Καλλιόπη Βαρδάκα: Το καθημερινό σημειωματάριο του μικρομέτοχου (Τρίτη 8 Ιουνίου 2021)

  • ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ

ΠΟΠΗ ΒΑΡΔΑΚΑ

Το άλλο πρόσωπο του Ινδικού Ωκεανού…

Ένας «κοινός θνητός», Έλληνας στην καταγωγή, ο Μπάμπης Μπίζας, έγινε δεκτός από την κοινότητα των …βασιλικών πιγκουίνων σε ένα νησιωτικό σύμπλεγμα του Ινδικού, στη μέση του πουθενά όπου έχουν πατήσει μετρημένοι στα δάχτυλα, πολίτες του πλανήτη.

Ο πιο πολυταξιδεμένος άνθρωπος του κόσμου και με τη βούλα του Βιβλίου των Ρεκόρ Γκίνες, Μπάμπης Μπίζας, επισκέφτηκε έναν από τους λίγους εναπομείναντες επίγειους παράδεισους για την παρατήρηση ζώων και κατέγραψε αυτή την συναρπαστική, μοναδική περιπέτεια. Ένα ταξίδι εποποιία 29 ημερών…

  • Η διαδρομή από το αεροδρόμιο της Ρεουνιόν μέχρι την περιοχή Λε Πορ όπου βρίσκεται το νέο λιμάνι του νησιού, ήταν κάτι λιγότερο από μία ώρα. Στην πύλη που οδηγούσε στην αποβάθρα όπου περίμενε το MARION DUFRESNE ζητήσανε τα διαβατήρια αυτών που επρόκειτο να επιβιβαστούν.

Το πλοίο πηγαίνει 4 φορές το χρόνο και ανεφοδιάζει τις τρεις γαλλικές βάσεις που βρίσκονται 3000 χιλιόμετρα νότια του νησιού Ρεουνιόν στην Υποανταρκτική ζώνη. Ακατοίκητα από γηγενείς κατοίκους φιλοξενούν περίπου 200 άτομα όλα κι όλα, για τα οποία ξοδεύονται εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο για ανεφοδιασμό και επιστημονικό εξοπλισμό.

  • Ο λόγος; Τα νησιά αυτά της Υποανταρκτικής περιοχής, προσθέτουν 2.000.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα ΑΟΖ στην οικονομική επικράτεια της Γαλλίας. Η χώρα έχει λόγους να επιβεβαιώνει με κάθε τρόπο την κυριαρχία της σ αυτά. Στο ευρύ κοινό –όσο θεωρείται ευρύ στην περίπτωση αυτή-, είναι γνωστά σαν νησιά Κεργκελέν.

Στους πιο μυημένους γίνεται διάκριση και ξεχωρίζουν το Κροζέ, το Κεργκελέν και το Αμστερντάμ που είναι και τα ονόματα των βάσεων. Γεωγραφικά όμως πρόκειται για ένα λάθος που μονιμοποιήθηκε. Τα τρία αυτά ονόματα αντιπροσωπεύουν ουσιαστικά τα 3 αρχιπελάγη και όχι τα νησιά. Σα να λέγαμε Επτάνησα, Κυκλάδες, Σποράδες.


Το 2020 διαγνώστηκαν 40% λιγότεροι καρκίνοι στην Ελλάδα και αυτό θα είναι καταστροφικό για κάποιους ασθενείς

Την χρονιά που ξέσπασε και εξαπλώθηκε η πανδημία του κορωνοϊού, κατακρημνίστηκαν οι νέες διαγνώσεις καρκίνου, ειδικά στα πρώιμα και δυνητικά ιάσιμα στάδια. Το 2020 το ποσοστό των ασθενών που διαγνώστηκαν με καρκίνο παγκοσμίως μειώθηκε κατά σχεδόν 40% σε σχέση με το 2019, σύμφωνα με διεθνή στατιστικά στοιχεία που επικαλείται η Ελληνική Ομοσπονδία Καρκίνου.

«Η δειγματοληψία που έχει κάνει η Ελληνική Ομοσπονδία Καρκίνου δείχνει το ίδιο ποσοστό ακριβώς για την Ελλάδα: 40% λιγότερες καινούργιες διαγνώσεις κρουσμάτων καρκίνου», λέει στο LiFO.gr o πρόεδρος της Eλληνικής Eταιρείας Xειρουργικής Oγκολογίας, Ιωάννης Καραϊτιανός που προειδοποιεί ότι η ίδια τάση παρατηρείται και φέτος.

  • «Προφανώς οφείλεται στο ότι οι Έλληνες έχουν εγκαταλείψει και τον προ-συμπτωματικό έλεγχο για καρκίνους όπως στο στομάχι, κυρίως όμως στο παχύ έντερο, τον προστάτη, τον πνεύμονα και τον μαστό», προσθέτει ο Δρ. Καραϊτιανός.

«Ο καρκίνος δεν περιμένει να επιστρέψουμε στην κανονικότητα. Γιατί να περιμένεις εσύ; Εάν αισθάνεσαι ανησυχητικά συμπτώματα, εάν έχεις σταματήσει τη θεραπεία σου ή ακυρώθηκε μια προγραμματισμένη εξέταση, μην περιμένεις. Επικοινώνησε με το γιατρό σου. Κάνε τις εξετάσεις σου»

  • Σύμφωνα με την Ελληνική Ομοσπονδία Καρκίνου, πολλοί ασθενείς με καρκίνο έχουν μειωμένη πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας ή έρχονται αντιμέτωποι με ακυρώσεις προγραμματισμένων εξετάσεων, με αποτέλεσμα να διαταράσσεται ή να διακόπτεται η θεραπεία τους.

