Η ραγδαία αύξηση της ζήτησης βωξίτη από την Κίνα για την παραγωγή αλουμινίου έχει μεταμορφώσει τη ναυτιλιακή αγορά χύδην ξηρού φορτίου, επηρεάζοντας σημαντικά τα ναύλα των Capesize πλοίων. Σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Arrow, για πρώτη φορά στην ιστορία, ο βωξίτης έχει ξεπεράσει τον άνθρακα σε μεταφορές με Capesize, καθιστώντας τον τη δεύτερη σημαντικότερη κατηγορία φορτίου μετά το σιδηρομετάλλευμα.
Η απογείωση του Βωξίτη από τη Δυτική Αφρική
Η Κίνα εισήγαγε 159 εκατομμύρια τόνους βωξίτη το 2024, σημειώνοντας αύξηση 18 εκατ. τόνων σε σχέση με το 2023. Από αυτές τις μεταφορές, το 77% πραγματοποιήθηκε με Capesize σύμφωνα με τα στοιχεία της AXS.
Ο βασικός λόγος για αυτήν την τάση είναι η εκρηκτική άνοδος των εξαγωγών βωξίτη από τη Γουινέα, η οποία αναδεικνύεται στον κυρίαρχο προμηθευτή του παγκόσμιου εμπορίου του ορυκτού. Επιπλέον, το μερίδιο των φορτίων βωξίτη από την Αυστραλία που μεταφέρονται με Capesize τετραπλασιάστηκε από το 2021, φτάνοντας το 20% των συνολικών φορτίων πέρυσι.
Η αναβάθμιση των λιμενικών και μεταφορικών υποδομών στη Δυτική Αφρική, ιδιαίτερα στη Γουινέα, την Ακτή Ελεφαντοστού, τη Σιέρα Λεόνε και τη Γκάνα, αναμένεται να ενισχύσει ακόμα περισσότερο τις εξαγωγές προς την Κίνα. Ο ναυλομεσιτικός οίκος BRS προβλέπει ότι οι αποστολές βωξίτη από τη Δυτική Αφρική προς την Κίνα θα αυξηθούν κατά 20 εκατομμύρια τόνους μέσα στο 2025.
Η Κινεζική ζήτηση Αλουμινίου και η επιρροή στα Capesize
Η κυβέρνηση του Πεκίνου συνεχίζει να προωθεί τη στρατηγική της για τις “Νέες Τρεις” τεχνολογίες (ηλεκτρικά οχήματα, μπαταρίες λιθίου και ηλιακά πάνελ), γεγονός που οδηγεί σε εκρηκτική ζήτηση για προϊόντα αλουμινίου. Αυτή η τάση δεν επηρεάζει μόνο τη βιομηχανία του μετάλλου, αλλά και τη ναυτιλιακή αγορά, καθώς οι μεταφορές βωξίτη γίνονται όλο και πιο κρίσιμες για τον στόλο των Capesize.
Οι μακρινές διαδρομές που απαιτούνται για τη μεταφορά βωξίτη από τη Δυτική Αφρική στην Κίνα δημιουργούν αυξημένη μεταβλητότητα στη ναυλαγορά των Capesize, ιδιαίτερα στις fronthaul διαδρομές. Σύμφωνα με την BRS, αυτό σημαίνει ότι η αγορά βωξίτη θα έχει όλο και μεγαλύτερη επίδραση στα ναύλα των Capesize, διαμορφώνοντας νέα δεδομένα στη ναυτιλιακή αγορά.
Το Βωξιτικό μπουμ και η επόμενη μέρα στη Ναυτιλία
Η εντυπωσιακή άνοδος του θαλάσσιου εμπορίου βωξίτη θα είναι κεντρικό θέμα συζήτησης στο Geneva Dry, το κορυφαίο συνέδριο εμπορικής ναυτιλίας παγκοσμίως, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στο Hotel President Wilson στη Γενεύη, στις 28-29 Απριλίου.
Το ερώτημα που τίθεται είναι: θα συνεχίσει ο βωξίτης να κυριαρχεί στα Capesize, ή θα επιστρέψει ο άνθρακας δυναμικά; Οι εξελίξεις στη ζήτηση αλουμινίου, τις ενεργειακές πολιτικές της Κίνας και την προσφορά πρώτων υλών από τη Δυτική Αφρική θα καθορίσουν τις απαντήσεις. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η αγορά μεταφορών ξηρού φορτίου εισέρχεται σε μια νέα εποχή, με τον βωξίτη να αποκτά πρωταγωνιστικό ρόλο.