Καλλιόπη Βαρδάκα: Το καθημερινό σημειωματάριο του μικρομέτοχου – Σάββατο 31 Ιουλίου 2021

AΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΕΤΣΟΒΟΥ


Κ.Β: Πάντα οι αυτοκρατορίες και τα βασίλεια, πέφτουν από μέσα και αυτό ισχύει και για τους εκπαιδευτικούς και για την εκκλησία που καταστρέφει την εκκλησιαστική της εκπαίδευση.

  • Ντροπή στους αρμόδιους που πέταξαν στο καλάθι των αχρήστων την ιστορική Ακαδημία Βελλάς, με 110 χρόνια Εκπαιδευτικής προσφοράς. Ψηφίστηκε (σ.σ. υπήρχε σχετική πρόβλεψη στο νομοσχέδιο Κεραμέως για την εκπαίδευση), το οριστικό της κλείσιμο.

Τέλος η Ακαδημία και το Λύκειο, μένει η Σχολή Κληρικών στην Βελλά – NEOI  AΓΩΝΕΣ ΗΠΕΙΡΟΥ

 

Απλά ντροπή !!!
Υποστηρικτές και Ηπειρώτες βουλευτές. Αλλά πάνω απ’όλα “ό,τι πει το κόμμα”. Αρκεί να παραμείνουν ΒΟΛΕΥΤΕΣ …
Ντροπή και αίσχος !!!

ΜΕΤΣΟΒΟ

Μέτσοβο

Σοφία Μπούμπα, Εκπαιδευτικός- Λαογράφος

Ο τόπος και οι άνθρωποι: Οι Βλάχοι κτηνοτρόφοι του Μετσόβου

20 Σεπτεμβρίου 2018

Το Μέτσοβο

Το Μέτσοβο είναι μια ορεινή κωμόπολη κτισμένη σε υψόμετρο 1.120μ., που υπάγεται στον νομό Ιωαννίνων. Βάσει της απογραφής του 2011, οι μόνιμοι κάτοικοι του Μετσόβου ανέρχονται στους 2.503 (Απογραφή Πληθυσμού-Kατοικιών 2011) εκ των οποίων η συντριπτική πλειοψηφία είναι Βλάχικης καταγωγής, κι ως εκ τούτου αποτελεί βλαχοχώρι, του οποίου επί πολλούς αιώνες, κι ως ένα βαθμό μέχρι σήμερα, η κύρια παραγωγική δραστηριότητα στηριζόταν στην κτηνοτροφία, στα προϊόντα αυτής (πχ. τυροκομία) και στη μεταποίησή τους (πχ. υφαντουργία).

Το Μέτσοβο (νομός Ιωαννίνων) βρίσκεται σε σημείο, όπου γειτνιάζουν τα σύνορα της Ηπείρου, Θεσσαλίας (νομός Τρικάλων) και Δυτικής Μακεδονίας (νομός Γρεβενών). Η γεωγραφική του θέση σε συνδυασμό με την γεωμορφολογία του ορεινού του όγκου, κατέστη τον οικισμό αυτό, από αρχαιοτάτων χρόνων, πέρασμα γνωστό ως Εγνατία οδός, που αποτελούσε οδική αρτηρία μεταξύ Δύσης και Ανατολής.

  • Εξαιτίας αυτής της προνομιακής γεωγραφικής θέσης, οι εκάστοτε ηγεμόνες, φρόντιζαν, ώστε η περιοχή να βρίσκεται υπό την επίβλεψή τους, προκειμένου η διάβαση από την οδική αυτή αρτηρία να γίνεται με ασφάλεια. Χωρίς δημόσια ασφάλεια, με την οποία να προστατεύονται οι ζωές των κατοίκων και οι ατομικές τους ιδιοκτησίες, επισημαίνει ο Γ. Πλατάρης- Τζίμας (2007) δεν υφίσταται οικονομική ανάπτυξη.

Εκδηλώσεις στην περιοχή Μετσόβου | epirus net

Χάρη στο γεγονός ότι το Μέτσοβο υπήρξε «κλειδί στρατηγικό, εμπορικό και σταυροδρόμι πολιτισμών, δέχτηκε επιδράσεις και δημιούργησε το δικό του πολιτισμό, διαγράφοντας μια εξελικτική πορεία ακμάζουσας πόλης, χάρις στη δημόσια τάξη, που εξασφάλιζε τη διακίνηση του χρήματος και των αγαθών του εμπορίου» (Πλατάρης- Τζίμας Γ. , 2007, σ. 62).

Ονομασία και καταγωγή των Βλάχων

Αναφορικά με το ποια είναι η ονομασία των Βλάχων και ποια η ετυμολογία της λέξης, ποια η καταγωγή τους, τι είδους ομάδα αποτελούν, ποιες είναι οι καταβολές της βλαχικής, τι είναι η βλαχική (γλώσσα, ιδίωμα, διάλεκτος) υπάρχει διχογνωμία. Φαίνεται ότι στο μόνο σημείο που δεν αντικρούονται οι απόψεις των ειδικών και μη είναι στη θέση ότι οι Βλάχοι αποτελούν λατινόφωνη πληθυσμιακή ομάδα (Μέρτζος, 2010).

  • Επειδή το θέμα των Βλάχων είναι αρκετά περίπλοκο —γιατί εμπλέκεται και η πολιτική διάσταση— θα αναφερθώ σύντομα σε βασικές απόψεις και θέσεις που κατατίθενται στην υπάρχουσα βιβλιογραφία.

Βλάχοι απαντώνται σε διάφορες περιοχές της Βαλκανικής (στην Αλβανία, Σερβία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Π.Γ.Δ.Μ, Τουρκία και—με τα μεγαλύτερα ποσοστά συγκέντρωσης [20]— στην Ελλάδα). Η ακαδημαϊκή κοινότητα δεν έχει καταλήξει ομόφωνα σε κάποιο συμπέρασμα για την ετυμολογία της λέξης «Βλάχος» κι αυτό οφείλεται στις ποικίλες απόψεις που επικρατούν αναφορικά με την καταγωγή των Βλάχων. Οι κυριότερες απόψεις περί της ετυμολογίας της λέξης είναι:

Εκδηλώσεις στην περιοχή Μετσόβου | epirus net

1. «Η λέξη Βλάχος, σύμφωνα με ορισμένους ερευνητές, προέρχεται από την παλαιοσλαβική λέξη Vlah, που σημαίνει τον ξένο, τον αλλοεθνή, το μη Σλάβο αλλά λατινόφωνο.

2. »Κατά άλλους ερευνητές, η λέξη Βλάχος προέρχεται από τη γερμανική λέξη Walechen, που σημαίνει τον ξένο, το μη Γερμανό αλλά λατινόφωνο, λέξη προφανώς που δανείστηκαν οι Σλάβοι μετατρέποντάς την σε Vlah.» (Έξαρχος, Αυτοί είναι οι Βλάχοι, 1994, σ. 27).

