Καλλιόπη Βαρδάκα: Το καθημερινό σημειωματάριο του μικρομέτοχου – Τρίτη 20 Ιουλίου 2021

*****

*****

Πώς να κάνετε συζήτηση με κάποιον που υποστηρίζει τον όρο “ανδροκτονία”

  • Ακόμα μια γυναικοκτονία στη Φολέγανδρο.

πριν μία μέρα@https://ampa.lifo.gr/gunaikes/gynaikoktonia-gia-archarioys/


Δεν ήταν γυναικοκτονία. Ήταν ανθρωποκτονία εκ προθέσεως. Μη βάζεις λέξεις από το μυαλό σου επειδή είναι της μόδας.

Δεν είναι της μόδας η λέξη. Εμφανίστηκε πρώτη φορά το 76′ και χρησιμοποιήθηκε στην εγκληματολογία απ’ το 92′ και ύστερα. Εκτός κι αν πιστεύεις ότι είναι στη μόδα 50 χρόνια, οπότε δεν θα ήθελα να δω την ντουλάπα σου.

Εντάξει οκ, δεν τον εφηύρατε εσείς τον όρο, το ξέρουμε, αλλά για την Ελλάδα είναι καινούργιος όρος. Τι έγινε τώρα και τον χρησιμοποιείτε;

Για την Ελλάδα ναι. Για Χιλή, Κόστα Ρίκα, Ελ Σαλβαδόρ, Γουατεμάλα, Μεξικό και Δομινικανή Δημοκρατία όχι. Εκεί είναι νομικά αναγνωρισμένος ο όρος, αφότου οι δολοφονίες γυναικών από το χέρι των αντρών τους έφτασαν τέτοια νούμερα που οι κυβερνήσεις αποφάσισαν την εισαγωγή του όρου στον ΠΚ. Τον χρησιμοποιούμε τώρα γιατί τώρα είναι αναγκαίος και στην Ελλάδα.

Σιγά τις χώρες. Εκεί η ανισότητα πάει σύννεφο, μαζί με τη φτώχεια. Εδώ είμαστε άλλο, είμαστε μπροστά. Να μου έλεγες καμια Ευρώπη να το καταλάβαινα κάπως καλύτερα.

Μιας και λέμε για χώρες, μάντεψε σε ποια χώρα πρώτη αιτία θανάτου της πλειονότητας των γυναικών στον κόσμο που δεν πεθαίνουν από αρρώστιες ή γηρατειά είναι οι άντρες τους. Σύζυγοι, σύντροφοι, πατεράδες.

Φαντάζομαι σε αυτές τις τριτοκοσμικές που είπες πριν.

Σε όλο τον κόσμο.

Που το είδες αυτό;

Εδώ. Δεν φταίνε οι χώρες που είναι “άνισες”. Φταίει η πατριαρχία που είναι παντού. Απλά αλλού έχει περισσότερα και αλλού λιγότερα θύματα.

Την έχεις δει σε κανένα λεξικό;

Έχει καταχωριστεί στο λεξικό Le Petit Robert στα γαλλικά και στο Merriam-Webster στα αγγλικά εδώ και χρόνια, και τη χρησιμοποίησαν ο Μακρόν και επανειλημμένως η Γαλλίδα υπουργός Μαρλέν Σιαπά. Α, επίσης, χρησιμοποιήθηκε 180 φορές το 2017, πάνω από 400 το 2018 και 5.000 το 2019, σύμφωνα με την βάση δεδομένων Europresse.

Αφού είναι τόσο πολύχρηστος όρος, γιατί ακόμα δεν έχει γίνει υποχρεωτικό να ενταχθεί;

Δεν υπάρχει όρος που εισήχθη στον ΠΚ, ή αφαιρέθηκε από αυτόν χωρίς μακροχρόνιο αγώνα. Αν ήταν υποχρεωτικός δεν θα κάναμε αυτή τη συζήτηση. Κατα πάσα πιθανότητα θα κάναμε κάποια άλλη. Παλιά, πχ, ο βιασμός στον ΠΚ είχε τον χαρακτήρα της προσβολής από έναν άνδρα σε έναν άλλον και συνιστούσε έγκλημα κατά της ιδιοκτησίας. Θεωρούταν έγκλημα κατά της ιδιοκτησίας, γιατί η γυναίκα αποτελούσε ιδιοκτησία του άνδρα αρχικά του πατέρα και ύστερα του συζύγου, και μέσω του βιασμού, ο δράστης ήθελε να ενισχύσει το δικό του ανδρισμό. Ο ρόλος της γυναίκας, ως θύματος βιασμού, ήταν ανύπαρκτος.

