Καλλιόπη Βαρδάκα: Το καθημερινό σημειωματάριο του μικρομέτοχου – Πέμπτη 05 Αυγούστου 2021

Το παιδί έχει φανταστικό φίλο. Πρέπει να ανησυχήσω;

Τα βιβλία πλούτος σχέσεων

Γιώργος Σιακαντάρης

  • Τα έντυπα βιβλία είναι χειροπιαστοί και όχι «διαδικτυακοί» φίλοι, όσο και να σου κάνουν τη ζωή δύσκολη κάποια στιγμή

Πως η ζωή είναι εφήμερη δεν μας το έμαθε φυσικά η πανδημία. Αυτή όμως επιβεβαίωσε το τόσο μπανάλ αλλά και τόσο τραγικό γεγονός πως οι ζωές μας στέκονται επί ξηρού ακμής. Αν και οι στατιστικές δείχνουν πως το προσδόκιμο ζωής αυξάνεται, οι ζωές είναι πάντοτε ατομικές. Οι στατιστικές μετρούν και ζυγιάζουν για να βγάλουν μέσους όρους, αλλά δεν αφορούν τον καθένα μας ξεχωριστά. Θα μπορούσε όμως τη ζωή του καθενός να τη μετρούν τα βιβλία που διάβασε και αυτά που δεν θα διαβάσει, παρόλο που τα έχει στη βιβλιοθήκη του;

  • Οσο ήμουν νέος, ποτέ δεν ανησυχούσα αν θα προλάβω να διαβάσω τα βιβλία που είχα στη βιβλιοθήκη μου. Ημουν σίγουρος πως κάποτε θα κατάφερνα να τα διαβάσω όλα. Στη συνέχεια συνειδητοποίησα πως αυτά αυξάνονται πιο γρήγορα απ’ αυτά που μπορώ να διαβάσω. Κι όμως δεν ανησύχησα πολύ. Θεώρησα πως κάποια στιγμή, ίσως μετά τη σύνταξή μου, θα κατορθώσω να τα διαβάσω όλα. Αλλά η βιβλιοθήκη στο σπίτι μου άλλα κέλευε.

Τα αγαπημένα βιβλία της νιότης, αν και δεν κατέβηκαν ποτέ από αυτήν, άρχισαν να κρύβονται πίσω από τα νεότερα που έρχονταν. Βιβλία άρχισαν πλέον να στοιβάζονται παντού, να καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο απ’ όσο όλα τα άλλα άψυχα αντικείμενα του σπιτιού. Είναι όμως άψυχα τα βιβλία; Καθόλου. Αυτά όχι μόνο έχουν δική τους ζωή, αλλά και μετρούν αντίστροφα τη ζωή μας.

  • Προειδοποιούν για το εφήμερό της με θετικό τρόπο και όχι αρνητικά όπως το κάνει η πανδημία. Ετσι από μια στιγμή και ύστερα συνειδητοποιείς πως ενώ η ζωή σου είναι μια αριθμητική πρόοδος, τα βιβλία είναι μια γεωμετρική. Κι αν μάλιστα θέλεις να ξαναδιαβάσεις τους κλασικούς – και τώρα τελευταία, λες και το κάνουν επίτηδες, ορισμένοι εκδοτικοί και κάποιοι υπέροχοι μεταφραστές μάς προσφέρουν σε νέες εκδόσεις κλασικά αριστουργήματα – τόσο περισσότερο καταλαβαίνεις πως η ζωή, όσο και να διαρκεί, είναι πολύ σύντομη για να διαβάσεις όλα τα βιβλία που έχεις και ακόμη πιο σύντομη για να διαβάσεις όλα όσα θα ήθελες.