3. Η προέλευσή της είναι από τη λέξη «φελάχος» [21], σύμφωνα με την άποψη του Α. Κεραμόπουλου (1939, Πρβλ. Έξαρχος, 1994; Αρσενίου, 2005), που σημαίνει αγρότης.

4. Προέρχεται από τη λέξη «βλήχημα» που σημασιοδοτείται ως βέλασμα [22].

Η λέξη «Βλάχος» αποτελεί ετεροπροσδιορισμό και σημαίνει λατινόφων. Οι ίδιοι αυτοαποκαλούνται «Αρωμούνοι» ή «Αρμάνοι» με μόνη εξαίρεση, κατά τον Γ. Έξαρχο (1994, σσ. 24-25) τους Μετσοβίτες «που εκτός από Armanji αυτοαποκαλούνται Vlahianji και Vlahi (Βλάχιανιοι- Βλάχοι) και που ονομάζουν τη βλάχικη γλώσσα vlahieshti, αντί του armaneshti (=βλάχικα), που χρησιμοποιεί η πλειονότητα των Βλάχων/ Αρμάνων».

  • Ο T. Kahl (2009) προχωράει και σε επιπλέον κατηγοροποίηση των Βλάχων του ελλαδικού χώρου βάσει γλωσσολογικών, λαογραφικών κι άλλων διαφορών: α) στους Κουτσόβλαχους και β) στους Αρβανιτόβλαχους. Η λέξη με την οποία αυτοπροσδιορίζονται προέρχεται από τη λατινική λέξη Romani, που στα ελληνικά σημαίνει Ρωμαίοι (Kahl, 2009).

Όπως αναφέρθηκε, έχουν υποστηριχτεί και εκφραστεί πληθώρα απόψεων αναφορικά με την καταγωγή των Βλάχων από ιστορικούς και εθνολόγους τις οποίες παρουσιάζει συνοπτικά ο Γ. Έξαρχος (1994) [23] και είναι οι εξής:

1. Οι Βλάχοι έλκουν την καταγωγή τους από Ρωμαίους κτηνοτρόφους και στρατιωτικούς αποίκους.

2. Οι Βλάχοι αποτελούν δακορουμανικό παρακλάδι.

3. Οι Βλάχοι προέρχονται είτε από το αρχαίο θρακικό φύλο των Βησσών είτε από το φύλο των Ιλυρρίων.

4. Οι Βλάχοι είναι αυτόχθονες Έλληνες, προερχόμενοι από το γένος των Μακεδόνων, των Θεσσαλών και των Ηπειρωτών, που έχουν εκλατινισθεί γλωσσικά από τους Ρωμαίους.

Ο Α. Λαζάρου (1993) υποστηρίζει ότι η προέλευση των Βλάχων ποικίλει ανάλογα με το εθνολογικό τους υπόστρωμα. Έτσι υπάρχουν βλάχικοι πληθυσμοί προερχόμενοι από τους Ιλυρριούς, τους Θράκες και τους Έλληνες.

  • Στο σημείο αυτό θα αναφερθούμε στην ορολογία που χρησιμοποιείται για τους βλάχικους πληθυσμούς. Ο Β. Δαλκαβούκης (2005) τους χαρακτηρίζει εθνοτική ομάδα [24]. Ο Γ. Αγγελόπουλος (1997) αναφέρεται κι εκείνος σε εθνοτική ταυτότητα, ως απόρροια του φαινομένου του εθνισμού (ethnicity), όπου ο κοινωνικός χώρος διαιρείται σε δυο μέρη, στο «Εμείς» και οι «Άλλοι».

Μέσα σε αυτό το σύστημα δημιουργούνται σχέσεις μεταξύ της μια πλευράς και της άλλης. Η εθνοτική ταυτότητα προκύπτει ως επακόλουθο του δικτύου των σχέσεων αυτών κι όχι ως επακόλουθο κάποιων ιδιόμορφων κοινωνικών γνωρισμάτων μιας πληθυσμιακής ομάδας. Την ορολογία αυτή είχε χρησιμοποιήσει η Μ. Βεργέτη (1993, σ. 18) στη διδακτορική της διατριβή. Σύμφωνα με τη δική της τοποθέτηση η εθνοτική ταυτότητα:

  • «εκφράζει τη διαλεκτική σχέση του συναισθήματος θετικής ψυχολογικής ταύτισης και των διαδικασιών διαρκούς αλληλεπίδρασης των μελών της ομάδας, τα μέλη της ομάδας αποτελούν ένα ενιαίο και ξεχωριστό όλο γιατί συνδέονται μεταξύ τους με αμοιβαίους δεσμούς λόγω ιστορικής μνήμης και πολιτισμικών προτύπων.»

Filoxeno.com: Απόλλων - Μέτσοβο

Ο Β. Νιτσιάκος άλλοτε χρησιμοποιεί τον όρο εθνοτοπική ομάδα (2007) κι άλλοτε αναφερόμενος στους Βλάχους, Σαρακατσάνους, Κουπατσαραίους και Γύφτους της περιοχής του Ζαγορίου, τους εντάσσει σε «εθνοπολιτισμικές κατηγορίες» (1995, σ. 166).
Παρεμφερής, αν όχι συνώνυμος, πρέπει να είναι ο όρος «εθνοπολιτισμικός» [25] με τον «εθνοτικό». Ο Λ. Καλλιβρετάκης (1994, σ. 38) προσδιορίζει ως εθνοπολιτισμική «κάθε ομάδα του πληθυσμού που ορίζεται από ένα πλέγμα στοιχείων τα οποία τη διακρίνουν από τις άλλες, συγκροτώντας τη δέσμη μιας αναγνωρίσιμης ιδιαιτερότητας».

  • ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

Το Λαογραφικό Μουσείο Μετσόβου παράδειγμα μουσείου της ελληνικής επαρχίας

  • Η Ρ. Κακάμπουρα (2014) σε μελέτη της για τους πολιτιστικούς συλλόγους στα αστικά κέντρα χρησιμοποιεί τον όρο «εθνοπολιτισμική ομάδα» αναφερόμενη στους Σαρακατσάνους, Βλάχους και Αρβανίτες, οι οποίοι παρουσιάζουν κάποιες ιδιαιτερότητες όσον αφορά τα ήθη και τα έθιμά τους, τη διάλεκτο ή γλώσσα που χρησιμοποιούν, την ενασχόλησή τους (π.χ με μετακινούμενη κτηνοτροφία).

