Μ. Τσαμάζ: Κανονικά το επενδυτικό πλάνο του ΟΤΕ – Μείωση εξόδων για να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις

Μ. Τσαμάζ: Κανονικά το επενδυτικό πλάνο του ΟΤΕ - Μείωση εξόδων για να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις

Κανονικά θα συνεχιστούν τόσο οι επενδύσεις όσο και το σχέδιο μετασχηματισμού του ΟΤΕ , αν και η πανδημία οδηγεί σε μικρές μεταβολές, όπως υποστήριξε την Τρίτη ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟTΕ Μιχάλης Τσαμάζ σε τηλεδιάσκεψη με τους εκπροσώπους των Μέσων Ενημέρωσης.

Ο κ. Τσαμάζ είπε πως η διοίκηση «προβλέποντας τη μείωση στα έσοδα, σχεδιάζουμε δραστική μείωση των εξόδων, ώστε στο τέλος της ημέρας να μην αλλάξουν τα αποτελέσματα. Σε όλα τα έξοδα εκτός από τους ανθρώπους μας. Τα EBITDA και οι ελεύθερες ταμειακές ροές θα παραμείνουν στα επίπεδα που είχαμε θέσει αρχικά».

Μιλώντας από το στούντιο της Cosmote TV στην Κάτω Κηφισιά ανέφερε πως τα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα της χώρας αντέχουν και απορροφούν την αυξημένη ζήτηση. Σε ό,τι αφορά τα δίκτυα του ΟΤΕ και της Cosmote σε κινητή και σταθερή, ανταποκρίνονται μέχρι στιγμής με απόλυτη επιτυχία στην αύξηση της κίνησης.

Αυτό οφείλεται, όπως ανέφερε ο κ. Τσαμάζ, σε τρεις παράγοντες: στις μεγάλες υποδομές για δίκτυα που υλοποίησε και συνεχίζει να υλοποιεί ο Όμιλος, στις επεκτάσεις δικτύου που έγιναν άμεσα και στις αυτοματοποιημένες διαδικασίες IoT και machine learning.

Παρέθεσε, μάλιστα ορισμένα εντυπωσιακά στοιχεία που δείχνουν την εξαιρετικά μεγάλη αύξηση της χρήσης δικτύων. Στη σταθερή, μετά το lockdown και το “μένουμε σπίτι”, η αύξηση ήταν περίπου 50% στην ημερήσια κίνηση data σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες. Η μεγαλύτερη αύξηση δεδομένων παρατηρήθηκε στις υπηρεσίες ψυχαγωγίας (κυρίως σε video streaming και social media). Η κίνηση φωνής αυξήθηκε κατά περίπου 45%, χωρίς να γίνει διαχείριση κίνησης (μείωση ταχυτήτων κλπ), αφού τα δίκτυα της εταιρείας έχουν την απαραίτητη χωρητικότητα.

Παράλληλα, στην κινητή η ημερήσια κίνηση data αυξήθηκε κατά 90%, στα 800 terrabytes την ημέρα, ενώ υπήρξε και διπλασιασμός τηλεθέασης στην Cosmote TV. Καταγράφεται, επίσης, 100% αύξηση στις online ανανεώσεις συμβολαίων σταθερής και κινητής σε σχέση με τον Φεβρουάριο. Παράλληλα, σημειώθηκε πως τα αιτήματα αναβάθμισης ταχυτήτων από πελάτες είναι αυξημένα κατά 20-30% Στον αντίποδα, τεράστια μείωση σημείωσαν εφαρμογές που έχουν σχέση με την κινητικότητα (χάρτες κλπ).

Σημαντική συμβολή στην επικοινωνία του οργανισμού με την πελατεία του είχε η εφαρμογή της Cosmote την οποία «κατέβασαν» 300.000 άνθρωποι τον τελευταίο μήνα, με τους συνολικούς χρήστες να φτάνουν τα 3,2 εκατομμύρια. Καταγράφεται, επίσης, 100% αύξηση στις online ανανεώσεις συμβολαίων σταθερής και κινητής σε σχέση με τον Φεβρουάριο.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στους εργαζόμενους του Ομίλου, σημειώνοντας πως “τίποτα από όλα αυτά δεν θα ήταν εφικτό χωρίς τους ανθρώπους μας”. Ανέφερε, δε, πως από την πρώτη στιγμή, για το προσωπικό που εργάζεται εκτός σπιτιού (τεχνικοί πεδίου, προσωπικό καταστημάτων, προγραμματιστές, κλπ) λαμβάνονται αυστηρά μέτρα ασφαλείας, είπε ο επικεφαλής του ΟTΕ.

