Κλείνουν σταδιακά οι τράπεζες τα γκισέ τους – Οι μεγάλες αλλαγές στις συναλλαγές

Εκτός γκισέ «σπρώχνουν» σταδιακά οι τράπεζες το 15% των πελατών τους, που επιμένει να στήνεται στις ουρές για συναλλαγές (αναλήψεις ή πληρωμές), οι οποίες θα μπορούσαν να γίνουν ηλεκτρονικά.

Η Eurobank, για παράδειγμα, έχοντας «τεστάρει» τους τελευταίους μήνες του 2019 τη δυνατότητα της μη εκτέλεσης συναλλαγών κάτω των 400 ευρώ με μετρητά στο ταμείο κεντρικών της καταστημάτων, αποφάσισε να επεκτείνει την επίμαχη πολιτική και στο υπόλοιπο δίκτυό της. «Μετά τα capital controls είναι ελάχιστοι εκείνοι οι καταναλωτές που δεν έχουν εξοικειωθεί με τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, οι οποίες καταλαμβάνουν πλέον το 85%. Ακόμη και αυτοί, ωστόσο, που λόγω ηλικίας ή άλλων προβλημάτων δεν δύνανται να το πράξουν, υπάρχει εξειδικευμένο προσωπικό – οι αποκαλούμενοι και “ψηφιακοί άγγελοι” (digital angels) – που μπορεί να τους βοηθήσει», σημειώνει στον «Ελεύθερο Τύπο» πηγή της τράπεζας. Υπενθυμίζεται ότι, όπως προκύπτει από τα τελευταία στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ), ο συνολικός αριθμός των καρτών πληρωμών σε κυκλοφορία παρουσίασε αύξηση 4% το α’ εξάμηνο του 2019 (+ 539.000) και ανήλθε σε 17,7 εκατ. κάρτες. Η αύξηση δε προήλθε αποκλειστικά από την έκδοση νέων χρεωστικών καρτών, σε αντίθεση με την πτωτική πορεία των πιστωτικών, οι οποίες – λόγω και των υψηλών επιτοκίων τους – αποφεύγονται από τους καταναλωτές.

Την προσκόμιση κάρτας θέτει, από την πλευρά της, η Alpha Bank ως απαραίτητη προϋπόθεση για όσους επιθυμούν να πραγματοποιήσουν πληρωμές Δημοσίου και οργανισμών με μετρητά στα Κέντρα Αυτόματων Συναλλαγών (ΚΑΣ). Πρόκειται για μία πολιτική που, σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.», υλοποιεί το τελευταίο διάστημα και η Πειραιώς. «Τα επίμαχα μηχανήματα “φορτώνονται” διαρκώς με ολοένα και περισσότερες δυνατότητες. Τα δάνεια του νόμου Κατσέλη, για παράδειγμα, που μέχρι πρότινος δεν υπήρχαν στο… μενού, πλέον υποστηρίζονται, επιτρέποντας στους οφειλέτες να πραγματοποιούν μέσω αυτών τις μηνιαίες καταβολές τους», εξηγούν αρμόδια τραπεζικά στελέχη.

Υπηρεσίες… πακέτο

«Πακεταρισμένες» υπηρεσίες, οι οποίες θα κοστολογούνται αναλόγως τού τι προσφέρεται, σε εξαμηνιαία ή ετήσια βάση, φέρεται να εξετάζουν οι τράπεζες.

Μετά τις αντιδράσεις που συνάντησε τόσο από τους καταναλωτές όσο και από την κυβέρνηση η απόφασή τους να αναθεωρήσουν τα τιμολόγια, αυξάνοντας υφιστάμενες προμήθειες ή προσθέτοντας νέες, τα ιδρύματα φέρεται να αναζητούν εναλλακτικούς τρόπους, ώστε να τονώσουν τα έσοδά τους. Υπενθυμίζεται ότι, με βάση τα οικονομικά αποτελέσματα του 9μήνου του 2019, αυτά «άγγιξαν» τα 250 εκατ. ευρώ για τη Eurobank, τα 247 εκατ. ευρώ για την Alpha Bank, τα 184 εκατ. ευρώ για την Εθνική Τράπεζα και τα 81 εκατ. ευρώ για την Πειραιώς.

«Η πρακτική που ακολουθείται κατά κόρον από τις τράπεζες του εξωτερικού αφορά στην ομαδοποιημένη τιμολόγηση. Αυτή δίνει τη δυνατότητα στον πελάτη να επιλέξει το πακέτο που τον ικανοποιεί, όπως συμβαίνει, για παράδειγμα, στην κινητή τηλεφωνία», επισημαίνουν χαρακτηριστικά τα παραπάνω στελέχη, προσθέτοντας, ωστόσο, πως οι σχετικές συζητήσεις είναι ακόμη σε πρώιμο στάδιο.