ΙΔΡΥΜΑ ΤΟΣΙΤΣΑ | ORIZONTES

Διαβάστε ολόκληρη τη μελέτη εδώ

Παραπομπές:

20. Βλ. «Για την ταυτότητα των Βλάχων: Εθνοπολιτισμικές προσεγγίσεις μιας βαλκανικής πραγματικότητας» (Kahl, 2009, σσ. 280-334) για αναλυτική λίστα με τους τόπους εγκαταστάσεις βλάχικου πληθυσμού σε όλη τη Βαλκανική.
21. «φελάχος< τουρκική fellah < αραβική فلّاح (fallāh)».Βλ. https://el.wiktionary.org/wiki/%CF%86%CE%B5%CE%BB%CE%AC%CF%87%CE%BF%CF%82
22. Ο Γ. Έξαρχος (1994) μεταφράζει τη λέξη «φελάχος» ως «ποιμένας», αντί του «αγρότης» κι αναφέρεται μεν στην 3η και 4η άποψη, αλλά επισημαίνει ότι δεν θεωρούνται επιστημονικά έγκυρες.
23. Για το ποιοι επιστήμονες υποστηρίζουν την κάθε θέση, πάνω σε ποιες πηγές βασίζονται για την υποστήριξη των θέσεών τους και τι κριτική ασκείται βλ. Γ. Έξαρχος (1994, σσ. 29-45).
24. Ο Ε. Αλεξάκης (2006, σ. 178) επισημαίνει ότι οι επιστήμονες με βλάχικη καταγωγή «(…)δεν δέχονται τον όρο «εθνοτικός» για την ομάδα τους, επειδή δηλαδή θεωρούν ότι υποδηλώνει και διαφορετική εθνική ομάδα».
25. Τον όρο «εθνοπολιτισμικός» χρησιμοποιεί κι ο Φ. Δασούλας στο «Η αποκωδικοποίηση ενός πολιτισμού μέσα από το πεδίο της γλωσσικής του έκφρασης. Το βλαχικό ιδίωμα του Μετσόβου»( 2η ψηφιακή έκδοση, 2013) αναφερόμενος στην τοπική γλώσσα του Μετσόβου ως ιδαίτερο γνώρισμα της εθνοπολιτισμικής ομάδας των Βλάχων του Μετσόβου.


ΡΩΣΙΚΗ ΟΜΟΦΟΒΙΑ ΣΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ

  • Η Ρωσίδα χρυσή ολυμπιονίκης του πατινάζ, Τατιάνα Νάβκα, δημοσίευσε στα κοινωνικά μέσα ομοφοβικά σχόλια για τον Ισπανό γυμναστή της ρυθμικής γυμναστικής, Κρίστοφερ Μπενίτεθ.

Η Νάβκα έγραψε ότι η ρυθμική γυμναστική είναι «γυναικείο άθλημα», ότι είναι ευχαριστημένη που δεν υπάρχουν τέτοιες περιπτώσεις στη χώρα της, ότι ελπίζει να μην υπάρξουν ποτέ, και αναρωτήθηκε τι είδους άτομα μεγαλώνουν στη Δύση.

  • Τον Μπενίτεθ υποστήριξαν πολλοί, μεταξύ των οποίων οι αθλητές της ρυθμικής γυμναστικής Gabriella Papadakis, Guillaume Cizeron, Kaitlyn Weaver, και ο Ισπανός υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Η Νάβκα είναι παντρεμένη με τον επί πολλά έτη γραμματέα τύπου του Κρεμλίνου, Ντμίτρι Πεσκόφ. Δεν είναι αδικαιολόγητες, επομένως, οι υπόνοιες ότι δεν εξέφρασε απλώς την προσωπική της άποψη, αλλά ότι με την παρέμβασή της επεδίωξε να στηρίξει την ομοφοβική κρατική πολιτική του Βλαντιμίρ Πούτιν.


ΚΑΙ ΜΕΤΑ, ΘΑ ΚΑΑΑΑΘΕΣΑΙ (;)

Σύμφωνα με τα παραδεδεγμένα, που ξεκινούν τουλάχιστον από τον Θορστάιν Βέμπλεν, η «αργόσχολη» τάξη έχει άφθονο ελεύθερο χρόνο στη διάθεσή της, τον οποίο σπαταλά στην επιδεικτική κατανάλωση.

  • Αν βασιστούμε, πάντως, στις στατιστικές (οι οποίες έρχονται μεν από τις ΗΠΑ, αλλά μάλλον παρόμοια είναι τα πράγματα και στην Ευρώπη), οι εύποροι δεν έχουν στη διάθεσή τους τόσο ελεύθερο χρόνο όσο θέλουν τα στερεότυπά μας. Τα τελευταία πενήντα χρόνια, ενώ εισοδήματα και ελεύθερος χρόνος αυξήθηκαν, τα μικρότερα κέρδη σε ελεύθερο χρόνο είχαν όσοι αποκόμισαν τα μεγαλύτερα εισοδηματικά κέρδη, δηλαδή όσοι βρίσκονται ψηλά στην εισοδηματική πυραμίδα.

Τα πράγματα είναι ακόμη πιο περίπλοκα. Ο νομπελίστας ψυχολόγος Ντάνιελ Κάνεμαν και οι συνεργάτες του ισχυρίζονται ότι «οι πλούσιοι ξοδεύουν σχεδόν διπλάσιο χρόνο από τους φτωχότερους σε δραστηριότητες στον ελεύθερο χρόνο τους που είναι συγκροτημένες και στρεσογόνες».

  • Πλούσιοι και εύποροι φαίνεται κατάφεραν να διαβρώσουν τον ελεύθερο χρόνο με τη λογική της εργασίας, απολαμβάνοντας το φαγητό μόνο σε γεύμα εργασίας, μετατρέποντας τη σωματική άσκηση σε καταναγκασμό (για λόγους υγείας, φυσικά…), και αποζητώντας νευρωτικά συναρπαστικές «εμπειρίες».

Διαλέγουν το Α και όχι το Β νησί, διότι προσδοκούν ότι θα εκμεταλλευτούν τις οικονομίες κλίμακας, οι οποίες προκύπτουν από τη συγκέντρωση πολλών ομοιότυπων ανθρώπων, για να δικτυωθούν ή να αναθερμάνουν παλιές σχέσεις. Παρά θίν’ αλός εργασιομανείς με το κινητό ανά χείρας, υπόσχονται να στείλουν, μόλις επιστρέψουν στο δωμάτιο τους, ένα μέιλ όπου θα διευκρινίζουν την ιδέα για το νέο πρότζεκτ.

  • Ο Μίμης Φωτόπουλος προσδοκούσε ότι κάποια μέρα, έχοντας εξασφαλίσει στους δικούς του, όχι πλούτη και μεγαλεία, αλλά μια αξιοπρεπή ζωή, θα μπορούσε επιτέλους «να κάαααθεται».

Έκτοτε, τα πράγματα άλλαξαν. Ίσως ο ανταγωνισμός είναι τέτοιος σήμερα, ώστε όποιος θέλει να διατηρήσει το επίπεδο ζωής του πρέπει να είναι απίκο ανά πάσα στιγμή. Ίσως, επικράτησε η φιλοσοφία του «πλουτίζω, άρα υπάρχω». Ίσως, διότι «εγώ χαλαρώνω, μόνον όταν δουλεύω».

