Καλλιόπη Βαρδάκα- Το βραδυνό σημειωματάριο του μικρομέτοχου (2.11.2021)

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΒΑΡΔΑΚΑ


27χρονη με σύνδρομο Down στη Θεσσαλονίκη μετέτρεψε την πολυκατοικία της σε γκαλερί τέχνης

  • Η Λωξάντρα είναι ένα 27χρονο κορίτσι με σύνδρομο Down που ζει στη Θεσσαλονίκη. Η ίδια αποφάσισε εν μέσω lockdown να γεμίσει με χρώμα τους κοινόχρηστους χώρους της πολυκατοικίας στην οποία διαμένει.

Η ιδέα προέκυψε μέσα στην καραντίνα. Η Λωξάντρα χρησιμοποιούσε τις σκάλες της πολυκατοικίας της για να γυμνάζεται. Καθώς ανεβοκατέβαινε τα πολλά σκαλοπάτια της, παρατήρησε ότι ο χώρος του κλιμακοστασίου, μεταξύ 3ου και 4ου ορόφου ήταν πολύ μουντός και άδειος. Σκέφτηκε, λοιπόν, ότι ήταν ο πιο κατάλληλος για να εκθέσει εκεί τις καλλιτεχνικές της δημιουργίες.

Έτσι, σήμερα, οι τοίχοι του κλιμακοστασίου φιλοξενούν 36 από τα 85 συνολικά πορτραίτα ζωγραφικής της, τα οποία δημιούργησε το περασμένο καλοκαίρι. Το στήσιμο της πρωτότυπης αυτής γκαλερί έγινε με τη βοήθεια της ομάδας «Εν δυνάμει», μιας κολλεκτίβας νέων καλλιτεχνών με ή χωρίς αναπηρία. Επίσης, στο πλευρό της Λωξάντρας βρίσκεται και η ηθοποιός και σκηνοθέτρια Ελένη Δημοπούλου, μαζί με την οποία η νεαρή καλλιτέχνις ανέπτυξε μια ειδική τεχνική δημιουργίας πορτραίτων, την οποία μάλιστα διδάσκουν πλέον.

Τα πορτραίτα, όπως λέει η ίδια, τα εμπνέεται από τους φίλους της. Tους φέρνει στο νου της και στη συνέχεια ζωγραφίζει. Όπως μπορούμε να παρατηρήσουμε όμως, κανένα από τα πορτραίτα δεν είναι ίδιο με ένα άλλο. Μάλιστα, πίσω από κάθε πορτραίτο είναι σημειωμένο ένα διαφορετικό όνομα, ηλικία και μικρή προσωπική ιστορία.

Ποιο είναι το μήνυμα πίσω από όλο αυτό το εγχείρημα; Ο Γιώργος – Ζήσης Μπιλιώνης, μέλος της ομάδας «Εν Δυνάμει» εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Γενικά, όλη αυτή η προσπάθεια, στηρίζεται στον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο, ότι όλοι οι άνθρωποι δηλαδή είμαστε φτιαγμένοι από το ίδιο υλικό αλλά πολύ διαφορετικοί και μοναδικοί. Έτσι, και όλα τα πορτρέτα που έχει κάνει η Λωξάνδρα είναι με τον ίδιο τρόπο- δύο κύκλοι, ένας μικρός και ένας μεγάλος- αλλά κανένα πρόσωπο δεν είναι το ίδιο».

Οι υπόλοιποι κάτοικοι της πολυκατοικίας δήλωσαν πολύ χαρούμενοι και ενθουσιασμένοι με αυτή την εικαστική παρέμβαση στο κλιμακοστάσιο της πολυκατοικίας «γιατί τη θεωρούν όαση στο καθημερινό ανεβοκατέβασμα των σκαλιών».


ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΤΣΙΡΚΑ: 

Εδώ και δύο μέρες ασχολούμαστε με τα παραληρήματα ενός ανισόρροπου που ήταν όμως … ινφλουένσερ.
Και ήταν ινφλουένσερ γιατί πρόβαλε όλα όσα λατρεύει ο χώρος του θεάματος και των (προοδευτικών) μέσων κοινωνικής δικτύωσης: εκκεντρική εμφάνιση, μειονοτική ταυτότητα, τραυματικό παρελθόν.
Αυτά είναι τα νομίσματα που χτίζουν καριέρες σήμερα. Σε μια εικονική αρένα όπου όλες και όλοι διαγωνίζονται για το ποιος θα επιδείξει τη μεγαλύτερη προοδευτική «αρετή», την περισσότερη «ενσυναίσθηση».
Η λέξη κλειδί εδώ είναι η «επίδειξη» και όχι φυσικά το να ζεις με βάση αυτές τις αρχές.
Και εκείνος τα εξαργύρωσε με το παραπάνω, απέκτησε χιλιάδες φόλοουερς οι οποίοι έφεραν συμβόλαια προώθησης από μεγάλες εταιρείες.
Μέχρι που αισθάνθηκε αρκετά ισχυρός ώστε να εγκαταλείψει την προσποίηση και να εκδηλώσει τον άλλον του εαυτό, τον σκατόψυχο.
Τράβηξε βίντεο μια κοπέλα και το ανέβασε στον λογαριασμό του στο Instagram, χλευάζοντάς τη για τα κιλά και το ντύσιμό της.
Πίστεψε μάλλον ότι οι «φανς» του τον λατρεύουν τόσο πολύ που θα τον ακολουθήσουν στο διαδικτυακό μπούλινγκ σε βάρος μιας γυναίκας. Έκανε όμως λάθος, παραβίασε τον βασικότερο κανόνα του προοδευτικού θεάματος.
Αυτόν που λέει ότι μπορείς να είσαι ένας μικρός τύραννος στην ιδιωτική σου ζωή, ένα κάθαρμα στη συμπεριφορά σου απέναντι στους άλλους, ιδίως στους υφιστάμενούς σου.
Αρκεί δημόσια να ομνύεις στο diversity και να απλώνεις «μια μεγάλη αγκαλιά» στα θύματα της μη ανοχής στη διαφορετικότητα, με συναισθηματικά φορτισμένα ποστ στα social media.
Έφτασε λοιπόν η στιγμή της τελετουργικής αποκαθήλωσής του. Όσοι μέχρι χθες τον αποθέωναν σήμερα τον βρίζουν, οι «αγκαλιές» και οι «καρδούλες» έγιναν ψόφοι και κατάρες. Όσο μετεωρικά ανέβηκε άλλο τόσο γρήγορα καταβαραθρώθηκε.
Οι φανς μετατράπηκαν σε όχλος που ζητά την κεφαλήν του επί πίνακι, άλλοι ινφλουένσερς έσπευσαν να συμμετάσχουν στο διαδικτυακό λιντσάρισμα για να δρέψουν δάφνες, υπερπροβάλλοντας τη δική τους «αρετή» και «ενσυναίσθηση».
Τι και αν από ένα σημείο οι επιθέσεις που δέχτηκε ξεπέρασαν κατά πολύ σε ένταση (και αριθμό) την άθλια δική του σε βάρος της κοπέλας (η οποία μακάρι να του κάνει μήνυση και να του πάρει ό,τι έχει και δεν έχει).
Τι και αν το μπούλινγκ απαντάται με ακόμα μεγαλύτερο μπούλινγκ, σε μια κραυγαλέα επιτελεστική αντίφαση.
Ο ινφλουένσερ είναι πλέον τοξικός, οι φόλοουερς τον κάνουν ανφόλοου, οι εταιρείες τον εγκαταλείπουν, κανένας δεν θα θέλει να συνεργαστεί μαζί του. Η μεγάλη αγκαλιά έγινε ασφυκτική θηλιά.
Βιώνει, κυριολεκτικά, τον συμβολικό του θάνατο, τον οποίο επιχείρησε να τον μετατρέψει και σε βιολογικό, με μια απόπειρα αυτοκτονίας.
Αληθινή ή ψεύτικη; Ποιος ξέρει. Εκδηλώθηκε ωστόσο και αυτή ως μια περφόρμανς στο Tik Tok. Ο ινφλουένσερ έδωσε μια τελευταία παράσταση μήπως και σώσει την παράσταση.
Αλλά δεν σώζεται, οι ένορκοι και οι δικαστές του διαδικτυακού πλήθους έχουν ήδη αποφασίσει την εσχάτη των ποινών και την επιβάλλουν με σαδιστική απόλαυση.
Ας πρόσεχε, κανένα δάκρυ για τον εκπεπτωκότα ινφλουένσερ, αποδείχτηκε τοξικός.
Απείρως πιο τοξικό όμως είναι το σύστημα που τον έκανε ινφλουένσερ και με την ίδια ευκολία τον αποκαθηλώνει.

  • Αναμασώντας τα χιλιοαναμασημένα;

Μπαίνει κανείς στο αυτοκίνητό του και στο δρόμο για το γραφείο ακούει για τη Γερμανίδα καγκελάριο, την Ανγκέλα, που ήρθε στη χώρα μας, μιας και είδε την τελευταία της επίσκεψη στα Νότια πριν ασχοληθεί full time με τη κηπουρική, ως μια τελευταία δυνατότητα δωρεάν διακοπών, όπου θα προσπαθούσε να συμμαζέψει τ’ ασυμμάζευτα, μπας και εξιλεωθεί για όσα κακά προξένησε στη χώρα μας ως σύγχρονη “γκεσταπίτισσα”… που όμως, όπως αποδείχτηκε, δεν είχε ούτε το σθένος, ούτε την αξιοπρέπεια να ζητήσει συγνώμη από τους Έλληνες για τα τραγικά της λάθη και την αμετροέπεια που επέδειξε.

