Handelsblatt: «Γάγγραινα» για την Ελλάδα οι μικρές επιχειρήσεις – Έρχεται ο “θάνατος του εμποράκου”;

«Οι μικρές επιχειρήσεις αποτελούν ένα από τα βασικά δομικά προβλήματα της ελληνικής οικονομίας», εκτιμά το ρεπορτάζ του Γκερντ Χέλερ στην Handelsblatt. Για τον λόγο αυτό, όπως σημειώνει, η κυβέρνηση «επιδιώκει να στείλει μήνυμα σε αυτές τις επιχειρήσεις, μέσω φοροελαφρύνσεων, ελκυστικών δανείων και επιδοτήσεων, ότι μπορούν να αναπτυχθούν ακολουθώντας τη διαδικασία των συγχωνεύσεων, των εξαγορών και των συνεργασιών».

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ρεπορτάζ, σήμερα σχεδόν οι μισές ελληνικές επιχειρήσεις (το 48,5% για την ακρίβεια) απασχολούν λιγότερους από 10 εργαζόμενους, όταν ο αντίστοιχος μέσος όρος στις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ είναι 30%. Αντιθέτως, μόλις μία στις πέντε επιχειρήσεις έχουν περισσότερους από 250 εργαζόμενους. Επίσης, το 56% της απασχόλησης στην Ελλάδα προέρχεται από θέσεις σε επιχειρήσεις με 5 το πολύ εργαζόμενους στο δυναμικό τους.

Έλλειμα ανταγωνιστικότητας

Όπως εκτιμάται, η κατάσταση αυτή αποτελεί σαφές μειονέκτημα σε επίπεδο καινοτομίας, παραγωγικότητας και ρευστότητας. Γι’ αυτό, άλλωστε, τόσο κατά τη διάρκεια της χρηματοπιστωτικής κρίσης όσο και στην τρέχουσα κρίση της πανδημίας, πολλές επιχειρήσεις οδηγήθηκαν και θα οδηγηθούν στη χρεοκοπία, παρά την κρατική στήριξη.

«Θέλουμε να βοηθήσουμε τις μικρές επιχειρήσεις να αναπτυχθούν», δηλώνει στην Handelsblatt ο Αλέξης Πατέλης, σύμβουλος για θέματα οικονομίας του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη. «Μπορούμε να το επιτύχουμε με την κλασική μέθοδο των συγχωνεύσεων, ταυτόχρονα όμως και με πλατφόρμες που θα συμβάλλουν στη δημιουργία επιχειρηματικών συμπλεγμάτων (clusters)», προσθέτει ο ίδιος.

Σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό, το οικονομικό επιτελείο της ελληνικής κυβέρνησης επεξεργάζεται ήδη συγκεκριμένο σχέδιο, το οποίο προτίθενται να παρουσιάσουν στη βουλή το καλοκαίρι. Με αυτό και τα κίνητρα που θα περιλαμβάνει, ελπίζεται ότι θα πυροδοτηθεί ένα κύμα συγχωνεύσεων, εξαγορών και δημιουργίας συνεργατικών σχημάτων που σταδιακά θα αλλάξει την εικόνα της ελληνικής επιχειρηματικότητας, καθιστώντας την πιο ανταγωνιστική και ταυτόχρονα πιο ανθεκτική απέναντι σε μελλοντικές κρίσεις.

Προς την «πράσινη και ψηφιακή οικονομία»

«Ευελπιστούμε ότι με τη διαδικασία αυτή θα αυξήσουμε το μέσο μέγεθος των ελληνικών επιχειρήσεων, ώστε να ενισχυθεί η παραγωγικότητά τους και η εξαγωγική τους δυνατότητα», σημειώνει από την πλευρά του ο υφυπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης.

Παράλληλα δε, ξεκαθαρίζει ότι το νέο πλαίσιο – που θα αποτελεί τμήμα του γενικότερου σχεδίου «Ελλάδα 2.0» – θα περιλαμβάνει συγκεκριμένα και αυστηρά κριτήρια και ελέγχους που θα διασφαλίζουν ότι οι ανακατατάξεις θα συνάδουν με τους γενικότερους στόχους της ΕΕ για στροφή στην «πράσινη και ψηφιακή οικονομία». Λογικό, καθώς στη διαδικασία αυτή θα αξιοποιηθεί μέρος των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης που αναμένει η χώρα.

Είναι, λοιπόν, προ των πυλών ο «θάνατος του (Έλληνα) εμποράκου»;