Κι όμως, παρόλο που τα βιβλία μετρούν αντίστροφα τις ζωές μας, τις κάνουν συνάμα και ομορφότερες. Αν ο άνθρωπος, όπως έλεγε ο Μαρξ, είναι το σύνολο των σχέσεών του, τα βιβλία πλουτίζουν αυτές τις σχέσεις. Τα έντυπα βιβλία είναι χειροπιαστοί και όχι «διαδικτυακοί» φίλοι, όσο και να σου κάνουν τη ζωή δύσκολη κάποια στιγμή. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη απόλαυση από τη στιγμή που καταφέρνεις ή νομίζεις ότι κατάφερες να αποκωδικοποιήσεις ένα δύσκολο σημείο σ’ ένα κλασικό φιλοσοφικό έργο.

  • Τα βιβλία σού γνωρίζουν τόπους, ανθρώπους, ζωές που ποτέ δεν θα μπορούσες να ζήσεις ο ίδιος, όσο πολυταξιδεμένος και κοινωνικός να είσαι. Σου μαθαίνουν πράγματα που όλοι οι καθηγητές του κόσμου δεν θα μπορούσαν να σου μάθουν. Σε κάνουν καλύτερο και πιο «πλούσιο» άνθρωπο. Τα βιβλία είναι ο πλούτος των σχέσεών σου.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΙΑΚΑΝΤΑΡΗΣ@in.gr


Η Ντόλι Πάρτον «αθόρυβα» επένδυσε 10 εκατ. δολ. στη μαύρη κοινότητα του Νάσβιλ – «Προς τιμήν της Γουίτνεϊ Χιούστον»

  • Η μπαλάντα που παρέμεινε επί 14 εβδομάδες στην κορυφή του US Billboard Hot 100, απέδωσε στην Πάρτον 10 εκατομμύρια δολάρια από τα δικαιώματα.

Η Ντόλι Πάρτον αποκάλυψε πως επένδυσε τα δικαιώματα από το «I Will Always Love You» που τραγούδησε η Γουίτνεϊ Χιούστον στη μαύρη κοινότητα του Νάσβιλ.

  • Η βραβευμένη με Grammy τραγουδίστρια, τραγουδοποιός, παραγωγός και ηθοποιός έγραψε και ερμήνευσε το τραγούδι το 1973 – ως αποχαιρετισμό στον τότε μουσικό συνεργάτη της και μέντορα Πόρτερ Γουαγκόνερ, προκειμένου να ακολουθήσει σόλο καριέρα.

Παρόλα αυτά, το τραγούδι έγινε παγκόσμιο χιτ όταν το τραγούδησε η Γουίτνεϊ Χιούστον για την ταινία «Σωματοφύλακας» του 1992. Σύμφωνα με το Forbes, η μπαλάντα που παρέμεινε επί 14 εβδομάδες στην κορυφή του US Billboard Hot 100, απέδωσε στην Πάρτον 10 εκατομμύρια δολάρια από τα δικαιώματα, τη δεκαετία του 1990.

  • Μιλώντας στην εκπομπή “Watch What Happens Live with Andy Cohen” την περασμένη Πέμπτη, η σταρ της αμερικανικής κάντρι είπε πως τα χρήματα αυτά τα αξιοποίησε για την αγορά ενός «μεγάλου συγκροτήματος γραφείων» στη μαύρη πλευρά της πόλης, προς τιμήν της Χιούστον, η οποία πέθανε το 2012 σε ηλικία 48 χρόνων.

«Αγόρασα το συγκρότημα γραφείων στο Νάσβιλ. Θεώρησα πως ήταν ένα υπέροχο μέρος να βρίσκομαι. Αγόρασα μια ιδιοκτησία εκεί όπου βρισκόταν η περιοχή των μαύρων και όπου ζούσαν κυρίως μαύρες οικογένειες» ανέφερε, προσθέτοντας:

  • «Είπα ‘αυτό είναι το τέλειο μέρος για μένα’, σκεπτόμενη τη Γουίτνεϊ. Θα είμαι εδώ με τους ανθρώπους της που είναι και δικοί μου άνθρωποι. Κι έτσι, λατρεύω το γεγονός πως ξόδεψα αυτά τα λεφτά εκεί αναλογιζόμενη πως ‘είναι ο χώρος που έχτισε η Γουίτνεϊ’».

