Κλείνουν οι εκκρεμότητες για το FSRU Αλεξανδρούπολης – Εν αναμονή του δεσμευτικού Market Test

Έτος σημαντικών εξελίξεων θα είναι το 2020 για το ενεργειακό έργο του FSRU στην Αλεξανδρούπολη.

Μετά από μία επιτυχημένη πορεία ωρίμανσης και πολύ ικανοποιητικά βήματα που σημειώθηκαν κατά την πρώτη φάση του Market Test και της Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για το τεχνικό σκέλος του έργου, η Gastrade βρίσκεται πολύ κοντά στην προκήρυξη της δεύτερης (δεσμευτικής φάσης) του Market Test η οποία αναμένεται ενδεχομένως πριν τα Χριστούγεννα.

Όπως είναι γνωστό, η πρώτη φάση του market test ολοκληρώθηκε στις 31 Δεκεμβρίου 2018. Κατά τη συγκεκριμένη διαδικασία, 24 εταιρείες υπέβαλαν σχετική εκδήλωση ενδιαφέροντος για συνολική δέσμευση έως και 12,2 δισ. κυβικά μέτρα/ έτος δυναμικότητας επαναεριοποίησης στον πλωτό τερματικό σταθμό και παράδοσης στο Ελληνικό Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου. Η εκδήλωση ενδιαφέροντος υπερκάλυψε την τεχνική δυναμικότητα επαναεριοποίησης 5,5 δισ. κ.μ./έτος του έργου.

  • Ο διαγωνισμός για τον αγωγό που θα συνδέει την πλωτή μονάδα με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς είναι ήδη ανοιχτός με καταληκτική ημερομηνία δεσμευτικών προσφορών, τις 14 Φεβρουαρίου.
  • Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα αναμένεται και η δεσμευτική φάση του διαγωνισμού για την πλωτή μονάδα (το FSRU) για την οποία επίσης είχε εκδηλωθεί ισχυρό ενδιαφέρον με τη συμμετοχή συνολικά πάνω από 10 σχημάτων με υψηλή τεχνογνωσία και εμπειρία, από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Η αξιολόγηση των υποψηφίων και η ανάδειξη των αναδόχων εκτιμάται ότι θα μπορούσε να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το Μάιο ανάβοντας το «πράσινο φως» για τη λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης (FID) μέσα στο καλοκαίρι, που με τη σειρά της θα επιτρέψει την εκκίνηση της κατασκευαστικής φάσης.

Το έργο του FSRU αποτελείται από μία μόνιμα αγκυροβολημένη μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου στη θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης καθώς και έναν διασυνδετήριο αγωγό της πλωτής μονάδας με το ΕΣΜΦΑ.

Ο υποθαλάσσιος αγωγός θα είναι μήκους 24 χιλιομέτρων με σημείο προσαιγιάλωσης την περιοχή της ακτογραμμής Απαλού όπου θα συνεχίσει υπόγεια την πορεία του προς τον βορρά για 4 ακόμη χιλιόμετρα, μέχρι να συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ), στην περιοχή της Αμφιτρίτης σε νέο Μετρητικό και Ρυθμιστικό Σταθμό που θα κατασκευασθεί και θα λειτουργείται από τον ΔΕΣΦΑ για τις ανάγκες της νέας υποδομής.

Η πλωτή μονάδα περιλαμβάνει:

– Συστήματα πρόσδεσης δεξαμενοπλοίων και μετάγγισης ΥΦΑ

– 4 δεξαμενές αποθήκευσης ΥΦΑ συνολικής χωρητικότητας έως 170.000 κ.μ.

– 4 μονάδες αεριοποίησης δυναμικότητας 400 κ.μ. ΥΦΑ/ώρα (έκαστη)

– Μονάδες ηλεκτροπαραγωγής για την εξυπηρέτηση των αναγκών της πλωτής μονάδας σε ηλεκτρική ενέργεια

– Μετρητική μονάδα για την μέτρηση των ποσοτήτων φυσικού αερίου που αεριοποιούνται

– Χώρους διαμονής, ενδιαίτησης πληρώματος

Η εμπορική λειτουργία του FSRU Αλεξανδρούπολης τοποθετείται εντός του 2021.

***

Φέτος ήταν πολύ καλή χρονιά για το LNG στην Ευρώπη και αντίστοιχα για την Ελλάδα και τη Ρεβυθούσα, η οποία τους τελευταίους 4 μήνες είναι γεμάτη και δεν μπορεί να φέρει άλλα φορτία.

Εάν υπήρχε το FSRU της Αλεξανδρούπολης θα μπορούσαμε να φέρουμε και άλλα φορτία ώστε να μειώσουμε το κόστος για τον καταναλωτή και την ελληνική οικονομία. Οι δύο υποδομές μπορούν να δουλέψουν πολύ καλά συμπληρωματικά.

Το έργο της Αλεξανδρούπολης πληροί όλα τα κριτήρια. Είναι ένα έργο που βοηθά στη διαφοροποίηση των πηγών και των οδεύσεων.

Ούτε αυτό ούτε η Ρεβυθούσα εξαρτώνται από τη διέλευση αερίου μέσω Τουρκίας. Λειτουργούν συμπληρωματικά με όλα τα υπόλοιπα έργα υποδομών και μπορεί να επιτευχθεί χαμηλότερο κόστος για τον τελικό καταναλωτή ενώ κατ’ επέκταση θα ενισχυθεί και η ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων στο διεθνές στερέωμα [γενικός διευθυντής της Gastrade, Κωνσταντίνος Σιφναίος]