Επενδύσεις 3 δισεκατομμυρίων στην ελληνική αγορά φυσικού αερίου

Ο μετασχηματισμός της εγχωρίας αγοράς ενέργειας  σε ένα περιβάλλον καθαρότερων μορφών η υποβάθμιση του λιγνίτη ως κυρίαρχου καυσίμου στην ηλεκτροπαραγωγή και η επιμονή Ελλήνων επιχειρηματίων όπως οι κύριοι Δημήτρης Κοπελούζος, Βαρδής Βαρδινογιάννης, Ευάγγελος Μυτιληναίος Γιώργος Περιστέρης αλλά και πανίσχυρων πλοιοκτητών να πρωταγωνιστήσουν στην επόμενη μέρα στήνουν ένα επενδυτικό ντελίριο στις μπίζνες της ενέργειας  με αποτέλεσμα ένα γιγαντιαίο πρόγραμμα ιδιωτικών επενδύσεων

Το φυσικό αέριο είναι σήμερα το πλέον περιζήτητο καύσιμο και η καθαρότερη πηγή́ ενέργεια μετά της ΑΠΕ εξαιτίας της ποιότητας της καύσης του του και τns χαμηλής περιεκτικότητας των καυσαερίων του σε ρυπογόνες ουσίες.

Οι συνεχείς  ανακαλύψεις κοιτασμάτων φυσικού αερίου σε όλο τον κόσμο δείχνουν ότι υπάρχουν διαθέσιμα αποθέματα σε όλο τον πλανήτη και μάλιστα σε μεγάλες ποσότητες.

Οι επιλογές για τη μεταφορά του φυσικού αερίου είναι είτε με χερσαίους αγωγούς  είτε μέσω θαλάσσης με δεξαμενόπλοια LNG.

Υπολογίζεται ότι μέχρι το 2027 στην ελληνική  αγορά φυσικού αερίου θα επενδυθούν 3 δισ ευρώ (σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης-ΙΕΝΕ )  στο οποίο περιλαμβάνονται επενδύσεις των εγχώριων ενεργειακών ομίλων σε πλωτές μονάδες LNG αλλά και σε νέους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής από  αέριο οι οποίες θα ξεπεράσουν το 1,5 δισ ευρώ έως το 2023.

Οι ελληνικοί όμιλοι ποντάρουν πολλά στη σταδιακή απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων τns ΔΕΗ αλλά και στην εκτίναξη του κόστους  των ρύπων C02 την επόμενη δεκαετία.

Motor Oil : Εν αναμονή μεγάλης επένδυσης LNG

Στο στάδιο της αδειοδότησης και του προγραμματισμού ενός ακόμη σημαντικού επενδυτικού σχεδίου στην αγορά του φυσικού αερίου βρίσκεται ο όμιλος της Motor Oil.
Η αίτηση την οποία έχει υποβάλει στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας από διετίας η Διώρυγα Gas θυγατρική MOH προβλέπει την κατασκευή Ανεξάρτητου Σταθμού Φυσικού Αερίου   στα πρότυπα του μεγάλου πρότζεκτ του FSRU στην Αλεξανδρούπολη.

Ο σχεδιασμός της MotorOil περιλαμβάνει την κατασκευή ενός πλωτού σταθμού στη θαλάσσια περιοχή του Σαρωνικού Κόλπου στους Ayious Θεοδώρους και υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού για τη διασύνδεση του φυσικού αερίου στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου

Η Motor Oil ως ένας από τους  ισχυρότερους ομίλους στον τομέα της διύλισης και της εμπορίας καυσίμων δεν έχει κρύψει τη σημασία που αποδίδει στον τομέα του φυσικού αερίου.

Από καιρό έχει πάρει θέση στην αγορά ως προμηθευτής φυσικού αερίου σε μεγάλους εμπορικούς και βιομηχανικούς καταναλωτές έχοντας εξασφαλίσει ένα μερίδιο που υπολογίζεται στο 10% της   ελληνικής αγοράς.

Ο όμιλος διαθέτει τουλάχιστον τρείς άδειες φυσικού αερίου μέσω των θυγατρικών του.

ΟΜΙΛΟΣ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – Εισαγωγές LNG και νέα μονάδα  στη Βοιωτία

Ακριβώς πριν από έναν χρόνο  είχε ανακοινωθεί στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών από την εταιρεία Μυτιληναίος η νέα επένδυση στον τομέα του φυσικού αερίου.

Το επενδυτικό ενδιαφέρον για ηλεκτροπαραγωγή από φυσικό αέριο έχει ενταθεί  και αποτελεί ένα ισχυρό όπλο στην ευρωπαϊκή  στρατηγική για την απανθρακοποίηση αλλά και στην κατεύθυνση του εθνικού ενεργειακού σχεδιασμού για τη μετά λιγνίτη εποχή.

