Intrum: Η κρίση COVID-19 έχει επιπτώσεις στην οικονομική κατάσταση των ευρωπαίων καταναλωτών

Η αυξημένη οικονομική πίεση και ανησυχία στα ευρωπαϊκά νοικοκυριά λόγω της κρίσης COVID-19 αποτυπώνονται στη νέα έρευνα της Intrum,  με τίτλο «European Consumer Payment Report 2020 / Ειδική έκδοση COVID-19» σχετικά με τον αντίκτυπο της πανδημίας του ιού COVID-19 στην οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών σε 24 χώρες.
Ωστόσο, 1 στους 3 ευρωπαίους καταναλωτές δηλώνει ότι η κρίση της πανδημίας έχει θετική επίδραση στα οικονομικά του λόγω μείωσης δαπανών.
«Καθώς η διεθνής κοινότητα επικεντρώνει στα άμεσα ζητήματα υγείας που προκύπτουν από την πανδημία COVID-19, η αναστάτωση των οικονομιών σε ολόκληρη την Ευρώπη έχει σοβαρές επιπτώσεις στα οικονομικά των καταναλωτών, στις επιχειρήσεις και στην κοινωνία γενικότερα.
Ωστόσο, η ενίσχυση σε γνώσεις οικονομικής διαχείρισης, η δυνατότητα αλλαγών στις οικονομικές δαπάνες και κατ’ επέκταση η ενίσχυση της αποταμίευσης μπορούν να προσφέρουν τη δυνατότητα σε πολλούς Ευρωπαίους καταναλωτές να διαχειριστούν θετικά και να ξεπεράσουν αυτή την περίοδο αβεβαιότητας» υπογραμμίζει ο Mikael Ericson, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Intrum.

Βασικά συμπεράσματα της έρευνας του Ομίλου Intrum:

1.    Επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης στην Ευρώπη
•    Το 48% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι η οικονομική του κατάσταση έχει επιδεινωθεί συγκριτικά με έξι μήνες πριν.
Ειδικότερα:
–    Τα αντίστοιχα ποσοστά στην Ισπανία και την Ιταλία είναι 59%
–    Γενιά των Millennials: 53%
–    Νοικοκυριά με παιδιά: 55%
–    Νοικοκυριά χωρίς παιδιά: 44%
–    Το ποσοστό στην Ελλάδα διαμορφώνεται σε 67% ενώ ταυτόχρονα το 26% δεν έχει διαπιστώσει αλλαγή στην οικονομική του κατάσταση ή δεν γνωρίζει εάν θα επηρεαστεί λόγω πανδημίας

•    Μόνο το 23% αναμένει βελτίωση της προσωπικής οικονομικής κατάστασης σε έξι μήνες.
–    Το αντίστοιχο ποσοστό στην Ιταλία είναι μόνο 8%
–    Στην Ελλάδα το ποσοστό αυτό είναι 18%

•    45% δηλώνει ότι οι ανησυχίες σχετικά με την αύξηση των λογαριασμών έχουν γενικότερη αρνητική επίδραση στην υγεία τους (Το αντίστοιχο ποσοστό το 2019 ήταν 43%).
–    Νοικοκυριά με παιδιά: 51% (2019: 48%)
–    Νοικοκυριά χωρίς παιδιά: 41% (2019: 41%)
–    Στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό διαμορφώνεται στο 67%

2.    Η μείωση του εισοδήματος προκαλεί ανησυχίες για την πληρωμή λογαριασμών και χρέους
•    4 στους 10 ευρωπαίους δηλώνουν ότι η απασχόλησή τους έχει επηρεαστεί από την κρίση COVID-19, ενώ περισσότεροι από τους μισούς (54%) διαπιστώνουν μείωση του εισοδήματος στο νοικοκυριό.
–    Στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχεται σε 53%

•    1 στους 5 καταναλωτές έχουν χρεωθεί περισσότερο για να καλύψουν τις καθημερινές δαπάνες ως άμεσο αποτέλεσμα της κρίσης COVID-19.
–    Για τους Millennials το ποσοστό είναι 24%
–    Νοικοκυριά με παιδιά: 22%
–    Νοικοκυριά χωρίς παιδιά: 16%
–    Στην Ελλάδα το ποσοστό είναι 35%

•    Αυξάνεται – σε 18% από 12% το 2019 – το ποσοστό των καταναλωτών που καταφεύγουν στο δανεισμό για να πληρώνουν λογαριασμούς.
–    Στη γενιά των Millennials το αντίστοιχο ποσοστό είναι 22%
–    Νοικοκυριά με παιδιά: 21%
–    Νοικοκυριά χωρίς παιδιά: 16%
–    Στην Ελλάδα το ποσοστό είναι 28%

3.    Ανησυχίες για τη δυνατότητα αποταμίευσης για το μέλλον
•    Το 58% είναι δυσαρεστημένοι από τη δυνατότητά τους να αποταμιεύουν κάθε μήνα (Το αντίστοιχο ποσοστό για το 2019 είναι 52%).
–    Νοικοκυριά με παιδιά: 62%
–    Νοικοκυριά χωρίς παιδιά: 54%
–    Στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό είναι 80%

•    Το 39% αποταμιεύει σημαντικά λιγότερο για το μέλλον συγκριτικά με πριν από την κρίση του COVID-19.
–    Στη γενιά των Millennials είναι το 44%
–    Νοικοκυριά με παιδιά: 45%
–    Νοικοκυριά χωρίς παιδιά: 36%
–    Στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό είναι 52%

4.    Θετικές επιπτώσεις της πανδημίας
•    Το 36% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι η κρίση COVID-19 είχε θετικό αντίκτυπο καθώς μείωσε τις καθημερινές δαπάνες.
–    Στην Ελλάδα, το αντίστοιχο ποσοστό είναι 37%, ενώ το 28% δεν διαπίστωσε κάποια επίπτωση στις καθημερινές δαπάνες

«Όπως ήταν αναμενόμενο, διαπιστώνουμε τις τάσεις αυτές στα πιο ευάλωτα νοικοκυριά με περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες, όπως είναι οι νέες οικογένειες και η γενιά των Millennials. Η επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης, η αύξηση στο ύψος των λογαριασμών και τα αυξανόμενα χρέη αυξάνουν τις ανησυχίες.
Μοναδικός τρόπος για την επιτυχημένη διαχείριση των ζητημάτων αυτών είναι η εκπαίδευση των ευρωπαίων καταναλωτών σε θέματα οικονομικής διαχείρισης», καταλήγει ο Mikael Ericson, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Intrum.