«Καταστροφικό» για κάποιους ασθενείς
Το μέγεθος του κινδύνου από μία καθυστερημένη διάγνωση μετά από μήνες, «εξαρτάται πάντα από την εντόπιση του καρκίνου. Για έναν καρκίνο μαστού μπορεί να μην είναι τόσο σοβαρό, για έναν καρκίνο του παγκρέατος είναι καταστροφικό. Για έναν καρκίνο του εντέρου είναι καταστροφικό.

  • Ο κίνδυνος σε μία καθυστερημένη διάγνωση καρκίνου, π.χ στο έντερο, στο πάγκρεας, στο στομάχι ή στους νεφρούς, είναι να μειωθεί η επιβίωση των ασθενών. Παράλληλα γίνονται πολύ βαρύτερα χειρουργεία τα οποία συνεπάγονται χειρότερη ποιότητα ζωής για τους ασθενείς.

Παραδείγματος χάριν, μια παρά φύσην έδρα, μια κολοστομία σε έναν ασθενή, αν είναι πολύ προχωρημένο στάδιο καρκίνου του εντέρου. Σε καρκίνους του παγκρέατος δεν γίνονται εγχειρίσεις και μπαίνει μόνο ένα σωληνάκι, γιατί θεωρούνται ανεγχείρητα περιστατικά. Αυτό είναι το πρόβλημα. Χειρότερα αποτελέσματα ως προς την επιβίωση και χειρότερη ποιότητα ζωής και πόνος για τους ασθενείς αυτούς που διαγιγνώσκονται σε προχωρημένα στάδια.»

— Τι συμβουλεύετε όσους φοβούνται να μπουν σε ένα νοσοκομείο και να κάνουν εξετάσεις λόγω κορωνοϊού;

Κατ’ αρχήν δεν χρειάζεται να πάει κάποιος σε ένα μεγάλο νοσοκομείο να κάνει τις προληπτικές εξετάσεις για τον καρκίνο. Υπάρχουν πάρα πολλά διαγνωστικά κέντρα και πάρα πολλοί γιατροί που δουλεύουν στα γραφεία τους, οι οποίοι κάνουν απολύτως αξιόπιστες εξετάσεις, χωρίς τον συνωστισμό, τους κινδύνους και τις καθυστερήσεις του κρατικού νοσοκομείου.

  • Είναι προτιμότερο να πάνε σε διαγνωστικά κέντρα – με το ταμείο τους γίνονται πάλι οι εξετάσεις – και δεν διατρέχουν τον κίνδυνο του συγχρωτισμού. Και βεβαίως έχουν και πολύ γρηγορότερα τα ραντεβού τους.

Τον τελευταίο καιρό, έχουμε μορφές καρκίνου σε προχωρημένα στάδια, όπως είναι στο παχύ έντερο, στο στομάχι ή το πάγκρεας, φαινόμενο που δεν το είχαμε τα προηγούμενα χρόνια, γιατί έχουν εγκαταλειφθεί οι εξετάσεις που κάνουν για τσεκ-απ.

  • Έχουμε φτάσει να αντιμετωπίζουμε προχωρημένες μορφές καρκίνου τις οποίες είχαμε «ξεχάσει» στην χώρα μας την τελευταία 10ετία – 15ετία. Πρέπει να επανέλθουμε στις μαστογραφίες, στα τεστ παπ, στις κολονοσκοπήσεις κ.λπ.

Η νόσος της προχωρημένης ηλικίας

Ο πρόεδρος της Eλληνικής Eταιρείας Xειρουργικής Oγκολογίας κάνει έκκληση προς τους ασθενείς να εξετάζονται «όπως παλιά», υπογραμμίζοντας και μία ηλικιακή συνιστώσα που πολλοί ενδεχομένως αγνοούν. «Δεν δικαιολογούμαστε σήμερα να μην κάνουμε εξετάσεις και πολύ περισσότερο με την γήρανση του πληθυσμού. Το 22% του ελληνικού πληθυσμού είναι άνω των 65 ετών και ξέρουμε ότι ο καρκίνος είναι η νόσος της προχωρημένης ηλικίας, για τους μισούς καρκίνους τουλάχιστον και παραπάνω.

  • Στην εκστρατεία ευαισθητοποίησης για την έγκαιρη διάγνωση και την απρόσκοπτη θεραπεία του καρκίνου εν μέσω πανδημίας, η Ελληνική Ομοσπονδία Καρκίνου επιχειρεί να περάσει το μήνυμα στους πολίτες που, αποφεύγοντας τις εξετάσεις, θέτουν σε δυνητικά μεγαλύτερο κίνδυνο τη ζωή τους: «Ο καρκίνος δεν περιμένει να επιστρέψουμε στην κανονικότητα. Γιατί να περιμένεις εσύ; Εάν αισθάνεσαι ανησυχητικά συμπτώματα, εάν έχεις σταματήσει τη θεραπεία σου ή ακυρώθηκε μια προγραμματισμένη εξέταση, μην περιμένεις. Επικοινώνησε με το γιατρό σου. Κάνε τις εξετάσεις σου»

«Αναλάβαμε αυτήν την πρωτοβουλία με σκοπό να επισημάνουμε στους ανθρώπους με καρκίνο ότι μπορούν – και πρέπει – να έχουν ξανά πρόσβαση στις υπηρεσίες ογκολογικής περίθαλψης που χρειάζονται» λέει η κα Καίτη Αποστολίδου, Πρόεδρος της Ελληνικής Ομοσπονδίας Καρκίνου.