Η νέα μονάδα φυσικού αερίου ισχύος 665 MW η οποία θα εγκατασταθεί στον Αγιο Νικόλαο  Βοιωτίας έλαβε άδεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από τη ΡΑΕ στα τέλη του περασμένου Αυγούστου.  Σήμερα η επένδυση η οποία υπολογίζεται ότι θα κοστίσει 300 εκατ ευρώ βρίσκεται στο στάδιο τns περιβαλλοντικής αδειοδότησης με στόχο να ξεκινήσει η κατασκευή τns εντός του έτους.

Η εταιρεία δεν έχει κρύψει την προσπάθειά τns να ανοίξει τα κανάλια των προμηθευτών φυσικού αερίου καθώς καταναλώνει το 1/3 του αερίου τns ελληνικής αγοράς και έχει ανάγκη από ανταγωνιστικότερες τιμές.  Δεν είναι τυχαίο όπως αναφέρουν  αρμόδιες πηγές ότι ήταν  ο πρώτος ιδιώτης που έφερε LNG από τον κορυφαίο παραγωγό του κόσμου την Qatar Gas διαθέτοντας συμφωνίες για την προμήθεια και άλλων φορτίων ενώ έχει ανακοινώσει ότι εισάγει αέριο απευθείας και από την πανίσχυρη Gazprom. Το πλέγμα συμφωνιών αναμένεται να διευρυνθεί και με νέους παίκτες.

ΟΜΙΛΟΣ ΚΟΠΕΛΟΥΖΟΥ:  Πλωτή μονάδα LNG στην Αλεξανδρούπολη

Μέσα στον χρόνο θα έχει ληφθεί η τελική επενδυτική πρόταση για την πρωτοποριακή για τα ελληνικά δεδομένα μονάδα υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη που προωθεί ο όμιλος Κοπελούζου με ισχυρούς συμμάχους.

Η Gastrade θα δημιουργήσει τον πρώτο πλωτό σταθμό  παραλαβής, αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU Floating Storage and Regastfication Unit) το οποίο στη συνέχεια μέσω υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού θα μεταφέρεται στο εθνικό σύστημα μεταφορά φυσικού αερίου και από εκεί στοά τελικούς καταναλωτές.

Ηδη στη μετοχική βάση της εταιρείας συμμετέχει με 20% η GasLog με κύριο μέτοχο τον Ελληνα εφοπλιστή Πήτερ Λιβανό ενώ αντίστοιχη συμμετοχή έχει εξασφαλίσει και ο κρατικός διαχειριστής της Βουλγαρίας Bulgartransgaz.  Στο μετοχικό κεφάλαιο του FSRU υπάρχει ειλημμένη πολιτική απόφαση να συμμετάσχει  η Δημόσια ΕπιχείρησηΑερίου ( ΔΕΠΑ )

Σύμφωνα με πληροφορίες η διοίκηση τα Gastrade που είναι η εταιρεία που θα υλοποιήσει το big project το οποίο σχεδιάστηκε για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της χώρασ και πολύ περισσότερο της ΝΑ Ευρώπη5 ενισχύοντας τις πηγές εφοδιασμού βρίσκεται στο τελικό στάδιο των διαπραγματεύσεων με τέσσερις υποψήφιες εταιρείες αμερικανικών και ευρωπαϊκών συμφερόντων που προέρχονται από τον χώρο της παραγωγής LNG από τον χώρο της εμπορίας  αλλά και από τον χρηματοπιστωτικό τομέα. Η υπογραφή της σχετικής συμφωνίας θα οριστικοποιήσει και το τελικό μετοχικό σχήμα.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Στα σκαριά και τρίτη μονάδα φυσικού αερίου

H χρονική συγκυρία για να επισημοποιηθεί ο σχεδιασμός για τη νέα μονάδασυνδυασμένου κύκλου φυσικού αερίου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δεν είναι τυχαία.

Οταν τεθεί σε λειτουργία ο vέos σταθμός υπολογίζεται το 2023 θα έχει αποσυρθεί μεγάλος αριθμός λιγνιτικών μονάδων και θα χρειαστούν μονάδες βάσης για τη σταθεροποίηση τουσυστήματος υποστηρίζοντας με ευελιξία τη μεγάλη ανάπτυξη των ΑΠΕ.

Ο όμιλος ήταν ο πρώτος ιδιώτης  που επέλεξε να μπει στην ηλεκτροπαραγωγή με φυσικό αέριο το 2004 με την ΗΡΩΝ Ι και αργότερα το 2009 με την Ηρων IΙ Δεν θα μπορούσε

Η άδεια για τη νέα μονάδα φυσικού αερίου συνδυασμένου κύκλου ισχύος 661 MW υποβλήθηκε στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργεια (ΡΑΕ) πρόσφατα και θα αναπτυχθεί στην Κομοτηνή για να βρίσκεται κοντά στα δίκτυα αγωγών του TAP και του ΔΕΣΦΑ.

