Κατέρρευσε η μεταποίηση στην Ελλάδα τον Μάρτιο

Στις 42,5 μονάδες έκλεισε στο τέλος του πρώτου τριμήνου ο εποχικά προσαρμοσμένος Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών της IHS Markit για τον τομέα μεταποίησης στην Ελλάδα (Purchasing Managers’ Index – PMI) από τις 56,2 μονάδες του Φεβρουαρίου.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας της IHS Markit, τα τελευταία στοιχεία υπέδειξαν δριμεία επιδείνωση της υγείας του μεταποιητικού τομέα στην Ελλάδα, καθώς τον έπληξε η εξάπλωση της επιδημίας COVID-19.

Η τιμή του κύριου δείκτη ενισχύθηκε από τους μεγαλύτερους χρόνους παράδοσης προμηθειών (ένδειξη που είναι συνήθως συνδεδεμένη με βελτίωση της ζήτησης). Κύριος παράγοντας της συνολικής υποχώρησης ήταν η σημαντική μείωση της παραγωγής σε ολόκληρο τον τομέα παραγωγής αγαθών.

Τα τελευταία στοιχεία υπέδειξαν έντονη μεταβολή από τη δριμεία επέκταση του Φεβρουαρίου, καθώς η παραγωγή μειώθηκε με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από το απόγειο της κρίσης δημόσιου χρέους, τον Ιούλιο του 2015.

Δριμεία πτώση της ζήτησης από εσωτερικό και εξωτερικό

Σύμφωνα με την IHS Markit, παράλληλα με το κλείσιμο των εργοστασίων, στην ύφεση οδήγησε η δριμεία πτώση της ζήτησης από το εσωτερικό και το εξωτερικό. Η συρρίκνωση των νέων εργασιών ήταν επίσης έντονη, καθώς κύριοι συνεργάτες εξαγωγών και πελάτες εταιριών από το εσωτερικό μείωσαν δραστικά ή ακύρωσαν τις παραγγελίες τους ενόψει της εξάπλωσης της επιδημίας COVID-19 και των μέτρων έκτακτης ανάγκης της κυβέρνησης. Ως εκ τούτου, το σύνολο των πωλήσεων μειώθηκε με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Αύγουστο του 2015.

Οι Έλληνες κατασκευαστές μείωσαν τον αριθμό εργαζομένων τους, καθώς η πτώση της ζήτησης από την πλευρά των πελατών μετά την έξαρση της επιδημίας COVID-19 και το αναξιοποίητο παραγωγικό δυναμικό επέτρεψαν στις εταιρείες να μειώσουν σημαντικά τον όγκο αδιεκπεραίωτων εργασιών με την απασχόληση μικρότερου αριθμού εργαζομένων. Η μείωση των επιπέδων απασχόλησης ήταν απότομη και η ταχύτερη που έχει καταγραφεί από τον Σεπτέμβριο του 2015.

Οι προβλέψεις σχετικά με τα επίπεδα παραγωγής μέσα στο επόμενο έτος ήταν απαισιόδοξες τον Μάρτιο, καθώς οι ανησυχίες σχετικά με τη διάρκεια του κλεισίματος των εταιρειών επηρέασαν αρνητικά το κλίμα που επικρατούσε στον κλάδο. Σε ό,τι αφορά τις τιμές, το κόστος εισροών εξακολούθησε να αυξάνεται τον Μάρτιο, μολονότι σχεδόν οριακά και με τον βραδύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί στην τρέχουσα περίοδο αύξησης που ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2016. Στην προσπάθειά τους να διατηρήσουν τους πελάτες τους, οι εταιρείες μείωσαν τις τιμές πώλησης με σταθερό ρυθμό. Τέλος, η περιορισμένη ζήτηση των πελατών οδήγησε σε έντονη μείωση των αγορών εισροών, ενώ η απόδοση των προμηθευτών επιδεινώθηκε σημαντικά λόγω των ελλείψεων πρώτων υλών και της αναστολής των μεταφορών.