Ευκαιρία να γίνουμε οι επαγγελματίες της Ευρώπης (του Αλέξη Παπαχελά)

 ΑΛΕΞΗΣ ΠΑΠΑΧΕΛΑΣ

  • Θυμάστε εκείνο το περίφημο «ε, δεν θα γίνουμε και τα γκαρσόνια της Ευρώπης»; Εχουν περάσει 40 χρόνια από τότε που ειπώθηκε. Απηχούσε το κλίμα και την κοινωνία της εποχής εκείνης. Τα λεφτά έφθαναν με τη σέσουλα από την Ευρώπη, η χώρα έχασε την όποια βιομηχανία είχε και μάθαμε να πλουτίζουμε χωρίς να παράγουμε.

Θα ήταν μια λογική ρήση αν εν τω μεταξύ είχαμε προκόψει σε άλλους κλάδους. Αυτό θα μας έδινε το δικαίωμα να σνομπάρουμε τον τουρισμό αλλά και την προοπτική να γίνουμε ένας μεγάλος προορισμός για Ευρωπαίους που θέλουν να ζήσουν στη χώρα μας αφού πάρουν σύνταξη. Ούτε, όμως, νέα βιομηχανία φτιάξαμε ούτε τομέα υψηλής τεχνολογίας.

Ο τουρισμός έχει πλέον αναδειχθεί σε εξαιρετικά σημαντικό κλάδο. Και δεν μιλάμε πια για απλά «γκαρσόνια». Μια νέα γενιά επιχειρηματιών και εργαζομένων έχει αποκτήσει μια νέα κουλτούρα επαγγελματισμού που δεν έχει καμία σχέση με αυτήν της δεκαετίας του 1980.

Το βλέπεις παντού, από τα ξενοδοχεία έως τις ταβέρνες που προσπαθούν να είναι πιο «ψαγμένες», χωρίς να χάνουν τη σύνδεση με την παράδοση. Γύρω από τον τουρισμό λειτουργεί ένα τεράστιο δίκτυο προμηθευτών και άλλων που ζουν από αυτόν. Και εκεί έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος, με χαρακτηριστικό –αλλά όχι μόνο– παράδειγμα το ελληνικό κρασί.

Πριν από τον κορωνοϊό είχαμε γίνει μόδα. Η Αθήνα είχε γίνει αγαπημένος προορισμός για νέους Ευρωπαίους που τους άρεσε το σκηνικό της πόλης. Νέα μικρά ξενοδοχεία φύτρωναν σαν μανιτάρια, σε σημείο που φοβόταν κανείς ότι θα αποτελέσουν την επόμενη «φούσκα». Τα ρεκόρ έσπαγαν κάθε χρόνο.

Ηλθε ο ιός και όλα άλλαξαν. Η κρίση είναι πρωτόγνωρη. Οσοι μπήκαν πρόσφατα στον τουρισμό θα δυσκολευτούν πολύ να επιβιώσουν. Αυτοί που θα υποφέρουν περισσότερο είναι οι νέοι συμπολίτες μας που είχαν μπει με πολύ κέφι και μεράκι. Τους έβλεπες ότι ήταν υπερήφανοι για αυτό που έκαναν, δεν ένιωθαν «γκαρσόνια της Ευρώπης», αλλά επαγγελματίες που πρόσφεραν σωστές υπηρεσίες.

Οσο δύσκολα και να είναι σήμερα τα πράγματα, δικαιούμεθα να είμαστε αισιόδοξοι. Η Ελλάδα έχει εισπράξει μια απίστευτα θετική δημοσιότητα το τελευταίο διάστημα. Από εκεί που ήμασταν το παράδειγμα προς αποφυγή, έχουμε περάσει στο άλλο άκρο. Ο συνδυασμός ομορφιάς, χαλαρότητας και θετικής εικόνας για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού είναι μοναδικός και οφείλουμε να τον αξιοποιήσουμε. Χωρίς βιασύνες και υπερβολές, γιατί μπορεί να γίνει μπούμερανγκ. Θέλει υπομονή και σχεδιασμό.

Για περισσότερη αρθρογραφία, γίνετε συνδρομητής στην έντυπη Καθημερινή.