Μα δεν καταλαβαίνετε ότι απανθρωποποιείτε τις γυναίκες με τον όρο;

Πώς το κάνουμε αυτό;

Με την εξειδίκευση αυτή. Αφού όλοι είμαστε άνθρωποι. Γιατί να μην το δούμε έτσι;

Έγινε. Ας το δούμε έτσι. Για όλους και για τα πάντα. Ας μην ξαναχρησιμοποιήσουμε τον όρο “ρατσισμός”. Ας λέμε τους ρατσιστές μισάνθρωπους.

Που κολλάει τώρα αυτό;

Μα πως; Αν βρίσεις ή μιλήσεις άσχημα για κάποιον αλλοδαπό, τότε θα είσαι απλά αγενής, ανάγωγος και μισάνθρωπος. Αφού είναι άνθρωπος. Ας μην τον απανθρωποποιήσουμε.

Μα είμαι αγενής μαζί του ΕΠΕΙΔΉ είναι από άλλη χώρα και τον μισώ για αυτό. Εσείς λέτε ότι κάθε φορά που δολοφονείται μια γυναίκα είναι γυναικοκτονία.

Δεν λέμε αυτό. Γι αυτό όταν πιστεύαμε ότι η Κάρολαιν ήταν θύμα θανατηφόρου ληστείας, δεν βγήκαμε να γράψουμε ότι επρόκειτο για γυναικοκτονία. Πιστεύαμε πως είναι ανθρωποκτονία. Όταν ομολόγησε ο Αναγνωστόπουλος και μάθαμε ότι την σκότωσε ο σύζυγός της για να μην φύγει, τότε είπαμε ότι είναι γυναικοκτονία.

Κάθε φορά που δολοφονείται μια γυναίκα από τον σύντροφό της, δηλαδή, είναι γυναικοκτονία;

Ούτε, αλλά είσαι κοντά. Γυναικοκτονία είναι κάθε φορά που κάποιος άντρας που πιστεύει ότι έχει δικαιώματα ζωής και θανάτου πάνω σε μια συγκερκιμένη γυναίκα (μπορεί να είναι σύντροφος, σύζυγος, αδελφός, πατέρας, θείος αλλά ΌΧΙ ένας άγνωστος στον δρόμο) την σκοτώνει επειδή τολμάει να του πει όχι. Να φύγει, να του πάει κόντρα, να πει τη γνώμη της, να έχει χαρακτήρα, να μην του ανήκει. Επειδή είναι γυναίκα και πρέπει να του ανήκει. Σαν να μην έχουν αλλάξει πολλά από τον προηγούμενο ορισμό του βιασμού. Για αυτό φωνάζουμε.

Δηλαδή θύτες είναι μόνο άντρες ; Δεν είναι λίγο μονόπλευρο αυτό;

Όχι, θύτες δεν είναι μόνο άντρες. Θύτες μπορεί να είναι και γυναίκες αλλά αυτό είναι εξαιρετικά σπάνιο. Οι γυναίκες ανήκουν στους άντρες. Πολύ σπάνια ανήκουν σε άλλες γυναίκες που πιστεύουν ότι έχουν πάνω τους ιδιοκτησιακά δικαιώματα.

Γιατί δεν ζητάμε και την αναγνώριση της “ανδροκτονίας”;

Υπάρχει ο όρος. Χρησιμοποιείται για να περιγράψει μαζικές δολοφονίες ανδρών και αρσενικών εφήβων με στόχο την εθνοκάθαρση φυλής ή έθνους για λόγους στρατιωτικής αποδυνάμωσης κατά τη διάρκεια γενοκτονιών ή πολέμων. Δεν μπορεί να αναγνωριστεί ως τέτοιος νομικά στην Ελλάδα.