  • Κι, όμως, το ερώτημα έρχεται και επανέρχεται. Μήπως η ζωή είναι αλλού; Όπως, δυστυχώς, και η απορία που το συνοδεύει. Πού αλλού, όμως;

Μίμης Φωτόπουλος, ο πολυτάλαντος

Μπορεί να είσαι θαυμαστής του Ορσον Ουέλς, του Λόρενς Ολιβιέ, του Μάρλον Μπράντο και του Τζέιμς Ντιν, και παράλληλα να θαυμάζεις, από τους Ελληνες, (και) τον Μίμη Φωτόπουλο;

Η Μηχανή του Χρόνου | Μίμης Φωτόπουλος - ΕΡΤflix

Με τον Ντίνο Ηλιόπουλο στο θεατρικό «Μικροί Φαρισαίοι»Γίνεται, καθώς στις δεκαετίες του ’50 και του ’60 ο Φωτόπουλος υπήρξε ένας από τους πιο δημοφιλείς, κωμικούς κυρίως, ηθοποιούς. Ενας ηθοποιός που ερμήνευε με πειστικότητα στο θέατρο και στο σινεμά -όπου έγινε ευρύτερα γνωστός- αντιπροσωπευτικούς τύπους που, λίγο πολύ, εξέφραζαν τον σύγχρονο Ελληνα: οικογενειάρχης, μικροεπιχειρηματίας, μεροκαματιάρης, μπατίρης, κομπιναδόρος, φουκαράς, μάγκας και περιστασιακά, χωρίς να ανήκει στην κατηγορία των ζεν πρεμιέ, γόης.

Και τι μάγκας…

Με το απλό και συμπαθητικό παρουσιαστικό του, κι αυτή τη χαρακτηριστική μακρόσυρτη μπάσα φωνή, διακρίθηκε επί μισό αιώνα σ’ ένα πλουσιότατο ρεπερτόριο, από κλασικό ξένο θέατρο (Σέξπιρ, Τσέχοφ, Ιψεν, Γκόγκολ, Ανούιγ κ.ά.) μέχρι σύγχρονο ελληνικό -ηθογραφία, κωμωδία, φάρσα, λαϊκή σάτιρα, οπερέτα, επιθεώρηση, θεατρικές διασκευές (αξιομνημόνευτες οι επιδόσεις του στον «Δον Καμίλο» και τον «Καλό στρατιώτη Σβέικ»). Εφυγε από τη ζωή (από ανακοπή) στις 29 Οκτωβρίου (σαν αύριο) 1986 (πριν από 25 χρόνια), στα 73 του. Τελευταία του θεατρική εμφάνιση δύο χρόνια πριν, το 1984, στην επιθεώρηση των Λάκη Λαζόπουλου – Γιάννη Ξανθούλη «Μια στο Καστρί και μια στο πέταλο» (μαζί με τον Λαζόπουλο). «Μάγκα οικογενειακού βεληνεκούς και νοικοκύρη Ελληνα που δεν κινδυνεύει κανείς από τη γοητεία του» τον έχει χαρακτηρίσει ο Ξανθούλης.

Γεννημένος στις 20 Απριλίου 1913 στη Ζάτουνα της Αρκαδίας (εκεί όπου η χούντα είχε στείλει τον Μίκη Θεοδωράκη για «παραθερισμό»), κοντά στη Δημητσάνα, έμεινε μικρός ορφανός από πατέρα. Αρχικά θέλησε να σπουδάσει στη Φιλοσοφική του Πανεπιστημίου Αθηνών, αλλά σταμάτησε στον δεύτερο χρόνο. Ακολούθησε τη φυσική του έλξη και μπήκε στη Δραματική Σχολή του Εθνικού (Βασιλικού τότε) θεάτρου, αρχίζοντας την καριέρα του στα 19 του. Στην Κατοχή πήρε μέρος στην Εθνική Αντίσταση, για να βρεθεί δέσμιος στο αιγυπτιακό στρατόπεδο Ελ Ντάμπα. Σύντροφος στη ζωή και στους αγώνες η Μαργαρίτα Τσάλα, με την οποία απέκτησε δύο κόρες.

Ηθοποιός αλλά και θιασάρχης, σκηνοθέτης, συγγραφέας θεατρικών έργων και σεναρίων, ποιητής, απομνηματογράφος, δάσκαλος σε θεατρική σχολή. Με παραστάσεις ανά την Ελλάδα και το εξωτερικό (όπου ελληνισμός), κάτω από αντίξοες συχνά συνθήκες. Κι από ταινίες, περί τις εκατό (που τον κρατάνε ζωντανό επαναλαμβανόμενες στα κανάλια). Μερικοί τίτλοι: «Μαντάμ Σουσού» (η πρώτη του, 1948), «Οι Γερμανοί ξανάρχονται», «Γκόλφω», «Οι απάχηδες των Αθηνών», «Μια νύχτα στον Παράδεισο», «Ματωμένα Χριστούγεννα», «Ο Βαφτιστικός», «Ο πύργος των ιπποτών», «Κάλπικη λίρα» (απολαυστικότατος αόμματος… ανοιχτομάτης, που προφανώς δεν ήξερε ότι θα μπορούσε να είχε πάρει και… σύνταξη), «Ο μισογύνης», «Ούτε γάτα, ούτε ζημιά», «Το σωφεράκι», «Λατέρνα, φτώχεια και φιλότιμο», «Λατέρνα, φτώχεια και γαρύφαλλο», «Εν πλω» (η τελευταία του, 1985). Κι από κοντά περί τα δώδεκα έργα στην τηλεόραση, ενώ συμμετείχε και σε ραδιοφωνικές εκπομπές, δίπλα (σε όλα) στους επιφανέστερους της γενιάς του.

Ζωή-ποτάμι

Τα βιώματά του καταγράφονται από τον ίδιο σε τέσσερις ποιητικές συλλογές και σε τρία πεζογραφήματα: «Ελ Ντάμπα» (εκδ. «Σύγχρονη Εποχή»), «25 χρόνια θέατρο», «Το ποτάμι της ζωής μου» (εκδ. «Καστανιώτη»). Εξομολογείται: «Δεν γράφω για να με πούνε λογοτέχνη. Γράφω γιατί μόνο η δημιουργία μού γεμίζει τη ζωή μου. Εγώ αντί να πηγαίνω στα καζίνα και στις κοσμικές συγκεντρώσεις, προτιμώ να γράφω και να ζωγραφίζω». Γιατί υπήρξε και ζωγράφος -και ιδού πώς:

«Δεν έγινα από μόνος μου. Η… χούντα με έκανε… Στείλανε τη γυναίκα μου στη Γυάρο, διότι ήταν δημοτική σύμβουλος της Αριστεράς στο Μαρούσι. Εμεινα με τις δύο κόρες μου, μικρές τότε, να τις φροντίζω τώρα που έλειπε η μάνα τους. Αλλά γενικά η στέρηση της ελευθερίας μού κόστισε πολύ. Τυχαία βρήκα κάτι σκάρτα γραμματόσημα κι άρχισα να κάνω, αφηρημένος, διάφορα διακοσμητικά σχήματα. Αυτό συνεχίστηκε κάμποσες μέρες. Προμηθεύτηκα κι άλλα σκάρτα γραμματόσημα και σιγά σιγά άρχισα να φτιάχνω όλο και πιο ολοκληρωμένες παραστάσεις. Να μην τα πολυλογώ… πήραν έργα μου σε μια ομαδική έκθεση. Αρέσανε. Αγοραστήκανε και δύο. Και από εκεί και πέρα πήρα φόρα. Εφτασα τις δέκα εκθέσεις… Εχω πουλήσει πάνω από εκατό πίνακες».