Αλλάζοντας συχνότητα στο ραδιόφωνο πέφτει ο άμοιρος στους σχολιασμούς, τους σχετικούς με τα κοσμητικά επίθετα που χρησιμοποίησε ο Μεβλούτ για τον Νίκο Δένδια… Του κοντού αυτού ανθρωπάκου, του είχε αυξήσει την ένταση ο Πρόεδρος του “Ερντογανιστάν”, ο γνωστός και μη εξαιρετέος σουλτάνος μας  -ο Ρετζέπ…

Σε έναν άλλο σταθμό, η ραδιοφωνική παραγωγός, με εναλλασσόμενη ένταση στη φωνή μιλά για το θάνατο του νεαρού κλέφτη και τους συνεργούς του που η δικαιοσύνη ως επιβράβευση της πράξης τους, τους άφησε ελεύθερους, χωρίς αναμορφωτικά η περιοριστικά μέτρα! Εκεί ο άνθρωπος ήταν σε δίλημμα σχετικά με το πως θα έπρεπε να νιώσει… περήφανος ή φτυσμένος και δαρμένος…

  • Το μόνο που έκανε ήταν ν’ αλλάξει κανάλι… όπου πληροφορήθηκε πως η προχθεσινή ήταν η δέκατη πέμπτη γυναικοκτονία τους τελευταίους μήνες… Έμαθε όμως -ας είναι καλά η ενδελεχής περιγραφή των ειδικών επί του θέματος, πόσες μαχαιριές έπεσαν, σε τι γωνία χτύπησε το μαχαίρι και το πιο ενδιαφέρον: πόση ποσότητα αίματος χύθηκε στο πεζοδρόμιο! Δεν μπορούσε σε καμία περίπτωση να παραπονεθεί! Είχε πλέον και γνώση και άποψη για τα τεκταινόμενα στη χώρα και μάλιστα με κάθε λεπτομέρεια…

Και το βράδυ στις ειδήσεις του χαζόκουτου…τα ίδια… διανθισμένα με τις προσπάθειες των γνωστών τύπων της πολιτικαντικής, που αμφισβητούν πως ο ήλιος βγαίνει από τ’ ανατολικά και πάει για ύπνο στη Δύση!

  • Και για τον κορονοϊό τα ίδια και τα ίδια…  κρούσματα, διασωληνώσεις και θάνατοι με τους ίδιους ανεγκέφαλους να αρνούνται να εμβολιαστούν και τους ίδιους ρήτορες να τους σιγοντάρουν με τον τρόπο που μόνον αυτοί γνωρίζουν…  και στη συνέχεια μαγειρική παντού, όπου διάσημοι σουβλατζήδες με ύφος χιλίων καρδιναλίων κρίνουν τις προσπάθειες φερέλπιδων μαγειράκων, ενώ αργότερα, μια ντουζίνα κοριτσιών “βου” διαλογής προσπαθούν να ξελογιάσουν ένα τριτοκλασάτο άνδρα άρτι αφιχθέντα από προηγούμενο ριάλιτι στη ζούγκλα… της παραλίας ενός εξωτικού ξενοδοχείου!

Α!… ναι, θα το ξέχναγα! Δεν θα μπορούσε να παραληφθεί και το τηλεοπτικό ξεκατίνιασμα στη βίλα του μεγάλου αδελφού, όπου τα εσώψυχα κάποιων νεαρών ψυχών βγαίνουν στη φόρα, ν’ αφιονίσουν τη φαντασία ματαιόδοξων τηλεθεατών της κλειδαρότρυπας… όπου συζούν… διαφορετικοί… κουτσομπόλες, ψώνια, νοητικά προβληματικοί και παντελονάτοι της συμφοράς και παλεύουν για τη δόξα γαρνιρισμένη με μια χούφτα τούρκικα δολάρια του Ατζούν, που παρεμπιπτόντως, σκηνοθετεί το επόμενο φαντασμαγορικό του τηλεσκουπίδι…

  • Ζούμε ιστορικές στιγμές χαμηλού επιπέδου στα όρια της φαντασίας του ανθρώπινου νου, που σχεδόν άπτονται του απόλυτου και εφαρμοσμένου ψυχεδελισμού! 

Έχουμε φθάσει σε τέτοιο σημείο μοραλιστικής κατάπτωσης, που για τους περισσότερους τα μη-νέα είναι αυτά που θεωρούνται καλά νέα, ενώ για την καθημερινότητα, τα καλά νέα είναι τα…  μη-νέα, με τις ενημερωτικές εκπομπές ειδικά, να έχουν μεταμορφωθεί σε πρότυπους  οίκους ανοχής της σκέψης…. και οι κρίσεις ενδείκνυνται γι’ αυτά όλα και σε κάθε περίπτωση πουλάνε καλά.

