Καπτ. Π. Ν. Τσάκος: «Αν δεν προσπαθήσουμε για τους ναυτικούς μας δεν θα μας συγχωρέσει η Ιστορία»(17/7)

Kαμία ναυτιλιακή δύναμη δεν πρόκοψε όταν εγκατέλειψε τους ναυτικούς της. Καμία ναυτομάνα πατρίδα δεν μπορεί να υπερηφανεύεται για τη δύναμή της στη θάλασσα εάν οι άνθρωποί της, που δαμάζουν τα κύματα καθημερινά, δεν αισθάνονται υπερηφάνεια και αξιοπρέπεια. Η σημερινή κρίσιμη κατάσταση σε όλες τις κοινωνίες του κόσμου, σε όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη δοκίμασε όλες τις βιομηχανίες, όλους τους κλάδους της οικονομίας και του εμπορίου.

Ωστόσο παρά τη σημαντικότητά της, η εμπορική ναυτιλία δεν εισέπραξε το ενδιαφέρον των διεθνών και εθνικών νομοθετών και πολιτικών προκειμένου να αντιμετωπισθεί ένα τεράστιο πρόβλημα που πλέον αναδείχθηκε  σε σημαντικότατη ανθρωπιστική κρίση: τις αλλαγές πληρωμάτων στα εμπορικά πλοία ανά τον πλανήτη. Η κατάσταση πλέον είναι σαφώς δραματική και λίγες χώρες αντιλήφθηκαν ότι οι ναυτικοί αποτελούν Key workers για το παγκόσμιο εμπόριο και την οικονομία.

  • Σε εθνικό επίπεδο τόσο το Υπουργείο Ναυτιλίας όσο και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και ναυτεργατικά συνδικαλιστικά όργανα προσπάθησαν, προς κάθε κατεύθυνση να ‘απεγκλωβίσουν΄ από τα πλοία τους ναυτικούς του ελληνικού και ελληνόκτητου στόλου. Μάταια όμως τις περισσότερες φορές και με τεράστιες τελικά δυσκολίες οι ναυτιλιακές και οι ναυτικοί βρήκαν και βρίσκουν ακόμα μπροστά τους πολλά εμπόδια. Οι νομοθέτες και οι τοπικοί άρχοντες σε πολλές περιοχές του πλανήτη ήθελαν μεν τα εμπορικά πλοία να μεταφέρουν προϊόντα και αγαθά, αλλά αρνούνται να επιτρέψουν στα λιμάνια της αρμοδιότητά τους την ασφαλή και  ανεμπόδιστη μετακίνηση των πληρωμάτων.

SD

Ανάμεσα στις πρωτοβουλίες ελληνικών φορέων, θεσμικών οργάνων εκπροσώπησης αλλά και εταιρειών, ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζει η πραγματικά «ανθρώπινη» προσπάθεια ενός πραγματικού «καπετανόσπιτου» που δεν ξέχασε ποτέ τις ρίζες του ιδρυτή του. Όλες οι εταιρείες του Ομίλου Τσάκου αλλά και το Ίδρυμα Μαρίας Τσάκου, σε μια κοινή  προσπάθεια, προσκάλεσαν μέλη των ελληνικών και διεθνών ΜΜΕ στην Αθήνα προκειμένου να ενημερώσουν τους εκπροσώπους του Τύπου για την κραυγή αγωνίας των απανταχού ναυτικών μας. Η συνάντηση διοργανώθηκε την Τετάρτη 15 Ιουλίου στον προαύλιο χώρο του Μεγάρου Μακεδονία, την στέγη του Ομίλου Τσάκου, τηρώντας όλα τα μέτρα ασφαλείας.

Στη σύντομη αλλά περιεκτική και ανθρώπινη ομιλία του ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος τόνισε ότι «δοκιμάστηκαν και δοκιμάζονται οι χώρες μας, αλλά κυρίως οι δεσμοί και η συνοχή μας» επισημαίνοντας όμως ότι «προς χάριν των ναυτικών μας θα πρέπει να ενώσουμε τις προσπάθειες μας ώστε η επιστροφή στην κανονικότητα να μην αργήσει και για αυτούς και για τις οικογένειες τους». Αν και ο καπετάν Παναγιώτης εξήγησε ότι διεθνείς και εθνικές εφοπλιστικές ενώσεις και ναυτεργατικά σωματεία «έκαναν ότι μπορούσαν να κάνουν» σε αυτή την κρίσιμη εποχή, επανέλαβε με έμφαση την πεποίθηση ότι πρέπει να τιμήσουμε τους ναυτικούς μας σε αυτή τη δύσκολη εποχή. «Εάν δεν προσπαθήσουμε όλοι να ακουστεί η φωνή της ναυτιλίας και των ναυτικών, θα αποθαρρυνθούν οι νέοι που θα επιθυμούσαν μια καριέρα στη θάλασσα και θα χάσουν το κουράγιο τους όταν βλέπουν αυτή τη συμπεριφορά» υπογράμμισε προς κάθε κατεύθυνση.