Στο Μαρούσι ήταν το σπίτι του, όπου ο δήμος, μετά το θάνατό του, έδωσε στο θερινό του σινεμά τ’ όνομα «Μίμης Φωτόπουλος». Κι ας κλείσω την αναφορά μου γι’ αυτό τον περίφημο ηθοποιό και άνθρωπο με την παροιμιώδη ατάκα του στην επιθεώρηση των Σακελλάριου – Γιαννακόπουλου «Ανθρωποι – άνθρωποι»: «Και μετά θα κάααθεσαι…» (διαστροφικά προφητικό, θα μπορούσε να ειπωθεί, για τις μέρες μας…)*


Τα χάλκινα άλογα του Χίτλερ, η ιστορία τους και η επιστροφή στο γερμανικό κράτος
  • Τα αγάλματα του Τόρακ προορίζονταν να κοσμήσουν τον περιβάλλοντα χώρο ναζιστικών κυβερνητικών κτηρίων και ειδικότερα του σχεδιαζόμενου, νέου κτηρίου της χιτλερικής καγκελαρίας.

Τα χάλκινα άλογα του Χίτλερ - Η ιστορία τους και η επιστροφή στο γερμανικό  κράτος - Αρχαία Ελληνικά

Δύο χάλκινα άλογα, γλυπτά του Γιόζεφ Θόρακ για την Καγκελαρία του Γ’ Ράιχ του Αδόλφου Χίτλερ, τα οποία εγκαταλείφθηκαν σε μια σοβιετική στρατιωτική βάση στην Ανατολική Γερμανία, θα γίνουν κρατική ιδιοκτησία μετά από νόμιμο διακανονισμό με τον συλλέκτη που τα απέκτησε, σύμφωνα με το γερμανικό υπουργείο Πολιτισμού.

  • Σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας, ο συλλέκτης, ο Ράινερ Βολφ θα μπορέσει να διατηρήσει στην κατοχή του διατηρήσει άλλα ναζιστικά γλυπτά που κατασχέθηκαν από την αστυνομία το 2015. Αυτά περιλαμβάνουν μεγάλου μεγέθους γλυπτά που απεικονίζουν μυώδεις άνδρες από τον Άρνο Μπρέκερ και δύο γυναικεία γυμνά από τον Φριτς Κλίμς, γλύπτη της εποχής της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης.

Η γερμανική κυβέρνηση δήλωσε ότι σκοπεύει να εκθέσει τα γλυπτά άλογα του Θόρακ. Τα έργα ανήκουν σε μουσείο και όχι σε ιδιώτη δήλωσε ο Στέφαν Κλίνγκεν, ιστορικός τέχνης στο Κεντρικό Ινστιτούτο Ιστορίας Τέχνης στο Μόναχο.

  • Η Καγκελαρία του Ράιχ, που χτίστηκε για τον Αδόλφο Χίτλερ από τον αρχιτέκτονα του Αλβέρτο Σπέερ, καταστράφηκε σε μεγάλο βαθμό στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Αυτό που απέμεινε κατεδαφίστηκε από τους σοβιετικούς κατακτητές. Τα άλογα του Θόρακ ανακαλύφθηκαν από έναν ιστορικό τέχνης της Δυτικής Γερμανίας σε αθλητικό γήπεδο στη σοβιετική βάση στο Eberswalde, κοντά στο Βερολίνο, το 1988.

Η αστυνομία του Βερολίνου τα ανακάλυψε το 2015, στο πλαίσιο μιας μεγάλης επιχείρησης, μετά από μια σειρά ερευνών στη διάρκεια της οποίας ανακαλύφθηκαν σε μια μεγάλη υπόγεια αίθουσα στο Μπαντ Ντιρκχάιμ στη Ρηνανία μια σειρά μνημειακών έργων τέχνης, τα οποία φέρουν την υπογραφή καλλιτεχνών της ναζιστικής περιόδου που ασπάζονταν και οι ίδιοι τη χιτλερική ιδεολογία.

  • Ανάμεσά τους ξεχώριζαν τα τεραστίων διαστάσεων, μπρούντζινα άλογα του Γιόζεφ Τόρακ. Τα αγάλματα του Τόρακ προορίζονταν να κοσμήσουν τον περιβάλλοντα χώρο ναζιστικών κυβερνητικών κτηρίων και ειδικότερα του σχεδιαζόμενου, νέου κτηρίου της χιτλερικής καγκελαρίας.

Μεταπολεμικά τα έργα του Τόρακ είχαν μεταφερθεί σε ένα συμμαχικό στρατόπεδο βόρεια του Βερολίνου, από όπου και εξαφανίστηκαν το 1989. Στα ίχνη των γλυπτών του Ναζιστή γλύπτη, η γερμανική αστυνομία έφτασε μετά από έρευνα ετών, ενώ μαζί με τα άλογα του Τόρακ ήρθαν στο φως και χαμένα γλυπτά του Φριτζ Κλιμς καθώς και ένα τεράστιο ανάγλυφο πέντε επί δέκα μέτρων του Άρνο Μπρέκερ.

  • Αυτή η ομάδα καλλιτεχνών ανήκε στους αγαπημένους του Χίτλερ και οι ίδιοι ήταν πιστοί στα ναζιστικά ιδεώδη και την διάδοση της ναζιστικής προπαγάνδας. Σε μια περίοδο που σπουδαία έργα χαρακτηρίστηκαν ως έργα της «εκφυλισμένης τέχνης», υπήρχαν καλλιτέχνες στην ακριβώς αντίθετη πλευρά που δημιουργούσαν έργα κατ’ εντολήν του καθεστώτος.

Μετά τον πόλεμο, αλλά και στις πρόσφατες δεκαετίες, παρόλο που τα έργα της ναζιστικής περιόδου δεν αποτελούν επίσημα αντικείμενο αγοροπωλησίας στην αγορά της τέχνης, είναι έργα υψηλής ζήτησης. Ο Κρίστιαν Φουρμάιστερ από το Ινστιτούτο Ιστορίας της Τέχνης υποστηρίζει πως «Υπάρχει μεγάλη ζήτηση για έργα της περιόδου του Εθνικοσοσιαλισμού που φιλοτεχνήθηκαν για να εκπροσωπήσουν το επίσημο κράτος και τα οποία παρουσιάστηκαν στην μεγάλη έκθεση στο Haus der Deutschen Kunst στο Μόναχο».