  • «Καλούμε τους ασθενείς, αλλά και όσους ανθρώπους αισθάνονται ύποπτα συμπτώματα, ή ανήκουν σε ομάδες υψηλού κινδύνου, να δώσουν και πάλι προτεραιότητα στην υγεία τους, να δώσουν και πάλι προτεραιότητα στις εξετάσεις που μπορούν να σώσουν τη ζωή τους».

ΠΑΝΟΣ ΣΑΚΚΑΣ


Counter Agriculture: Ένας γεωπόνος στην… τσέπη μας

  • Για επαγγελματίες και περιστασιακούς καλλιεργητές υπάρχει πλέον στα ελληνικά ένας «γεωπόνος τσέπης», μια εφαρμογή βασικών γεωπονικών οδηγιών κατάλληλη για κινητά τηλέφωνα, η οποία είναι δημιούργημα ενός φοιτητή, του Χρήστου Αποστόλου.

Πρόκειται για την Counter Agriculture, την πρώτη σχετική εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα στα ελληνικά, την οποία εμπνεύστηκε και έφτιαξε ο 24χρονος φοιτητής στη Γεωπονική του Βόλου. Η εφαρμογή είναι διαθέσιμη δωρεάν στο PlayStore των συσκευών android.

  • «Κατάγομαι από τον νομό Λάρισας και έβλεπα αρκετούς αγρότες να μην μπορούν να έρθουν σε επαφή με γεωπόνο όταν αντιμετωπίζουν πρόβλημα, με αποτέλεσμα πολλές φορές καταστροφικά αποτελέσματα. Εχω δει αγρότες να κλαίνε, καθώς έχασαν τη σοδειά τους από κάποια αιτία που καθυστέρησαν να αντιμετωπίσουν, όπως σε αμπέλια.

Οι γεωπόνοι δεν μπορούν να είναι κάθε ημέρα δίπλα, ενώ υπάρχει και το πρόβλημα του κόστους», λέει στην «Κ» ο κ. Αποστόλου. Οπως σημείωσε, η περίοδος της πανδημίας έδωσε μεγαλύτερη ώθηση στην προσπάθειά του, καθώς δυσκόλεψε ακόμη περισσότερο την άμεση επικοινωνία και φυσική παρουσία. Ταυτόχρονα, η εφαρμογή αποτελεί χρήσιμο οδηγό και για τους γεωπόνους στο χωράφι, καθώς δεν μπορούν να έχουν μαζί τους όλες τις σχετικές πληροφορίες.

  • Οποιος κατεβάσει την εφαρμογή μπορεί να ενημερωθεί για την ολοκληρωμένη φυτοπροστασία 55 καλλιεργειών, με ολοένα και περισσότερες να προστίθενται. Η ενημέρωση επιτυγχάνεται μέσω περιεκτικών κειμένων και μιας μεγάλης βάσης δεδομένων από εικόνες. «Μέσω της εφαρμογής ο αγρότης λαμβάνει μια μεγάλη γκάμα πληροφοριών για την καλλιέργειά του.

Τα κείμενα έχουν διαμορφωθεί σε συνεργασία με τη σχολή και ακολουθούν τις επίσημες οδηγίες του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης. Μάλιστα, όποιος συνδεθεί λαμβάνει και τις νέες προειδοποιήσεις και ενημερώσεις από το υπουργείο», σημειώνει ο κ. Αποστόλου. Οι οδηγίες του υπουργείου ακολουθούνται και στα προτεινόμενα φυτοφάρμακα (και τις ποσότητές τους), έτσι ώστε να μην υπάρξει μεγαλύτερη χρήση.

  • Ρωτάμε μήπως αυτή η «χοντρική» ενημέρωση απομακρύνει τους αγρότες από το να πάρουν πιο αναβαθμισμένη βοήθεια από γεωπόνο. «Η εφαρμογή αποτελεί αρωγό, όχι πλήρες εργαλείο. Εννοείται πως για συγκεκριμένη διάγνωση και θεραπεία απαιτείται η συνδρομή γεωπόνου», εξηγεί ο δημιουργός του Counter Agriculture.

«Εξάλλου, η εφαρμογή διαθέτει και δίαυλο προσωπικής επικοινωνίας, όπου ήδη πολλοί αγρότες απευθύνουν συγκεκριμένα ερωτήματα. Απαντά γεωπόνος-συνεργάτης έναντι μικρής αμοιβής, που χρησιμοποιείται για την παραπέρα ανάπτυξη του λογισμικού», συμπληρώνει.

Eνα από τα πράγματα που δυσκόλεψαν πιο πολύ τον Χρήστο Αποστόλου, όταν ξεκινούσε την προσπάθεια το 2019, ήταν το λογισμικό, που το διαμόρφωσε μόνος του. «Προσπάθησα να είναι η εφαρμογή όσο πιο απλή γίνεται, να μπορεί να τη χρησιμοποιήσει και ένας άνθρωπος χωρίς εξοικείωση», λέει στην «Κ», συμπληρώνοντας πως οι περισσότεροι αγρότες χρησιμοποιούν το κινητό τους και για λειτουργίες πέρα από το απλό τηλέφωνο.