  • Για να είναι πειστικός κανείς πρέπει να γίνεται πιστευτός και σίγουρα για να γίνει πιστευτός πρέπει να είναι αξιόπιστος. Για να αποδειχθεί αξιόπιστος όμως, πρέπει να είναι και αληθινός. Θα μου πείτε τώρα, πως γίνεται αυτό, με όλα αυτά που φτερουγίζουν δίπλα και γύρω μας; Δεν ξέρω ειλικρινά, αλλά ίσως και να αξίζει να ψαχτεί, ελπίζοντας πως δεν θα επιβεβαιωθεί η ύπαρξη της στηριζόμενη στη  Δαρβινική αρχή…  “Επιβίωση του Χυδαιοτέρου”…

Εύκολα θα έβρισκα θέμα, αν ήμουν διατεθειμένος να αναμασήσω τα χιλιοαναμασημένα, αλλά δεν είχα καμία διάθεση να το πράξω! Ελπίζω την επόμενη φορά μέσα στα καθημερινά τεκταινόμενα να ανιχνεύσω και να εντοπίσω θέμα και να προσπαθήσω να το αναδείξω… βάζοντας τα δυνατά μου.

https://www.capital.gr/me-apopsi/3591758/anamasontas-ta-xilioanamasimena


  • Αυτή είναι η πρώτη φωτογραφία της Ακρόπολης, μετά τη Τουρκοκρατία


  • Η ιδέα του Ελληνοαμερικανού που πλέον αξίζει 1 δισεκατομμύριο δολάρια
Πως ξεκινά μια επιτυχημένη επιχειρηματική ιδέα; Ο Steven Galanis μέσα σε μια δύσκολη συνθήκη, στη κηδεία της γιαγιάς του, σκέφτηκε να φέρει λίγο πιο κοντά το Hollywood -και όχι μόνο- στον κόσμο.
  • Η “γέφυρα” επικοινωνίας πήρε το όνομα Cameo, το Cameo είναι μία εφαρμογή που επιτρέπει στους χρήστες να πληρώσουν για προσωποποιημένα βίντεο από τις αγαπημένες τους διασημότητες.
Όπως αποκάλυψε πρόσφατα ο Galanis σε συνέντευξή του, μέσω του Cameo έχουν γυριστεί μέχρι στιγμής πάνω από 2,5 εκατ. βίντεο, με την εταιρεία να παράγει τζίρο περίπου 100 εκατ. δολαρίων πέρυσι, αφού η πανδημία εκτόξευσε τη ζήτηση για την υπηρεσία της.
  • Παραδόξως, αυτό το «unicorn» (όπως ονομάζονται οι startups που αποτιμώνται στο 1 δισ. δολάρια) γεννήθηκε στην κηδεία της γιαγιάς του Galanis. Ο Martin Blencowe, ατζέντης του NFL και μετέπειτα συνιδρυτής της Cameo, είχε ταξιδέψει αεροπορικώς για να παραστεί στην κηδεία στο Σικάγο. Όταν έδειξε στον Galanis το βίντεο που είχε γυρίσει ένας αθλητής του NFL για να συγχαρεί ένα στέλεχος της Nike που είχε μόλις γίνει πατέρας, εκείνος αμέσως εντόπισε μία επιχειρηματική ευκαιρία. «Ήταν μία μαγική στιγμή, σαν να άναψε μία λάμπα», έχει δηλώσει σε συνέντευξή του στο CNBC.

Ο Galanis είχε ξεκινήσει την καριέρα του ως trader και είχε δουλέψει για το LinkedIn. Όμως, το παρατσούκλι του από το νηπιαγωγείο ακόμα ήταν «ο δήμαρχος», καθώς όπως λέει ο ίδιος, «είμαι κάποιος που του αρέσει να φέρνει τον κόσμο κοντά». Γεννήθηκε στο Σικάγο στις 15 Δεκεμβρίου του 1987, και μεγάλωσε στο Glenview, μια συνοικία μισή ώρα από το κέντρο του Σικάγο.

  • Οι Έλληνες γονείς του  Θέμης και Τέντη, μετανάστες δεύτερες γενιάς από τη Σπάρτη μεγάλωσαν τον Steven με την Ελληνική κουλτούρα. Ο παππούς του από την πλευρά του πατέρα του ήταν ξυλουργός και  από την πλευρά της μητέρας του ήταν ο Spero Furla, φωτογράφος και χρηματιστής. Ο αδελφός της μητέρας του και θείος του είναι παραγωγός του Χόλιγουντ ο Τζορτζ Φούρλα.

Ο Steven αποφοίτησε από το Λύκειο του Glenbrook το 2006, υπήρξε ο αρχηγός της ομάδας ποδοσφαίρου και του χόκεϊ αλλά και ο Πρόεδρος της τάξης του. Κάπως έτσι με τα χρόνια ο Galanis διατήρησε τον τίτλο του “ δημάρχου” .

  • Συνέχισε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο του Duke, όπου πήρε πτυχίο στην Ιστορία αλλά και στη Διοίκηση επιχειρήσεων. Ενώ βρισκόταν στο Duke, ο Galanis πήρε μια πρώτη γεύση από τον επιχειρηματικό κόσμο συν-ιδρύωντας την Spartan Entertainment μια εταιρία παραγωγής.

Μετά την αποφοίτησή του ο Γαλανής πέρασε τέσσερα χρόνια ως έμπορος επιλογών στο CBOE. Εκείνη την περίοδο άρχισε να συγκεντρώνει χρήματα για την παραγωγή ταινιών και τηλεοπτικών έργων. Τελικά πήγε να εργαστεί στις πωλήσεις στο LinkedIn μετά την πρόσληψή του από τον Arthur Leopold (μελλοντικό COO της Cameo).

