διεθνείς επιχειρηματίες. 

Συντονιστής: κ. Mehraab Nazir, Partner – Watson Farley & Williams

Ομιλητές:

  • κ. Ali Ben Lmadani, CEO – ABL Corporation
  • κ. Vetle Sjuve, Associate, Investment Banker – Fearnley Securities
  • κ. Takahiro Matsumoto, Managing Executive Officer, Structured Finance – Financial Products Group Co.
  • κ. Koichi Onaka, Managing Executive Officer – Sumitomo Mitsui Trust Bank
  • κ. Jigo Hayashi, General Manager, International Shipping & Finance – Tokyo Century

 

O κ. Mehraab Nazir, Partner – Watson Farley & Williams, τόνισε ότι: “The reduced availability of traditional bank lending has significantly changed the maritime finance landscape in the last decade. In addition we have seen, in recent years, a decrease in appetite for other alternative ways of raising capital (IPOs, bonds, private equity). These factors, as well as the savings glut in Japan, have resulted in Japanese leasing – formally considered a niche product – becoming more mainstream and a potentially interesting option for those international owners who are able to benefit from it”.

O κ. Ali Ben Lmadani, CEO – ABL Corporation, τόνισε ότι: “The positive macroeconomic environment, the IMO 2020 impact, and the lower availability of capital, especially bank debt, creates opportunities for JOLCO investors and opens space for innovative, global and efficient alternative finance players like ABL Corporation, answering the increasing appetite for JOLCO financing of the shipping industry. The focus on the JOLCO financing, which not only offers 100% funding, but also usually also offers cheaper blended funding over the term of the transaction than pure bank debt, together with our track record of closed shipping JOLCO transactions, allow our partnership to access great investment opportunities.”

O κ. Takahiro Matsumoto, Managing Executive Officer, Structured Finance – Financial Products Group Co., τόνισε ότι:

“JOLCO has been an attractive financing option for international shipowners to raise capital in Japan when they acquire a vessel. It provides 100% financing for the vessel value, with competitive equity cost. FPG is the clear market leader with around a 30% share in the JOLCO/JOL market for aircraft, vessels and container boxes. We have arranged JOLCOs for various vessel types including container ships, bulkers, wood chip carriers, car carriers, product tankers, chemical tankers, LPG carriers and RoPax ferries. Our strength is supported by our broad distribution network built up over the years. We sell JOLCO equity to profitable non-listed SMEs through partnerships with more than 4,500 accounting firms and 130 financial institutions throughout Japan.”

O κ. Jigo Hayashi, General Manager, International Shipping & Finance – Tokyo Century, τόνισε ότι: “There are several sources of capital available for the shipping industry. Tokyo Century wants to be a leading financial partner by providing “one-stop” solutions across the capital structure.

As a leading Japanese ship financier, we have a good track record of pioneering innovative methods to generate financial sources for our international clients throughout the shipping cycle. This includes, but not limited to, asset-based finance, leases, financing with a tax component, and other tailored solutions.

Our core competence:

–  Taking a long-term view on an industry that is understood to be cyclical in nature

–  Lending across the shipping sectors to develop a balanced and diversified portfolio

–  Putting the relationship first

–  Being a consistent, reliable and long-term financing partner”

 

Πάνελ συζήτησης: Ναυτιλιακές Εταιρείες από όλο τον κόσμο

Επιλογές για τη συγκέντρωση κεφαλαίων στην Ιαπωνία

Ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών σε παγκόσμιο επίπεδο, που συγκεντρώνουν κεφάλαια στην Ιαπωνία, αυξάνεται διαρκώς. Οι συμμετέχοντες σε αυτό το πάνελ θα συζητήσουν σχετικά με την εμπειρία από τη συνεργασία τους με τους Γιαπωνέζους χρηματοδότες και θα συγκρίνουν τις Γιαπωνέζικες λύσεις χρηματοδότησης με τις υπόλοιπες εναλλακτικές που είναι διαθέσιμες στις ναυτιλιακές εταιρείες παγκοσμίως.