  • Σύμφωνα με τον ιστορικό τέχνης υπάρχουν συλλέκτες στη Γερμανία, στις ΗΠΑ ή στη Ρωσία που ενδιαφέρονται να αποκτήσουν έργα εκείνης της εποχής, κάτι που δεν είναι καθόλου εύκολο, και η σπανιότητά τους ανεβάζει τις τιμές τους στην αγορά.

Μιλώντας για ναζιστική τέχνη εννοούμε έναν πολύ ευρύ όρο που περιλαμβάνει έναν μεγάλο αριθμό έργων, κυρίως προπαγανδιστικών όπως γλυπτά που υμνούν τους στρατιώτες και τους εργάτες του συστήματος, μέχρι αδιάφορους πίνακες με νεκρές φύσεις με λουλούδια και ζώα.

  • Η συστηματική μελέτη αυτής της περιόδου και των έργω της υπήρξε για δεκαετίες ταμπού για τους μελετητές. Τα τελευταία χρόνια οι ιστορικοί τέχνης υποστηρίζουν ότι δεν μπορούν να κρύβουν μια ολόκληρη περίοδο με έργα που ακόμα και αν είναι προπαγανδιστικά ή κιτς αποτελούν ντοκουμέντα μιας εποχής και όχι υποχρεωτικά καλλιτεχνικούς θησαυρούς και βρίσκονται σε αντιπαράθεση με τα έργα της «εκφυλισμένης τέχνης».

Ο συλλέκτης στο σπίτι του οποίου βρέθηκαν τα έργα, τα απέκτησε από τις σοβιετικές στρατιωτικές αρχές, τα μετέφερε λαθραία από την Ανατολική Γερμανία σε κομμάτια, σαν παλιοσίδερα, μήνες πριν από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου. Ο Βόλφ που είναι συλλέκτης ναζιστικών αναμνηστικών, επέμεινε ότι η αγορά του ήταν νόμιμη, ενώ η απόφαση του γερμανικού κράτους τερματίζει μια νομική διαμάχη που κράτησε έξι χρόνια.


  • Τίτλοι τέλους για την Εκκλησιαστική Ακαδημία Βελλάς

Λουκέτο στην Ανώτατη Ακαδημία Βελλάς- Μετατρέπεται σε Σχολή Μαθητείας  Υποψηφίων Κληρικών (ΣΜΥΚ). - FanariPress

Τίτλοι τέλους πέφτουν για την ιστορική Ακαδημία Βελλάς. Η Βουλή υπερψήφισε το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας το οποίο περιλαμβάνει σημαντικές αλλαγές και για την εκκλησιαστική εκπαίδευση.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το άρθρο 169 του νομοσχεδίου (Μεταβατικές διατάξεις για τις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες – Συγχώνευση των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών), μεταξύ άλλων προβλέπεται:

α. Από το ακαδημαϊκό έτος 2022 – 2023 λειτουργούν οι Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες (Α.Ε.Α.) Αθηνών και η Πατριαρχική Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία (Π.Α.Ε.Α.) Κρήτης. Από το ίδιο ακαδημαϊκό έτος παύει η λειτουργία των Α.Ε.Α. Θεσσαλονίκης και Βελλάς Ιωαννίνων και λήγει η θητεία των μελών των Ακαδημαϊκών Συμβουλίων, των Προέδρων και των Διευθυντών Σπουδών των Προγραμμάτων τους.

β.  Από το ακαδημαϊκό έτος 2022 – 2023 η λειτουργία των Προγραμμάτων Ιερατικών Σπουδών των Α.Ε.Α Βελλάς Ιωαννίνων και Θεσσαλονίκης μεταφέρεται και συγχωνεύεται με το αντίστοιχο Πρόγραμμα της Α.Ε.Α. Αθηνών. Μετά τη μεταφορά και συγχώνευσή τους, όργανα διοίκησης του ενιαίου Προγράμματος Ιερατικών Σπουδών είναι τα όργανα διοίκησης της Α.Ε.Α. Αθηνών.

γ. Από το ακαδημαϊκό έτος 2022 – 2023 η λειτουργία του Προγράμματος Σπουδών Διαχείρισης Εκκλησιαστικών Κειμηλίων της Α.Ε.Α. Θεσσαλονίκης μεταφέρεται και συγχωνεύεται με το αντίστοιχο Πρόγραμμα της Α.Ε.Α. Αθηνών. Από το ίδιο ακαδημαϊκό έτος η λειτουργία του Προγράμματος Σπουδών Εκκλησιαστικής Μουσικής και Ψαλτικής της Α.Ε.Α. Βελλάς Ιωαννίνων μεταφέρεται και συγχωνεύεται με το αντίστοιχο Πρόγραμμα της Π.Α.Ε.Α. Κρήτης.

δ. Οι θέσεις του διδακτικού προσωπικού της ΑΕΑ Βελλάς Ιωαννίνων μεταφέρονται στις ΑΕΑ Αθηνών και Κρήτης αντίστοιχα, με κριτήριο το μεταφερόμενο και συγχωνευόμενο Πρόγραμμα Σπουδών, σύμφωνα με τα πρώτα εδάφια των περ. β’ και γ’ της παρ. 1.

  • Στην περίπτωση μελών διδακτικού προσωπικού που διδάσκουν μαθήματα και στα δύο Προγράμματα Σπουδών, οι θέσεις τους μεταφέρονται στην ΑΕΑ στην οποία έχει μεταφερθεί το Πρόγραμμα Σπουδών στο οποίο διδάσκουν τον μεγαλύτερο αριθμό ωρών. Αν διδάσκουν ίσο αριθμό ωρών και σα δύο Προγράμματα Σπουδών, οι θέσεις τους μεταφέρονται στην ΑΕΑ στην οποία έχει μεταφερθεί το Προγράμματα Σπουδών, το οποίο θα επιλέξουν.

ε. Εντός τριετίας από την έναρξη ισχύος του παρόντος τα μέλη του διδακτικού προσωπικού της Α.Ε.Α. Θεσσαλονίκης, η οποία μεταφέρεται και συγχωνεύεται στην Α.Ε.Α. Αθηνών δύνανται να υποβάλλουν μία φορά αίτηση σε κάθε Τμήμα ή Τμήματα Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος(Α.Ε.Ι.) της επιλογής τους πλην των Τμημάτων Α.Ε.Ι. της Περιφέρειας Αττικής, για να αιτηθούν την προκήρυξη θέσης μέλους ΔΕΠ.

Εντός της ίδιας προθεσμίας του προηγούμενου εδαφίου, τα μέλη του διδακτικού προσωπικού της Α.Ε.Α.Βελλάς Ιωαννίνων που διδάσκουν το μεγαλύτερο αριθμό ωρών στο Πρόγραμμα Ιερατικών Σπουδών το οποίο μεταφέρεται και συγχωνεύεται με το αντίστοιχο Πρόγραμμα της Α.Ε.Α. Αθηνών δύνανται να υποβάλλουνμία φορά αίτηση σε Τμήμα ή Τμήματα Α.Ε.Ι. της επιλογής τους πλην Περιφέρειας Αττικής, για να αιτηθούν την προκήρυξη θέσης μέλους ΔΕΠ.

