Φεύγει η ιαπωνική Bridgestone από τη Γαλλία

Επιστρέφει δυναμικά στη Γαλλία η δημόσια συζήτηση για την παγκοσμιοποίηση, μετά την απόφαση της ιαπωνικής εταιρείας ελαστικών Bridgestone να κλείσει το εργοστάσιό της. Ο πρόεδρος Μακρόν κάνει ό,τι μπορεί για να διατηρήσει τις 863 θέσεις εργασίας.

Η ανακοίνωση της Bridgestone ότι κλείνει το 2021 το εργοστάσιό της στην Μπετίν στη βόρεια Γαλλία ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων στη χώρα τόσο από την πλευρά των συνδικάτων όσο και των πολιτικών όλων των κομμάτων. Οι αντίπαλοι της παγκοσμιοποίησης αισθάνονται επιβεβαιωμένοι, επειδή για ακόμα μία φορά μια ξένη επιχείρηση βάζει λουκέτο επικαλούμενη απουσία κέρδους, χωρίς ωστόσο να λαμβάνει υπόψη τις κοινωνικές επιπτώσεις. Πόσο μάλλον που η Bridgestone έλαβε φέτος επιδοτήσεις 1,5 εκατ. ευρώ για την αντιμετώπιση της πανδημίας, ενώ το 2018 οι φοροαπαλλαγές έφθασαν το 1,7 εκατ.

Αιτιολογώντας την απόφαση, εκπρόσωπος της Bridgestone δήλωσε ότι η παραγωγή ελαστικών μικρομεσαίων διαστάσεων, όπως εκείνα που κατασκευάζονται στη μονάδα της Μπετίν, είναι φθηνότερη στην Ασία, αλλά και ότι η ζήτηση για τέτοιου μεγέθους ελαστικά έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια, μιας και όλο και περισσότεροι στρέφονται σε αυτοκίνητα SUV.

Παρά την απόφαση για το κλείσιμο ωστόσο, ο εκπρόσωπος πρόσθεσε ότι η εταιρεία δέχεται να «εξεταστούν εναλλακτικά σενάρια» από ομάδα ειδικών της γαλλικής κυβέρνησης. Ετσι, για παράδειγμα, το εργοστάσιο θα μπορούσε είτε να περάσει στον έλεγχο άλλης εταιρείας ελαστικών είτε να παράγει διαφορετικά εξαρτήματα οχημάτων για να διασωθούν οι θέσεις εργασίας.

Το κλείσιμο του εργοστασίου της Bridgestone έχει πλέον συμβολικό χαρακτήρα για τη γαλλική κυβέρνηση. «Με αφορμή την περίπτωση αυτή, μπορούμε να δείξουμε ότι υπάρχει διαφορετικός δρόμος για να διασωθούν 863 θέσεις εργασίας με τις απαραίτητες προσαρμογές στη μονάδα παραγωγής», δηλώνει στην DW ο βουλευτής του κυβερνώντος κόμματος LREM Μπρινό Μπονέλ.

Σύμφωνα με τον βουλευτή, το γαλλικό δημόσιο προτίθεται να αναλάβει το 50% του κόστους αλλαγών στο εργοστάσιο. Η δέσμευση αυτή εκφράζει το νέο πνεύμα στην οικονομική πολιτική του προέδρου Μακρόν, ο οποίος επιθυμεί να περιορίσει την εξάρτηση, σε ορισμένους τουλάχιστον τομείς, από το εξωτερικό.

Από τα συνολικά 100 δισ. ευρώ, για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας, τα 15 θα διατεθούν από την κυβέρνηση έτσι ώστε η παραγωγή, π.χ., φαρμάκων να επιστρέψει στη Γαλλία. «Δεν μπορεί το κέδρος να είναι το μοναδικό κριτήριο, η οικονομία μας θα πρέπει να έχει και κοινωνικό χαρακτήρα», υπογραμμίζει ο Μπρινό Μπονέλ.

Ο Φιλίπ Κρεβέλ, οικονομολόγος και επικεφαλής της δεξαμενής σκέψης Cercle de l’Epargne, υπογραμμίζει πως «δεν μπορούμε να αγνοούμε την οικονομική πραγματικότητα. Η παραγωγή ελαστικών δεν αποδίδει κέρδη στη Γαλλία. Και στο γεγονός αυτό δεν θα αλλάξουν τίποτα οι επιδοτήσεις της κυβέρνησης».