Συντονιστής: κ. Nicolas Duran, Partner & Director Investment Banking – Fearnley Securities

Ομιλητές:

  • κ. Carlos Balestra di Mottola, CFO – d’Amico International Shipping
  • κ. Perry van Echtelt, CFO – Hafnia
  • κ. Andreas Røde, Head of Business Development and M&A – Ocean Yield
  • κ. Vikram Hiranandani, Director of Corporate Finance – Scorpio Bulkers & Scorpio Tankers
  • κ. Christos Begleris, Co-Chief Financial Officer – Star Bulk Carriers
  • κ. Harrys Kosmatos, Chief Development Officer – Tsakos Energy Navigation 

O κ. Nicolas Duran, Partner & Director Investment Banking – Fearnley Securities, τόνισε ότι: “Japanese capital, in the context of international shipping companies, has almost exclusively come in the form of debt. As western banks reduce their exposure to shipping and regulations limit leverage, the need to replace that capital with not only alternative sources of debt, but also more equity, seems fairly certain. Given the fatigue amongst a large number of western investors when it comes to shipping, combined with the lack of growth in the Japanese shipping companies, we wouldn’t be surprised to start seeing some equity finding its way, in some shape or form, to international shipping companies. We already know that some of the lessors are trying to transition over to transaction structures which offer better returns.”

O κ. Carlos Balestra di Mottola, CFO – d’Amico International Shipping, τόνισε ότι: “The Japanese banking and leasing market have been very important for us over the last few years. We work with a large number of banks from many different countries (a total of 14 for vessel financings), but our largest lender is a Japanese bank. Japan, has also been our most important source of capital for sale-leaseback deals, accounting for 7 such transactions out of a total of 8 we have closed since 2017. Most of our leasing deals were with Japanese ship-owners but we have also closed in 2019 our first JOLCO transaction. This track record reflects the good name of our company and the long-term relationships we have built in Japan over many years. d’Amico’s reputation, in turn, I believe depends on the quality of our technical management, as well as on our long-term commitment to our business and the importance we give to the respect of counterparties and contracts.”

κ. Perry van Echtelt, CFO – Hafnia, spoke of Hafnia’s long legacy in Japan, through legacy of both BW Group, Hafnia and its senior management. Dating back over half a century to the early 1950s, business with Japan continues to this day with sale and leaseback agreements, and time charters with Japanese shipyards, banks and trading houses. With the successful combination of BW Tankers and Hafnia Tankers in January 2019, van Echtelt spoke of the importance of scale in securing capital at preferential rates – Hafnia, as one of the largest pure-play product tanker businesses in the world, could lean on strong support from maritime lenders.

O κ. Andreas Røde, Head of Business Development and M&A – Ocean Yield, highlighted that the Japanese financing market remains an attractive source of financing in the shipping industry. It certainly has its caveats and limitations, but used in the right way it can complement other sources of financing and reduce overall cost of capital. Ocean Yield, mainly seen as a sale & leaseback company themselves, has mainly relied on European traditional bank financing, but is increasingly exploring to refinance vessels in Japan and as such increase competitiveness further. The company expects to conclude its inaugural Japanese financing later this year.

κ. Vikram Hiranandani, Director of Corporate Finance – Scorpio Bulkers & Scorpio Tankers, τόνισε ότι: “We see Japan as a great place to raise competitive financing. They are usually more selective on financing opportunities; but they are likely able to offer attractive terms if they are interested to do a transaction. We have been successful in obtaining lease financing from Japan, and certainly appreciate this source of capital for our business.” 

Πάνελ συζήτησης: Κινεζικές λύσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης για τους Γιαπωνέζους πλοιοκτήτες & διάφορα είδη χρηματοδότησης

Η Κινεζική Χρηματοδοτική Μίσθωση έχει πλέον καθιερωθεί ως μορφή χρηματοδότησης για τους πλοιοκτήτες παγκοσμίως. Τα θέματα που θα συζητηθούν σε αυτό το πάνελ αφορούν την αναπτυξιακή πορεία που σημειώνει η αγορά της Κινεζικής Χρηματοδοτικής Μίσθωσης καθώς και τις προοπτικές συνεργασίας με Γιαπωνέζικους Χρηματοδοτικούς Οργανισμούς.