  • Αυτό αντικατοπτρίζεται και στη μεγάλη χρήση του Counter Agriculture. Από τις 21 Μαρτίου, που ξεκίνησε, έχει ήδη 1.400 λήψεις και περίπου 1.300 καθημερινούς χρήστες. Πολλοί αγρότες συμμετέχουν μάλιστα στο «chat» της εφαρμογής, στέλνουν φωτογραφίες για να δείξουν ένα πρόβλημα, ιδέες και προτάσεις ώστε να βελτιωθεί η εφαρμογή.

https://www.kathimerini.gr/society


  • Lgbtqi+ «LGBTQI+ We support you»:

Τα πρώτα ελληνικά γραμματόσημα ενάντια στην ομοφοβία Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛ.ΤΑ.) δηλώνουν με τον δικό τους τρόπο τη στήριξή τους στη διαφορετικότητα και στα ίσα δικαιώματα [ προς 4 ευρώ και θα κυκλοφορήσει την Πέμπτη 10 Ιουνίου.]

 

  • OΛΟΙ ΕΠΙΘΥΜΟΥΝ μια κοινωνία χωρίς διακρίσεις, φόβο και μίσος, όπου η ορατότητα και ο σεξουαλικός προσανατολισμός θα συμβαδίζουν με τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις θεμελιώδεις ελευθερίες.

Στο πλαίσιο αυτό τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛ.ΤΑ.) δηλώνουν με τον δικό τους τρόπο τη στήριξή τους στη διαφορετικότητα και την αποδοχή της, στα ίσα δικαιώματα, σε μια κοινωνία συμπεριληπτική και δίκαιη.

  • Τα ΕΛ.ΤΑ. συμμετέχουν ενεργά στην προσπάθεια άρσης των διακρίσεων έναντι των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων, επιθυμώντας να συμβάλουν στην ορατότητα της κοινότητας και στην ανάδειξη των προκλήσεων που αντιμετωπίζει.

Έτσι, αξιοποιώντας τη δύναμη του γραμματοσήμου, που, παρά το μικρό του μέγεθος, έχει αποδείξει ότι αποτελεί φορέα πολιτισμού και σπουδαίο μέσο διάδοσης σύγχρονων κοινωνικών μηνυμάτων, τα ΕΛ.ΤΑ. συμμετέχουν ενεργά στην προσπάθεια άρσης των διακρίσεων έναντι των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων, επιθυμώντας να συμβάλουν στην ορατότητα της κοινότητας και στην ανάδειξη των προκλήσεων που αντιμετωπίζει.

  • Ειδικότερα, όπως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, η ειδική έκδοση «LGBTQI+ We support you» περιλαμβάνει ένα φυλλαράκι 4 αυτοκόλλητων προσωπικών γραμματοσήμων που διατίθεται προς 4 ευρώ και θα κυκλοφορήσει την Πέμπτη 10 Ιουνίου.

Ο καθένας θα έχει τη δυνατότητα να τα προμηθευτεί από το e-shop των ΕΛ.ΤΑ. αλλά και από τα ταχυδρομικά καταστήματα του δικτύου. Για το θέμα αυτό, ο διευθυντής Φιλοτελισμού και Εταιρικής Επικοινωνίας των ΕΛ.ΤΑ, Λάζαρος Λαζαρίδης, δήλωσε αποκλειστικά στη LiFO: «Τους τελευταίους μήνες, ως Ελληνικά Ταχυδρομεία κάνουμε μια συντονισμένη προσπάθεια να αναδείξουμε σημαντικά κοινωνικά μηνύματα μέσα από τα ελληνικά γραμματόσημα. Έτσι, σχεδιάσαμε γραμματόσημα ενάντια στο bullying και αναδείξαμε το κίνημα #Metoo.

  • Tώρα ενώνουμε, για πρώτη φορά, τη φωνή μας με τα μέλη της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας και κυκλοφορούμε 4 αυτοκόλλητα προσωπικά γραμματόσημα που δηλώνουν τη στήριξή μας στη διαφορετικότητα και την αποδοχή της, σε μια κοινωνία συμπεριληπτική και δίκαιη. Σας καλούμε να επιλέξετε αυτά τα γραμματόσημα για την αποστολή της αλληλογραφίας σας ώστε να διαδώσουμε μαζί, σε όλον τον κόσμο, αυτό το ηχηρό μήνυμα».

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ


  • Η ψυχολογία της γαστρονομίας!

Γαστρονομία, η τέχνη όπου, αντίθετα με τις υπόλοιπες καλλιτεχνικές εκφράσεις, όπως είναι η μουσική ή η ζωγραφική, καταλαμβάνει και τις πέντε αισθήσεις. Γεύση, από το «πάντρεμα» των υλικών τα οποία χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία ενός πιάτου, όσφρηση, από τη σύνθεση των συστατικών, όραση, από το οπτικό αποτέλεσμα, αφή, από τις διαφορετικές υφές και θερμοκρασίες του εδέσματος στα αισθητήρια του στόματος και του δέρματος, αλλά και ακοή, από τα τραγανά στοιχεία της πατάτας ή το σπάσιμο της καραμέλας σε μία crème brulee.

  • Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι, από την αρχαιότητα ακόμη, ο Ιπποκράτης ταξινόμησε τις τροφές σε τέσσερις κατηγορίες, θέτοντας τα θεμέλια της χρήσης της γαστρονομίας στις θεραπευτικές μεθόδους: θερμές, για παράδειγμα κρεμμύδι, ψυχρές, όπως είναι το σπαράγγι, ξηρές, όπως είναι το σταφύλι και υγρές, για παράδειγμα το μαρούλι. Αργότερα, τα βότανα και οι τροφές ταξινομήθηκαν με βάση τις γεύσεις: γλυκό, ξινό, αλμυρό, δριμύ, πικρό και στυφό.

Σήμερα, οι βασικές γεύσεις είναι η αίσθηση του γλυκού, του ξινού, του πικρού και του αλμυρού, οι οποίες έχουν συχνά και ανάλογες ψυχοσωματικές αντιδράσεις. Χαρακτηριστικό είναι ότι μεταξύ των γεύσεων, παρατηρείται αντιστάθμιση του γλυκού με το ξινό και του πικρού με το αλμυρό. Μέσα από αυτή την εξέλιξη στο χρόνο και μόλις τις τελευταίες δεκαετίες, η γαστρονομία έχει εξελιχθεί σε μία υψηλή μορφή τέχνης, η οποία έχει μεταξύ άλλων ευεργετικές ιδιότητες.

  • Οι αναμνήσεις γαστρονομικών εμπειριών, τα θετικά συναισθήματα και οι απολαυστικές διαδικασίες, έδωσαν το έναυσμα για την εφαρμογή της γαστρονομίας στην ψυχολογία αλλά και στην ψυχιατρική. Και έχει λογική: Χαρακτηριστικό της γεύσης είναι ότι δημιουργεί βιώματα, τα οποία επηρεάζουν τη συνολική ψυχική διάθεση, τόσο κατά το διάστημα της αίσθησης όσο και της επίγευσης.  Για το λόγο αυτό ο άνθρωπος ανέκαθεν αναζητούσε γεύσεις, ώστε δημιουργήσει ευχάριστα εγκεφαλικά συναισθήματα.

Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι, στο «παιχνίδι» της εφαρμοσμένης γαστρονομίας, έχουν μπει και εταιρείες όπως το Ινστιτούτο Χρώματος Pantone. Το Pantone Color Institute είναι μια συμβουλευτική υπηρεσία που προβλέπει τις παγκόσμιες τάσεις χρωμάτων και συμβουλεύει τις επιχειρήσεις σχετικά με το χρώμα στην εταιρική τους ταυτότητα και στην ανάπτυξη προϊόντων, για την εφαρμογή και ενσωμάτωση του χρώματος ως στρατηγικό πλεονέκτημα.

  • Κάθε χρόνο, το Ινστιτούτο προβλέπει το χρώμα που αντιπροσωπεύει καλύτερα την επόμενη χρονιά. Το χρώμα της χρονιάς επηρεάζει την ανάπτυξη προϊόντων και τις αποφάσεις αγοράς σε πολλές βιομηχανίες, όπως είναι μεταξύ άλλων τα τρόφιμα, η μόδα, τα έπιπλα, ο βιομηχανικός σχεδιασμός και τα προϊόντα συσκευασίας.

Όσον αφορά στη γαστρονομία σε διασύνδεσή της με την ψυχολογία, το 2020 το χρώμα της χρονιάς στο φαγητό, ήταν το γαλάζιο. Σύμφωνα με τον καθηγητή Charles Spence, πειραματικού ψυχολόγου στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, η άνοδος του γαλάζιου φαγητού έχει απήχηση σε αρκετούς πολιτιστικούς πρωτοπόρους. Επίσης, σύμφωνα με τον καθηγητή, η ικανότητα λίγου μπλε χρώματος να μετατρέψει το πιο βαρετό φαγητό σε μια λήψη τύπου Instagram, εξηγεί την αυξανόμενη δημοτικότητά του.

  • Στην εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, το φαγητό πρέπει να είναι όμορφο: Το χρώμα παίζει σημαντικό ρόλο στο πώς επιλέγουμε το φαγητό μας. Είναι συχνά το πρώτο στοιχείο που παρατηρείται στην εμφάνιση ενός προϊόντος διατροφής. Οι μελέτες δείχνουν ότι η αντίληψη της οπτικής γεύσης ξεκινά από την παιδική ηλικία και αυξάνεται καθώς μεγαλώνουμε.

Για παράδειγμα, εάν κάτι είναι έντονο κόκκινο, μπορούμε να υποθέσουμε ότι θα έχει γεύση φράουλας ή κερασιού. Εάν ένα τρόφιμο είναι πράσινο, ίσως περιμένουμε ότι το προϊόν διατροφής έχει μήλου ή μπρόκολου. Και όταν πρόκειται για φρέσκα τρόφιμα, όπως φρούτα και λαχανικά, βασιζόμαστε στο χρώμα για να προσδιορίσουμε την ωριμότητα ή τη φρεσκάδα. Εκτός από την αναμενόμενη γεύση, τι άλλο σημαίνουν τα χρώματα όταν πρόκειται για φαγητό;

Κόκκινο – Ανοίγει την όρεξη

Σύμφωνα με σχετικές έρευνες, το κόκκινο χρώμα είναι εντυπωσιακό και προκαλεί την όρεξη. Είναι χρήσιμο για το σχεδιασμό συσκευασιών. Αυτό είναι πιθανό επειδή το χρώμα, όταν απαντάται σε φυσικά τρόφιμα όπως τα μούρα, υποδηλώνει ωριμότητα ή γλυκύτητα.

