Έρευνα: Η αυξημένη χρήση κοινωνικών μέσων κατά την περίοδο του lockdown προκαλεί κατάθλιψη

Στο 92% εντοπίζει τη διείσδυση του ίντερνετ μεταξύ Ελλήνων 16-74 χρόνων πανελλήνια η έρευνα Focus on Tech Life της Focus Bari. Ουσιαστικά, όλοι οι Έλληνες είναι πλέον χρήστες του ίντερνετ, ενώ οι συνθήκες της πανδημίας πυροδότησαν την ήδη υπάρχουσα τάση ανάπτυξης της ψηφιακής (digital) ζωής στην καθημερινότητα: όλοι ενημερώνονται, διασκεδάζουν, ψυχαγωγούνται, επικοινωνούν, αλλά και ψωνίζουν διαδικτυακά. Ως φυσικό επακόλουθο, επτά στους δέκα Έλληνες δηλώνουν ότι αύξησαν τον χρόνο (και την ενέργεια) που αφιερώνουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από την έναρξη των lockdown από τον περασμένο Μάρτιο έως σήμερα: το Facebook έχει φτάσει στο 75%, με τρεις στους τέσσερις Έλληνες να έχουν τουλάχιστον ένα προφίλ, ενώ ακολουθούν τα Youtube και Instagram με 62% και 55% αντίστοιχα.

Όμως, ο αυξημένος χρόνος έκθεσης και διάδρασης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν είναι πάντα θετικός. Σύμφωνα με την έρευνα της Focus Bari, δύο στους τρεις Έλληνες αγαπούν αυτά τα μέσα γιατί τους κρατούν σε επαφή με φίλους, με την κοινωνία και γενικότερα τους κάνουν να νιώθουν συνδεδεμένοι με τον «έξω κόσμο», καθώς και δύο στους πέντε τα χρησιμοποιούν για να προβάλουν τη δουλειά τους ή/και να προσφέρουν επαγγελματικές υπηρεσίες.

Τρεις στους πέντε παραδέχονται ότι αφιερώνουν σε αυτά περισσότερο χρόνο απ’ όσο θα ήθελαν και συχνά παρασύρονται από αυτά και αμελούν άλλες δράσεις που θα ήθελαν να κάνουν, όπως διάβασμα, κάποιο άλλο χόμπι ή άθλημα κ.λπ., ενώ δύο στους πέντε κάθε μέρα λένε το πρωί στον εαυτό τους ότι δεν θα παρασυρθούν από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όμως δεν το καταφέρνουν.

Ένας στους τρεις ομολογεί ότι συχνά τον/την κάνουν να αισθάνεται ακόμα περισσότερη μοναξιά, καθώς κάποιες αναρτήσεις (posts) φίλων τούς κάνουν να αισθάνονται κατάθλιψη. Ειδικά τα posts με φωτογραφίες από εποχές προ πανδημίας τους κάνουν να αισθάνονται θλίψη.