  • Tο Cameo κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όταν οι διασημότητες ήταν κλεισμένες στα σπίτια τους και αναζητούσαν έναν τρόπο να συνδεθούν με τους θαυμαστές τους εκτοξεύτηκε και έδωσε στην πλατφόρμα μεγαλύτερη απήχηση.

Με περισσότερους από 40.000 celebrities στο χαρτοφυλάκιό του (ηθοποιούς, τραγουδιστές, αθλητές, ακόμα και πολιτικούς), το Cameo ξεκίνησε να προσφέρει επιλογές που κόστιζαν μόλις μερικά δολάρια και έφταναν στα 2.500 δολάρια για ένα βίντεο. Οι χρήστες αυτη τη στιγμή  ψάχνουν ένα πρωτότυπο δώρο για κάποιο αγαπημένο τους πρόσωπο που έχει γενέθλια, όμως κάποιοι έχουν ζητήσει βίντεο ακόμα και για να χωρίσουν από τον/την σύντροφό τους.

  • Πως γίνεται αυτό; Η απάντηση είναι απλή! Ο ενδιαφερόμενος επιλέγει τη διασημότητα που θέλει να του ευχηθεί αλλά και να μιλήσει με βίντεο κλήση με ένα απλό κλικ. Για παράδειγμα, για 400 ευρώ, ο David Hasselhoff μπορεί να γυρίσει ένα βίντεο όπου θα εύχεται χρόνια πολλά σε εκείνο τον φίλο σας που ήταν φανατικός του Baywatch. Και για 410 ευρώ, η Gloria Gaynor μπορεί να τραγουδήσει το  «I will survive» για μία φίλη σας που μόλις χώρισε.

Η αξία της πλατφόρμας πρόσφατα ξεπέρασε το 1 δισεκ. δολάρια, με την πανδημία του κορωνοϊού να εκτοξεύει την επιτυχία της καθώς πολλοί αστέρες του Hollywood έμειναν χωρίς δουλειά. Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά το Cameo αμείβεται με το 25% του ποσού ενώ ο δημιουργός του βίντεο λαμβάνει το 75%.

  • Η πλατφόρμα δημιουργήθηκε το 2016 από τους Steven Galanis, Martin Blencowe, και Devon Spinnler Townsend. Όπως αποκάλυψε πρόσφατα ο Galanis σε συνέντευξή του, μέσω του Cameo έχουν γυριστεί μέχρι στιγμής πάνω από 2,5 εκατ. βίντεο, με τον τζίρο της εταιρείας να φτάνει πέρυσι τα 100 εκατ. δολάρια.

Πλέον στόχος του Ελληνοαμερικάνου επιχειρηματία είναι μέσα στους επόμενους 18 έως 36 μήνες, η εισαγωγή του Cameo στο χρηματιστήριο.

Ο Steven Galanis βρήκε τον τρόπο να κυριαρχήσει σε έναν τομέα που δημιούργησε εκείνος από το μηδέν και αυτό τον κάνει έναν δημιουργό της νέας γενιάς που κατακτά την κορυφή των startupers.

https://www.ellines.com/erga-ellinon


 

  • Πώς να δημιουργήσετε «βλαχικό ζήτημα» εκ του μη όντος!!

ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟ ΕΝ ΕΤΕΙ 2021, να ηγεμονεύουν απόψεις που θεωρούν ότι στην Ελλάδα υπάρχει ρουμάνικη ή έστω ρουμανίζουσα βλάχικη μειονότητα; Αν κρίνει κανείς από τον τρόπο με τον οποίο χειρίστηκε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, την υπόθεση μικρής χορηγίας στην Επιστημονική Εταιρία Μελέτης του Πολιτισμού των Βλάχων, όχι μόνο υπάρχουν, αλλά φαίνεται πως και η ίδια η υπουργός εκ των πραγμάτων τις ενστερνίζεται.

  • Η κυρία Μενδώνη, αφού πρώτα ενέκρινε μετ’ επαίνων την πρόταση της Επιστημονικής Εταιρίας Μελέτης του Πολιτισμού των Βλάχων, της μόνης επιστημονικής ομάδας που ασχολείται με τη βλάχικη γλώσσα στην Ελλάδα, με πρόεδρο τον καθηγητή Λαογραφίας στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Βασίλη Νιτσιάκο, που ζήτησε επιχορήγηση για τη δημιουργία μιας ψηφιακής βάσης δεδομένων μνημείων του λόγου των Ελλήνων Βλάχων…

Στη συνέχεια ανακάλεσε την απόφασή της με προσχηματικούς ισχυρισμούς πως τάχα η Εταιρία δεν εκφράζει το σύνολο των Βλάχων και άλλα συναφή. Αυτά ισχυρίστηκε η υπουργός στη Βουλή κατόπιν. Η τυπική ανάκληση της απόφασης επιχορήγησης ήταν απλώς αναιτιολόγητη.