  • Μπλε – Για φωτογράφηση

Παρόλο που το μπλε είναι συνήθως το πρώτο χρώμα που εξαφανίζεται στο πιάτο ενός παιδιού, είναι το τελευταίο που μένει στο σακουλάκι με τις καραμέλες. Γιατί; Επειδή τα βρώσιμα μπλε τρόφιμα είναι σπάνια στη φύση. Ωστόσο, υπάρχουν, συμπεριλαμβανομένων των λουλουδιών μπλε μπιζελιού, μπλε καρότα και μπλε σταφύλια. Δεν είναι σαφές γιατί τα μπλε τρόφιμα είναι σπάνια, ωστόσο οι έρευνες διαπιστώνουν ότι τα μπλε τρόφιμα καταστέλλουν την όρεξη.

  • Κίτρινο – Ευτυχία

Το κίτρινο θεωρείται το πιο ευτυχισμένο χρώμα και χρησιμοποιείται ευρέως σε διάφορα προϊόντα διατροφής. Ως εκ τούτου, το κίτρινο τείνει να προκαλεί αισιοδοξία και γενικά καλά συναισθήματα. Ωστόσο, υπάρχουν εικασίες και διαφωνίες σχετικά με το τεχνητό χρώμα του κίτρινου στα τρόφιμα.

Πράσινο – Φυσικό / Υγιεινό

Με την αειφορία και την φυσική διατροφή στο μυαλό των καταναλωτών, το πράσινο τείνει να γίνει ένα από τα πιο δημοφιλή χρώματα στην αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων . Εξάλλου, όσον αφορά στα τρόφιμα, το πράσινο χρώμα είναι πλέον σχεδόν συνώνυμο με την υγεία και την ευεξία.

Πορτοκαλί – Ικανοποιητικό / Εντυπωσιακό

  • Τα πορτοκαλί τρόφιμα συνήθως συνδέονται με τις φθινοπωρινές παραδόσεις στα δυτικά, συμπεριλαμβανομένης της κολοκύθας, του καλαμποκιού και της καραμέλας. Το πορτοκάλι είναι ένα ζωντανό χρώμα, ενώ οι χυμοί καρότου και πορτοκαλιού συνδέονται με τη ζωτικότητα όλο το χρόνο.

Οι οπτικοί παράγοντες επηρεάζουν περισσότερο από το 90% των αποφάσεων αγοράς και το 85% των αγοραστών αναφέρουν ότι το χρώμα είναι ο κύριος λόγος για την αγορά ενός προϊόντος. Έχοντας αυτό κατά νου, η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο το χρώμα της συσκευασίας υπαγορεύει την αγοραστική συμπεριφορά είναι ζωτικής σημασίας για τους κατασκευαστές τροφίμων.

  • Ενώ οι περιγραφές των παραπάνω χρωμάτων αντιπροσωπεύουν το πώς νιώθουμε απέναντι σε είδη διατροφής, τα χρώματα στη συσκευασία αυτών των ειδών διατροφής προκαλούν εντελώς διαφορετικά συναισθήματα. Για παράδειγμα, βλέποντας μπλε αυγά σε ένα πιάτο έναντι αγοράς αυγών σε μπλε συσκευασία θα προκαλέσει άλλα συναισθήματα:

Κόκκινο – Ενέργεια

Το κόκκινο είναι μια τολμηρή επιλογή συσκευασίας και βοηθά να τραβήξετε την προσοχή στο προϊόν σας. Είναι γνωστό ότι ανοίγει την όρεξη, αλλά είναι επίσης το χρώμα που οι άνθρωποι παρατηρούν πρώτα, γι ‘αυτό και υπάρχει σε πληθώρα συσκευασιών τροφίμων.

Μπλε – Εμπιστοσύνη

Η μπλε συσκευασία συμβάλλει στην προώθηση της εμπιστοσύνης και της αξιοπιστίας. Ωστόσο, οι πιο σκούροι τόνοι είναι πιο σοβαροί και τυπικά, ενώ τα ελαφρύτερα μπλε βοηθούν στην αντίληψη της απαλότητας και της δημιουργικότητας.

Κίτρινο – Αισιοδοξία

Το κίτρινο στη συσκευασία υποδηλώνει ότι κάτι είναι πρωτότυπο ή καινοτόμο ή ότι το προϊόν είναι λιγότερο ακριβό ή διασκεδαστικό. Με τη θετική ενέργεια αυτού του χρώματος, δημιουργεί μια νεανική, αισιόδοξη ατμόσφαιρα που μπορεί να βοηθήσει στην προσέλκυση νεότερων καταναλωτών.

  • Πράσινο – Υγιές

Όπως στο χρωματισμό των τροφίμων, το πράσινο στη συσκευασία συνδέεται επίσης με τα υγιή και βιολογικά προϊόντα. Με την αύξηση στην προτίμηση των υγιεινών τροφών, το πράσινο έχει γίνει πολύ δημοφιλές τα τελευταία χρόνια.

Μωβ – Μοναδικότητα

Η χρήση του μωβ χρώματος στη συσκευασία, σημαίνει ότι το προϊόν είναι μοναδικό ή πρωτότυπο. Το μωβ συνδέεται επίσης με την πνευματικότητα και αποτελεί επιλογή για ολιστικά προϊόντα.