Ωραία, γιατί δεν φτιάχνουμε και όρο ανδροκτονία για όλες τις γυναίκες που σκοτώνουν τους άντρες τους ;

Με τι κίνητρο;

Τι εννοείς με τι κίνητρο;

Είπαμε ότι δεν είναι κάθε σκοτωμένη γυναίκα θύμα γυναικοκτονίας. Είπαμε ότι έχει να κάνει με το κίνητρο. Αν το κίνητρο είναι ότι ήταν γυναίκα, δηλαδή ότι του ανήκε και την σκότωσε γιατί σταμάτησε να την εξουσιάζει. Τότε είναι γυναικοκτονία.

Α. Οκ. Λοιπόν, το κίνητρο για την ανδροκτονία θα είναι γυναίκες που σκότωσαν τους άντρες τους επειδή τις απάτησαν, ας πούμε. Άρα επειδή δεν “τις ανήκουν”’ αντίστοιχα.

Έχεις ακούσει πολλές περιπτώσεις γυναικών που σκοτώνουν τους άντρες τους γιατί τους πήγαν κόντρα και επέλεξαν τη ζωή τους;

Σίγουρα υπάρχουν και αυτές οι περιπτώσεις.

Υπάρχουν ναι. Είναι μηδαμινές. Εκτός κι αν βλέπεις κάθε μήνα είδηση για άντρα που βρέθηκε νεκρός και γυναίκα που τον δολοφόνησε επειδή “ήταν η κακιά στιγμή”. Μπορείς να ψάξεις πολύ και να μου βγάλεις ένα μικρό στατιστικό αντρών που δολοφονούνται απ’ τις γυναίκες τους, δε θα φτάνει ούτε το 1\10 των σχεδόν 2\3 των γυναικών στον κόσμο που πεθαίνουν από το χέρι αντρών τους.

Ναι αλλά υπάρχουν και αυτές οι ειδήσεις.

Αν αρχίσουν οι ειδήσεις αυτές να επικρατούν σε όλο τον κόσμο, αν βγουν έρευνες που να αποδεικνύουν ότι δεύτερη αιτία θανάτου των ανδρών στον κόσμο είναι γυναίκες που κυνηγάνε τους άντρες τους και μάνες που κυνηγάνε τους γιούς τους επειδή τόλμησαν να τους πάνε κόντρα, τότε ευχαρίστως να το συζητήσουμε.

Οκ. Ας είναι το κίνητρο για την ανδροκτονία γυναίκες που σκότωσαν τους άντρες τους επειδή δεν άντεχαν άλλο την βια, την εξουσία και όλα αυτά που λες ότι είναι έμφυλα. Ας είναι το αντίθετο.

Μέσα.

Τι μέσα;

Ας αναγνωριστεί ο όρος ανδροκτονία ως γυναίκες που σκοτώνουν άντρες που τις κακοποιούν.

Δηλαδή συμφωνείς;

Συμφωνώ. Αν πιστεύεις ότι αυτό θα είναι υπερ των ανδρών, τότε ναι, να το συζητήσουμε.

Πώς να πιστεύω ότι θα είναι υπέρ των ανδρών, αφού θα είναι νεκροί.

Ενώ στην γυναικοκτονία οι δολοφονημένες ζουν και βασιλεύουν.

Άρα εσείς γιατί παλεύετε για τον όρο; Αφού είναι νεκρές;

Γιατί θέλουμε να μπει ως επιβαρυντική περίσταση για τον θύτη στο έγκλημα της ανθρωποκτονίας. Δηλαδή, με απλά λόγια, όταν το κίνητρο είναι έμφυλο, να έχουμε μεγαλύτερη ποινή. Γι αυτό παλεύουμε.

Ωραία, και εμείς θέλουμε μεγαλύτερη ποινή όταν είναι ανδροκτονία.

Η ποινή για την “ανδροκτονία” θα είναι μικρότερη.

Γιατί;

Γιατί “ανδροκτονία” θα είναι ελαφρυντική περίσταση. Οι γυναίκες που σκότωσαν τους συζύγους ή άντρες που τις κακοποιούσαν παίρνουν συνήθως χάρη απ’ το δικαστήριο, όπως έγινε στην πρόσφατη περίπτωση της Βαλερί Μπακό, ή εκτίουν πολύ ελαφρύτερες ποινές.

Τα δικαστήρια θεωρούν, ακόμα και σε περίπτωση ανθρωποκτονίας εκ προθέσεως, ότι για να φτάσει μια γυναίκα να σκοτώσει τον άντρα της λόγω της βίας που είχε υποστεί, η κατάσταση στην οποία έχει βρεθεί μπορεί να άρει ή να μειώσει το άδικο. Η λογική λέει ότι ο όρος δεν σας συμφέρει καθόλου. Αν θέλετε αναγνώριση αντίστοιχη, όμως, εμείς μέσα.

Καλά, άσε λίγο την ανδροκτονία. Που αλλού έχεις ξαναδεί εσύ να μην χρησιμοποιείται ο όρος ανθρωποκτονία στον ΠΚ; Αφού όλοι είμαστε άνθρωποι. Γιατί δεν έχουμε μητροκτονία; Πατροκτονία;

Αναγνωρίζονται ποινικά ήδη ως επιβαρυντικοί παράγοντες στα εγκλήματα μίσους του 82 Α ΠΚ το φύλο, η θρησκεία και το χρώμα, ο σεξουαλικός προσανατολισμός και άλλα.

  • Το κίνητρο ως επιβαρυντική περίσταση δεν είναι μια ιδέα που δεν υπάρχει στο νομικό μας σύστημα. Γυναικοκτονία δεν σημαίνει ότι δεν είναι ανθρωποκτονία. Σημαίνει ότι είναι και κάτι παραπάνω. Γι αυτό ζητάμε διακεκριμένη παραλλαγή του εγκλήματος.

Η μητροκτονία θα ήταν πολύ πιθανό να ενταχθεί στην γυναικοκτονία. Η πατροκτονία είναι μάλλον σκέτη ανθρωποκτονία αν έγινε για οποιονδήποτε λόγο, εκτός αν αναγνωρίζαμε τον όρο ανδροκτονία και είχαμε ελαφρυντική περίσταση για μια γυναίκα που σκότωσε τον πατέρα της λόγω της κακοποίησης. Σαν την παιδοκτονία, που αναγνωρίζεται στο άρθρο 303 ΠΚ. Είναι όταν η μάνα μετά τον τοκετό σκοτώνει το παιδί της και είναι ελαφρύτερο της ανθρωποκτονίας. Ο νόμος αναγνωρίζει ελαφρυντικά στη γυναίκα που σκοτώνει το παιδί της λόγω “διατάραξης του οργανισμού της”.

Έστω ότι ήταν γυναικοκτονία. Τι θα άλλαζε στην ποινή; Και πάλι θα ήταν σαν να είχε μπει μέσα για ανθρωποκτονία εκ προθέσεως;

Δεν νομίζω ότι θα άλλαζαν τόσα πράγματα στην ποινή. Ήδη η ποινή της ανθρωποκτονίας εκ προθέσεως είναι μέχρι ισόβια, με την γυναικοκτονία ως διακεκριμένη παραλλαγή λόγω γυναικείου φύλου δεν νομίζω ότι δικονομικά θα μιλούσαμε για μεγάλη διαφορά ποινικής αντιμετώπισης.

Ωραία, τότε γιατί όλη αυτή η επιμονή;

Γιατί οι λέξεις έχουν σημασία. Τα λέγαμε εγκλήματα τιμής ή εγκλήματα πάθους γιατί τα βλέπουμε ως εγκλήματα τιμής ή πάθους. Η τιμή και το πάθος είναι λέξεις φορτισμένες, προφανώς, θετικά. Δεν λένε “μην το κάνεις”, λένε “πλήρωσε το τίμημα γιατί αξίζει την τιμή και το πάθος σου”.

Η αναγνώριση θα ήταν περισσότερο ένα στοίχημα. Ένα στοίχημα γλωσσικής φροντίδας που θα ελπίζουμε να φτάσει στην πραγματική πρόληψη.

Οι λέξεις φτιάχνουν την πραγματικότητα. Η τιμωρία ενός θύτη για γυναικοκτονία και όχι απλά για ανθρωποκτονία, θα σήμαινε αναγνώριση του ότι οι γυναίκες πλήττονται και πεθαίνουν επειδή είναι γυναίκες. Είναι μια κοινωνική αναγνώριση της πατριαρχίας.

Δεν είναι θέμα εκδίκησης;

Δεν ψάχνουμε εκδίκηση. Ψάχνουμε αναγνώριση. Ψάχνουμε δικαίωση για τις νεκρές. Ψάχνουμε έναν κόσμο στον οποίο θα ζούμε ελεύθερες, χωρίς να φοβόμαστε. Δεν εργαλειοποιούμε θανάτους για να πετύχουμε καμία φεμιναζιστική συνωμοσία, ούτε για να στηρίξουμε κυβερνήσεις. Ο αγώνας μας είναι ο πιο καθαρός απ’ όλους τους αγώνες γιατί η πατριαρχία βρίσκεται δεξιά, αριστερά, εντός εκτός και επί τα αυτά.

Χωρίς αναγνώριση και περιγραφή δεν υπάρχει καταπολέμηση.


ΜΗΝΥΜΑΤΑ και ΤΙΤΙΒΙΣΜΑΤΑ 

“Μην τα μαλώνετε παιδιά είναι.” “Μόνο δυο βιτρίνες σπάσανε.” “‘Ελα μωρέ, δύο λεπτά θα αφήσω το αμάξι στο πεζοδρόμιο.” “Σιγά, έτρεχε με 200 αλλά δεν σκότωσε κανέναν.” “Ε όχι και όπλο οι μολότωφ” “Θα καπνίζω όπου γουστάρω” Κατά τ’ άλλα “educate your son”.

  • Μόνο ο Κούλογλου το βλέπει ότι ο Συριζα δεν αρέσει? Οι υπόλοιποι είστε ευχαριστημένοι από την αντιπολίτευση με ψέματα, με και έτσι και γιουβέτσι, με τρικλοποδιές στην αντιμετώπιση της πανδημίας και λάσπη στον ανεμιστήρα?
Κατέθεσα προ ολίγου κοινοβουλευτική αναφορά για φαινόμενα «ισλαμικής αστυνομίας» στην Αθήνα. Κίνδυνος! Όσο τα ρετιρέ κι οι ευαίσθητοι ερίζουν περί πολιτικής ορθότητας, οι ισλαμοφασίστες προστατευόμενοι της αριστεράς των αλληλέγγυων στήνουν τάγματα εφόδου.
«Ισλαμική Αστυνομία» στο κέντρο της Αθήνας – Αγρια περιστατικά σε βάρος αλλοδαπών – ΤΑ ΝΕΑ

Ανεξέλεγκτοι εξτρεμιστές «περιπολούν» στα στέκια των αλλοδαπών, τρομοκρατούν και επιβάλλουν την τήρηση των θρησκευτικών νόμων κρατώντας πτυσσόμενα κλομπ, ενώ δεν διστάζουν να δείρουν ομόθρησκους…tanea.gr


  • Ο τρόπος που ανακοινώνει κρούσματα, νοσηλείες και θανάτους το Λος Άντζελες, είναι ένα αυταπόδεικτο ισχυρό επιχείρημα υπέρ του εμβολιασμού. Θα μπορούσε να γίνεται και εδώ έτσι. Πχ Δευτέρα, 110 εισαγωγές σε νοσοκομεία. Ανεμβολιαστοι 105, εμβολιασμένοι 5.
  • Εδώ κάποιοι πίστεψαν ότι ο Σώρρας είχε βρει δισεκατομμύρια, δεν θα πιστέψουν ότι τα εμβόλια είναι του σατανά;
  • Ρε παιδιά, γιατί ο #Τσιπρας έταξε αυτοκινητόδρομο χωρίς διόδια μόνο στους Κρητικούς και όχι σε ολόκληρη την Ελλάδα;
  • το πρώτο πράγμα που μαθαίνει ένα αγόρι δεν είναι τα δικαιώματά του. Αλλά οι υποχρεώσεις του απέναντι στις γυναίκες. Αυτά όταν υπήρχαν μανάδες- γυναίκες και πατεράδες με παντελόνια.
  • Γίνεται διαβούλευση ώστε στην περίπτωση που το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές αναγνωρίσουν την παράνομη ΤΔΒΚ, να μην γίνονται δεκτά από την Ελλάδα τα ταξιδιωτικά έγγραφα των Πολιτών τους.
  • Ο 30χρονος έκανε αυτό που έχει περάσει από το μυαλό πολλών ανδρών. Την έσπρωξε από τα βράχια. Έτσι γράφτηκε στα Νέα. Ο γιαλός δεν είναι στραβός. Εσεις αρμενίζετε συστραβα @ta_nea — το ντροπή κ αίσχος είναι λίγο.
  • αν τα υποβρύχια «Γλαύκος» αι «Νηρεύς» που περιπολούσαν ανοικτά της Κερύνειας το βράδυ 19/7/74 κτυπούσαν τον τουρκικό στόλο, η Κύπρος θα ήταν σήμερα λεύτερη και κραταιά. Πλην όμως ο αραπάκης διέταξε επιστροφή στην Ρόδο. Προδότης.
  • Μεταφέρουν τώρα το Nammos στην Τήνο
  • Γέμισε η Σύρος μυκονοπρόσφυγες θα πάει το σουβλάκι 12€
  • Πιστεύω πως το 65% είναι το όριο που μπορούμε να φτάσουμε στον εμβολιασμό. Δεν ξέρω αν φτάνει για ανοσία της αγέλης, αλλά αυτό μπορεί να δώσει η ελληνική κοινωνία στην παρούσα φάση.
  • Μεγαλώσαμε σαν κοινωνία χωρίς σεβασμό, χωρίς αξίες, χωρίς ηθικούς φραγμούς. Ισοπέδωση των πάντων, ανευθυνότητα και ατιμωρησία. Θερίζουμε ότι σπείραμε.
  • Μόνο πλήρως εμβολιασμένοι θα μπαίνουν στα clubs, στα γήπεδα, στους συναυλιακούς χώρους κλπ της Αγγλίας από Σεπτέμβρη (ούτε τα αρνητικά PCR δεκτά, ούτε τίποτα), άλλη μια χώρα που διχάζει το λαό της (sic) μπας & σώσει καμία ζωή Λέλα μου…

  • Κυριάκος Μητσοτάκης: Οι Έλληνες είτε θα εμβολιαστούν, είτε θα νοσήσουν

«Όλοι Έλληνες είτε θα εμβολιαστούν, είτε θα αρρωστήσουν. Επομένως, θα προέτρεπα πραγματικά, με όσο μεγαλύτερη δύναμη μπορώ, όσο δυνατόν περισσότερους συμπολίτες μας να εμβολιαστούν. Οι ανεμβολίαστοι κινδυνεύουν αυτή τη στιγμή, όχι μόνο από το να κολλήσουν αλλά από το να αρρωστήσουν σοβαρά» τόνισε ο πρωθυπουργός.

Δεξίωση COVID-Free στο Προεδρικό | tovima.gr


Ξορκίζουν στον ΣΥΡΙΖΑ το αρχηγοκεντρικό κόμμα

BHMATOΔΟΤΗΣ: 

Πάμε τώρα λίγο στα του ΣΥΡΙΖΑ. Καλά πήγε, όπως μου λένε, η περιοδεία του Αλέξη Τσίπρα στην Κρήτη.

  • Κόσμο είδε μπόλικο στο τέως «πράσινο» νησί, έκανε και ομιλίες, και γενικά ξόρκισε την εσωστρέφεια του κόμματος που είχε κυριαρχήσει για καιρό. Βέβαια μου λένε πως παρότι και η Προγραμματική Συνδιάσκεψη πήγε καλά και δεν είχαμε παρατράγουδα, οι παλιοί τον περιμένουν στη γωνία από εδώ και πέρα.

Προεξάρχοντος του Πάνου Σκουρλέτη, για παράδειγμα, ο οποίος θέλει διακαώς συνέδριο άμεσα και με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, ή των «53», οι οποίοι επίσης μέσω στελεχών όπως ο Χριστόφορος Παπαδόπουλος πιέζουν στην ίδια κατεύθυνση.

  • Και ο Νίκος Βούτσης είναι σε αυτό το mood, ενώ ιστορικά στελέχη όπως ο Γιάννης Δραγασάκης έχουν αγωνία για την καλύτερη και πιο συλλογική λειτουργία του κόμματος – σε αυτό έχει την ίδια θέση ο Ευκλείδης Τσακαλώτος αλλά και ο Γιώργος Σταθάκης.

Γενικά όλοι αυτοί ξορκίζουν ένα αρχηγοκεντρικό κόμμα και προφανώς ένας ακόμα σύμμαχος σε αυτή την αγωνία είναι ο Νίκος Φίλης. Οχι, άμεσα ρήξη ή κόντρα μην περιμένετε, είναι και η θερινή ραστώνη, όμως οι συζητήσεις στο παρασκήνιο γίνονται με φόντο το φθινόπωρο.


  • Ποιο είναι το «σκάνδαλο»;

Η διαδικασία να ψάχνει λεφτά δεξιά κι αριστερά ο υπουργός για να προικίσει τον υποψήφιο καναλάρχη που θα υποστηρίζει την κυβέρνηση του υπουργού είναι έξω από κάθε λογική. Για την ακρίβεια, λέγεται σκάνδαλο.

  • Πρετεντέρης Γιάννης
    Ποιο είναι το «σκάνδαλο»; | tovima.gr

Μετά την υπόθεση Παπαγγελόπουλου, η υπόθεση Παππά πήρε πλέον τον δρόμο της Δικαιοσύνης. Και φυσικά όλοι προσδοκούμε ότι η Δικαιοσύνη θα κάνει απερίσπαστη τη δουλειά της.

Πάμε όμως στην ουσία της συζήτησης που προηγήθηκε της παραπομπής.

Γεράσιμος Σιάσος: «Εμπιστευτείτε μας και εμβολιαστείτε το συντομότερο δυνατό»
Η οποία ήταν ιδιαίτερα διαφωτιστική, όχι επειδή μάθαμε κάτι καινούργιο, αλλά επειδή φάνηκε τι είχαν στο μυαλό τους όσοι χειρίστηκαν εκείνο που ο Ν. Βούτσης αποκάλεσε «το μέγιστο σκάνδαλο της ύστερης Μεταπολίτευσης».

Πάλι καλά. Την τελευταία φορά το «μέγιστο σκάνδαλο» ήταν «από συστάσεως ελληνικού κράτους» που έλεγε ο Παπαγγελόπουλος!

Ποιο είναι όμως το σκάνδαλο;

Σύμφωνα με τον Βούτση, είναι «η επί 25ετία ασυλία των ΜΜΕ με στόχο την εξυπηρέτηση πολιτικών, προσώπων και στερεότυπων συντηρητισμού για να μπορέσουν τα δυο κόμματα του μεταπολιτευτικού δικομματισμού να διευρύνουν την επιρροή τους».

Αν αφαιρέσουμε τις ρητορικές μεγαλοστομίες περί «ασυλίας» και «εξυπηρέτησης», τι μας λέει ο Βούτσης;

Οτι επί 25 χρόνια τα ΜΜΕ προωθούσαν πολιτικές, πρόσωπα ή στερεότυπα και υποστήριζαν τα δυο κόμματα του δικομματισμού – τον οποίο τότε ψήφιζε το 80%-85% του ελληνικού λαού…

Μια χαρά. Αλλά πού είναι το σκάνδαλο;

Διότι αυτό που περιέγραψε ο Βούτσης είναι απλώς η δημοκρατία. Σε όλο τον δημοκρατικό κόσμο τα ΜΜΕ επιλέγουν καθημερινά κόμματα, πολιτικές και πρόσωπα. Υιοθετούν «προοδευτικά» ή «συντηρητικά» στερεότυπα κατά τη βούλησή τους.

Ετσι λειτουργεί η δημοκρατία, όπου λειτουργεί – είτε αρέσει είτε όχι.

Την επόμενη μέρα το κύριο άρθρο της «Αυγής» προεκτείνει τη λογική αυτή. Αναρωτιέται «γιατί η ύπαρξη ενός καναλιού φιλικού προς τον ΣΥΡΙΖΑ συνιστά χειραγώγηση του μιντιακού τοπίου, ενώ η ύπαρξη έξι καναλιών εθνικής εμβέλειας που (…) παίζουν από το πρωί μέχρι το βράδυ την ατζέντα της ΝΔ είναι πλουραλισμός και πολυφωνία» (13/7).

