«Ενοχές» όταν πετάτε; Μα το αεροπλάνο είναι της μόδας!

«Ενοχές» όταν πετάτε; Μα το αεροπλάνο είναι της μόδας!

Όλοι μιλούν για το κλίμα αλλά συνεχίζουν να ταξιδεύουν με το αεροπλάνο. Μέχρι το 2040 θα υπερδιπλασιαστεί ο αριθμός των επιβατών. Νέα πρόκληση: περιορισμός της περιβαλλοντικής ζημιάς ίσως με συνθετική κηροζίνη.    

Κλιματική αλλαγή, μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, η Γκρέτα στο τραίνο και από την άλλη πλευρά ειδήσεις όπως ότι τα επόμενα 20 χρόνια θα υπερδιπλασιαστεί ο αριθμός των επιβατών αεροπλάνων, από 4 δις το 2016 στα 9,4 δις το 2040. Και δεν είναι μόνο αυτό.
Ο αριθμός των πτήσεων από 35,5 εκατομμύρια θα φτάσει τα 53 εκατομμύρια το ίδιο διάστημα. Αυτό τουλάχιστον προβλέπει το Γερμανικό Κέντρο Αεροδιαστήματος επί τη βάσει ενός μοντέλου που εισάγεται παγκοσμίως για πρώτη φορά. Για το μοντέλο αυτό οι ερευνητές ανέλυσαν εξελίξεις στον αριθμό των επιβατών, στο στόλο αεροπλάνων και τις πτητικές κινήσεις συνδέοντας όλα αυτά με προγνωστικά που αφορούν στην αύξηση του πληθυσμού και την οικονομική ανάπτυξη.
Το καινούργιο είναι ότι «λαμβάνουμε υπόψη μας τις δυνατότητες των αεροδρομίων όπως υπάρχουν σήμερα και θα διαμορφωθούν πιθανόν στο μέλλον» λέει ο Μαρκ Γκελχάουζεν, βασικός συγγραφέας της έκθεσης. «Αυτό θα έχει επιπτώσεις στη ζήτηση των επιβατών και στην εξέλιξη των στόλων και των πτητικών κινήσεων».

Σε αναζήτηση ισορροπίας

Το 2040 θα υπερδιπλασιαστεί ο αριθμός των επιβατώνΤο 2040 θα υπερδιπλασιαστεί ο αριθμός των επιβατών

Σε περίπτωση που οι προβλέψεις επαληθευτούν, θα παρουσιαστούν μαζικές δυσκολίες λόγω της αύξησης της κίνησης στα αεροδρόμια. Αρχικά στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ και στη συνέχεια σε ασιατικές μητροπόλεις της Κίνας, της Ινδονησίας και των Ινδιών. Σύμφωνα με την έκθεση ο αυξανόμενος όγκος επιβατών μπορεί μελλοντικά να αντιμετωπιστεί μόνο με την αύξηση του αριθμού επιβατών στα αεροσκάφη.

Για το 2040 οι συγγραφείς της έκθεσης υπολογίζουν αύξηση του αριθμού τους από 111 σε 179 ανά αεροπλάνο. Τι σημαίνει όμως αυτό σε μιαν εποχή που αισθάνεται κανείς κάποιες φορές ενοχές όσον αφορά τη μόλυνση του περιβάλλοντος όταν ταξιδεύει αεροπορικώς; «Όταν περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν το ίδιο αεροσκάφος, είναι καταρχήν πολύ θετικό σε σχέση με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά κεφαλή» λέει ο Ραλφ Μπέργκχοφ, αναπληρωτής επικεφαλής του τμήματος εναέριας κυκλοφορίας, «ωστόσο από την άλλη πλευρά αυξάνεται το βάρος του αεροσκάφους και μαζί η κατανάλωση καυσίμων». Οι επιστήμονες θέλουν να προχωρήσουν τη μελέτη τους και να ερευνήσουν τι είναι το καλύτερο για να επιτευχθεί εξισορρόπηση ανάμεσα στο βάρος του αεροσκάφους και τις εκπομπές CO2.

«Δεν είναι κάτι το νέο ότι η εναέρια κυκλοφορία αυξάνεται διαρκώς» τονίζει ο Ρούντολφ Ντέρπινγκχάουζ, πρόεδρος της Παγκόσμιας Ένωσης για την Αειφόρο Αεροπλοΐα IASA. «Μετά την εμφάνιση της εμπορικής αεροναυτιλίας η εναέρια κυκλοφορία έχει γίνει κλάδος της βιομηχανικής ανάπτυξης. Η ανάπτυξη είναι κεντρικό στοιχείο της σύγχρονης εναέριας κυκλοφορίας. Γι αυτό η νέα πρόκληση έγκειται στο να γίνει πιο φιλική και ει δυνατόν με αρνητικό ενεργειακό αποτύπωμα».

Ελπίδα η συνθετική κηροζίνη

Ελπίδα η συνθετική κηροζίνηΕλπίδα η συνθετική κηροζίνη

Ο Ρούντολφ Ντέρπινγκχάουζ πιστεύει ότι δυνατότητες και περιθώρια δράσης υπάρχουν, όχι μόνο κατά τη διάρκεια της πτήσης, αλλά και στο έδαφος. Εν πρώτοις, όπως λέει, θα πρέπει να δοθεί στη εναέρια κυκλοφορία η δυνατότητα για επενδύσεις σε νέα τεχνολογία. Με αεροσκάφη νέας γενιάς που καταναλώνουν λιγότερη κηροζίνη αν και δεν είναι όλες οι αεροπορικές εταιρίες σε θέση να αγοράσουν καινούργια αεροσκάφη. Μεγάλο δυναμικό βλέπει ο Ντερπινγκχάουζ στην υποκατάσταση της κηροζίνης με συνθετικό καύσιμο. «Η τεχνική υπάρχει, θα πρέπει μόνο να εφαρμοστεί». Ο ειδικός αναφέρεται στο Power-to-Liquid PtL, διαδικασία μετασχηματισμού της ηλεκτρικής ενέργειας σε υγρό για την παραγωγή κηροζίνης από πράσινη ενέργεια. Αυτό προϋποθέτει διεθνή συνεργασία διότι η κηροζίνη από ορυκτή ενέργεια είναι πιο φθηνή από ότι το PtL, μια θανατική καταδίκη του παγκόσμιου ανταγωνισμού.

Αλλά πάνω από όλα και σε αυτό συμφωνούν οι πάντες, είναι η αναγκαιότητα διεθνούς νομοθεσίας. Κάτι τέτοιο επιχειρεί η οργάνωση εναέριας κυκλοφορίας των ΗΕ ICAO μαζί με το σχέδιο «CORSIA» (Carbon Offsetting and Redaction Scheme for International Aviation). Σε αυτό έχουν συμφωνήσει αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια, παραγωγοί και ασφάλειες πτήσεων, ότι η ανάπτυξη της εναέριας κυκλοφορίας από το 2020 θα πρέπει να είναι αρνητική σε ό,τι αφορά τις εκπομπές CO2 με επενδύσεις φιλικές προς το περιβάλλον. Ωστόσο μια σειρά από περιβαλλοντικές οργανώσεις που δραστηριοποιούνται στη Γερμανία επικρίνουν τη «CORSIA» και τα σχέδιά της ως «αυταπάτη και ανεπαρκή».

Άννα Καρτχάους

Επιμέλεια: Ειρήνη Αναστασοπούλου

https://www.dw.com