Ενώσεις καταναλωτών από οκτώ ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, προσέφυγαν σήμερα Πέμπτη στις Αρχές προστασίας προσωπικών δεδομένων κατά του συστήματος συνδρομών επί πληρωμή που επέβαλε η Meta στο Facebook και το Instagram παραβιάζοντας -σύμφωνα με την προσφυγή- τους κανόνες της Ε.Ε.
Όπως επισημαίνουν οι καταναλωτικές οργανώσεις, το σύστημα αυτό, που έγκειται στο να πληρώνεις για να μη γίνεσαι στόχος διαφημίσεων, είναι «ένα προπέτασμα καπνού που προορίζεται για να αποσπάσει την προσοχή του καταναλωτή σε ό,τι αφορά την αθέμιτη επεξεργασία στα προσωπικά δεδομένα του».
Σημειώνεται ότι από τον Νοέμβριο, η Meta προτείνει στους Ευρωπαίους χρήστες του Facebook και του Instagram να επιλέξουν ανάμεσα στο να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν δωρεάν τις υπηρεσίες αυτές συναινώντας να παραδώσουν προσωπικά δεδομένα τους ώστε να δέχονται στοχευμένες διαφημίσεις ή να πληρώνουν μια συνδρομή για να μη βλέπουν διαφημίσεις.
Η φόρμουλα αυτή παρουσιάστηκε από την αμερικανική εταιρεία ως ένας τρόπος για να συμμορφωθεί με τους ευρωπαϊκούς κανόνες για την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων, οι οποίοι της έχουν ήδη κοστίσει καταδίκες και πρόστιμα.
Όμως η Meta κατηγορείται και πάλι ότι παραβιάζει τις διατάξεις του γενικού κανονισμού για την προστασία των δεδομένων (RGPD). «Αυτό το είδος του εμπορικού μοντέλου, που είναι βασισμένο στην επιτήρηση, προκαλεί κάθε είδους προβλήματα σε σχέση με τον RGPD. Είναι καιρός οι Αρχές που είναι αρμόδιες για την προστασία των δεδομένων να βάλουν ένα τέλος στην καταχρηστική επεξεργασία δεδομένων από τη Meta και στην παραβίαση θεμελιωδών δικαιωμάτων των χρηστών» εκτιμά η Ούρσουλα Παχλ, αναπληρώτρια γενική διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Γραφείου Ενώσεων Καταναλωτών (BEUC).
Οι προσφυγές των ενώσεων κατατίθενται συντονισμένα στις Αρχές προστασίας δεδομένων σε Γαλλία, Σλοβενία, Ισπανία, Σλοβακία, Δανία, Νορβηγία, Ελλάδα και Τσεχική Δημοκρατία. Η απόφαση θα ληφθεί κεντρικά και εναπόκειται κατ’ αρχήν στην ιρλανδική Αρχή προστασίας δεδομένων, αφού σ’ αυτή τη χώρα βρίσκεται η ευρωπαϊκή έδρα της Meta.