Η μάχη για τον ΟΛΘ: Στρατηγικά συμφέροντα και επιχειρηματική διελκυστίνδα

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) βρίσκεται στο επίκεντρο μιας σφοδρής επιχειρηματικής και γεωπολιτικής μάχης, με τις ισορροπίες να διακυβεύονται ανάμεσα σε ισχυρά οικονομικά και στρατηγικά συμφέροντα. Η προαιρετική δημόσια πρόταση της LeonidsPort B.V., θυγατρικής του ομίλου Louis-Dreyfus, για την απόκτηση μετοχών του ΟΛΘ, έχει πυροδοτήσει έντονες αντιδράσεις και προβληματισμούς, τόσο στην επιχειρηματική κοινότητα όσο και σε κυβερνητικούς κύκλους.

Ο ΟΛΘ ως στρατηγικό περιουσιακό στοιχείο

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αποτελεί έναν από τους βασικούς διαμετακομιστικούς κόμβους στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, με πρόσβαση στις αγορές των Βαλκανίων, της Μαύρης Θάλασσας και της Κεντρικής Ευρώπης. Σε μια περίοδο όπου ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει αναδείξει τη σημασία των εναλλακτικών εφοδιαστικών αλυσίδων, ο ΟΛΘ μετατρέπεται σε κρίσιμο κόμβο για τις εξαγωγές γεωργικών προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων των ουκρανικών σιτηρών.

Παράλληλα, ο έλεγχος των λιμενικών υποδομών της Ελλάδας βρίσκεται εδώ και χρόνια στο επίκεντρο ευρύτερων στρατηγικών ανακατατάξεων. Η πώληση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας στον ιταλικό όμιλο Grimaldi, οι αμερικανικές επενδύσεις στην Καβάλα και η διατήρηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης υπό κρατικό έλεγχο, δείχνουν μια ξεκάθαρη μάχη επιρροής μεταξύ διαφορετικών επιχειρηματικών και κρατικών δυνάμεων.

Η δημόσια πρόταση και οι οικονομικές προεκτάσεις

Η LeonidsPort προτείνει τίμημα 27 ευρώ ανά μετοχή για το 21% του ΟΛΘ, με στόχο την ενίσχυση της θέσης της στο μετοχικό κεφάλαιο του λιμανιού. Ωστόσο, η Beta Χρηματιστηριακή εκτιμά ότι η δίκαιη αξία της μετοχής κυμαίνεται μεταξύ 38,88 και 44,08 ευρώ, δημιουργώντας έντονες αντιδράσεις από τη διοίκηση του ΟΛΘ, η οποία εξέδωσε αρνητική αιτιολογημένη γνώμη.

Παρότι η LeonidsPort έχει ήδη αποκτήσει ποσοστό 2,58% μέσω του Χρηματιστηρίου, η πρότασή της συναντά αντιδράσεις, καθώς το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΛΘ αμφισβητεί τόσο το τίμημα όσο και την έλλειψη σαφούς επενδυτικού σχεδίου. Ταυτόχρονα, η χρηματοδότηση της συναλλαγής μέσω δανειακών κεφαλαίων αυξάνει το ρίσκο για την υλοποίηση της επένδυσης.

Ο ρόλος του Ιβάν Σαββίδη και οι σχέσεις με τη CMA CGM

Ο ΟΛΘ ελέγχεται κατά 71,85% από την Belterra Investments LTD, όπου η οικογένεια Σαββίδη κατέχει τα δύο τρίτα, ενώ το υπόλοιπο ανήκει στη γαλλική ναυτιλιακή CMA CGM. Οι σχέσεις των δύο μετόχων, σύμφωνα με πηγές από τη Θεσσαλονίκη, δεν ήταν πάντα αρμονικές, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει τη δυναμική της τρέχουσας επενδυτικής κίνησης.

Αν η LeonidsPort επιτύχει τον στόχο της και αποκτήσει το 21% των μετοχών, τότε μαζί με την CMA CGM και το ελληνικό Δημόσιο θα φτάσει κοντά στο 49%, χωρίς ωστόσο να αποκτά απόλυτη πλειοψηφία. Αυτό μπορεί να οδηγήσει είτε σε διαπραγματεύσεις με τον όμιλο Σαββίδη είτε σε ένα πιθανό σενάριο συνεννόησης για έξοδο του ΟΛΘ από το Χρηματιστήριο, ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη επιχειρηματική ευελιξία.

Γεωπολιτικές προεκτάσεις και κυβερνητικές παρεμβάσεις

Η εμπλοκή μεγάλων ξένων ομίλων στη μάχη για τον ΟΛΘ έχει προκαλέσει αντιδράσεις και στις δυτικές πρωτεύουσες. Το ιδιοκτησιακό καθεστώς του λιμανιού έχει επανειλημμένα βρεθεί στο μικροσκόπιο λόγω της ρωσικής καταγωγής του Ιβάν Σαββίδη και των υποτιθέμενων σχέσεών του με τη Μόσχα, αν και δεν έχει τεκμηριωθεί κάποια συγκεκριμένη επιρροή.

Το ελληνικό Δημόσιο, μέσω του Υπερταμείου, διατηρεί ποσοστό 7,27%, έχοντας τη δυνατότητα να επηρεάσει τις εξελίξεις. Αν η κυβέρνηση κρίνει ότι η μεταβίβαση του 21% στον όμιλο Louis-Dreyfus ενδέχεται να αλλάξει τις ισορροπίες εις βάρος των ελληνικών συμφερόντων, έχει τη νομική δυνατότητα να παρέμβει ή ακόμα και να μπλοκάρει τη συναλλαγή μέσω νομοθετικών πρωτοβουλιών.

Το μέλλον του ΟΛΘ και τα σενάρια για την επόμενη μέρα

Η μάχη για τον έλεγχο του ΟΛΘ δεν αναμένεται να τελειώσει σύντομα. Τα ενδεχόμενα που διαμορφώνονται περιλαμβάνουν:

  1. Αποδοχή της πρότασης από μετόχους μειοψηφίας, κάτι που θα δώσει στη LeonidsPort αυξημένο ρόλο στις αποφάσεις του ΟΛΘ, αλλά χωρίς την απόλυτη πλειοψηφία.
  2. Στρατηγική συμμαχία LeonidsPort – CMA CGM για να περιορίσουν την επιρροή του Ιβάν Σαββίδη.
  3. Αντίδραση της ελληνικής κυβέρνησης, είτε μέσω κρατικών παρεμβάσεων είτε μέσω επαναδιαπραγμάτευσης των όρων ελέγχου του λιμανιού.
  4. Ενδεχόμενη πώληση του ποσοστού του ομίλου Σαββίδη, αν η προσφορά ανέβει και κριθεί οικονομικά συμφέρουσα.

Η Θεσσαλονίκη είναι ένα στρατηγικό σημείο όχι μόνο για το ελληνικό εμπόριο αλλά και για τα ευρύτερα γεωπολιτικά συμφέροντα της περιοχής. Η μάχη για τον ΟΛΘ δεν είναι απλώς μια εμπορική συναλλαγή, αλλά μια σύγκρουση δυνάμεων που θα καθορίσει το μέλλον των λιμενικών υποδομών της χώρας. Το επόμενο διάστημα θα είναι καθοριστικό για τη διαμόρφωση της νέας ισορροπίας δυνάμεων στον ΟΛΘ και την οικονομική πορεία της Θεσσαλονίκης.