Η πιο κρίσιμη σύνοδος στον ΙΜΟ

Μια από τις πιο κρίσιμες συνεδριάσεις οργάνων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) είναι αυτή της Επιτροπής Προστασίας του Θαλασσίου Περιβάλλοντος (MEPC) που πραγματοποιείται το διάστημα 10-17 Ιουνίου, διαδικτυακά. Η συνεδρίαση αυτή αναμένεται να αποφασίσει νέα μέτρα τεχνικά και επιχειρησιακά, που στοχεύουν στη μείωση της έντασης εκπομπών άνθρακα από τα πλοία (μείωση εκπομπών ανά φορτίο) κατά 40% μέχρι το 2030 σε σύγκριση με το 2008.

Ο γενικός γραμματέας του ΙΜΟ Kitack Lim προειδοποίησε ότι αν η σύνοδος δεν καταλήξει σε συμφωνία, τότε διαγράφεται ο κίνδυνος λήψης μονομερών πρωτοβουλιών, υπονοώντας προφανώς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία  έτοιμη να θεσπίσει μονομερώς μέτρα εάν αποτύχει ο ΙΜΟ.

H αποτυχία δεν είναι επιλογή, καθώς αν αποτύχουμε στην αναζήτηση λύσεων, διατρέχουμε τον κίνδυνο να έχουμε μονομερείς ή πολυμερείς πρωτοβουλίες, δηλωσε ο γενικός γραμματέας του ΙΜΟ.

Πάντως αποφασιστικός θα είναι ο ρόλος της αμερικανικής αντιπροσωπείας, η οποία στην πρώτη σύνοδο οργάνου του ΙΜΟ μετά την εκλογή Μπάιντεν, έδειξε μεγαλύτερη αποφασιστικότητα στην λήψη φιλόδοξων μέτρων με στόχο να φτάσει η ναυτιλία το 2050, να έχει απεξαρτηθεί πλήρως από τον άνθρακα.

Επισημαίνεται ότι η ανάληψη της προεδρίας των ΗΠΑ από τον Joe Biden σηματοδότησε μια τεράστια αλλαγή στην αμερικάνικη θέση σχετικά την θεσμική αντιμετώπιση των προβλήματος των αερίων εκπομπών CO2 από τα πλοία. Ο αρμόδιος για το κλίμα εκπρόσωπος του αμερικανού προέδρου John Kerry ζήτησε η ναυτιλιακή βιομηχανία να μηδενίσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου μέχρι το 2050.

Παράλληλα την ίδια στιγμή η Ευρώπη φαίνεται να προχωρά ακάθεκτη στην συμπερίληψη της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων, παρά τις ενστάσεις για την αποτελεσματικότητα του μέτρου που έχουν εγείρει ναυτιλιακές οργανώσεις.

Η πρωτοβουλία αυτή της ΕΕ έχει προκαλέσει τις αντιδράσεις και μεγάλων ναυτιλιακών δυνάμεων όπως της Ιαπωνίας. Ο Shinichiro Otsubo, γενικός γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών της Ιαπωνίας απέστειλε επιστολής στους  επικεφαλής των γενικών διευθύνσεων Κλίματος και Μεταφορών της ΕΕ ζητώντας τους να συνεχίσουν να επιδιώκουν μια παγκόσμια δράση στο πλαίσιο του ΙΜΟ, αντί οποιασδήποτε μονομερούς περιφερειακής δράσης σε επίπεδο ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της εφαρμογής ενός ευρωπαϊκού συστήματος εμπορίας ρύπων (EU ETS) για τη ναυτιλία.

Ο Otsubo υποστήριξε ότι ένα περιφερειακό ETS δεν θα συμβάλει στη μείωση των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, αλλά θα αποθαρρύνει τις επενδύσεις σε τεχνολογίες μείωσης της εξάρτησης από άνθρακα και θα μπλοκάρει τις προσπάθειες για την ανάπτυξη αποτελεσματικότερων μέτρων στον ΙΟ.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο στον ΙΜΟ θα πρέπει  οι κυβερνήσεις να λάβουν αποφάσεις που θα επισπεύσουν την λήψη, τεχνικών και λειτουργικών μέτρων για την μείωση των εκπομπών των αερίων ρύπων.

Με την ισχυρή δέσμευσή σας να ολοκληρώσετε τις αποφάσεις για τα βραχυπρόθεσμα μέτρα σε αυτήν την σύνοδο ως βασικό σημείο εκκίνησης και να συμφωνήσετε για την δομή των μελλοντικών συζητήσεων,  ο ΙΜΟ θα αποδείξει ότι βρίσκεται στο σωστό δρόμο της μείωσης των αερίων του θερμοκηπίου σύμφωνα με τους στόχους της συμφωνίας του Παρισιού για το κλίμα, τόνισε ο Kitac Lim και συμπλήρωσε ότι έτσι θα ισχυροποιηθεί η θέση του ΙΜΟ ως του μοναδικού παγκόσμιου φόρουμ  για την προώθηση μέτρων που στοχεύουν σε μία ναυτιλία φιλική προς το περιβάλλον.

Πηγή: ot.gr