  • Λες και υπάρχει περίπτωση ένα οποιοδήποτε επιστημονικό ή μη σωματείο να εκφράζει το σύνολο των απόψεων της κοινωνίας στην οποία απευθύνεται. Το επιχείρημα όμως δεν είναι απλώς έωλο. Είναι και βαθιά αντιδημοκρατικό καθώς υπονοεί ότι η επιστημονική έρευνα για να διεξάγεται χρειάζεται και πιστοποιητικά –αν όχι νομιμοφροσύνης, όπως παλιότερα, αλλά– αντιπροσώπευσης.
  • Η Εταιρία Μελέτης του Πολιτισμού των Βλάχων παλεύει να γράψει τη γλώσσα αυτή αλλά οι ύστεροι χωροφύλακες της εθνικοφροσύνης επειδή, ανάμεσα σε άλλα, φοβούνται ότι θα βγούνε στη φόρα τα άπλυτα των πολιτικών και βιολογικών τους προγόνων, προσπαθούν να λογοκρίνουν κάθε αναφορά στη γλώσσα.

Το χειρότερο όμως είναι ότι με την απόφαση αυτή η υπουργός είναι σαν να παραδέχεται ότι θεωρεί πως μια υποτιθέμενη μειονότητα «ρουμανίζοντων Βλάχων» ζητάει να γίνει γραπτή η γλώσσα της και για τον λόγο αυτό, το υπουργείο τελικώς απορρίπτει την πρόταση με φοβερό επιχείρημα ότι τα βλάχικα δεν είναι γλώσσα, αλλά «διάλεκτος» ή «ιδίωμα». Επομένως, αφού δεν είναι γλώσσα αλλά κάτι υποδεέστερο, τότε δεν χρήζει προστασίας. Αν όμως υποθέσουμε πως τα βλάχικα δεν είναι γλώσσα αλλά διάλεκτος, τίθεται το αμείλικτο ερώτημα τίνος γλώσσας είναι διάλεκτος ή ιδίωμα;

  • Εδώ, λοιπόν, φαντάζομαι εν τη άγνοια της αυτή τη φορά, η υπουργός ολισθαίνει στο επιχείρημα που θα σκορπίζει χαμόγελα σε ρουμάνικους εθνικιστικούς κύκλους πως τάχα τα βλάχικα δεν είναι γλώσσα διότι είναι ρουμάνικα. Διότι, ελληνική διάλεκτος τα βλάχικα δεν είναι με κανένα θεό. Με κανέναν απολύτως!

Η θέση της υπουργού λοιπόν δεν δείχνει απλώς άγνοια αλλά γεννά και προβλήματα συνάμα. Αυτά τα οποία κόπτεται να προλάβει! Οι Βλάχοι σε όλα τα Βαλκάνια έχουν μια πολύ ιδιαίτερη και όχι ομοιογενή συνείδηση για το πώς καθορίζουν την ταυτότητά τους. Στη χώρα μας υπάρχουν Έλληνες Βλάχοι με βούληση να κρατήσουν τη γλώσσα τους για την οποία είναι περήφανοι.

  • Οι Βλάχοι ωστόσο παντού στα Βαλκάνια έχουν μια συνείδηση γλωσσικής ετερότητας που συγκροτεί μια ταυτότητα που δεν έχει καμία σχέση με εθνικά ή εθνικιστικά χαρακτηριστικά: οι Βλάχοι δεν διεκδίκησαν έδαφος. Σχεδόν πάντα ενσωματώνονταν στις εθνικές κοινότητες του κράτους που ζούνε και μάλιστα με προνομιακό τρόπο, και η ζωή συνεχίζονταν. Αυτό συνέβη και στην Ελλάδα με μικρές εξαιρέσεις ως τη δεκαετία του ’40: 80 ολόκληρα χρόνια πίσω.

Ακριβώς λοιπόν επειδή το μόνο που διακρίνει τους Βλάχους από τους υπόλοιπους Έλληνες είναι η γλώσσα, σε ένα σημαντικό τμήμα του 20ού αιώνα, η προπαγάνδα του ρουμανικού κράτους προσπαθούσε να προσεταιριστεί την ταυτότητά τους σβήνοντας ή απωθώντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.

  • Η Ρουμανία δηλαδή ήθελε να βλέπει τους Βλάχους ως μια ρουμάνικη εθνότητα ενώ η Ελλάδα έβλεπε στους Χριστιανούς Ορθόδοξους Βλάχους των Βαλκανίων πάντα ένα έρεισμα μιας αυτοτελούς ταυτότητας συγγενώς προσκείμενης στην ελληνική (λόγω ορθοδοξίας), πλην όμως ατελώς λόγω της βλάχικης γλώσσας.

Στην Ελλάδα όμως σήμερα δεν υπάρχουν «Ρουμανόβλαχοι». Υπάρχουν άνθρωποι με την πεποίθηση ότι αξίζει να διατηρήσουν τη γλώσσα τους και για τους οποίους η Ρουμανία είναι όσο ξένο κράτος είναι και για έναν βέρο Αθηναίο ή η Αλβανία για έναν Αρβανίτη των Μεσογείων.