Συντονιστής: κ. Greg Chase, Partner – Reed Smith

Ομιλητές:

  • κ. Zheng Zhong, Supervisor of Risk Evaluation Division – Bank of Communications Financial Leasing Co., Ltd.
  • κ. Jack Xu, Deputy Head of Shipping Finance Department – CMB Financial Leasing
  • κ. Bill Guo, Executive Director, Shipping – ICBC Financial Leasing

Πάνελ συζήτησης: Γιαπωνέζικα ναυπηγεία: Ανασκόπηση & Προοπτικές

Πως σκοπεύουν να αντιμετωπίσουν τα Γιαπωνέζικα ναυπηγεία τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, τις καινοτομίες στην τεχνολογία και την κατασκευή πλοίων, και να ενισχύσουν τις επαγγελματικές τους σχέσεις με την παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά.  

Συντονιστής: κ. George Borovas, Partner – Shearman & Sterling

Ομιλητές:

  • κ. Kosuke Takechi, Executive Officer, Chief Operating Officer Aerospace & Ship Division – Marubeni Corporation
  • κ. Takashi Nakabe, President – Onomichi Dockyard Co., Ltd.
  • Akinori Abe, Managing Officer and Chief Technology Officer of Technology Division – Japan Marine United (JMU)
  • κ. Carlos Pena, Commercial Director – C Transport Maritime S.A.M.
  • κ. George A. Kaklamanos, S&P Managing Director – TMS Group of Companies

O κ. Carlos Pena, Commercial Director – C Transport Maritime S.A.M., τόνισε ότι: “C Transport Maritime has an extensive history of successful cooperation with the Japanese shipping industry. Quality, reliability and common values characterize our long-standing relationships with Japanese shipyards, trading houses, and banks spanning more than 15 years and throughout the ups and downs of the freight markets. We have sourced many high-quality vessels from Japan and have negotiated hundreds of years in time charter contracts on behalf of our clients. Our partners’ successes are our successes, we navigate the seas together and we look forward to the future with optimism.”

O κ. George A. Kaklamanos, S&P Managing Director – TMS Group of Companies, τόνισε ότι: “H Ιαπωνική βιομηχανία νεότευκτων πλοίων αντιμετωπίζει πληθώρα ενοποιήσεων και συγχωνεύσεων καθώς οι παραγγελίες από Ιάπωνες πλοιοκτήτες αρχίζουν να δείχνουν σημάδια σημαντικής μείωσης.

Εν συνεχεία σημείωσε οτι το μέλλον της Ιαπωνικής βιομηχανίας νεότευκτων πλοίων είναι δύσκολα προβλέψιμο καθώς η συνήθης πρακτική των Ιαπώνων πλοιοκτητών του να εξασφαλίζουν μακρόχρονη μίσθωση από μεγάλους Συναλλακτικούς Οίκους είναι τώρα ανύπαρκτη.

Χωρίς μακρόχρονη μίσθωση και χρηματοδότηση απο παραδοσιακά Ιαπωνικά Ιδρύματα το μέλλον των νεότευκτων παραγγελιών βρίσκεται τώρα στο έλεος μη Ιαπώνων Commodity Traders που μπορούν να υπαγορεύσουν τις συνθήκες παραγγελιών προς όφελος τους και κατά τα προγράμματα μεταφοράς τους.

Κατέληξε με τη δήλωση οτι πρέπει να εφαρμοστεί κυβερνητική παρεμβολή σε μορφή που να συμπεριλαμβάνει συγκεκριμένες επιδοτήσεις και πρότεινε στις Ιαπωνικές Τράπεζες να αναθεωρήσουν την φιλοσοφία δανεισμού τους μελετώντας το Ευρωπαϊκό μοντέλο χρηματοδότησης νεότευκτων.”