Κατ’ αρχήν δεν ξέρω τι είναι «η ατζέντα της ΝΔ». Ούτε τι παίζουν «έξι κανάλια από το πρωί μέχρι το βράδυ». Υποθέτω παίζουν ό,τι νομίζουν.

Αλλά το επιχείρημα ακούγεται σαν να λένε «τόσοι είστε, τι σας πείραζε να έχουμε κι εμείς ένα φιλικό κανάλι;».

Κανέναν δεν πειράζει. Αρκεί να βάλει κάποιος τα λεφτά, να φτιάξει το κανάλι κι ας υποστηρίζει τον ΣΥΡΙΖΑ, τον Πανιώνιο ή τον Σύλλογο Πελοποννησίων «Ο Γέρος του Μοριά». Δικαίωμά του.

Αντιθέτως, η διαδικασία να ψάχνει λεφτά δεξιά κι αριστερά ο υπουργός για να προικίσει τον υποψήφιο καναλάρχη που θα υποστηρίζει την κυβέρνηση του υπουργού είναι έξω από κάθε λογική. Για την ακρίβεια, λέγεται σκάνδαλο.

Διότι ξέρετε τελικά ποιο είναι το κριτήριο; Οτι στο πλαίσιο του νόμου ο κάθε εμπλεκόμενος στα ΜΜΕ έχει την ελευθερία και την ευθύνη των επιχειρηματικών, δημοσιογραφικών και πολιτικών επιλογών του.

Σε συνθήκες δημοκρατίας, άλλωστε, δεν νοείται «μοιρασιά της ενημέρωσης» με διακομματική συμφωνία. Δεν μοιράζουμε διοικητικό συμβούλιο σε σωματείο.

Ούτε η ενημέρωση αποτελεί αντικείμενο πολιτικής διαπραγμάτευσης και συμψηφισμού. Είναι ελεύθερη στις κρίσεις και ακηδεμόνευτη στις επιλογές της. Δεν ελέγχεται από ιδεολογική χωροφυλακή.

Το πραγματικό σκάνδαλο λοιπόν πίσω από το «μέγιστο σκάνδαλο» είναι (η εκ των άνω και εκ των έξω) προσπάθεια με κάθε μέσο και κάθε μεθόδευση να διαμορφωθεί ένα άλλο «μιντιακό τοπίο» – που λέει κι η «Αυγή»…

Με το πρόσχημα ότι πρόκειται (περίπου) για δημοκρατική επιταγή. Ενώ στην πραγματικότητα δεν ήταν παρά μια φθηνή ίντριγκα εξουσίας.

Και οι εχθροί;

Δεν ξέρω αν έχει γίνει ευρέως αντιληπτό, αλλά «μας τελείωσε ο καπιταλισμός».

Την είδηση αποκάλυψε ο Γιάνης Βαρουφάκης (news247.gr, 11/7) διευκρινίζοντας ότι όχι μόνο τελείωσε, αλλά «και μάλιστα χωρίς να το πάρουμε είδηση».

Εντυπωσιάστηκα. Τελείωσε κοτζάμ καπιταλισμός και δεν το κατάλαβε κανείς; Πέρασε στο ντούκου;

Πάλι καλά δηλαδή που αγρυπνούσε ο Βαρουφάκης και το πήρε χαμπάρι. Διαφορετικά ο καπιταλισμός θα είχε τελειώσει, αλλά όλοι θα νομίζαμε ότι εξακολουθεί να υπάρχει.

Αν όμως ο καπιταλισμός τελείωσε, τότε ποιον θα πολεμούν οι εχθροί του καπιταλισμού;

Αυτό είναι πρόβλημα. Διότι, όπως και να το κάνεις, ο καπιταλισμός «ήταν μια κάποια λύση».


ΚΕΑ

Κέα: Μόνο με έναν γιατρό λειτουργεί το Κέντρο Υγείας του νησιού - dimosio.gr

Φωτογραφίες από Κέα (Τζιά) - Κυκλάδες

Τα πάντα για την Κέα (Τζια)

Κέα: Μια Παραμυθένια Νησιωτική Πολιτεία | Hellenic Seaways

Κέα: όμορφη και προσιτή | Ferryhopper

Οι 10 καλύτερες παραλίες στην Τζιά (Κέα) | Travelpass.gr