  • Υπάρχουν, τέλος, και κάποιοι άλλοι που έχουν αυτόκλητα ή με τη συνέργεια κάποιων κρατικών υπηρεσιών χριστεί θεματοφύλακες του ελληνικού πατριωτισμού, όταν θεωρούν πως «ανακινείται» βλάχικο ζήτημα. Έτσι λοιπόν καταφέρνουν οι ίδιοι με τις παραληρηματικές τους αντιδράσεις να το ανακινούν.
  • Νέοι Αρμάνοι (Βλάχοι) από τη Βέροια, 1900-1910. Φωτ.: Συλλογή Λαογραφικού Συλλόγου Βλάχων Βέροιας

Έτσι ακριβώς, από τη μανία τους να μην υπάρχει τίποτε που να θυμίζει την ύπαρξη μιας γλώσσας (επειδή αυτό θεωρείται ύποπτο και φέρνει μνήμες ενοχής διότι ένα τμήμα της κοινότητας συνεργάστηκε με τον κατακτητή στην κατοχή), φτάνουν στο σημείο να μην ανέχονται να ακούγεται στη δημόσια σφαίρα της χώρας απόψεις που διαφέρουν με τη δική τους. Και κυρίως, να μην ακούγεται ότι υπάρχει βλαχική γλώσσα!

  • Οι φορείς αυτού του παροξυσμού –στους οποίους προστέθηκε και η νυν υπουργός Πολιτισμού– για να λύσουν το πρόβλημά τους μας βεβαιώνουν πως οι Βλάχοι δεν έχουν γλώσσα αλλά ένα «σύνολο προφορικών ιδιωμάτων», επομένως τίποτε άξιο λόγου που να χρήζει προστασίας ή προβολής.

Και ξαναρωτάω λοιπόν: τίνος γλώσσας ιδιώματα; Της ελληνικής αποκλείεται, καθώς τα βλάχικα ανήκουν στη νεολατινική οικογένεια γλωσσών της λατινικής. Επομένως, έτοιμο το δωράκι σε όποιους Ρουμάνους εθνικιστές βλέπουν στην Ελλάδα να μιλιούνται ρουμάνικα. Συγχαρητήρια στην κυρία Μενδώνη και τους όποιους υποβολείς της!

  • Σε όλα τα Βαλκάνια οι περισσότεροι Βλάχοι παλεύουν να γράψουν τη γλώσσα τους και να δώσουν το στίγμα που θα την διακρίνει από τις συγγενικές της. Στην Ελλάδα αυτό θεωρείται εθνικώς επικίνδυνο από τους καθ’ έξιν θεματοφύλακες της νέας εθνικοφροσύνης, διότι τάχα δεν μιλάμε για γλώσσα!

Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο η υπουργός τελικά ανακάλεσε την αρχική της απόφαση: διότι της μετεφέρθη «αρμοδίως» –αφού προηγουμένως είχε εκτεθεί εγκρίνοντας την πρόταση– ότι ο εγγραμματισμός της γλώσσας είναι «αντεθνική δουλειά» υπόπτων επιστημόνων που είτε αφελώς ανακατεύονται στα νερά των βαλκανικών αλυτρωτισμών είτε συνειδητά δουλεύουν για κείνους.

  • Τι είναι όμως που κάνει τη φοβική αντίδραση της υπουργού να διαφέρει από μια ανώδυνη μανία καταδίωξης που παντού βλέπει εχθρούς; Το πρώτο είναι ότι έτσι δίνει όντως πάτημα για αναβίωση ενός ζητήματος που ουσιαστικά εδώ και χρόνια δεν τίθεται σοβαρά από κανέναν.

Το δεύτερο κρίσιμο είναι ότι με τον τρόπο αυτό φαλκιδεύεται το συστατικό της δημοκρατίας δικαίωμα η επιστημονική έρευνα να είναι ελεύθερη, με την ανάπτυξη και την προαγωγή της να αποτελεί υποχρέωση του κράτους (Άρθρο 16 Συντάγματος). Το θλιβερό είναι ότι το 2021, ανοίγει πάλι μια πόρτα στιγματισμού «αντεθνικώς δρώντων» Ελλήνων.

  • Η Εταιρία Μελέτης του Πολιτισμού των Βλάχων παλεύει να γράψει τη γλώσσα αυτή αλλά οι ύστεροι χωροφύλακες της εθνικοφροσύνης επειδή, ανάμεσα σε άλλα, φοβούνται ότι θα βγούνε στη φόρα τα άπλυτα των πολιτικών και βιολογικών τους προγόνων, προσπαθούν να λογοκρίνουν κάθε αναφορά στη γλώσσα.

Δεν τους το κάνουμε το χατίρι. Θα μιλάμε για όποια γλώσσα θέλουμε και σε όποια γλώσσα θέλουμε. Δεν θα χαριστούμε στους όψιμους εμπόρους της εθνικοφροσύνης, τους ταγούς της λογοκρισίας και του εμπορίου του εθνικού παροξυσμού. Αν μπορεί κάποιος να μιλήσει στα βλάχικα, με γεια του, με χαρά του.