Ο κ. Χαρ. Χατζημιχαήλ, γενικός διευθυντής της Tsakos Shipping, διαπίστωσε ότι η παρούσα κρίση αποτελεί μια «ανθρωπιστική κρίση» αφού οι μεν μπαρκαρισμένοι αδυνατούν να επιστρέψουν ενώ πολλοί ναυτικοί που θέλουν να δουλέψουν δεν μπορούν καν να επιβιβαστούν σε πλοία.

«Η ναυτιλία κινδυνεύει αν δεν υπάρξει άμεση λύση. Τα αποτελέσματα θα είναι ολέθρια» υπογράμμισε, υπενθυμίζοντας ότι η ναυτιλία πάντα βρίσκει μόνη της λύσεις αλλά αυτή τη φορά χρειάζεται να βοηθήσουν και οι κυβερνήσεις. Κλείνοντας ο κ. Χατζημιχαήλ επανέλαβε χαρακτηριστικά ότι για τους ναυτικούς της εταιρείας «κάναμε ο, τι θα κάναμε για τα ίδια τα παιδιά μας» διευκρινίζοντας ότι ο Όμιλος προσπαθεί τα πλοία του να προσεγγίζουν στην Ελλάδα, για να γίνουν άμεσα και ανεμπόδιστα οι απαραίτητες αλλαγές πληρωμάτων, αγνοώντας τα οποιαδήποτε επιπλέον έξοδα. Υπενθύμισε ωστόσο ότι η κατάσταση είναι μη βιώσιμη και σε κρίσιμο σημείο. Εξέφρασε επίσης τον φόβο ότι αν συνεχιστεί η παρούσα κρίση, θα υπάρξει κίνδυνος στη διακίνηση του εμπορίου γενικότερα, γεγονός που θα επηρεάσει ακόμα περισσότερο μια δύσκολη περίοδο για τη διεθνή οικονομία.

  • Ο πρόεδρος του Ιδρύματος Τσάκου και επίτιμος γγ του ΙΜΟ Ναύαρχος Ευθ. Μητρόπουλος σε μια ενδελεχή και πολύτιμη για τους δημοσιογράφους ανάλυση περιέγραψε το πως προσπάθησε ο ΙΜΟ αλλά και η διεθνής κοινότητα να κινηθεί κατά την περίοδο αυτή, αναφέροντας τις αντικειμενικές γραφειοκρατικές δυσκολίες αλλά και τις πολυποίκιλες διπλωματικές ισορροπίες που ενίοτε δυσκολεύουν την επίτευξη άμεσων λύσεων.

Ανάμεσα στους ομιλητές ιδιαίτερη αίσθηση και συγκίνηση προκάλεσαν οι μαρτυρίες των ναυτικών και στελεχών της εταιρείας: ένας αρχιμηχανικός και ένας ανθυποπλοίαρχος μετέφεραν τις εμπειρίες τους κατά την περίοδο της καραντίνας στα μέρη όπου είχαν στην κυριολεξία εγκλωβιστεί ενώ μέσα από βιντεοκλήσεις πλοίαρχοι της εταιρείας σε όλους τους Ωκεανούς και τις θάλασσες του πλανήτη μετέφεραν τις εμπειρίες και τους προβληματισμούς τους. Ο δρ. Νίκος Π. Τσάκος, CEO της Τsakos Εnergy Νavigation, επίσης υπογράμμισε ότι «είναι ξεκάθαρες οι κραυγές αγωνίας των ναυτικών» ενώ σημείωσε ότι σωστά πράττουν μεν οι ναυλωτές που δεν ναυλώνουν πλοία όπου οι ναυτικοί έχουν ξεπεράσει τις αρχικές τους συμβάσεις αφού καταγράφεται αισθητή ψυχολογική κόπωση ωστόσο κακώς οι χώρες δεν αφήνουν  τους ναυτικούς να επιστρέψουν ή να μπαρκάρουν.

  • Στο ίδιο πλαίσιο ο καπτ. Μ. Τσικαλακης, πρόεδρος της ΠΕΠΕΝ, σημείωσε ότι  οι χώρες αυτές δεν έχουν καταλάβει ότι πρέπει άμεσα να δοθούν ρεαλιστικές και πρακτικές λύσεις ενώ και ο καπτ. I. Γιαννακοπουλος, Μanaging Director της ΤCM, διατύπωσε την άποψη ότι «όλοι οι ναυτικοί αισθάνονται εγκλωβισμένοι αυτή την εποχή».

Η πιο σημαντική και αυθόρμητη σκέψη που εκφράστηκε όμως στο προαύλιο του Μεγάρου Μακεδονία ήταν από τον ίδιο τον ιδρυτή και οικοδεσπότη καπτ. Π. Τσάκο: «Αν δεν προσπαθήσουμε για τους ναυτικούς μας δεν θα μας συγχωρέσει η ανθρωπότητα, η συνείδηση μας, αλλά και η Ιστορία».

Φωτό: Ναυτικά Χρονικά