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης, η ίδια αποκάλυψε πως θα ήθελε να έχει ερμηνεύσει το τραγούδι μαζί με τη Χιούστον. «Θα μου άρεσε τόσο αυτό, αλλά δεν νομίζω πως θα μπορούσα να την ανταγωνιστώ. Θα με είχε επισκιάσει σίγουρα» παραδέχτηκε.

  • Σημειώνεται πως η Χιούστον δεν ήταν η πρώτη καλλιτέχνης που εξέφρασε ενδιαφέρον για το I Will Always Love You. Σύμφωνα με το Forbes, αρχικά ήταν ο Έλβις Πρίσλεϊ που θέλησε να το τραγουδήσει. Ωστόσο, όταν οι μάνατζέρ του ζήτησαν το 50% των κερδών από τα δικαιώματα, η Πάρτον αρνήθηκε.

Όταν πλέον η ομάδα της Χιούστον της «χτύπησε την πόρτα» με μια πιο δίκαιη συμφωνία, η Πάρτον τούς έδωσε το τραγούδι, το οποίο έμελλε να γίνει παγκόσμια επιτυχία μέσα από το σάουντρακ του Bodyguard. (Πληροφορίες από CNN/PinkNews)


Μαθήματα στη σπηλιά του Ευριπίδη στη Σαλαμίνα

  • Στο ησυχαστήριο του μεγάλου τραγικού στη Σαλαμίνα πραγματοποιήθηκαν για πρώτη φορά σεμινάρια αρχαίου θεάτρου

Σεμινάρια αρχαίου θεάτρου στη σπηλιά – ησυχαστήριο του Ευριπίδη διοργανώθηκαν φέτος για πρώτη φορά στα χρονικά. Στο δαιδαλώδες σπήλαιο, μήκους δεκάδων μέτρων, που βρίσκεται στη Σαλαμίνα, αποσυρόταν, σύμφωνα με αναφορές, ο μεγάλος τραγικός για να διαλογιστεί και για να γράψει τμήματα των έργων του που παίζονται μέχρι σήμερα σε θέατρα ολόκληρου του κόσμου.

  • Τα σεμινάρια ξεκίνησαν με τη συμμετοχή επαγγελματιών και απλών εραστών της Τέχνης ενώ τα επόμενα χρόνια φιλοδοξούν να καταστούν σημείο διεθνούς αναφοράς για τη χώρα μας, με ειδικούς του θεάτρου, σπουδαστές και φοιτητές από τα πέρατα της Γης να συρρέουν στο ιστορικό σπήλαιο για να τα παρακολουθήσουν.

Παρότι καταγόταν από τη Φλύα, το σημερινό Χαλάνδρι, ο Ευριπίδης γεννήθηκε το 485 π.Χ. σε ένα αγρόκτημα που διατηρούσαν οι γονείς του στη Σαλαμίνα – και ανέπτυξε ιδιαίτερη σχέση με την περιοχή. Γι’ αυτό και επέλεξε αυτήν την «τρομακτική και ζοφερή σπηλιά», κατά τον ρωμαίο συγγραφέα Αϋλο Γέλλιο, με θέα τον Σαρωνικό, ως καταφύγιό του.

  • Ακολουθώντας τα χνάρια του, 2.500 χρόνια μετά, δεκάδες άνθρωποι έδωσαν το «παρών» στα σεμινάρια αρχαίου θεάτρου που πραγματοποιήθηκαν εκεί τον Ιούλιο. Το πρόγραμμα περιελάμβανε τρίωρα θεωρητικά μαθήματα με έμφαση στο έργο του Ευριπίδη, τα οποία ολοκληρώνονταν το μεσημέρι. Ακολουθούσε ανάβαση στη σπηλιά και συνέχιση της συζήτησης με θέα την εικόνα που αντίκριζε ο μεγάλος τραγικός όταν έγραφε τα αριστουργήματά του.