Τόνισε, επίσης, πως η όποια μείωση εσόδων προκαλείται από την κρίση θα αντισταθμιστεί με μείωση εξόδων «σε όλους τους τομείς εκτός από τους ανθρώπους μας». Ετσι δεν αλλάζουν οι προβλέψεις της διοίκησης για τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) και τις ελεύθερες ταμειακές ροές.

«Εχουμε δεχθεί αιτήματα από την κυβέρνηση και από την Κομισιόν για να δώσουμε στοιχεία όσον αφορά την κίνηση του πληθυσμού εκτός σπιτιού», ώστε να αξιολογήσουν την αποτελεσματικότητα των μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας. Οι πάροχοι, είπε ο κ. Τσαμάζ, θα δώσουν αυτά τα στοιχεία εξασφαλίζοντας τα προσωπικά δεδομένα κάθε πολίτη.

Για το θέμα της ταυτοποίησης ασθενών και των επαφών μέσω της τεχνολογίας, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟTΕ είπε πως «εγώ προσωπικά δεν βλέπω πώς μπορεί να βοηθήσει». Αν, όμως, οι κυβερνήσεις ζητήσουν να εφαρμοστεί κάποια εφαρμογή ιχνηλάτησης επαφών με χρήση κινητών τηλεφώνων «θα είμαστε υποχρεωμένοι να το παράσχουμε».

Ο επικεφαλής του ομίλου είπε πως μέχρι στιγμής ο ΟTΕ έχει στηρίξει πρωτοβουλίες ύψους περί τα 7,5 εκατ. ευρώ στην υγεία, στον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους και στη στήριξη των συνδρομητών, ώστε να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις της πανδημίας.

Τόνισε πως το πρώτο δεκαήμερο της καραντίνας υπήρξαν κάποιες καθυστερήσεις στην πληρωμή λογαριασμών, αλλά η κατάσταση πλέον ομαλοποιείται και με την αξιοποίηση των διαδικτυακών υπηρεσιών. Για τις επιχειρήσεις-πελάτες ξεκαθάρισε πως θα υπάρξουν κάποιες επιπτώσεις που θα είναι διαχειρίσιμες. Η πανδημία οδήγησε σε 20% αύξηση στα αιτήματα αναβάθμισης γραμμών για καλύτερες ταχύτητες.

Σε ερώτηση για την καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του σχεδίου διάσωσης / εξαγοράς της Forthnet, ο κ. Τσαμάζ είπε πως «εμείς πιστεύουμε πως είναι σημαντικό να υπάρχουν υγιείς ανταγωνιστές στην αγορά. Μία Forthnet που είναι τραυματισμένη και δεν εξυγιαίνεται, δεν είναι ό,τι καλύτερο. Καλύτερο είναι να υπάρχει μια υγιής εταιρεία που να ανταγωνίζεται δυνατά. Δεν χαιρόμαστε από το ατύχημα που μπορεί να έχει κάποιος ανταγωνιστής».

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟTΕ είπε πως «καλό είναι να μην υπάρχουν κρίσεις», όπως η πανδημία του κορωνοϊού, αλλά την ίδια στιγμή «δημιουργούνται και ευκαιρίες». Τώρα φαίνεται, πρόσθεσε, «πως δεν επιβιώνει πάντα ο πιο δυνατός αλλά αυτός που αγκαλιάζει την αλλαγή και προσαρμόζεται».

Για το σχέδιο εισόδου στο διαδικτυακό στοίχημα επανέλαβε πως προχωράει κανονικά με πρόβλεψη να συμβεί το 2021, ενώ απαντώντας σε σχετική ερώτηση είπε πως η πλατφόρμα για ηλεκτρονικές παραγγελίες φαγητού BOX ενδέχεται να επεκταθεί και σε άλλους τομείς όπως έχει συμβεί πρόσφατα με ανταγωνιστικές πλατφόρμες που συνεργάζονται για διανομή προϊόντων από τα σουπερμάρκετ.