Η επένδυση ύψους 300 εκατ ευρώ προβλέπεται να ενισχύσει ακόμη περισσότερο το χαρτοφυλάκιο μονάδων φυσικού αερίου του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Η Ελλάδα  στην πρώτη θέση   ακριβότερου στόλου από LNG παγκοσμίως

Η Ελλάδα καταλαμβάνει πλέον την πρώτη θέση και ως ιδιοκτήτρια του ακριβότερου στόλου από LNG παγκοσμίως. Tρεις από τους  κορυφαίους Ελληνες πλοιοκτήτες είναι οι μεγάλοι πρωταγωνιστές στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Γιάννης Αγγελικούσης:  Οι κινήσεις που τον έφεραν στην κορυφή

Ο Γιάννης Αγγελικούσης συνεχίζει να κρατάει το σκήπτρο του κορυφαίου Ελληνα πλοιοκτήτη σύμφωνα με τη Lloyd’s List για τις 100 ισχυρές προσωπικότητες της παγκόσμιας ναυτιλίας.  Με τις εταιρείες Anangel Maritime Services Inc,Maran Tankers Management Inc και Maran Gas Maritime Inc βρίσκεται στην 8n θέση.

O στόλος αποτελείται από 35 πλοία στο νερό συνολική μεταφορική ικανότητα 5,5 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων

Για τις επενδύσεις του σε πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου ο κ Αγγελικούσης δηλώνει «Είναι ένας τομέας πιο φιλικός προς το περιβάλλον ο οποίος προσελκύει υψηλότερης ποιότητας ναυλωτές. Είναι ένας τομέας όπου λόγω της τιμής είναι δύσκολο για πολλούς να μπούν».

Πήτερ Λιβανός: Πρωτοπόρος στα LNG και τη Wall Street

Από την εποχή της παντοδυναμίας του πατέρα του ο Πήτερ Λιβανός χάραΕε στον επιχειρηματικό χάρτη τη δική του ρότα. Σήμερα βρίσκεται στην 28η θέση του Top 100 της λίστα της Lloyd’s με τις μεγαλύτερες πρωπικότητες της παγκόσμιας ναυτιλίας

Για το LNG δήλωσε πρόσφατα πως  θα είναι η κύρια πηγή καυσίμων για τις θαλάσσιες μεταφορές Είναι μια αναπόφευκτη εΕέλιξη. Το τρένο έφυγε από τον σταθμό.

Το 1997  ανέλαβε εξολοκλήρου το τιμόνι του ναυτιλιακού ομίλου της οικογένειας. Η εταιρεία Ceres εγκατέλειψε τα επιβατηγά πλοία και δραστηριοποιήθηκε αποκλειστικά στην ποντοπόρο ναυτιλία.

Ο κ Λιβανός ίδρυσε τη Seadiem η οποία πολύ γρήγορα αναδείχθηκε σε έναν από τους μεγαλύτερους παίκτες παγκόσμιια στα πλοία μεταφορά χημικών και είχε βάση τις ΗΠΑ και το Μόντε Κάρλο. Ηταν η μοναδική εταιρεία στην Ελλάδα στον τομέα των χημικών που τύγχανε διεθνούς αναγνώρισης και μία από τις τρείς μεγαλύτερες του κλάδου μεταφοράς χημικών.

Το 2001 ίδρυσε στον Πειραιά την πρώτη εταιρεία με αντικείμενο τη διαχείριση πλοίων μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου την GasLog . Παράλληλα η άλλη εταιρεία του ομίλου η Seachem συγχωνεύτηκε με τη νορβηγική Odfjell ASA για να εξελιχθεί σε πρώτη δύναμη σε παγκόσμιο επίπεδο στα δεξαμενόπλοια μεταφορά χημικών.

Η Gaslog είναι η πρώτη ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή με στόλο από πλοία LNG που έκανε την είσοδο της στον Dow Jones και η δεύτερη σε διεθνές επίπεδο.

Γιώργος Προκοπίου : Ο ιστιοπλόος που έγινε κυρίαρχος των θαλασσών

Είναι από τους ισχυρότερους Έλληνες πλοιοκτήτες αφού ελέγχει στόλο με 116 πλοία.

Ο στόλος τns Dynagas αποτελείται από 12 LNG Carriers ενώ έχει τρία πλοία υπό ναυπήγηση.
Ο κ. Γιώργος Προκοπίου είναι από tous πρωτοπόρους πλοιοκτήτεις στο Βόρειο Πέρασμα το Northern SeaRoute μέσω Tns Dynagas LNG Partners που ιδρύθηκε τον Μάιο 2013 από την Dynagas Holding με σκοπό την ιδιοκτησία και διαχείριση δεξαμενόπλοιων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου

Η Dynagas LNG Partners είναι η δεύτερη ελληνόκτητη εταιρεία που εισήχθη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης  και ειδικεύεται στον τομέα μεταφοράς υγροποιημένουφυσικού αερίου μετά την GasLog .

Ο κ. Προκοπίου εκμυστηρεύεται όπ η αγάπη του για τη θάλασσα είναι παθολογική. Είναι μάλιστα δεινός ιστιοπλόος.  Κάθε καλοκαίρι περνάει τις διακοπες του με την οικογένειά του αρμενίζοντας στις ελληνικέ θάλασσες.