Και το ιερό του Διονύσου

«Η πρώτη μου βιωματική εμπειρία στο σπήλαιο του Ευριπίδη ήταν συγκλονιστική» λέει στα «ΝΕΑ» η διδάσκουσα των σεμιναρίων Χρύσα Γεωργαντά, σκηνοθέτις με μάστερ στην αρχαία τραγωδία, η οποία ζει μόνιμα στη Μαδρίτη όπου και διδάσκει αρχαίο θέατρο.

  • «Η πρώτη φορά που το αντίκρισα, ένα σπήλαιο χαμηλό αλλά και επικίνδυνο σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, ήταν μοναδική. Για να το προσεγγίσει κάποιος πρέπει να κάνει μια ανάβαση, διάρκειας περίπου 20 λεπτών, μέσα από ένα ειδικά διαμορφωμένο μονοπάτι. Φτάνοντας εκεί δεν ακούς απολύτως τίποτα – υπάρχει μόνο η ησυχία και η απέραντη θέα στην Αίγινα.

Ο Ευριπίδης δεν ήταν πολύ κοινωνικός, σύμφωνα με τις μαρτυρίες που σώζονται μέχρι σήμερα, όμως εκτός από αυτό, οι τραγωδίες έχουν σχέση με τον μύθο και ο μύθος έχει σχέση με το Σύμπαν, άρα αυτή η εμβάθυνση στα νοήματα απαιτεί διαλογισμό, δηλαδή μια επαφή με το θείο, με τον Δία – εξού και δια-λογισμός -, και η συγκεκριμένη σπηλιά είναι ένα μέρος όχι τυχαίο, ένα σημείο ιδανικό για κάτι τέτοιο», λέει η κ. Γεωργαντά.

  • «Το γεγονός, μάλιστα, ότι από κάτω έχει χτιστεί το ιερό του Διονύσου, σημαίνει ότι οι αρχαίοι απέδιδαν στο μέρος αυτό μια ιδιαίτερη ενέργεια, κάτι που το νιώθουμε κι εμείς σήμερα αλλά δεν ξέρουμε πού να το αποδώσουμε», προσθέτει. Αυτήν την επίδραση του τόπου στον άνθρωπο διαπίστωσε η κ. Γεωργαντά και στους συμμετέχοντες στα σεμινάρια, όπως λέει. «Ολοι αισθάνονταν εντυπωσιασμένοι ενώ αρκετοί μετά το πρώτο μάθημα έφεραν και τα παιδιά τους, εφηβικής ηλικίας, για να παρακολουθήσουν», σημειώνει.

Η ιδέα των σεμιναρίων στη σπηλιά του Ευριπίδη γεννήθηκε όταν η Χρύσα Γεωργαντά συνάντησε έναν παλιό κάτοικο της Σαλαμίνας που έχει αφιερώσει σχεδόν ολόκληρη τη ζωή του στην καταγραφή της ιστορίας του νησιού. Ηταν εκείνος, ο Αχιλλέας Μπιθιζής, που τη «σύστησε» με το σπήλαιο ενώ στη συνέχεια η ίδια συζήτησε το θέμα με την Αντζελα Γκερέκου, πριν ακόμη εκείνη αναλάβει τη θέση της προέδρου στον ΕΟΤ. «Το πήρε πάρα πολύ ζεστά και ήταν αποφασισμένη εξ αρχής να κάνουμε κάτι», λέει η κ. Γεωργαντά.

