Φουντώνει ο «πόλεμος» για τη διαφήμιση με τον Παρθενώνα – Εξώδικο από ΒΙΚΟΣ, ΕΨΑ, ΛΟΥΞ για Coca Cola

Πόλεμος μεταξύ των τριών ελληνικών εταιριών αναψυκτικών, Βίκος, ΕΨΑ και Λουξ και της Coca Cola έχει ξεσπάσει τα τελευταία εικοσιτετράωρα με φόντο τα… εθνικά μας σύμβολα.

Οι τρεις εταιρίες απέστειλαν εξώδικο στο υπουργείο Πολιτισμού αναφορικά με την πολυεθνική Coca Cola και την παράνομη επικοινωνιακή στρατηγική της σχετικά με τη χρήση εθνικών συμβόλων στις συσκευασίες της. Σημειώνουν, δε, ότι έχουν δικαιωθεί σύμφωνα με απόφαση του Συμβουλίου Ελέγχου Επικοινωνίας εγείροντας ερωτήματα για τη στάση του υπουργείου.

Οπως αναφέρουν σε σχετική ανακοίνωση, «το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας δικαίωσε τις εταιρίες-μέλη της ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ, ΕΨΑ, Λουξ και Βίκος, οι οποίες απέδειξαν περίτρανα την απτή εφαρμογή του αρχαίου ρητού η ισχύς εν τη ενώσει, δίνοντας διορία 30 εργάσιμων ημερών στην Cοca Cοla για να αποσύρει από τη διαφημιστική της καμπάνια την παρουσία των εθνικών συμβόλων όχι μόνο από τις συλλεκτικές συσκευασίες της αλλά και από το σύνολο της επικοινωνίας της. Κι ενώ οι τρεις ελληνικές εταιρίες έχουν δικαιωθεί σύμφωνα με απόφαση του ΣΕΕ, η στάση του υπουργείου Πολιτισμού απέναντι στην εμπορευματοποίηση της εθνικής μας κληρονομιάς εγείρει ερωτήματα».

Παράλληλα, καταγγέλλουν ότι το υπουργείο Πολιτισμού, λαμβάνοντας υπόψη του την απόφαση μίας και μόνο έμμισθης συμβούλου του, παραχωρεί το δικαίωμα στην Cοca Cοla να συνεχίζει να εμπορευματοποιείται τα εθνικά μνημεία, χωρίς να προβαίνει στην επιβολή κάποιου προστίμου ή την πληρωμή των σχετικών τελών, παρά τη σαφήνεια του νόμου επί του θέματος. «Η εν λόγω απόφαση εγείρει ερωτήματα καθώς η μη διεκδίκηση είσπραξης των προβλεπόμενων ποσών από το υπουργείο Πολιτισμού προς την εταιρία σημαίνει τη ζημίωση του κράτους και της οικονομίας συνολικά, αφού σε αντίθετη περίπτωση η πολυεθνική θα κατέθετε κάποια εκατομμύρια στα ταμεία της χώρας», σημειώνεται στην ανακοίνωση.

Σε απάντησή του, το αρμόδιο υπουργείο αφήνει να εννοηθεί ότι υπήρχε «κενό» στη σχετική υπουργική απόφαση Ζορμπά-Στρατή, της προηγούμενης κυβέρνησης και ότι έχει ήδη συγκροτηθεί ομάδα εργασίας ώστε μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2019 να επανεξετάσει την εν λόγω απόφαση, προκειμένου να προτείνει νέο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο, σύμφωνα με το ν. 3028/2002, θα εισαχθεί εντός του έτους ενώπιον του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για την κατά νόμον γνωμοδότηση.

«Η εταιρία Coca Cola Ελλάς είχε απευθυνθεί τον Νοέμβριο 2018 στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού, προκειμένου να λάβει άδεια ελεύθερης σχεδιαστικής σύνθεσης-σκίτσου για τη διαφήμιση συλλεκτικής συσκευασίας αφιερωμένης στην Αθήνα. Οι υπηρεσίες, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, απάντησαν στους ενδιαφερομένους ότι δεν απαιτείται άδεια χρήσης για την ελεύθερη σχεδιαστική απεικόνιση από πλευράς αρμοδιοτήτων υπουργείου Πολιτισμού», σημειώνει η ανακοίνωση. Οπως προσθέτει το υπουργείο, στις 4 Ιουλίου 2019 -τρεις μέρες πριν από τις εθνικές εκλογές- δημοσιεύθηκε εσπευσμένα η Υπουργική Απόφαση Ζορμπά-Στρατή, μετά τη γνωμοδότηση του ΚΑΣ της 1ης Αυγούστου 2018, δηλαδή με 11 μήνες καθυστέρηση και με σημαντικές αλλαγές -μη αιτιολογημένες- σε σχέση με τη γνωμοδότηση του ΚΑΣ και τις αντιρρήσεις των αρμόδιων υπηρεσιών.

«Σε αντίθεση με την ύπαρξη θεσμικού πλαισίου, που δημιουργήθηκε το 2005, το 2011 και το 2012, και που αφορά στην καταβολή τελών στο Δημόσιο στην περίπτωση κινηματογραφήσεων, βιντεοσκοπήσεων, φωτογραφήσεων μνημείων και χρήσης τους στο Διαδίκτυο, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν φρόντισε για την έκδοση αντίστοιχης απόφασης καταβολής τελών για τις προβλεπόμενες στην Υπουργική Απόφαση Ζορμπά-Στρατή χρήσεις. Ως εκ τούτου, δεν διασφάλισε τη διαδικασία είσπραξης εσόδων για το Δημόσιο», καταλήγει η ανακοίνωση του υπουργείου.

Print Friendly, PDF & Email