Γιατί «πατώνουν» οι έλληνες μαθητές – «Κάθε πέρυσι και καλύτερα»

Γιατί «πατώνουν» οι έλληνες μαθητές

ΒΗΜΑτοδότης

«Κάθε πέρυσι και καλύτερα» για τους έλληνες μαθητές όσον αφορά τον διαγωνισμό του προγράμματος PISA (Programme for International Student Assessment) του ΟΟΣΑ. Φαίνεται ότι οι μαθητές της χώρας μας παραμένουν σε πολύ χαμηλές θέσεις ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ, με τις επιδόσεις τους να βαίνουν συνεχώς μειούμενες από το 2009. Στην πραγματικότητα «πάτωσαν» για άλλη μια φορά. Και το ερώτημα είναι τι φταίει και τι κάνουμε για να μην πατώσουν ξανά οι μαθητές μας. Εψαξα και βρήκα τι φταίει…

***

Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως εμφανίζεται και αυτή προβληματισμένη, και το πρώτο πράγμα που λέει για τον διαγωνισμό αξιολόγησης μαθητών PISA είναι ότι έγινε το 2018. Δεν λέει ότι φταίει ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά επιμένει πως δεν έγινε επί των ημερών της διακυβέρνησης της χώρας από τη ΝΔ. Στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ όμως καταλογίζει ότι νομοθέτησε τη διετή προσχολική εκπαίδευση την οποία όμως δεν εφάρμοσε.

  • Τώρα θα πείτε τι σχέση έχει η προσχολική εκπαίδευση με τον διαγωνισμό PISA και τις δεξιότητες που προβλέπει, όπως η κατανόηση κειμένου, τα μαθηματικά και οι φυσικές επιστήμες; Κατά την κυρία Κεραμέως στην προσχολική εκπαίδευση αναπτύσσονται οι δεξιότητες των μαθητών και υπόσχεται πως «θα παλέψει» ώστε να εφαρμοστεί επιτέλους η υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση. Φτάνει όμως αυτό για να μην πατώνουν οι μαθητές;

***

Η κουλτούρα της προσπάθειας

Οχι βεβαίως. Κατά την υπουργό Παιδείας θα πρέπει να περάσει στη μαθητική κοινότητα η «κουλτούρα της προσπάθειας και όχι η λογική της ήσσονος προσπάθειας». Να περάσει η λογική των ήπιων δεξιοτήτων, δηλαδή θα πρέπει να γίνει κτήμα στους μαθητές η κριτική στάση και η προσαρμοστικότητα. Θέματα στα οποία, όπως μου είπε η υπουργός, είμαστε πίσω. Δηλαδή εάν εφαρμοστούν όλα αυτά, οι μαθητές μας θα αριστεύουν ή τουλάχιστον δεν θα πατώνουν στις εξετάσεις PISA; Οχι βεβαίως, απαιτείται χρόνος, πολύς χρόνος, ίσως και μια δεκαετία. Εδώ θα πρέπει να σημειώσω και τούτα:

***

Ο διαγωνισμός PISA πραγματοποιείται κάθε τρία χρόνια. Στα αποτελέσματα για το 2018 φαίνεται ότι η βαθμολογία της Ελλάδας στις τρεις δεξιότητες (κατανόηση κειμένου, μαθηματικά και φυσικές επιστήμες) που πρέπει να έχουν οι μαθητές ολοκληρώνοντας την υποχρεωτική εκπαίδευση, δηλαδή έως τα 16, υποχώρησε σε σχέση με τον διαγωνισμό του 2015. Διεθνώς πάντως, οι μαθητές από τις μεγάλες περιοχές της Κίνας βρέθηκαν στις πρώτες θέσεις, ενώ από την Ευρώπη ξεχώρισε η Εσθονία. Καθόλου καλά τα πήγαν και οι μαθητές της Κύπρου (που περίπου ακολουθούν την ίδια εκπαίδευση με τους ελλαδίτες μαθητές).