Πάνελ συζήτησης: Συνολική προσέγγιση: Από την Οπτική των Γιαπωνέζων Πλοιοκτητών

Κορυφαίοι Γιαπωνέζοι Πλοιοκτήτες θα συζητήσουν σχετικά με τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις που υπάρχουν για την Γιαπωνέζικη ναυτιλία.

Γιαπωνέζικη ναυτιλία: Ενισχύοντας το αποτύπωμά της παγκοσμίως.

Συντονιστής: κ. Julian Proctor, Managing Director & Chief Investment Officer – Tiger Group Investments

Ομιλητές:

  • κ. Atsuo Asano, Senior Managing Director – K-Line
  • κ. Hiroaki Nishiyama, General Manager, Steaming Coal Group – NYK

O κ. Julian Proctor, Managing Director & Chief Investment Officer – Tiger Group Investments, τόνισε ότι: “The clock speed of change has never been faster in shipping. Decarbonization legislation, technology shifts through Big Data applications and new propulsion technologies. How will encumbents position themselves to capture and leverage the opportunities and avoid the pitfalls of probably the largest change in a millennia of shipping.

The Japanese shipowning and shipbuilding industry has been the backbone of global seasbourne trade since the 1960s. Will it rise to the challenge or follow in the footsteps of Germany and the UK?”

O κ. Hiroaki Nishiyama, General Manager, Steaming Coal Group – NYK, τόνισε ότι: “Game Changers” such as decarbonization and digitalization will create substantial opportunities for those building new businesses. One example is LNG bunkering, which we started world’s first operation jointly with Japanese and European partners at Zeebrugge from 2017, is now bringing a lot of value/expertise for opening possible new LNG bunkering opportunities in Japan. SIMS(Ship information System) a system for gathering and analyzing operation data on a real-time basis, realizing stabilization, predicting dangers and defects or failures during navigation, is another example of our company’s drive toward new technology, which is also bring new reliable value to our customers.  Those could be good examples of how environmental regulations and the digital revolution bring changes in the business of maritime industry.

Πάνελ συζήτησης: Επιχειρηματικές και εμπορικές ευκαιρίες στην Ιαπωνία για τους πλοιοκτήτες από όλο τον κόσμο

 Συντονιστής: κ. Andreas Hadjipetrou, Managing Director – Columbia Shipmanagement Ltd.

Ομιλητές:

  • κ. Kyriacos Panayides, Managing Director – AAL Shipping
  • κ. Martyn Wade, CEO – Grindrod Shipping Holdings Ltd.
  • κ. Philippos Philis, CEO – Lemissoler Navigation Co.
  • κ. Marco Fiori, CEO – Premuda SpA

κ. Andreas Hadjipetrou, Managing Director – Columbia Shipmanagement Ltd., welcomed all participants on behalf of Columbia Ship management being one of the event organizers. Andreas mentioned he was very pleased to visit Japan again having worked with long serving Japanese clients since 1997 always respecting the Japanese culture, the loyalty and the commitment to perform exactly as per contracts. Andreas moderated the panel discussion focusing on foreign companies doing business in Japan and touched upon the shipping markets, the geopolitical developments affecting doing business and in particular with Japanese counterparts. All panelists confirmed that instability and trade wars do not positively affect shipping and it was agreed that once you start doing business with Japanese interests this can be for the long term.

κ. Kyriacos Panayides, Managing Director – AAL Shipping, τόνισε ότι: “Uncertainty is the key word in Japan’s short-term economic fortunes, as its GDP forecast for 2019 has been negatively impacted by global slowdown and the US-China trade war with a resultant decelerated business investment, reduced consumer confidence and spending. Its exports in 2019, which comprise heavy machinery, mining equipment, iron and steel – all so important to the multipurpose shipping sector – are currently down by 2.4%, and mostly due to declining trade volumes with China. The project sector in Japan, another core stimulus for breakbulk and heavy lift shipping is still buoyant and reliant upon infrastructure and the energy sector, namely nuclear and fossil fueled power, off-shore wind and other renewables. Such projects still provide opportunity for the long haul shipment of project components, as well as intra-Asia.”