Πορτοκαλί – Οικειότητα

Το πορτοκάλι χρησιμοποιείται συχνά για να απεικονίσει την αξία και την προσιτή τιμή, και για τους εμπόρους τροφίμων, η χρήση του πορτοκαλί στη συσκευασία βοηθά στο να δοθεί σε ένα προϊόν μία πιο προσιτή ποιότητα.

Μαύρο – Πολυτέλεια

Το μαύρο αντιπροσωπεύει συνήθως την πολυτέλεια, φαίνεται πιο ακριβό και κάνει αντιληπτή μία υψηλότερη αξία. Το χρώμα αυτό βρίσκεται συχνά σε αντικείμενα υψηλότερης ποιότητας, όπως premium παγωτά και πακέτα συσκευασμένων τροφίμων όπως τα πατατάκια ή το τσάι. Επίσης, ανάλογα με τα χρώματα που συνδυάζεται, το μαύρο μπορεί να μεταφέρει πολλά μηνύματα στον καταναλωτή.

Καφέ – Γήινο

Το καφέ είναι χρήσιμο για προϊόντα που θέλουν να απεικονίσουν μια φυσική, υγιεινή ή οργανική αίσθηση, άνεση και απλότητα. Η καφέ συσκευασία σε προϊόντα μπορεί να προωθήσει τη βιωσιμότητα και για τα brand που προάγουν την προστασία του περιβάλλοντος, τα υλικά που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή του πακέτου είναι από ανακυκλωμένες πηγές.

Λευκό – Απλό

Το λευκό είναι καθαρό και απλό, δημιουργώντας έτσι την εντύπωση καθαριότητας, αποτελεσματικότητας ή απλότητας. Και ανάλογα με τα πρόσθετα χρώματα που επιλέγονται για σύζευξη με το λευκό, η συσκευασία μπορεί να ανυψωθεί ή να διατηρηθεί απλή.

  • Λαμβάνοντας λοιπόν υπόψη το πόσο επηρεάζει ένα τρόφιμο τον άνθρωπο και την ψυχολογία του, η γαστρονομία λαμβάνει πλέον θέση στα πανεπιστημιακά έδρανα, και μάλιστα σε ένα από τα διασημότερα πανεπιστήμια του κόσμου, το Χάρβαρντ. Τα μαθήματα αφορούν στον τρόπο με τον οποίο συνδυάζεται η γαστρονομία, η «τέχνη της τροφής», με την επιστήμη της ιατρικής και της ψυχολογίας.

Στο πλαίσιο της ανωτέρω ενότητας και εξετάζοντας τις πολιτιστικές και ιστορικές πτυχές του φαγητού, η βραβευμένη με αστέρια Michelin σεφ Γεωργιανά Χιλιαδάκη, με «όπλο» της την επαγγελματική της εμπειρία και τα μαγειρικά ταξίδια, ανέπτυξε τη σημασία της αίσθησης της γεύσης, σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες αισθήσεις την αντίληψη και την απόλαυση του φαγητού.

  • Το μάθημα Culinary Psychology, που σχεδιάστηκε από τον ψυχολόγο Stelios Kiosses, επικεντρώνεται στην ψυχολογία του φαγητού με παράγοντες που επηρεάζουν τα συναισθήματα και την συμπεριφορά μας με το Φαγητό. Όπως την πολιτιστική, εξελικτική, κοινωνική, οικογενειακή και οικονομική κατάσταση του κάθε ατόμου.

Πολλές φορές, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι, «όλα είναι τουρισμός». Το ίδιο ισχύει και σε αυτή την περίπτωση: Άρρηκτα συνδεδεμένη με τον τουρισμό, η γαστρονομία έχει αποκτήσει τεράστια σημασία και για τα εστιατόρια των ξενοδοχείων, όπου τα τελευταία χρόνια λειτουργούν εκπληκτικά εστιατόρια με βραβευμένους σεφ, γεγονός που δείχνει ότι οι επιχειρηματίες του τουρισμού κατάλαβαν εγκαίρως το πόσο επηρεάζει το καλό και όμορφο φαγητό την ψυχολογία του επισκέπτη.

Sofia Kontogianni - Journalist - tornosnews.gr | LinkedIn

ΣΟΦΙΑ ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΗ – https://www.tornosnews.gr


