Κυρίαρχοι οι Ελληνες εφοπλιστές στη μεταφορά υγροποιημένου αερίου

H αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου μεγαλώνει με γρήγορους ρυθμούς, με τους Ελληνες εφοπλιστές να καταλαμβάνουν μεγάλο μερίδιο στη μεταφορά του. Αντίθετα η Γερμανία έχει μείνει πίσω και εξαρτάται από την Ελλάδα, αναφέρει η εφημερίδα Die Welt. Η χρήση LNG εισέρχεται όλο και πιο δυναμικά στον ενεργειακό χάρτη και η διάθεσή του έχει ξεπεράσει παγκοσμίως τις πωλήσεις άνθρακα και αργού πετρελαίου.

Η Γερμανία αντίθετα κοιμάται τον ύπνο του δικαίου και το μόνο που την απασχολεί είναι η κατασκευή τερματικών σταθμών LNG ανά τον κόσμο, για να μπορεί να εισάγει όλο και περισσότερες ποσότητες. Η μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου γίνεται αποκλειστικά διά θαλάσσης με δεξαμενόπλοια.

Το ενδιαφέρον είναι ότι σε αυτές τις θαλάσσιες μεταφορές κυριαρχεί μια άλλη ευρωπαϊκή χώρα, η Ελλάδα. Κάθε δεύτερο δεξαμενόπλοιο που παραγγέλλεται σε ναυπηγεία της Ασίας ανήκει σε Ελληνες πλοιοκτήτες. Από τις 66 παραγγελίες οι 33 γίνονται από Ελληνες αγοραστές.

Οι Ελληνες εφοπλιστές δεξαμενοπλοίων LNG φαίνεται λοιπόν ότι έχουν αντιληφθεί τις μεγάλες ευκαιρίες που ανοίγονται σε αυτόν τον τομέα, πολύ πιο πριν από ό,τι ο ανταγωνισμός τους στη Γερμανία. Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αποτιμήσεων πλοίων Vessels Value, καμιά γερμανική ναυτιλιακή εταιρεία δεν έχει παραγγείλει φέτος κατάλληλα πλοία για να μεταφέρουν LNG. Και αυτό παρά το ότι η χώρα επί χρόνια διέθετε τον μεγαλύτερο στόλο εμπορικών πλοίων.

Ετσι, με τα χρόνια η Γερμανία χάνει τη φήμη ως ναυτιλιακή χώρα. Ο ανταγωνισμός είναι σκληρός. Το 2018 οι Ελληνες εφοπλιστές υπέγραψαν παραγγελίες ύψους 9 δισ. δολαρίων για τάνκερ LNG. Πόσο μεγάλη είναι η ζήτηση μπορεί κανείς να το διαπιστώσει διαβάζοντας στοιχεία που δίνει η Vessels Value για το ύψος μίσθωσης αυτών των πλοίων: σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια τα ποσοστά έχουν πενταπλασιαστεί.

Εμπειρογνώμονες υποστηρίζουν ότι δεν αναμένεται αλλαγή. «Οι τιμές έχουν φτάσει σε ανώτατο επίπεδο, και θα παραμείνουν για πολλούς ακόμη μήνες σε αυτό το υψηλό επίπεδο», υποστηρίζει ο Κορτ Σμιθ, αναλυτής της εταιρείας Vessels Value. Υπάρχει μάλιστα το ενδεχόμενο, όπως επισημαίνουν οι γνώστες του κλάδου, τα επόμενα χρόνια οι υπάρχουσες δυνατότητες μεταφοράς LNG να μην επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες.

Έντυπη ΚΑΘΗ