Εντός της ίδιας προθεσμίας του εδαφίου α΄ της παρούσης τα μέλη του διδακτικού προσωπικού της Α.Ε.Α. Βελλάς Ιωαννίνων που διδάσκουν το μεγαλύτερο αριθμό ωρών στο Πρόγραμμα Σπουδών Εκκλησιαστικής Μουσικής και Ψαλτικής, το οποίο μεταφέρεται και συγχωνεύεται με το αντίστοιχο Πρόγραμμα της Α.Ε.Α. Κρήτης δύνανται να υποβάλλουνμία φορά αίτηση σε Τμήμα ή Τμήματα Α.Ε.Ι. της επιλογής τους πλην Περιφέρειας Κρήτης, για να αιτηθούν την προκήρυξη θέσης μέλους Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.).

Μαζί με την αίτηση υποβάλλεται και αναλυτικό βιογραφικό σημείωμα από το οποίο θα πρέπει να τεκμαίρεται η ανάγκη προκήρυξης της θέσης στο συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο.

στ. Από το ακαδημαϊκό έτος 2022- 2023 το μόνιμο και με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου διοικητικό προσωπικό των Α.Ε.Α. Θεσσαλονίκης και Βελλάς Ιωαννίνων μεταφέρεται αυτοδικαίως στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και Ιωαννίνων αντίστοιχα σε θέση αντίστοιχη αυτής που κατέχει με την ίδια εργασιακή σχέση, στην ίδια κατηγορία – εκπαιδευτική βαθμίδα, στον ίδιο κλάδο, στην ίδια ειδικότητα και με το βαθμό που κατέχει. Η τοποθέτηση γίνεται με απόφαση του Πρυτανικού Συμβουλίου, σύμφωνα με τις υπηρεσιακές ανάγκες και αφού συνεκτιμηθούν η οικογενειακή κατάσταση και λόγοι υγείας.


  • ΤΙΤΙΒΙΣΜΑΤΑ

Ο Σαρηγιαννης μολις είπε ότι η κορύφωση του κορωνοιου δεν είναι η Δέλτα μετάλλαξη αλλά η Λάμδα, η οποία εμφανίστηκε στη νότια Αμερική και την περιμένουμε σύντομα και κοντά μας. Ένα ακόμη καταπληκτικό φθινόπωρο προβλέπεται


Η προοδευτική σκέψη της νομικης που δυστυχώς εφαρμόζεται επιτάσσει ότι όλοι οι εγκληματίες όπως και οι δολοφόνοι της 17Ν δικαιούνται να αποφυλακιστούν. Η συντηρητική σκέψη είναι με την κοινωνία και όχι με τον εγκληματία. Προφανως καποιοι δεν πρεπει να βγουν ποτε απο τη φυλακή.

  • Ποια συντηρητική και ποια προοδευτική; Πλάκα μας κάνεις; Εγώ ως αμιγώς φιλελεύθερος, σας δηλώνω ότι οι ποινές πρέπει να είναι εφάμιλλες των αδικημάτων… Ντροπή κάπου…

Προοδευτική και συντηρητική “σκέψη”… Το γράμμα του νόμου είναι δεδομένο και ανελαστικό. Το ανθρωποειδές αυτό, είναι τρομοκράτης καταδικασμένος για σωρεία κακουργημάτων. Έχει αποδείξει πως είναι μη σοφρωνήσιμος κι ως εκ τούτου διαρκής κίνδυνος για το κοινωνικό σύνολο.


Αφίσα του 1889 κατά του εξηλεκτρισμού. Για να μη νομίζετε ότι οι παρανοϊκοί ψεκ είναι νέο φαινόμενο. * Το είδα στο ΦΒ.

  • Εικόνα

Δυστυχώς είναι γεγονός, πίσω από το καλόκαρδο χαζοχαρούμενο χαμόγελο κρύβεται ένας αμοραλιστής τ@@@@ανος


Απίστευτο και όμως… ελληνικό: Ζητούν πίσω μετά θάνατον το επίδομα βενζίνης από τον βοσκό των Ιμίων!

Αν έπαιρνε αυτά τα μέτρα για τον καύσωνα ο Ερντογάν οι Έλληνες ΑΡΔ θα μιλούσαν για απελπισμένο δικτάτορα σε μια Τουρκία που καταρρέει. Όμως επειδή τα παίρνει ο Μωυσής μας είναι απλά Σάββατο.


Πληρης κατάρρευση του Κομματος στην πραγματική κοινωνία, ευτυχως υπαρχει και το τουητερ να βγαζουν τα ναυάγια τα απωθημένα τους.


Καθημερινά εξαφανίζονται χωριά χριστιανών κ Κούρδων σε όλο τον μουσουλμανικό κόσμο, αλλά σε μας φτάνουν αποκλειστικά μουσουλμάνοι κ μάλιστα οι λιγότερο ευάλωτοι. Λογικό μου φαίνεται!


Το παζλ των αντιεμβολιαστών

  • Καθοδηγητές και ακόλουθοι του άτυπου κινήματος που διαδηλώνει και κάνει πολύ θόρυβο στα social media – Οι κλειστές ομάδες στα δίκτυα, οι εγκέφαλοι και ο στόχος να επηρεάσουν τους διστακτικούς
Το παζλ των αντιεμβολιαστών | tovima.gr
Και αν ο σαφής προσδιορισμός της προέλευσης του πλήθους που διαδήλωσε είναι δυσχερής, θεωρείται πρακτικά αδύνατο να «χαρτογραφηθούν» οι αναρίθμητοι θιασώτες των σχετικών απόψεων που διατυπώνονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Υπάρχουν όμως ίχνη των βασικών διακινητών της διαδικτυακής παραπληροφόρησης που, όπως αποδεικνύεται, αποτελεί τον θεμέλιο λίθο του αντιεμβολιαστικού κινήματος.

Κλειστές ομάδες

Παρά τους περιορισμούς και τις δικλίδες ασφαλείας που έχουν τεθεί από το Facebook, είναι εκατοντάδες οι ελληνόφωνες σελίδες και ομάδες που συνεχίζουν να ανακυκλώνουν αναπόδεικτες «ειδήσεις», αστήρικτες φήμες και εξωφρενικές θεωρίες συνωμοσίας με άμεσο στόχο να πληγεί η εμβολιαστική εκστρατεία.

  • Εκτός όμως από τις δημόσιες ομάδες με προφανή, από την ονομασία και το περιεχόμενο, αντιεμβολιαστική στόχευση, αντίστοιχα μηνύματα διαδίδονται και μέσω σελίδων του «πατριωτικού» και «αντινεοταξικού» χώρου.