«Αλλωστε η Σαλαμίνα είναι ένα υποτιμημένο νησί, παρά τη μεγάλη ιστορική της σημασία. Η ναυμαχία που έλαβε χώρα εκεί ανέκοψε την πορεία των Περσών επηρεάζοντας ουσιαστικά τη μετέπειτα ιστορία της Ευρώπης. Θα μπορούσε, λοιπόν, να αναδειχθεί σε διεθνή πόλο έλξης πολιτιστικού τουρισμού. Σε αυτό εντάσσουμε και την πρωτοβουλία για τη διοργάνωση διήμερων ή τριήμερων σεμιναρίων αρχαίου θεάτρου για πιο ειδικό κοινό στο σπήλαιο του Ευριπίδη». Την ευθύνη της φετινής διοργάνωσης είχε ο Δήμος Σαλαμίνας ενώ η δράση τελούσε υπό την αιγίδα του ΕΟΤ.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΡΟΒΒΑ @https://www.tanea.gr/


Το παιδί έχει φανταστικό φίλο. Πρέπει να ανησυχήσω;

  • Πολλά παιδιά προσποιούνται ότι οι κούκλες τους μπορούν να μιλήσουν ή ότι τα παιχνίδια τους διαθέτουν μαγικές δυνάμεις. Αλλά μερικά παιδιά πηγαίνουν το παιχνίδι τους ένα βήμα παραπέρα και επινοούν έναν φανταστικό φίλο.

Είτε το παιδί μας επιμένει ότι ο φίλος του χρειάζεται τη δική του καρέκλα στο τραπέζι είτε το ακούμε να μιλάει με έναν αόρατο φίλο όποτε βρίσκεται στο δωμάτιο μόνο του, δεν πρέπει να βιαστούμε να ανησυχήσουμε. Η επινόηση φανταστικών φίλων είναι αρκετά συνηθισμένη κατά την παιδική ηλικία. Συγκεκριμένα, μελέτη που διεξήχθη από ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Ορεγκον διαπίστωσε ότι μέχρι την ηλικία των 7, τουλάχιστον το 37% των παιδιών είχε έναν φανταστικό φίλο.

  • Γνωρίζοντας τον φανταστικό φίλο του παιδιού…

Οι φανταστικοί φίλοι έρχονται σε πολλές διαφορετικές μορφές. Μπορεί να βασίζονται σε κάποιον που ήδη γνωρίζει το παιδί, σε έναν χαρακτήρα παραμυθιού ή ακόμα και σε ένα παιχνίδι. Μερικές φορές προέρχονται αποκλειστικά από τη φαντασία του παιδιού.

  • Είναι ως επί το πλείστον ανθρώπινοι, αλλά μπορούν επίσης να είναι ζώα. Αυτοί οι φίλοι μπορεί να είναι πάντα εκεί ή μπορεί να έρθουν και να φύγουν. Ενδέχεται να υπάρχουν μόνο σε ορισμένα σημεία όπως το σπίτι ή την κουζίνα και μπορεί να εμφανίζονται και να εξαφανίζονται χωρίς προφανή λόγο.

Ο φανταστικός φίλος του παιδιού μπορεί να είναι κάποιος που:

  • ακούει και υποστηρίζει το παιδί
  • παίζει με το παιδί
  • μπορεί να κάνει πράγματα που δεν μπορεί να κάνει το παιδί
  • είναι ξεχωριστός και ανήκει μόνο στο παιδί
  • δεν κρίνει και δεν βλάπτει το παιδί
  • επιτρέπει στο παιδί να εξερευνήσει έναν κόσμο που δημιουργεί το ίδιο

Τι δείχνει για το παιδί η δημιουργία φανταστικού φίλου;

Ο τρόπος με τον οποίο τα παιδιά παίζουν ή μιλούν για τους φίλους τους μπορούν να μας πουν πολλά για το πώς αισθάνονται. Ετσι, οι φανταστικοί φίλοι μάς δίνουν μια εικόνα για τον εσωτερικό κόσμο των παιδιών μας, καθώς και για τις προτιμήσεις και τις αντιπάθειές τους.

Μερικές έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά με φανταστικούς φίλους είναι πιο πιθανό να είναι πρωτότοκα ή μοναχοπαίδια, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι οι φανταστικοί φίλοι είναι μόνο για τα παιδιά που νιώθουν μοναχικά.

  • Ενώ ορισμένοι γονείς ανησυχούν ότι η εφεύρεση ενός φανταστικού φίλου σημαίνει ότι ένα παιδί δεν έχει πραγματικούς φίλους, οι φανταστικοί φίλοι δεν δείχνουν κοινωνικά προβλήματα ή έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων. Στην πραγματικότητα, οι μελέτες δείχνουν ότι τα παιδιά που έχουν φανταστικούς φίλους είναι αρκετά κοινωνικά και δημιουργικά.

Οι φανταστικοί φίλοι δεν αποτελούν ένδειξη ότι ένα παιδί είναι προβληματικό. Ομως, οι φανταστικοί φίλοι σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να είναι ένα εργαλείο που χρησιμοποιούν τα παιδιά για να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες τους. Για παράδειγμα, τα παιδιά που έχουν βιώσει κάποια τραυματική εμπειρία, μπορεί να βασίζονται σε φανταστικούς φίλους για να τους βοηθήσουν.

  • Τι προσφέρει στο παιδί ο φανταστικός φίλος;

Πέρα από μια διασκεδαστική συντροφιά, οι φανταστικοί φίλοι μπορούν να χρησιμεύσουν και ως ένας καλός τρόπος εξάσκησης κοινωνικών δεξιοτήτων, όπως η επίλυση συγκρούσεων. Ετσι, η συζήτηση με έναν φανταστικό φίλο μπορεί ακόμη και να βελτιώσει τις δεξιότητες επικοινωνίας του παιδιού. Η συμμετοχή σε διάλογο με έναν φανταστικό φίλο απαιτεί από το παιδί να λάβει υπόψη του τη θέση του φανταστικού φίλου. Κατά συνέπεια, τα παιδιά με φανταστικούς φίλους μπορεί να είναι καλύτερα στην κατανόηση της θέσης ενός άλλου ανθρώπου και να έχουν μεγαλύτερη ενσυναίσθηση.

Πώς να αλληλεπιδράσουμε με τον φανταστικό φίλο του παιδιού

*Δεν πρέπει να αμφισβητούμε την ύπαρξη του φανταστικού φίλου του παιδιού μας. Αντ’ αυτού, είναι εντάξει να παίζουμε μαζί του, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι πρέπει να του σερβίρουμε φαγητό. Μπορούμε να ορίσουμε ορισμένα όρια σε αυτά που είμαστε διατεθειμένοι να κάνουμε.

*Είναι σημαντικό να μην αφήνουμε τον φανταστικό φίλο να επωμίζεται τις συνέπειες για την κακή συμπεριφορά του παιδιού μας. Αν το παιδί προσπαθεί να πετύχει κάτι τέτοιο, μπορούμε να απαντήσουμε κάτι όπως: «Δεν με νοιάζει ποιος από εσάς δημιούργησε αυτό το χάος στην κουζίνα, αλλά περιμένω να το τακτοποιήσετε».

*Μπορούμε να κάνουμε ερωτήσεις σχετικά με τον φανταστικό φίλο, όπως «Τι είδους πράγματα θέλει να κάνει ο φίλος σου για διασκέδαση;». Το παιδί πιθανότατα θα χαίρεται να μας λέει τα πάντα για τον φίλο του, αποκαλύπτοντας έτσι πτυχές της δικής του προσωπικότητας.

  • Πότε το παιδί θα ξεπεράσει τον φανταστικό φίλο του

Τα περισσότερα παιδιά ξεπερνούν τους φανταστικούς φίλους τους όταν ξεκινούν το δημοτικό, αλλά δεν υπάρχει συγκεκριμένη ηλικία κατά την οποία πρέπει να επιμείνουμε ώστε το παιδί να σταματήσει να ασχολείται με τον φανταστικό του φίλο. Αλλωστε, καταλαβαίνουν ότι ο φανταστικός τους φίλος δεν είναι πραγματικά εκεί – ακόμη και όταν επιμένουν ότι ο φίλος τους χρειάζεται το δικό του… παγωτό. Αφήνουμε λοιπόν το παιδί να αποφασίσει πότε θα σταματήσει να αλληλεπιδρά με τον φανταστικό του φίλο. Μέχρι τότε, απολαμβάνουμε την… επιπλέον παρέα στο σπίτι μας.

  • Πότε πρέπει να απευθυνθούμε σε ειδικό

Στη σπάνια περίπτωση που το παιδί δυσκολεύεται να διαχωρίσει την πραγματικότητα από τη φαντασία, είναι σημαντικό να απευθυνθούμε σε παιδοψυχολόγο, χωρίς αυτό ωστόσο να σημαίνει ότι υπάρχει απαραίτητα κάποιο πρόβλημα ψυχικής υγείας.

https://www.imommy.gr/


Μπαράζ νέων deals στα τρόφιμα
  • Η δύσκολη συγκυρία και η αβεβαιότητα που εξακολουθεί να προκαλεί η πορεία της πανδημίας δεν φαίνονται ικανές να σταματήσουν τους ενδιαφερόμενους επενδυτές

Θερμό» αναμένεται το φθινόπωρο στον χώρο των τροφίμων, με παράγοντες της αγοράς να προβλέπουν νέα deals τους επόμενους μήνες που θα αλλάξουν και πάλι τις ισορροπίες. Το «έξυπνο χρήμα» συνεχίζει με αμείωτη ένταση να σκανάρει τις ελληνικές εταιρείες και εμφανίζεται έτοιμο να προχωρήσει σε νέα επενδυτικά «χτυπήματα», μόλις εντοπίσει κάποια καινούργια ευκαιρία.

  • Η δύσκολη συγκυρία και η αβεβαιότητα που εξακολουθεί να προκαλεί η πορεία της πανδημίας δεν φαίνονται ικανές να σταματήσουν τους ενδιαφερόμενους επενδυτές, οι οποίοι δείχνουν αποφασισμένοι να υλοποιήσουν τον σχεδιασμό τους. Κάτι που αποτυπώθηκε και στις πολλές και σημαντικές εξαγορές που έλαβαν χώρα στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους. Από τις πιο ηχηρές και μια από τις μεγαλύτερες στην ιστορία της χώρας ήταν η πώληση της Chipita στη Mondelez, έναντι συνολικού τιμήματος 2 δισ. δολ.

Οι πρώτες συζητήσεις με τη διοίκηση της Chipita υπό τον Σπύρο Θεοδωρόπουλο ξεκίνησαν πριν από περίπου τρία χρόνια, με τη Mondelez να καταθέτει και συγκεκριμένη πρόταση, η οποία δεν έγινε δεκτή. Οι συζητήσεις αναθερμάνθηκαν πριν από μερικούς μήνες και τελικά τις τελευταίες ημέρες του περασμένου Μαΐου οι δύο πλευρές «έδωσαν τα χέρια», σηματοδοτώντας την αποχώρηση του γνωστού επιχειρηματία ύστερα από τριάντα και πλέον χρόνια από την Chipita.

Αίσθηση προκάλεσε και η είσοδος του Σπύρου Θεοδωρόπουλου στη ΜΕΒΓΑΛ με ποσοστό 21,6%.

  • Ο γνωστός επιχειρηματίας, αμέσως μετά την πώληση της Chipita στη Mondelez, συμμετείχε ενεργά στο deal που πέτυχε η Μαίρη Χατζάκου, βασική μέτοχος και επικεφαλής της ΜΕΒΓΑΛ με το CVC Capital για την απόκτηση του ποσοστού 43,2% που κατείχε το αμερικανικό fund στη βορειοελλαδική εταιρεία μέσω της Δέλτα, θυγατρική του ομίλου Vivartia.

Ο Θεοδωρόπουλος δηλώνει έτοιμος να οδηγήσει – από κοινού με τη Μαίρη Χατζάκου – ακόμη πιο ψηλά τη ΜΕΒΓΑΛ, τονίζοντας πως πιστεύει στις προοπτικές και στις δυνατότητές της.

  • «Πρωταθλητές»

Δυναμική είσοδο στην ελληνική γαλακτοβιομηχανία έκανε και το CVC Capital, αποκτώντας μέσα σε διάστημα λίγων μηνών δύο από τις μεγαλύτερες ελληνικές εταιρείες: τη Δέλτα και τη Δωδώνη. Το αμερικανικό fund σκοπεύει να συνδυάσει τα πλεονεκτήματα και την ηγετική παρουσία των δύο εταιρειών, ενώ παράλληλα σχεδιάζει να αναπτύξει την εξαγωγική δραστηριότητά τους, με όχημα το ελληνικό γιαούρτι και τη φέτα, δύο προϊόντα που αυξάνουν την απήχησή τους στη διεθνή αγορά. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ελληνική ομάδα του CVC υπό τον Αλεξ Φωτακίδη διερευνά και άλλες περιπτώσεις εξαγορών στον χώρο των τροφίμων, προκειμένου να οικοδομήσει εταιρείες «εθνικούς πρωταθλητές».

  • Πριν από μερικά 24ωρα ανακοινώθηκε και η εξαγορά της Mediterranean Foods, γνωστή από τα προϊόντα Brava και Delicia από τη βιομηχανία τροφίμων Μινέρβα. Με την εξαγορά αυτή, η Μινέρβα με ιστορία πάνω από 120 χρόνια ενισχύει το χαρτοφυλάκιό της με προϊόντα αρτυμάτων ενώ παράλληλα απέκτησε ένα σύγχρονο εργοστάσιο επιφάνειας 5.200 τ.μ. όπου παράγονται τέσσερις κατηγορίες προϊόντων (μουστάρδες, κέτσαπ, μαγιονέζες και σάλτσες) που απευθύνονται τόσο στη λιανική όσο και στη χονδρική αγορά τροφίμων.

Αλλαγή σελίδας

  • Στον έλεγχο του SwitzGroup, του ινδού επιχειρηματία Taizoon Khorakiwala, πέρασε στα μέσα Μαΐου το 70% της εταιρείας «Κουλουράδες», η οποία διατηρεί δίκτυο 140 καταστημάτων που παράγουν και εμπορεύονται τα κουλούρια Θεσσαλονίκης. Το 30% παραμένει στον ιδρυτή Δημήτρη Γρίβα. Το SwitzGroup φιλοδοξεί να επεκτείνει το δίκτυο των «Κουλουράδων» στα 250 καταστήματα σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Σελίδα άλλαξε και η εταιρεία κατεψυγμένων αλιευμάτων Καλλιμάνης, η οποία θα περάσει στον έλεγχο της τουρκικής Dardanel Önentaş. Η συμφωνία, η οποία κυοφορούνταν για πάνω από έξι μήνες μετά την επικράτηση της τουρκικής εταιρείας στον διαγωνισμό πώλησης που υλοποίησαν οι πιστώτριες τράπεζες τελεσφόρησε στα τέλη Μαΐου. Η Dardanel θα αγοράσει χρέος 62,3 εκατ. ευρώ της Καλλιμάνης, καταβάλλοντας 6 εκατ. ευρώ και στη συνέχεια θα υποβάλει αίτηση στα ελληνικά δικαστήρια για ένταξη σε καθεστώς εξυγίανσης με βάση τον νέο πτωχευτικό κώδικα.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΝΕΤΤΑΣ@https://www.tanea.gr


EΠΙΜΕΛΕΙΑ

ΠΟΠΗ ΒΑΡΔΑΚΑ