  • Αν θέλει να γράψει τα βλάχικα στα λατινικά, επίσης. Αν θέλει να τα γράψει ελληνικά, το ίδιο. Αν ο άλλος θέλει να μιλάει τη γλώσσα του και να ασχολείται με το να τη διασώσει, δεν θα ακούσει εκείνους που του λένε ότι «κάνεις λάθος, δεν μιλάς γλώσσα αλλά σύνολο προφορικών διαλέκτων». Αυτά είναι ανοησίες.

Αν κάποιοι πάλι θέλουν να ξεχάσουν τη γλώσσα τους, διότι θέλουν να μιλάνε ελληνικά και αγγλικά πιθανώς, κανένα πρόβλημα. Αν κάποιοι επιστήμονες θέλουν να γράψουν τη γλώσσα και να την κωδικοποιήσουν, θα το κάνουν και δεν θα πάρουν την άδεια των τροχονόμων της εθνικοφροσύνης στην Ελλάδα του 2021.

  • Στις δημοκρατίες οι άνθρωποι είθισται να διαφωνούν, οι απόψεις να διασταυρώνονται στη δημόσια σφαίρα και, κάπως έτσι, η δημόσια σφαίρα να συγκροτείται. Η δημοκρατία με τη σιωπή δεν συμβαδίζει. Η λογοκρισία βλάπτει σοβαρά την υγεία του πολιτεύματός μας.

Βλέπουμε λοιπόν πόσο εύκολα ολισθαίνουμε σε πρακτικές ενός ακροδεξιού λόγου που παντού ψάχνει εχθρούς μέσα στην ίδια την επιστημονική έρευνα. Ενός λόγου που έχει μάθει να αναπνέει στις υπόγειες διαδρομές των μανδαρίνων του κράτους και του βαθέος κράτους που φυσικά δεν έχει το σθένος να διαλεχτεί, διότι ξέρει ότι η δύναμή του είναι η σιωπή μας. Δεν θα τους τη χαρίσουμε.

https://www.lifo.gr/stiles/optiki-gonia


 

  • ΤΙΤΙΒΙΣΜΑΤΑ

Από τους 430 που είναι στις ΜΕΘ σχεδόν οι μισοί (211) είναι κάτω από 65 ετών και το 85% είναι ανεμβολίαστοι! Συνεχίστε ότι κάνατε…

  • Έκθεση της ΕΛΑΣ: Το 50% της εγκληματικότητας στην Αττική προέρχεται από τους καταυλισμούς Ρομά Πέφτω από τα σύννεφα! Εντάξει, κοινό μυστικό· όλοι το ξέρουμε και όλοι σιωπούν. Τώρα το έχουμε και επισήμως από την αστυνομία. Το ερώτημα είναι τι κάνει η πολιτεία γι’ αυτό;

Το θέμα της πανδημίας δεν είναι πλέον πολιτικό.Η πολιτεία έκανε το καθήκον της.Το θέμα είναι ατομικό και ο καθένας ας κάνει ότι του λέει η συνείδηση του.

  • 174 κάλυκες απο άσκοπους πυροβολισμούς, σε κηδεία στο #Ζεφύρι ,συνέλεξε η αστυνομία. Κατάλαβες Τζανακόπουλε; Κατάλαβα να λες!

Τα μεγαλύτερα ποσοστά νεκρών από την αρχή της πανδημίας τα έχουν οι Νομοί Σερρών,Δράμας, Πέλλας, Ημαθίας και Κιλκίς. Λογικά θα φταίει ο τουρισμός, που άνοιξε χωρίς σχέδιο όπως μας είπε ο ΣΥΡΙΖΑ.

  • Συνάδελφος στο αναισθησιολογικό που βοηθάει σε διασωλήνωση ασθενών κόβιντ πήγε σε ψυχίατρο γιατί έχει επηρεαστεί πολύ ψυχολογικά έχει εφιάλτες κ δεν κοιμάται τα βράδια αλλά εσύ μην εμβολιάζεται μην φοράς μάσκα μην τηρείς τα μέτρα γιατί μόνο η μαλακία σου έχει σημασία τίποτε άλλο.

Είναι ντροπιαστικό που οι έλληνες καλλιτέχνες αδιαφορούν για τον εμβολιασμό. Στο εξωτερικό όλοι έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους με σποτ και βιντεο. Στην ψωροκώσταινα χαϊδεύουν το κοινό τους. Θάνατος παντού. Λαλίστατοι για όλα εκτός από το εμβόλιο.Μη διχάσουν και καλά. Ανθρωπάκια.

  • Έχουμε μέσα σε 3 μέρες ανθρωποκτονίες, ληστείες, τροχαία, εκτόξευση κρουσμάτων και καθόμαστε να ασχοληθούμε με έναν τριτοτέταρτο χορευτή που απείλησε μέχρι και να αυτοκτονήσει για να μην χάσει ακόλουθους στο Instagram.