  • GREEK ANALYST: Πολλά σοβαρά περιστατικά σεξουαλικών παρενοχλήσεων (Ηράκλειο, Άγια Μαρίνα, Βούλα, Ηλεία) από αλλοδαπούς το τελευταίο διάστημα. Καιρός να μιλήσουμε σοβαρά για θέματα ενσωμάτωσης, αφομοίωσης αλλά και απέλασης (κατά περίσταση), μακριά από εθνομηδενιστικές και εθνικιστικές κορώνες.
  • ΑΛΕΡΤ. Αδαμαντίδης με Χρυσοχοΐδη συνεργάζονται και έχουν ανακαλύψει όλες τις παράνομες χαρτοπαικτικές λέσχες. ΚΑΜΕΡΑ ΣΕ ΜΕΝΑ…
  • Οι άλλοι θα πουν το μωρό Λίλιμπετ λες και είναι καμιά στοιχηματική
  • Αδικαιολογήτως ανεμβολίαστος υγειονομικός, θα μένει σπιτάκι του και θα παίρνει 534 ευρώ. Αδικαιολογήτως ανεμβολίαστος που θα νοσηλεύεται, θα πληρώνει κανονικά το τιμολόγιο που θα εκδίδει το δημόσιο νοσοκομείο και θα καταβάλλει στο ακέραιο το ποσό. Χρειάζονται δραστικά μέτρα.
  • Αναχρονιστικες αντιλήψεις λέει Tων Συντακτών η επερχόμενη αναθεώρηση του ΠΚ. Τους κακοφαίνεται που θα γίνει λιγότερο ελαστικός προς τον κάθε λογής δολοφόνο, βιαστή κ.α. Είναι οι ίδιοι γελοίοι υποκριτές που πουλάνε αφηγήματα περί ανομίας μετά από ένα έγκλημα!
  • Οι άλλοι 4,5 χρόνια Κυβέρνηση είχαν αφήσει την τιμή ζώνης σε περιοχές της Μυκόνου ίδια με αυτή του Χαϊδαρίου & των Σεπολίων αλλά ήταν πολύ προοδευτικοί & πάντα δίπλα στον απλό κόσμο, τον λαό & την φτωχολογιά Λέλα μου…
  • Εδώ στην Νορβηγία, αν συλλαμβάνονταν 6 λαθραίοι Πακιστανοί για πρόκληση σωματικής βλάβης και απόπειρα βιασμού, θα φυλακίζονταν με συνοπτικές διαδικασίες και αφού εξέτιαν την ποινή τους θα απελαύνονταν, ενώ ταυτόχρονα θα έμπαιναν σε λίστα ανεπιθυμήτων του Υπουργείου Εσωτερικών.
  • -Πάλι σε λέσχη σας πιάνουμε κύριε Θέμη; –Μα που να πάααωωω;
  • Εικόνα

Το τένις ζει το δικό του 1987

Το τένις ζει το δικό του 1987
Το τένις κάνει γρήγορα βήματα για να γίνει το δεύτερο πιο δημοφιλές σπορ στην Ελλάδα. Βοηθάει και το μπάσκετ προς αυτή την κατεύθυνση, έχοντας πατήσει το κουμπί της αυτοκαταστροφής. sport24.gr

  • Είναι ασύλληπτο! Σε κάθε έφοδό του το Τμήμα Παιγνίων και Λεσχών της ΕΛ.ΑΣ. πέφτει πάνω στον Θέμη Αδαμαντίδη! Εμείς, όμως, αγαπάμε πολύ τον Θέμη Αδαμαντίδη! Στην καρδιά…

  • Οι Πακιστανοί είναι λαθρομετανάστες. Δεν είναι πρόσφυγες. Γιατί δεν τους βάζουν σε ένα αεροπλάνο να τους στείλουν πίσω στο Πακιστάν δεν καταλαβαίνω. Εσεις μπορείτε να πάτε στο Πακιστάν χωρις βίζα;
  • Δεν υπαρχουν προνομια εμβολιασμενων, ανοητοι. Τα δικαιωματα τους ειναι. Προνομια εχουν οι ανεμβολιαστοι, ανοητοι.
  • Ο αλλος σκαει δολλαρια στο δουλεμπορο, τρεσαρει δυο σφαλιαρες στο παιδι που κλαιει ρίχνει κλωτσιά στη γυναίκα που φοβαται, φτανει Ελλαδα παρανομα και περιμενετε να συμπεριφερεται κατόπιν σα Σουηδος πιανίστας.
  • Η μεγαλύτερη τομή που φέρνει το νέο εργασιακό νομοσχέδιο είναι αυτή της αστικής ευθύνης των συνδικαλιστών! Επιτέλους τέλος οι καταλήψεις, οι αποκλεισμοί κ η άσκηση βίας από συνδικαλιστοπατέρες! Τέλος σε φαινόμενα Φωτόπουλου που κατέβαζαν διακόπτες! Ας τον χαίρονται στο ΣΥΡΙΖΑ!
  • ΚΟΡΙΝΘΙΑ,στο χωριό. Ανεμβολίαστοι, ζεύγος ταβερνιάρη χωρίς μάσκες, η κυρία ασυμπτωματική ασθενής -τεστ, τι θα πει τεστ? Στην οικογένεια κολλάνε όλοι, ο σύζυγος σώθηκε, οι υπόλοιποι στο νοσοκομείο, η σύζυγος πέθανε. Δεν ήθελε εμβόλια, το είπε και στον Θεριστή, καθ’ οδόν..
  • Για πολλοστή φορά ο συνεπής εμβολιασμένος πολίτης ΔΕΝ επιβραβεύεται, Αντιθέτως,συζητούνται τα δικαιώματα του ασυνεπή,χωρίς ατομική υπευθυνότητα ανεμβολίαστου,πολίτη. Με τα εμβόλια διαθέσιμα,σε περίπτωση,ο μη γένοιτο,4ου κύματος θα ζητήσει η κυβέρνηση καραντίνα; Ας το ξεχάσει..
  • Του Φλαμπουράρη του κόλλησε ο Δήμος Αθηναίων χαρτί στο αυτοκίνητο ότι θα το σηκώσει Του έστειλε ειδοποίηση Του έστειλε mail Αυτός δεν πήρε χαμπάρι Κάποια στιγμή είδε ότι έλειπε και είπε στην Αστυνομία ότι του το έκλεψαν Αυτός ο άνθρωπος διαπραγματεύθηκε με τη Μέρκελ!