Η ηλεκτροκίνηση, το μεγάλο στοίχημα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες λόγω της μείωσης των εκπομπών ρύπων

Πριν από λίγες ημέρες τέθηκαν σε εφαρμογή τα νέα όρια εκπομπών ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που απαιτούν από τις αυτοκινητοβιομηχανίες ο μέσος όρος των εκπομπών του στόλου τους να είναι ίσος ή κάτω των 95 γραμμαρίων CO2 ανά χιλιόμετρο.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι πολύ σύντομα οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να βρουν τρόπους να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων κατά 21% σε σχέση με αυτά που ίσχυαν μέχρι πρότινος, προκειμένου να αποφύγουν τα πρόστιμα, τα οποία ενδέχεται να φτάσουν 5-6 δισ. ευρώ.

Κάθε αυτοκινητοβιομηχανία έχει διαφορετικό στόχο, με βάση το βάρος των οχημάτων που πωλεί, ενώ τους δίνεται η ευκαιρία να συνυπολογίσουν σε αυτή την εξίσωση μόνο το 95% των πωλήσεων για το 2020. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί η αυτοκινητοβιομηχανία να κάνει χρήση του δικαιώματος να μη μετρήσει το θεωρητικά πιο ρυπογόνο μοντέλο της.

Για να καταφέρει κάθε κατασκευάστρια να πιάσει τον στόχο της αναγκαστικά θα στραφεί προς την ηλεκτροκίνηση. Από τα ήπια υβρίδια 48 volt μέχρι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που οι εκπομπές ρύπων είναι μηδενικές και βοηθούν σε μεγάλο βαθμό στη μείωση του μέσου όρου CO2. Ακόμη και τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα που έχουν εκπομπές ρύπων κάτω των 50 γραμμαρίων στο χιλιόμετρο βοηθούν στην εξίσωση που έχει να λύσει η εκάστοτε εταιρεία μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Άλλη μία παράμετρος που πρέπει να συνυπολιγιστεί είναι ότι οι καταναλωτές δεν μπορούν, ενώ θέλουν, να στραφούν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, επειδή δεν μπορούν να κινηθούν ελεύθερα σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Στην Ευρώπη, π.χ., αφού τα σημεία φόρτισης υπολείπονται ακόμη των βασικών και των αναγκαίων.

Άνθρωποι της αγοράς αναφέρουν ότι ο κίνδυνος των προστίμων στις αυτοκινητοβιομηχανίες είναι πραγματικός. Σε αυτό συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό και η πτώση των πωλήσεων καινούργιων αυτοκινήτων λόγω της πανδημίας που πλήττει όλη την υφήλιο.

Η τάση των καταναλωτών να στραφούν στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων χαροποιεί τις αυτοκινητοβιομηχανίες, που βλέπουν σε έναν βαθμό να υλοποιούνται χωρίς κόπο οι στόχοι τους. Από την άλλη υπάρχουν και οι συμφωνίες που έχουν γίνει όλο το προηγούμενο διάστημα για να μειωθούν οι ρύποι. Όπως αυτή της FΙΑΤ Chrysler Automobiles και της Tesla, πληρώνοντας η πρώτη εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για να συμμετάσχει στο σχήμα της δεύτερης, προκειμένου η FΙΑΤ να επωφεληθεί από τους μηδενικούς ρύπους της Tesla, αποφεύγοντας τα βαριά πρόστιμα.

Το παρήγορο, από την άλλη, είναι ότι σε όλη την Ευρώπη βλέπουμε να κρατούν ακόμη οι πωλήσεις των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων. Το 30%- 32% των συνολικών πωλήσεων αφορά οχήματα που έχουν ως βασικό καύσιμο το πετρέλαιο. Αυτό μπορεί προσωρινά να αποτελέσει τη λύση του προβλήματος που θα βοηθήσει στην μείωση των εκπομπών ρύπων, καθώς όλοι γνωρίζουν ότι οι πετρελαιοκινητήρες εκπέμπουν λιγότερο CO2.

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι οι πωλήσεις των πετρελαιοκίνητων εκδόσεων και φέτος θα μείνουν κοντά στα ίδια επίπεδα. Έτσι οι αυτοκινητοβιομηχανίες άρχισαν να καλοβλέπουν τις συγκεκριμένες «γνώριμες» πωλήσεις ως μια στάση αναμονής μέχρι να επιλυθούν τα βασικά προβλήματα της ηλεκτροκίνησης.

Το σκηνικό πολύ σύντομα αναμένεται να αλλάξει. Ήδη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε ότι θα προτείνει αναθεώρηση της νομοθεσίας για τα πρότυπα εκπομπών CO2 προκειμένου να εξασφαλιστεί μια σαφής πορεία μέχρι το 2025, όπου το όριο των ρύπων θα είναι ακόμη πιο χαμηλά, αναγκάζοντας μεγάλο μέρος των αυτοκινητοβιομηχανιών να στραφεί ταχύτατα προς την κινητικότητα με μηδενικούς ρύπους.