Η MSC επανασχεδιάζει τις πορείες των πλοίων της στις δυτικές ακτές της Ελλάδας για την προστασία των μεσογειακών φαλαινών

Η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων MSC Mediterranean Shipping Company, θα επανασχεδιάσει τις πορείες των πλοίων της κατά μήκος της δυτικής ακτής της Ελλάδας για να μειώσει τον κίνδυνο σύγκρουσης με τις απειλούμενες μεσογειακές φάλαινες φυσητήρα.

Η εταιρεία λέει ότι η απόφαση έρχεται μετά από συζητήσεις με τέσσερις μεγάλες περιβαλλοντικές μη κυβερνητικές οργανώσεις που ζήτησαν ταχεία δράση για την προστασία 200 έως 300 φαλαινών φυσητήρα που παραμένουν στην περιοχή. Κατά την επανασχεδίαση των πορειών των πλοίων της, η MSC γίνεται η πρώτη ναυτιλιακή εταιρεία που αναλαμβάνει δράση για την προστασία του αυτού του θαλάσσιου πληθυσμού.

Το Διεθνές Ταμείο για την Ευημερία των Ζώων (IFAW), το OceanCare και η WWF Ελλάδας συνεργάζονται με το Pelagos Cetacean Research Institute, το οποίο μελετά τον πληθυσμό των φαλαινών της ανατολικής Μεσογείου από το 1998. Οι μελέτες έχουν εντοπίσει την Ελληνική Τάφρο, στα δυτικά και νότια της Πελοποννήσου και νοτιοδυτικά της Κρήτης, ως κρίσιμη περιοχή για το είδος. Οι φάλαινες βαθέων καταδύσεων βρίσκονται εκεί όλο το χρόνο, συγκεντρωμένες γύρω από το ισοβαθή των 1000 μέτρων, ακριβώς στις πολυσύχναστες πορείες των εμπορικών πλοίων.

«Ως παγκόσμιος ηγέτης στη ναυτιλία των εμπορευματοκιβωτίων, έχουμε ευθύνη να διασφαλίσουμε ότι οι εμπορευματικές μας δραστηριότητες έχουν θετικό αντίκτυπο, αντικατοπτρίζοντας τη μακροχρόνια δέσμευσή μας για τη διατήρηση και την προστασία του ωκεανού και της θαλάσσιας ζωής», δήλωσε η Stefania Lallai, Αντιπρόεδρος του Sustainability της Mediterranean Shipping Company. «Η συνεργασία με εταίρους ΜΚΟ είναι το κλειδί για την κατανόηση και τη λήψη μέτρων για την προστασία των απειλούμενων φαλαινών κατά μήκος της ελληνικής ακτής».

Η περιοχή που προκαλεί μεγαλύτερη ανησυχία είναι επί του παρόντος μια σημαντική διαδρομή των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Περισσότερες από τις μισές φάλαινες αυτού του είδους που βρέθηκαν νεκρές στις ελληνικές ακτές υπάρχουν ενδείξεις ότι συγκρούστηκαν με πλοία και χτυπήθηκαν από αυτά. Στατιστικά, μόνο ένα πολύ μικρό ποσοστό χτυπημάτων πλοίων αναφέρεται και εντοπίζεται. Σε πολλές περιπτώσεις, οι ναυτικοί σε μεγάλα πλοία δεν γνωρίζουν ότι έχουν χτυπήσει μια φάλαινα.

«Οι φάλαινες που βρέθηκαν νεκρές στην ακτή με σημάδια προπέλας και κοψίματα είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Έως και 20 φορές περισσότερες πεθαίνουν στα ανοικτά και δεν καταγράφονται ποτέ. Βλέπουμε επίσης λιγότερες φάλαινες στις ετήσιες ερευνητικές μας έρευνες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, κάτι που προκαλεί τεράστια ανησυχία», εξηγεί ο Δρ. Αλέξανδρος Φραντζής, Επιστημονικός Διευθυντής του Ινστιτούτου Κητωδών Ερευνών Pelagos. «Φοβόμαστε ότι χωρίς επείγουσα δράση, οι θάνατοι από χτυπήματα πλοίων θα προκαλέσουν την εξαφάνιση αυτού του ήδη μικρού πληθυσμού πολύ σύντομα».

Νωρίτερα φέτος, το Ελληνικό Υπουργείο Άμυνας μέσω της Ελληνικής υδρογραφικής υπηρεσίας σε συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και την ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία εξέδωσε επίσημη ανακοίνωση με την οποία ενημερώνει τους ναυτικούς για την παρουσία θαλάσσιων θηλαστικών στην Ελληνική Τάφρο. Η προειδοποίηση μέσω NAVTEX δίνει οδηγίες στους ναυτικούς να προσέχουν τις φάλαινες και να προσπαθούν να αποφύγουν τη σύγκρουση με αυτές.

Οι αρσενικές φάλαινες φυσητήρες μεγαλώνουν σε μήκος περίπου 16 μέτρων (μερικές φτάνουν ακόμη και έως 20 μέτρα) και μπορούν να ζυγίζουν έως και 41 τόνους. Εκτός Μεσογείου, οι φάλαινες φυσητήρες αναφέρονται ως «Ευάλωτες», αλλά λόγω του μικρού μεγέθους και της γεωγραφικής τους απομόνωσης, ο πληθυσμός της Μεσογείου καταγράφεται ως «Απειλούμενος» στην Κόκκινη Λίστα των Απειλούμενων Ειδών της IUCN.

«Κάνοντας μικρές αλλαγές στις πορείες των πλοίων, η MSC κάνει την διαφορά για αυτές τις υπό εξαφάνιση φάλαινες. Αυτός ο πληθυσμός κινδυνεύει και ακόμη και ένα χτύπημα πλοίου είναι πάρα πολύ. Τώρα χρειαζόμαστε και άλλες ναυτιλιακές εταιρείες να πράξουν το ίδιο – εάν όλη η κίνηση των πλοίων που χρησιμοποιούν αυτήν την περιοχή έκανε αυτές τις μικρές αλλαγές, ο κίνδυνος να χτυπήσουν τα πλοία τις φάλαινες θα μειωνόταν σχεδόν κατά 75 τοις εκατό», δήλωσε η ΜΚΟ.