Μεταξύ των πρωτοβουλιών που ανέλαβε ο ΟTΕ για τη στήριξη της πολιτείας την περίοδο της πανδημίας περιλαμβάνονται το τέργο τηλεεργασίας για 10.000 δημοσίους υπαλλήλους, η άυλη συνταγογράφηση, η εφαρμογή για τηλεδιάσκεψη, ο τηλεφωνικός αριθμός 10306 για ψυχολογική υποστήριξη, κ.α. που κατά τον κ. Τσαμάζ υλοποιήθηκαν σε χρόνο-ρεκόρ. Πρόσθεσε πως «τίποτα από όλα έχουμε κάνει δεν θα ήταν εφικτό χωρίς τους ανθρώπους μας. 13.000 εργαζόμενοι, το 80%, εργάζεται εδώ και ένα μήνα από την ασφάλεια του σπιτιού του». Για το προσωπικό που εργάζεται εκτός σπιτιού (οι τεχνικοί πεδίου, προσωπικό καταστημάτων, προγραμματιστές κ.λπ.) λαμβάνονται αυστηρά μέτρα ασφαλείας, είπε ο επικεφαλής του ΟTΕ.

Οι επιπτώσεις και οι επενδύσεις

Η πρόβλεψη για μείωση εσόδων από τη διοίκηση του ΟTΕ στηρίζεται στα περιορισμένα έσοδα από το roaming εξαιτίας της κατάρρευσης του τουρισμού, ενώ ταυτόχρονα η χρήση της κινητής τηλεφωνίας για φωνή και δεδομένα μειώνεται επειδή ο κόσμος μένει στα σπίτια του και χρησιμοποιεί το σταθερό.

Ο κ. Τσαμάζ είπε πως η διοίκηση «προβλέποντας τη μείωση στα έσοδα, σχεδιάζουμε δραστική μείωση των εξόδων, ώστε στο τέλος της ημέρας να μην αλλάξουν τα αποτελέσματα. Σε όλα τα έξοδα εκτός από τους ανθρώπους μας. Τα EBITDA και οι ελεύθερες ταμειακές ροές θα παραμείνουν στα επίπεδα που είχαμε θέσει αρχικά».

Για τις επενδύσεις σε σταθερή και κινητή τηλεφωνία, ο επικεφαλής του ΟTΕ τόνισε πως δεν έχουν προγραμματίσει αλλαγές στα τριετή πλάνα. Η μόνη αλλαγή είναι να αργήσει η υλοποίηση λόγω κορωνοϊού. Για τα δίκτυα πέμπτης γενιάς (5G) είπε πως «κάναμε το διαγωνισμό για την αλλαγή των υποδομών, τον κέρδισε η Ericsson και είχαμε προγραμματίσει από τον Απρίλιο – Μάιο να ξεκινήσουμε τις αλλαγές κάτι που θα προχωρήσει μόλις αρθούν οι περιορισμοί. Το ίδιο συμβαίνει και με τις οπτικές ίνες που έχουν περιοριστεί οι ρυθμοί εξέλιξης των εργασιών λόγω των περιορισμών». Η κυβέρνηση προχωρά, ώστε ο διαγωνισμός για το φάσμα ραδιοσυχνοτήτων στο 5G να ξεκινήσει προς το τέλος του έτους, όπως είχε αρχικώς προγραμματίσει.

Για τις αλλαγές στον ΟTΕ είπε πως «ο στόχος μου ήταν πριν από την κρίση να δημιουργήσω τις υποδομές και τις προϋποθέσεις για τον ΟTΕ της επόμενης δεκαετίας. Αυτή είναι μια στρατηγική που είναι απαραίτητη και ζωτικής σημασίας που αν δεν υλοποιηθεί, σε δέκα χρόνια θα μιλάμε για ένα προβληματικό ΟTΕ. Οι θυγατρικές που προβλέπει το σχέδιο έχουν αυτό τον στόχο: Να προετοιμάσουν την εταιρεία στο νέο ανταγωνιστικό πλαίσιο και να αυξήσει τις πηγές εσόδων. Η κρίση αυτή μάς βοήθησε να επιταχύνουμε κάποια πράγματα». Ταυτόχρονα ο κορωνοϊός αναμένεται να οδηγήσει κα σε αλλαγές στην καθημερινή λειτουργία του ομίλου, με τον κ. Τσαμάζ να προβλέπει αύξηση του ποσοστού τηλεργασίας και του αριθμού του προσωπικού που θα εργάζονται απομακρυσμένα.