Ευθύνες της Boeing και ολιγωρία της FAA για τα δυστυχήματα με τα 737 Max

A Boeing 737 MAX airplane lands after a test flight at Boeing Field in Seattle, Wash., on June 29, 2020.

Στο στόχαστρο της Βουλής των Αντιπροσώπων των ΗΠΑ μπήκαν η Boeing και η FAA, η Αρχή των Αερομεταφορών των ΗΠΑ, με αφορμή δύο πολύνεκρα δυστυχήματα με αεροσκάφη 737 Max της εταιρίας, στην Ινδονησία το 2018 και στην Αιθιοπία το 2019, που οδήγησαν στον θάνατο συνολικά 346 ανθρώπους. Μετά τα δυστυχήματα η Boeing υποχρεώθηκε να τα αποσύρει προσωρινά, ενώ ευελπιστούσε να αρχίσουν ξανά τα ταξίδια από τις αρχές του 2021.

Σε έκθεσή της η Βουλή των Αντιπροσώπων αναφέρει ότι η εταιρία έθεσε τα κέρδη πάνω από την ασφάλεια των επιβατών, ενώ για τη ρυθμιστική Αρχή ότι ουσιαστικά άφησε την Boeing να επιβλέπει… τον εαυτό της. Όπως επισημαίνεται, στην προσπάθειά της να ανταγωνιστεί το μοντέλο Α320-neo της Airbus, η Boeing έθεσε υψηλότερα στις προτεραιότητές της την επίτευξη των στόχων παραγωγής και τις οικονομικές παραμέτρους αντί της ασφάλειας. Το μοντέλο αυτό έχει κινητήρες μεγάλου βάρους, που υπό κάποιες συνθήκες ενδέχεται να ωθούν τη μύτη του απότομα προς τα πάνω. Η εταιρεία εμπιστεύθηκε το λογισμικό ΜCAS για να διορθώνει αυτό το ελάττωμα, χωρίς να έχει διασφαλίσει ότι το σύστημα δεν θα ενεργοποιηθεί από λάθος, σπρώχνοντας τη μύτη του αεροσκάφους προς τα κάτω και οδηγώντας το στη συντριβή. Σύμφωνα με την έκθεση, η Boeing απέκρυψε κρίσιμες πληροφορίες από την FAA και ότι η Αρχή μεταβίβασε αρμοδιότητες επίβλεψης της Boeing σε υπαλλήλους της ίδιας της εταιρίας.

Ωστόσο, οι Ρεπουμπλικάνοι που μετέχουν στην επιτροπή Μεταφορών της Βουλής υποστήριξαν ότι η έκθεση συντάχθηκε με βάση τα κομματικά κριτήρια των Δημοκρατικών, οι οποίοι έχουν την πλειοψηφία του Σώματος.