Σε εξέλιξη είναι οι εργασίες στο σιδηροδρομικό δίκτυο όπως και τα έργα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, προκειμένου στο βόρειο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου (Λάρισα – Θεσσαλονίκη) να τεθεί σε λειτουργία στις αρχές Ιουλίου και στο νότιο τμήμα (Οινόη – Τιθορέα) στα τέλη Σεπτεμβρίου, όπως δήλωσε σήμερα ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για θέματα Μεταφορών και Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης, ο οποίος πρόσθεσε: «Στόχος μας είναι από αρχές Οκτωβρίου να είναι σε πλήρη λειτουργία το συνολικό σύστημα τηλεδιοίκησης που περιλαμβάνει σηματοδότηση και τα κέντρα ελέγχου».
Παράλληλα, σύμφωνα με τον υπουργό, προχωρούν οι έρευνες για τα αίτια του πολύνεκρου δυστυχήματος στα Τέμπη, ενώ το πρώτο πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνώμων αναμένεται λίγο μετά το Πάσχα. Η διερεύνηση από τη Δικαιοσύνη συνεχίζεται κατά προτεραιότητα, ενώ ανεξάρτητη έρευνα έχει ξεκινήσει και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων.
Στο μεταξύ, όπως σημείωσε ο κ. Γεραπετρίτης, προχωρούν και οι παρεμβάσεις ανάταξης σε βασικά σημεία του δικτύου -δηλαδή εργασίες φωτισμού στις σιδηροδρομικές σήραγγες, μέσα πυρανίχνευσης και προστασίας- με στόχο να καλυφθούν ανάγκες και να αυξηθούν τα επίπεδα ασφαλείας. Ακόμη, εγκαταστάθηκαν σημεία 24ώρης λειτουργίας στις εισόδους και εξόδους σηράγγων, ενώ έχει ενισχυθεί και η παρουσία της Αστυνομίας σε κρίσιμα σημεία του δικτύου. «Συνεχίζουμε τα έργα αποκατάσταση εντός των σηράγγων, είναι κάποιες που έχουν θέματα, οι παλιές θέλουν παρεμβάσεις. Θα έχουμε και μια μεγαλύτερη παρέμβαση στις σήραγγες που είναι πιο μεγάλες και παλιές» δήλωσε συγκεκριμένα ο κ. Γεραπετρίτης.
«Είμαστε σε μάχη με τον χρόνο» τόνισε ο υπουργός, σημειώνοντας ότι γίνονται συνεχείς συναντήσεις τόσο με τους ανάδοχους όσο και με τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες, δηλαδή τον ΟΣΕ που έχει την ευθύνη του δικτύου, την ΕΡΓΟΣΕ και τη ΓΑΙΑΟΣΕ που είναι υπεύθυνη για την προμήθεια των συστημάτων στους συρμούς. «Χθες είχαμε σύσκεψη με όλους τους φορείς και διαπιστώθηκε πως κινούμαστε εντός του χρονοδιαγράμματος» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Γεραπετρίτης.
Όσον αφορά το θέμα των προμηθειών για τα συστήματα αυτόματης πέδησης (ECTS), που είναι βασικό συστατικό της λειτουργίας του συστήματος τηλεδιοίκησης, ο υπουργός ανέφερε: «Η προμήθεια θα γίνει από τη Hitachi, που είναι η μοναδική εταιρεία που προμηθεύει τα συγκεκριμένα συστήματα». Μάλιστα, ο Γιώργος Γεραπετρίτης είχε συνάντηση με την εταιρεία και τον πρέσβη της Ιαπωνίας για να εξασφαλιστεί ότι τα συστήματα θα είναι σύντομα στην Ελλάδα, ενώ ανέφερε: «Το πρόβλημα είναι η γραμμή παραγωγής. Θα πρέπει να προτεραιοποιηθούμε για να έρθουν τα συστήματα».
Ο κ. Γεραπετρίτης φρόντισε να διευκρινίσει ότι προχωρά και η αποκατάσταση των δρομολογίων, καθώς απομένει να ξεκινήσει ο προαστιακός στη διαδρομή Αθήνα – Κιάτο, όπου γίνονται ακόμη εργασίες βελτίωσης μέσα στις σήραγγες. Όπως τόνισε ο υπουργός, σήμερα ο προαστιακός λειτουργεί μέχρι τη Μαγούλα και μετά το Πάσχα θα λειτουργήσει η γραμμή μέχρι το Κιάτο, ενώ στόχος είναι μέσα στην επόμενη εβδομάδα να ξεκινήσουν τα περισσότερα τοπικά δρομολόγια.
Ο υπουργός Επικρατείας τόνισε ακόμη ότι αυτή τη στιγμή οι πληρότητες στα Intercity Αθήνας – Θεσσαλονίκης βρίσκονται στους 150 επιβάτες κατά μέσο όρο, ενώ συζητήθηκε πρωτοβουλία της Hellenic Train για την παροχή εκπτώσεων που θα φτάνουν το 50% για τους φοιτητές και τους νέους έως 25 ετών σε όλα τα δρομολόγια του Intercity.
Ο κ. Γεραπετρίτης αναφέρθηκε και στην ενίσχυση του προσωπικού του ΟΣΕ. Όπως είπε, έχουν προσληφθεί οι 90 εργαζόμενοι από τις 117 θέσεις που είχαν προκηρυχθεί πέρυσι (σταθμάρχες, κλειδούχοι και τεχνικοί), ενώ για φέτος προωθείται η πρόσληψη ακόμη 100 εργαζομένων. Επίσης, προχώρησε η ανανέωση συμβάσεων για 200 άτομα που απασχολούνται με δελτίο παροχής υπηρεσιών, ενώ θα ανανεωθούν οι συμβάσεις για 165 φύλακες ισόπεδων διαβάσεων.
Μνημόνιο συνεργασίας με τους Γαλλικούς Σιδηροδρόμους
Ο υπουργός υπογράμμισε ακόμη ότι εντός των επόμενων ημερών θα υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας με τους Γαλλικούς Σιδηροδρόμους για τη μεταφορά τεχνογνωσίας, θέματα εκπαίδευσης των εργαζομένων και την ενίσχυση της λειτουργίας του ελληνικού σιδηροδρόμου. Το μνημόνιο αυτό αφορά κατά βάση τον ΟΣΕ και τη ΓΑΙΑΟΣΕ για οργανωτικά και λειτουργικά ζητήματα και όχι τη Hellenic Train που είναι ιδιωτική εταιρεία και έχει αναλάβει την εμπορική λειτουργία του σιδηροδρόμου.