Ιδιαίτερα ενεργές είναι συγκεκριμένες ομάδες που είχαν ιδρυθεί την περίοδο των διαμαρτυριών κατά της Συμφωνίας των Πρεσπών και στα πρώτα κύματα της πανδημίας μετέδιδαν συστηματικά μηνύματα κατά των περιοριστικών μέτρων, της χρήσης μάσκας κ.λπ.

  • Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι κατά του εμβολιασμού τάσσονται συστηματικά χρήστες και ομάδες του Facebook οι οποίες επικεντρώνονται στον εναλλακτικό τρόπο ζωής και στη στροφή στη φύση, ενώ λάβροι κατά των εμβολίων είναι και ορισμένοι αυτόκλητοι «γκουρού» και κήρυκες της αυτοβελτίωσης.

Προφανώς, αυτό το παρακλάδι των αντιεμβολιαστών άγεται κυρίως από το κέρδος, καθώς ορισμένοι εξ αυτών εμπορεύονται σκευάσματα και συμπληρώματα που διαφημίζουν ως «φυσικά εμβόλια» και οργανώνουν σεμινάρια και επί πληρωμή συναντήσεις.

Οι εγκέφαλοι

Αν και ο όχλος που εκφράζεται στο Facebook και στο Twitter κατά των εμβολίων δεν είναι εύκολο να οργανωθεί και να καθοδηγηθεί κεντρικά, το τελευταίο διάστημα έχουν αναδειχθεί συγκεκριμένοι χρήστες που επιχειρούν να ηγηθούν του κινήματος.

  • Μεταξύ αυτών και o καρδιολόγος Φαίδων Βόβολης που συγκαταλέγεται στους διοργανωτές της διαδήλωσης της 14ης Ιουλίου στο Σύνταγμα, ο δικηγόρος Νίκος Αντωνιάδης που έστελνε εξώδικα σε κλινικές COVID απαιτώντας να αποσωληνωθούν ασθενείς (!) και πρόσφατα κατέθεσε μηνυτήρια αναφορά 4.311 σελίδων κατά της κυβέρνησης και της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, ο μουσικός Γρηγόρης Πετράκος που είχε γίνει γνωστός από τηλεοπτικό ριάλιτι και επανήλθε στην επικαιρότητα λόγω των δημοφιλών αναρτήσεών του κατά των περιοριστικών μέτρων και των εμβολίων.

Ιδιαίτερα ενεργά κατά του εμβολιασμού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά και στις διαδηλώσεις αναδεικνύονται τα μέλη ακροδεξιών και φιλοναζιστικών οργανώσεων και οπαδοί κομμάτων που ίδρυσαν πρώην βουλευτές της Χρυσής Αυγής (Κασιδιάρης, Λαγός). Είναι προφανές ότι οι συγκεκριμένοι επιχειρούν να κεφαλαιοποιήσουν πολιτικά το αντιεμβολιαστικό κίνημα.

Στόχος οι διστακτικοί

Οι πλέον εξωφρενικές θεωρίες (ότι τάχα στα εμβόλια περιλαμβάνεται εμφύτευμα-τσιπάκι για την παρακολούθηση των πολιτών ή ότι είναι ένα προπέτασμα καπνού για να καλυφθούν οι δήθεν επιπτώσεις του 5G δικτύου) υιοθετήθηκαν από ελάχιστους και μάλλον γραφικούς. Η ουσιαστική ζημιά όμως στην εμβολιαστική καμπάνια γίνεται από αναρτήσεις που έχουν επιστημονικοφανές υπόβαθρο και κάνουν λόγο για «πειραματικά», «αδοκίμαστα», επικίνδυνα και αναποτελεσματικά σκευάσματα.

  • Οι παντελώς αστήρικτες φήμες, για παράδειγμα, ότι τα mRNA εμβόλια προκαλούν αλλοιώσεις στο DNA ή ότι επηρεάζουν τη γονιμότητα έχουν αποδειχθεί σαφώς πιο επικίνδυνες για τη δημόσια υγεία, καθώς επηρεάζουν αρνητικά αρκετούς διστακτικούς συμπολίτες μας.

Εντονη κινητικότητα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν και αρκετοί (αυτοαποκαλούμενοι) ειδικοί, ιατροί και υγειονομικοί, οι οποίοι, όπως είναι προφανές, επηρεάζουν ιδιαίτερα το ευρύ κοινό μιλώντας δημοσίως κατά των εμβολίων. Ορισμένοι εξ αυτών διατηρούν κανάλια στο YouTube απ’ όπου διασπείρουν την προπαγάνδα τους, προχωρώντας ακόμη και σε επικίνδυνες συστάσεις για την αντιμετώπιση της COVID με φυτικά σκευάσματα ή μη εγκεκριμένα για τη νόσο φάρμακα.

Χωρίς «μπόλι»

Εσχάτως ορισμένοι επιχειρηματίες διαφημίζουν μέσω Facebook και Ιnstagram καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και χώρους ψυχαγωγίας τα οποία όχι μόνο δεν τηρούν το ισχύον πλαίσιο μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας, αλλά ενθαρρύνουν τους ανεμβολίαστους να γίνουν θαμώνες.

  • Αναφέρονται χαρακτηριστικά σε μαγαζιά «χωρίς μπόλι» (όπως υποτιμητικά αποκαλούν το εμβόλιο), διαμορφώνοντας μια άκρως επικίνδυνη για τη δημόσια υγεία τάση. Οι ομάδες έχουν ήδη προσελκύσει δεκάδες χιλιάδες μέλη και οι καθημερινές αναρτήσεις και τα πολυάριθμα σχόλια αναδεικνύουν την έκταση του προβλήματος.

Πλέον όμως γίνεται σαφές ότι εκτός των φανατικών αντιεμβολιαστών, αρκετοί καταστηματάρχες ανεβαίνουν «στο άρμα» του σκεπτικισμού προσδοκώντας την προσέλκυση πελατείας. «Το Βήμα» επικοινώνησε με αρκετές από τις επιχειρήσεις αυτές, θέτοντας ευθέως το ερώτημα αν ενθαρρύνουν την αντιεμβολιαστική καμπάνια.

  • Στο σύνολό τους οι εκπρόσωποι των επιχειρήσεων αυτών απάντησαν αρνητικά ή υπεκφεύγοντας. Οι σχεδόν ταυτόσημες απαντήσεις τους περιστρέφονταν γύρω από το «δημοκρατικό δικαίωμα της επιλογής» και την «αποφυγή διακρίσεων».

Ομάδες στο WhatsApp υπό τον φόβο του μπλοκαρίσματος

Οπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, ιδιαίτερα ενεργές είναι οι ομάδες επικοινωνίας και ανταλλαγής μηνυμάτων μέσω WhatsApp και Telegram. Αρκετές από αυτές τις ομάδες δημιουργήθηκαν υπό τον φόβο ότι το Facebook θα απενεργοποιήσει τις ομάδες που αναπαράγουν αντιεμβολιαστικό περιεχόμενο στην πλατφόρμα του.

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ:

ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΒΑΡΔΑΚΑ